آموزش

روش خشک کردن گوجه فرنگی

روش خشک كردن گوجه فرنگی

آخرین بروز رسانی ۳۰ مهر, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

نحوه و روش خشک کردن گوجه فرنگی چگونه است؟

گوجه فرنگی گیاهی بوته‌ای است که به دلیل طعم و مزه‌اش در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار میگیرد. همان طور که می‌دانید گوجه فرنگی ارگانیک و عالی در آخر تابستان به بازار عرضه میشود؛ از آن رو بیشتر افراد ترجیح می‌دهند این گوجه‌ها را به صورت لایه‌ای خشک کرده تا در بقیه فصول سال نیز از آن استفاده کنند. گوجه خشک دارای خواص مفید و متعددی است. در این مقاله از سایت موژان درباره روش خشک کردن گوجه و کاربردهای آن اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گوجه خشک برای چی خوبه؟

گوجه فرنگی خشک شده همانند گوجه تازه دارای خواص غذایی متنوعی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • مراقبت از قلب: در گوجه خشک شده مقدار زیادی لیکوپن موجود است، این ماده از جمع شدن کلسترول بد و چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو می‌تواند از بروز برخی بیماری‌ها مانند سکته قلبی بیماری‌های مرتبط با عروق پیشگیری کند.
  • حفظ تناسب اندام: گوجه فرنگی خشک شده یک ماده مناسب برای کاهش وزن و حفظ سلامتی و شادابی بدن است. این ماده غذایی سرشار از فیبر بوده و از سویی دیگر قند و کالری کمی دارد. وجود فیبر باعث حس سیری در افراد می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند.
  • مراقبت از پوست: این ماده مانند کرم ضد آفتابی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید از پوست محافظت می‌کند. همچنین این ماده غذایی از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و طراوت و شادابی پوست را حفظ می‌کند. ماده لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خشک شده تمام خاصیت‌های ذکر شده را دارد.
  • کاهش درد جراحی: این ماده غذایی در ساختار خود آنتی اکسیدان دارد، از این رو از بروز دردهای بعد از جراحی جلوگیری می‌کند. همچنین پروتئین‌های موجود در این ماده برای تشکیل بافت‌های داخل شکم کاربرد دارند و از چسبندگی آن‌ها که باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود، جلوگیری می‌کنند.
  • ضد سرطان: این ماده غذایی از بروز سرطان‌ مخصوصا سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و جلوی پیشرفت سلول‌های سرطانی را می‌گیرد. این امر باعث می‌شود التهاب به وجود آمده نیز کاهش یافته و سلامتی بدن حفظ شود.

روش خشک کردن گوجه فرنگی در افتاب

روش خشک کردن در زیر نور آفتاب روشی بسیار آسان است اما این روش در هر نوع آب و هوایی مناسب نیست. باید در نظر داشت درجه حرارت بالا و رطوبت کم از ویژگی آب و هوایی مناسب برای خشک کردن میوه است.
خشک کردن گوجه فرنگی در اواخر فصل تابستان باعث ماندگاری بهتر آن می شود. از ساده ترین روش های نگه داری گوجه فرنگی، خشک کردن آن زیر نور خورشید است.
ابتدا گوجه فرنگی‌ها را شسته و خشک میکنیم سپس به صورت ورقه ای خرد میکنیم هر چه برش ها نازک تر باشد سریع تر خشک می شود. سپس برش‌ها را روی توری فلزی پهن میکنیم‌ ‌‌کمی بالاتر از سطح زمین قرار میدهیم ‌تا هوا جریان داشته باشد.و بعد در معرض نور آفتاب قرار می دهیم.این روش حدودا ۲ تا ۴ روز طول میکشد که بستگی به شرایط آب و هوایی دارد.
از گوجه فرنگی خشک برای طعم دار و رنگدار کردن انواع غذا مانند سوپ نیز بهره برد.

روش خشک کردن گوجه فرنگی در افتاب

روش خشک کردن گوجه فرنگی در افتاب

 

خشک کردن گوجه فرنگی در فر

خشک کردن گوجه فرنگی در فر بسیار سریع تر از نور آفتاب صورت می گیرد و وابسته به شرایط آب و هوایی نیست. حدودا ۶ تا ۱۲ ساعت طول می کشد که میوه ها به حالت خشک درآیند. ابتدا فر را از قبل تا دمای ۱۴۰ تا ۱۴۵ درجه فارنهایت گرم میکنیم سپس گوجه فرنگی های اسلایس شده را داخل فر میگذاریم.
سینی را به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت داخل فر گذاشته در این حین کمی در فر راباز کرده تا هوای مرطوب و گرم خارج شود. هر چند گاهی گوجه فرنگی‌ها را چک کنید و در صورت لزوم گوجه ها رو برگردانید، زمانی که گوجه ها رنگی تیره به خود گرفت آماده است.
گوجه ها باید انعطاف پذیر باشند. اگر گوجه ها مرطوب و چسبناک بود باید مدت زمان بیشتری در فر بماند. پس از آماده شدن ورقه ها را از فر خارج کرده تا در دمای اتاق خنک شوند. می توانید به مدت ۲ تا ۴ هفته در یخچال ۸ تا ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کنید.

روش خشک کردن گوجه فرنگی در فر

روش خشک کردن گوجه فرنگی در فر

روش خشک کردن گوجه فرنگی و سخن پایانی

در این مقاله با کاربرد گوجه خشک و روش‌های خشک کردن آن آشنا شدید، حال وقت آن رسیده است یکی از بهترین فروشگاه‌ها برای خرید گوجه خشک شده را به شما معرفی کنیم. فروشگاه اینترنتی موژان یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش گوجه خشک و سایر میوه‌ خشک است. شما می‌توایند به صورت عمده، فله‌ای یا بسته بندی شده محصولات موردنیاز خود را از این فروشگاه خریداری کنید. تمام محصولات موجود در سایت موژان بهداشتی، تازه و ارگانیک هستند. برای آگاهی از قیمت گوجه خشک و سایر محصولات به سایت این فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید.

در صورتی که تمایل به خرید گوجه خشک با بهترین کیفیت و بدون هیچ گونه مواد افزودنی را دارید و اگر میخواهید محصولی که بدست شما میرسد کاملا تازه باشد برای ثبت سفارش محصول با شماره ۰۹۱۲۳۲۵۰۱۹۰ در تماس باشید.

برچسبها:

چند کیلو گوجه یک کیلو گوجه خشک میدهد

 

 

۲,۰۲۰
https://mojan-co.com/?p=8860
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها