آموزش

چطور آلوچه و آلو بخارا را خشک کنم؟

آلو بخارا چیست؟

آخرین بروز رسانی ۱۸ مرداد, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

تاریحچه آلو بخارا

پیش از آنکه در مورد نحوه خشک کردن آلو بخارا  سخن بگوییم؛ اطلاعاتی درباره تاریخچه این میوه در اختیارتان قرار می‌دهیم. تاریخچه پیدایش این میوه به قرن‌ها پیش باز می‌گردد، این میوه در آسیای صغیر و قفقاز تولید شده و به شهرهای دیگر فرستاده می‌شد. این میوه به مرور به کشورهای اروپایی فرستاده شد، به دلیل طعم عالی و به یادماندنی آلو بخارا، اروپاییان به فکر کشت این میوه افتادند و در مناطق معتدل و گرم اروپایی این میوه را پرورش دادند. آلو بخارا در فرخنگ و تاریخ ایرانی نیز نقش مهمی ایفا می‌کرد، زیرا در اکثر مهمانی‌های اشراف و بزرگان این میوه در حالت‌ خشک و تازه سرو می‌شد. این محبوبیت تا امروز ادامه پیدا کرده است و یکی از میوه‌های پرطرفدار در ایران به شمار می‌آید.

آلو بخارا نماد ترشی در ایران شناخته شده است و میوه‌ای محبوب برای اشخاصی است که علاقه وافری به مزه ترش دارند. احتمالا از خودتان پرسیده‌اید آلو بخارا چیست و چگونه می‌توانم این ماده غذایی خوش طعم را در منزل درست کنم؟ میوه‌ای که علاوه بر استفاده از آن به عنوان تنقلات و میان وعده، می‌توانید در غذاهای خود نیز استفاده کنید و طعمی بی‌نظیر تجربه کنید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد آلو بخارا، روش تهیه و سایر ویژگی‌های آن صحبت کنیم. اگر شما هم طرفدار طعم ترش آلو بخارا هستید و می‌خواهید با خواص این میوه ترش بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره این میوه ارائه می‌دهیم.

آلو بخارا چیست؟

آلو بخارا یکی از خشکبار صادراتی ایران است که از آلوهای قطره طلا تهیه می‌شود. این آلو به دلیل اینکه در گذشته در شهرای نزدیک خراسان کشت می‌شد به نام بخارا معروف شده است. این خوراکی ترش میهمان سفره‌های یلدا، شب عید و اکثر دورهمی‌های ایرانی است و به عنوان یک تنقلات مفید و روزمره شناخته شده است. امروزه در استان‌های شمال غربی و شمال شرقی بیشتر از آلو بخارا استفاده می‌شود.

علاوه بر طعم متفاوت و لذیذ آن به دلیل خواص و ارزش غذایی این محصول، ایرانیان در غذاهای خود از آلو بخارا نیز استفاده می‌کنند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

خواص آلو بخارا چیست؟

خواص آلو بخارا

آلو بخارا دارای طبع سرد و تر است بنابراین برای درمان و کنترل بعضی از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود.

