آموزش, راهنمای خرید

طرز تهیه پرک لیمو عمانی خانگی و نحوه استفاده آن در آشپزی در منزل چگونه است؟

خرید پرک لیمو عمانی

آخرین بروز رسانی ۱۰ تیر, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

همانطور که می‌دانید با خشک کردن لیموهای شیرازی، لیمو عمانی به دست می‌آید. لیموی خشک شده عمدتا در غذاهای ایرانی مانند، قورمه سبزی و قیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته طرز استفاده از لیمو عمانی در قورمه سبزی و قیمه بسیار مهم است؛ چرا که می‎‌تواند موجب تلخی خورشت شما شود.

به غیر از این مورد، لیموهایی که به صورت برش خورده خشک شده‌اند، در دمنوش‌ها و موارد دیگری از این قبیل نیز مصرف می‌شوند. خواص لیمو عمانی هم مانند لیموترش بسیار زیاد است و شما می‌توانید با خشک کردن لیموهای تازه، به هر روشی که مایل بودید لیموعمانی‌های بسیار خوش طعم و سالمی را در منزل تهیه کنید.

می‌توانید لیموها را به صورت دایره‌ای برش دهید و خشک کنید. همچنین لیموهای خشک شده را هم می‌توانید به پرک لیمو عمانی یا گرد لیمو تبدیل نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا با نکات مربوط لیمو عمانی و طرز استفاده آن در غذاها بیشتر آشنا شوید.

 

روش تهیه پرک لیمو عمانی در خانه

برای اینکه بتوانید پرک لیمو ترش تهیه کنید، ابتدا باید لیموترش‌ها را خشک کرده و سپس پرک‌های داخل آن را در بیاورید. قبل از هر چیزی سعی کنید لیمو شیرازی مرغوبی را برای خشک کردن انتخاب نمایید، تا لیمو عمانی شما کیفیت بالایی داشته باشد. حالا به هر روشی که مایل بودید از جمله: جلوی نور آفتاب، در دستگاه میوه خشک کن، روی شوفاژ و موارد دیگری از این قبیل لیموها را خشک کنید.

برای اینکه بتوانید تلخی لیمو ترش‌ها را بگیرید، می‌توانید آنها را به مدت یک روز در آب قرار دهید و در این بین چندین بار آب آنها عوض نمایید. همچنین پاشیدن نمک روی لیموها و جوشاندن لیموها در آب و سرکه نیز روش دیگری است که می‌توانید برای از بین بردن تلخی و زودتر خشک شدن لیموها از آن بهره ببرید.

بعد از اینکه لیموها به خشکی مورد نظر رسیدند حال می‌توانید، آنها را برش دهید و پرک‌های داخل آن را خارج کنید. (هسته‌ها را نیز جدا کرده و دور بریزید)  پرک لیمو خشک را می‌توانید در دمنوش‌ها یا بعضی غذاها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید پرک‌هایی که جدا کردید را در دستگاه آسیاب بریزید و گرد لیموی خانگی درست کنید. گرد لیمو هم در خوش طعم شدن برخی غذاها بسیار موثر است.

mojan ۰۴/۱۰/۱۴۰۲

 

 

طرز استفاده از لیمو عمانی در قورمه سبزی و قیمه

قورمه سبزی و قیمه هر دو جزو غذاهای پرطرفدار ایرانی هستند. همانطور که می‌دانید مزه‎دار کردن این غذاها بیشتر با لیمو عمانی انجام می‌شود، در واقع لیمو عمانی جزو مواد جدایی ناپذیر این دو خورشت می‌باشد. اما نکته‌ی مهمی که وجود دارد، طرز استفاده از لیمو عمانی در قورمه سبزی و قیمه است.

برای اینکه بعد از استفاده از لیمو عمانی طعم خورشت شما به تلخی نزند، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از پرک یا گرد لیمو به جای خود لیمو عمانی
  • جدا کردن هسته‌های لیمو عمانی
  • برش دادن و سپس خیساندن لیمو عمانی‌ها در آب گرم
  • جوشاندن لیمو عمانی‌ها و آبکش کردن آنها

در صورتی که لیمو عمانی به درستی به خورشت اضافه نشود، هسته و پوست آن سبب تلخی و جذب روغن و ادویه غذا می‌شود. به همین خاطر استفاده از پرک لیمو خشک یا گرد لیمو در غذا می‎‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد، به ویژه برای افرادی که به ادویه یا روغن زیاد در غذا حساس هستند.

 

فرق لیمو عمانی سیاه و زرد چیست؟

به احتمال زیاد  برای شما هم سوال پیش آمده که فرق بین لیمو عمانی سیاه و زرد  در چیست؟ باید بگوییم که لیمو عمانی را اگر به روش‌ خانگی به ویژ‌ه اگر با استفاده از سرکه خشک نمایید، لیمو عمانی به دست آمده رنگ سیاه‌  و تیره‌تری خواهد داشت در هنگام خرید لیمو عمانی این مورد را در تظر داشته باشید،

اما در صورتی که لیموها بدون اینکه از درخت چیده شوند، روی درخت بمانند و خودشان خشک شوند، رنگ این لیمو عمانی‌ها روشن‌تر و مایل به زرد یا قهوه‌ای روشن خواهد بود.

 

نحوه نگهداری از پرک لیمو خشک

پرک لیمو عمانی خواص بی‌نهایت زیادی دارد و شما می‌توانید علاوه بر غذا در تهیه دمنوش، یا مخلوط با آب و عسل و… نیز از آن استفاده کنید. پرک لیمو خشک سرشار از ویتامین C، کلسیم، خاصیت آنتی اکسیدانی و موارد دیگری از این قبیل است.

برای اینکه بتوانید پرک‌های لیمو را به مدت طولانی نگه دارید و هر زمان که مایل بودید آنها را مصرف کنید، باید این پرک‌ها را در مکانی خشک و خنک نگهداری نمایید. رطوبت می‌تواند موجب خرابی و کپک‌زدگی پرک لیمو عمانی شود.

۲,۳۱۸
https://mojan-co.com/?p=9228
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها