آموزش

باقالی خشک چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

طرز تهیه باقالی خشک ۰۱/۰۹/۱۴۰۳

آخرین بروز رسانی ۲۲ فروردین, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

طرز تهیه باقالی خشک

باقالی خشک یکی از میان وعده‌های محبوب نزد ایرانیان  است. اگر در فصل‌های سرد سال به پیاده روی خیابانی علاقه داشته باشید، احتمالا با دکه‌های کوچک خیابانی که در حال فروش باقالی گرم هستند مواجه شده‌اید. غذایی گرم و خوشمزه که طرفداران زیادی را در روزهای سرد سال دور خود جمع می‌کند. در این مقاله بر آن شدیم در مورد این ماده غذایی ارزشمند و فواید و سایر ویژگی‌های آن بحث کنیم. اگر شما هم علاقمند هستید با راز پخت و خواص دیگر این ماده غذایی آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

باقالی خشک چیست؟

باقالی گیاهی دو لپه است که در مناطق شمالی کشور  کشت می‌شود؛ این گیاه، گیاهی یکساله است که در فصل بهار برداشت می‌شود. باقالی که با اسم‌های لوبیای شاخه‌ای و سویای سبز نیز شناخته شده است به دو صورت تازه و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. باقالی دارای مزاج سرد بوده و به دلیل این طبع سرد از مصلحات گرمی مانند گلپر، عسل، زیره، پونه و آویشن برای خوردن آن استفاده می‌شود.

باقالی سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، نشاسته، آهن، فسفر، کلسیم و پتاسیم است. به دلیل وجود مواد مغذی بسیار، از این گیاه برای مصارف پزشکی نیز استفاده می‌شود؛ در بخش طب علاوه بر دانه‌های باقالی، ساقه و برگ آن نیز کاربرد دارد. در این مطلب درباره مصارف غذایی این گیاه ارزشمند اطلاعات مفیدی ارائه خواهیم داد.

باقلا سبز خشک

طرز تهیه باقالی خشک

طرز تهیه باقالی

همان طور که گفته شد، باقالی در فصل زمستان طرفداران بسیاری دارد؛ یکی از روش‌های کاربردی برای نگهداری این گیاه تا فصل زمستان، خشک کردن است. اگر خشک کردن به صورت اصولی و صحیح انجام گیرد می‌توانید برای مدت طولانی از آن نگهداری کنید؛ در ادامه چند روش برای خشک کردن کردن باقالی در اختیارتان قرار می‌گیرد.
  • روش اول: در این روش، دانه‌های باقالی را از غلاف خارج کرده و لپه‌های آن را نصف کنید (به طوری که دو لپه جدا داشته باشید)، سپس دانه‌ها را در مقابل پنکه قرار دهید و بعد از هر ۲ ساعت لپه‌ها را تکان دهید که به هر دو طرف باقالی هوا برسد، بعد از اینکه باقالی‌ها خشک شدند می‌توانید آن‌ها را جمع کرده و در محیطی سرد نگهداری کنید.
  • روش دوم: در این روش ابتدا باقالی‌ها را از غلاف خارج می‌کنید، سپس بدون آنکه باقالی‌ها را دو لپه کنید در آب داغ با برگ انار می‌جوشانید (این کار برای جلوگیری از آفت گذاری مگس انجام می‌شود)، بعد از آن باقالی‌ها را داخل آبکش بریزید تا آب آن خارج شود و سپس در مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شوند.

mojan ۰۱/۰۹/۱۴۰۳

  • روش سوم: اگر به هوای تازه و محیط بیرون دسترسی ندارید می‌توانید باقالی‌ها را در محیط آشپزخانه خشک کنید. در این روش تنها کافی است دانه‌ها را از غلاف خارج کنید و برخلاف دیگر روش‌ها، دانه‌ها را بشویید. بعد از آن در سینی‌هایی بریزید و در داخل فر قرار دهید تا با گرمای ملایم خشک شوند. بهتر است بعد از خارج کردن از فر برای چند ساعت دانه‌ها را روی دستمال بریزید تا کاملا خشک شوند.

روش پخت سریع باقالی خشک

روش پخت سریع باقالی خشک

با طرز تهیه باقالی خشک آشنا شدید، اکنون وقت آن رسیده است روش پخت سریع باقالی خشک را بدانید. برای اینکه میان وعده‌ای خوش مزه برای عصرانه خود داشته باشید، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: در این مرحل باقالی‌ها را تمیز کنید و بشویید، سپس آن‌ها را داخل ظرفی پر از آب بریزید تا به مدت یک شب کاملا خیس بخورند. (این کار باعث پخت خوب و نرم شدن باقالی‌ها می‌شود)
  • مرحله دوم: باقالی‌های خیسانده شده را آبکشی کنید، سپس در یک قابلمه بریزید و تا نیمه قابلمه را از آب پر کنید. سپس روی حرارت زیاد بگذارید و سایر ادویه‌ها مانند فلفل را به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله وقتی آب قابلمه به نقطه جوش رسید، شعله را کم کنید و بگذارید باقالی‌ها به آرامی بپزند. زمانپخت باقالی‌ها با خوش طعم شدن و جذب مزه آن رابطه مستقیم دارند؛ پس اگر زمان کافی برای پخت دارید می‌توانید به مدت ۲-۴ ساعت به باقالی‌ها اجازه بدهید روی شعله ملایم قرار بگیرند.
  • مرحله چهارم: می‌توانید برای تست کردن باقالی‌ها، چند باقالی را بردارید تا مطمئن شوید نرم شده‌اند. بعد از نرم شدن باقالی‌ها نمک و فلفل سیاه را نیز به آن اضافه کنید. سپس در ظرف موردنظر خود سرو کنید و از مصلحاتی مانند سرکه، گلپر، پونه و غیره استفاده کنید.

نکته: اگر مدت زمان اندکی برای پخت باقالی دارید، می‌توانید از روش پخت باقالی سریع به کمک زودپز استفاده کنید.

خواص و انواع باقالی (باقالا)

غذا با باقالی خشک

باقالی یکی از حبوبات پرطرفدار در میان ایرانی‌ها است که به خاطر خواص بی‌نطیر آن، در غذاهای خود از آن استفاده می‌کنند. در این قسمت، انواع غذا با باقالی خشک را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

  • باقالی پلو با باقالی خشک: باقالی پلو یک از غذاهای محبوب ایرانی‌ها است که معمولا در مراسم‌ها و میهمانی‌های خود این غذا را سرو می‌کنند. در برخی از مناطق کشور به جای استفاده از باقالی تر، از باقالی خشک برای تهیه باقالی پلو استفاده می‌شود.
  • دم پختک با باقالی خشک: این غذا با باقالی خشک در بسیاری از استان‌های کشور پخته می‌شود و جز یکی از غذاهای پرطرفدار شناخته شده است.
  • کوفته باقالی: تبریزی‌ها که در پخت کوفته دارای مهارت خاصی هستند، در برخی از موارد از باقالی نیز به عنوان یکی از مواد اولیه کوفته خود استفاده می‌کنند.
  • کوکوی باقالی خشک: از این غذا با باقالی خشک به عنوان دسر در برخی از استان‌های کشور استفاده می‌شود.
  • بورانی باقلا: بعد از پخت باقالی، می‌توانید به این شیوه نیز از باقالی خشک خود استفاده کنید و غذاهای خوشمزه با آن تهیه کنید.

خواص باقالی خشک؛ منبع اصلی مواد مغذی

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره باقالی خشک یا سویای سبز در اختیار شما قرار دادیم. شما با روش‌ سریع پخت باقالی خشک و نحوه پخت انواع غذاها به وسیله آن آشنا شدید و دانستید با چه روش‌هایی می‌توایند باقالی سبز را به باقالی خشک تبدیل کنید تا از خواص بی‌نظیر آن در فصول سرد بی‌بهره نمانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد غذایی و روش‌های تهیه آن به سایر مقالات سایت مراجعه کنید.

چنانچه قصد خرید باقالی خشک  یا میوه خشک با تضمین بهترین کیفیت و قیمت کاملا رقابتی را دارید با شماره ۰۹۱۲۳۲۵۰۱۹۰  تماس بگیرید.

[table id=1 /]

کاتالوگ زرین میوه موژان

۶,۷۱۵
https://mojan-co.com/?p=9525
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الا
الا
25 روز قبل

ینی خودمون نمیدونستیم تو آب بذاریم زیرش و روشن کنیم میپزه؟؟؟؟ کو ترفندت؟؟؟