  • کاهش فشار خون: آلو بخارا برای کاهش فشار خون بسیار مفید است، به همین دلیل افرادی که فشار خون بالایی دارند می‌توانند صبح به صورت ناشتا برای پیشگیری از افزایش فشار خون از آلو بخارا استفاده کنند.
  • درمان یبوست: آلو بخارا با بهبود عملکرد سیستم گوارشی برای درمان یبوست استفاده می‌شود. معمولا خانم‌های باردار برای کنترل یبوست در ماه‌های آخر بارداری خود از این خشکبار استفاده می‌کنند.
  • جلوگیری از سرطان: رنگدانه‌هایی که در بافت آلو بخارا وجود دارند از بروز سرطان سینه، روده و غیره جلوگیری می‌کنند.
  • تقویت چشم: آلو بخارا به افزایش لکه زرد یا ماکولا در شبکیه چشم کمک می‌کند و این باعث دید بهتر و افزایش قدرت بینایی افراد می‌شود.
  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی: آلو بخارا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های فراوان از بروز انواع بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین آلو بخارا به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند که باعث عملکرد بهتر قلب می‌شود.
  • رفع کم خونی: آلو بخارا سرشار از آهن است که می‌توانید از آن به عنوان راه درمان برای کم خونی استفاده کنید.
  • افزایش مقاومت بدن: این میوه دارای ویتامین C است که می‌تواند در مقابل انواع بیماری‌ها مقاومت کند.
  • جلوگیری از سرطان: این میوه دارای رنگدانه‌های قرمز و آبی رنگی هستند که می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین برده؛ اما هیچ تاثیری بر روی سلول‌های سالم بدن نداشته باشند.
  • استحکام استخوان‌ها: با بالا رفتن سن و رسیدن به دوره یائسگی در بانوان، استحکام و تراکم استخوان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و این باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در روند زندگی آن‌ها می‌شود. اما تحقیقات نشان داده است خانم‌هایی که به طور روزانه در حدود ۱۰۰ گرم آلو بخارا مصرف می‌کنند، استخوان‌های قوی‌تر ومحکم‌تری دارند.
  • رشد و تقویت مو: یکی دیگر از مزیت‌های این میوه را می‌توان تقویت ریشه مو دانست. این میوه دارای ویتامین‌های بسیاری از جمله ویتامین B و C است. این ویتامین‌ها باعث تقویت ریشه مو شده و از ریزش و شکنندگی آن جلوگیری می‌کنند.
  • درمان چاقی: یکی از مشکلات بزرگی که امروزه اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چاقی و اضافه وزن است. این مشکل با مصرف آلو بخارا رفع می‌شود. این میوه دارای پلی فنول بالایی است که تا حدودی اشتها را کاهش داده و تغییراتی در میکروبیوتای روده ایجاد می‌کند.

mojan ۰۴/۱۰/۱۴۰۲

انواع آلو بخار

بهتر است قبل از اقدام به خشک کردن آلو بخارا با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید میوه دلخواه برای خشک کردن را انتخاب کنید.الو بخارا از چه میوه ای است

  • آلو فرانسوی: این نوع از آلو بخارا طرفداران زیادی دارد. این میوه دارای شکل تخم مرغی بوده و رنگ آن قرمز تیره مایل به ارغوانی است. گوشت این میوه بسیار خوش طعم بوده و رنگ آن تقریبا زرد رنگ می‌باشد. این میوه در فصول تابستان و پاییز برداشت شده و به بازار عرضه می‌شود.
  • آلو مویر: یکی دیگر از آلوهای معروف که برای خشک کردن نیز مناسب هستند، آلو مویر است. این آلوها رنگی قرمز مایل به تیره دارند و اندازه‌شان بسیار بزرگ‌تر از آلو فرانسوی است. این میوه با فاصله دو هفته‌ای از آلو فرانسوی برداشت می‌شود.
  • آلو تولار جاینت: اینآلو را می‌توان بزرگ‌ترین نوع آلو دانست که اندازه آن دو برابر آلوهای فرانسوی است. زمان خشک شدن این آلوها به دلیل اندازه بزرگشان بیش از ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

بهترین روش خشک کردن آلو بخارا در خانه

بهترین روش خشک کردن آلو بخارا در منزل چیست؟

روش‌های مختلفی برای خشک کردن آلو وجود دارد که در این بخش بهترین روش خشک کردن آلو بخارا در خانه توضیح داده می‌شود.

بهترین روش خشک کردن آلو بخارا در خانه|| نور آفتاب

در این روش، آلوها را بعد از شستشو زیر نور آفتاب پهن می‌کنند. در این روش باید به طور مرتب به آلوها سر بزنید، اگر امکان این کار برای شما مهیا نیست و نگران نفوذ آلودگی‌های شهری بر آلو بخاراهای خود هستید، بهتر است از پنکه برای خشک کردن استفاده کنید.

روش خشک کردن آلو بخارا در خانه|| دود

در این روش، میوه‌ها در داخل محفظه‌ای می‌چینند و روی آتش قرار می‌دهند، سپس آتش را خاموش می‌کنند تا به وسیله دود خشک شود. از دود گوگرد برای خشکاندن آلو بخارا استفاده می‌شود که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی روش محبوب و پیشنهاد شده‌ای نیست.

بهترین روش خشک کردن آلو در خانه|| دستگاه میوه خشک کن

در سال‌های اخیر دستگاه‌های میوه خشک کن بسیاری در انواع سایزها و مدل‌ها روانه بازار شده است، شما می‌توانید از این دستگاه‌ها تهیه کرده و آلوهای خود را در خانه خشک کنید. این روش یکی از سریع‌ترین راه‌های خشک کردن میوه است، همچنین در این روش میوه‌ها از هرگونه آلودگی و گرد و غبار در امان می‌مانند.

بهترین روش خشک کردن آلو در خانه|| تیزآب

این روش معمولا در استان‌های شمال غربی کشور رایج است؛ در این روش محلولی از آب، پتاسیم و روغن سبزه تهیه می‌کنند و آلوها را در داخل محلول می‌گذارند و سپس آلوها را برداشته و در مقابل نور خورشید می‌گذارند. به دلیل خاصیت اسیدی این محلول، آلوها خیلی سریع‌تر خشک می‌شوند.

بهترین روش خشک کردن آلو در خانه|| نمک

این روش معمولا برای آلوچه‌ها کاربرد دارد. در این روش، ابتدا آلوچه‌ها را کاملا شسته و در مقابل نور آفتاب قرار می‌دهند و روی آن‌ها نمک می‌پاشند. مرحله نمک پاشی را در روز ۲-۳ مرتبه تا زمانی که آلوها خشک نشده‌اند انجام می‌دهند. آلوچه‌های خشکی که با این روش تهیه می‌شوند از کیفیت و ماندگاری بالاتری برخوردار هستند.

آلو بخارا در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

آلو بخارا در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

آلو بخارا به دلیل خواص فراوانی که دارد و همچنین به دلیل طعم خوشمزه‌ای که ایجاد می‌کند، محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. به همین علت از آلو بخارا در پخت غذاهای خود نیز استفاده می‌کنند. در این بخش از مقاله تعدادی از غذاهایی که با آلو بخارا پخته می‌شوند را ذکر می‌کنیم.

  • خورشت آلو: از این خورشت خوش طعم و خوش رنگ شما می‌توانید به عنوان غذای اصلی در میهمانی‌ها و دورهمی‌های خود استفاده کنید.
  • خوشت قیمه آلو: اگر طرفدار قیمه هستید، می‌توانید با افزودن آلو طعمی متفاوت به قیمه دهید.
  • خورشت آلو اسفناج: این غذا علاوه بر مقوی بودن، یکی از خوشمزه تیرن غذاها در میان ایرانیان است که عطر و طعمی ماندگار دارد.
  • خورشت به و آلو اصفهانی: این غذا یکی از غذاهای سنتی و معروف اصفهان است که مسافران بسیاری را شیفته خود می‌کند.
  • خورشت مرغ و آلو مازندرانی: غذایی که می‌توانید طعم ملس و ترش را یکجا تجربه کنید، شما می‌توانید برای مزه دار کردن غذا به آن مقداری شکر نیز بیافزایید.

سخن پایانی

در این مطلب به تمامی سوالات شما مانند آلو بخارا چیست و بهترین روش خشک کردن آلو بخارا در خانه پاسخ داده شد. اکنون سفره خانه‌تان منتظر است که با کمک غذایی از آلو بخارا آن را مزین کنید.

برچسب

#الو بخارا از چه میوه ای است

۳۳۱
https://mojan-co.com/?p=9570
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها