سلامت, آموزش, تجارت

تفاوت میوه خشک با‌کیفیت و میوه خشک بی‌کیفیت در چیست؟

تفاوت میوه خشک با‌کیفیت و میوه خشک بی‌کیفیت در چیست؟

آخرین بروز رسانی ۲ آبان, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

همواره میوه جز مواد غذایی محبوب و پرطرفدار شناخته می‌شود. در زمان‌های گذشته به دلیل این محبوبیت، میوه خشک تولید شده، به عبارتی مردم برای اینکه بتوانند میوه‌های محبوب خود را در فصلی به غیر از زمان تولید شده، مصرف کنند از روش‌های مختلفی برای نگهداری آن استفاده کردند. روش‌هایی همچون ترش کردن، نمک پاشی و خشک کردن از جمله روش‌های نگهداری میوه و جلوگیری از فسادپذیری آن‌ها بود. این روش نگهداری از نیاکان ما به ما رسیده است و اکنون یکی از بهترین روش‌ها برای مصرف میوه به شمار می‌آید و طرفداران بسیار زیادی دارد.

اگر شما هم جز دوست‌داران میوه‌های خشک هستید، باید میوه با کیفیت را از بی کیفیت تشخیص داده و میوه خشک درجه یک تهیه کنید تا مواد مغذی مناسبی جذب بدنتان شود. در این مقاله از فروشگاه موژان اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار داده می‌شود، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

میوه خشک چیست؟

پیش از اینکه در مورد کیفیت میوه‌های خشک سخن بگوییم، بهتر است با عبارت میوه خشک بیشتر آشنا شوید. به میوه‌هایی که در طی فرآیند طبیعی یا مصنوعی مقداری از آب خود را از دست می‌دهند و تنها بافت خشکی از آن‌ها باقی می‌ماند، میوه خشک گفته می‌شود. اندازه این میوه‌ها نسبت به میوه‌های تازه کوچک‌تر بوده و میزان کالری و قند آن‌ها نیز بیشتر است. این نوع میوه دارای مقدار زیادی فیبر، مواد معدنی و ویتامین است که برای بدن و درمان بسیاری از مشکلات مناسب است.

تشخیص میوه خشک بی‌کیفیت

خشک کردن میوه دارای اصول و قواعدی است که هرچه دقیق‌تر و بهتر انجام گیرد، محصول مناسب‌تری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برخی از شرکت‌ها بدون رعایت این اصول برای کسب سود بیشتر از میوه‌های بی‌کیفیت برای خشک کردن استفاده می‌کنند که در نتیجه محصولی بی کیفیت تولید می‌شود.

همچنین برخی از افراد با روش‌های درست محصولات را خشک نمی‌کنند، یا در روند خشک کردن از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند تا میوه‌ها زودتر خشک شوند. میوه‌هایی که به وسیله مواد شمیایی خشک شوند، دیگر میوه خشک ارگانیک و با کیفیت به شمار نمی‌آیند.

بسته بندی و نحوه توزیع یکی دیگر از عواملی است که میزان کیفیت محصول را مشخص می‌کند. اگر از روش‌های نادرست برای بسته بندی محصولات استفاده شود، امکان فاسد شدن محصول بالا می‌رود و کیفیت محصول را نیز پایین می‌آورد. همچنین در برخی از موارد، میوه‌های خشک را به صورت فله‌ای و بدون توجه به نحوه بسته بندی به فروش می‌رسانند که در این مورد، احتمال تماس حشرات و گرد و غبار با محصول وجود دارد و تا حد زیادی کیفیت محصول را پایین می‌آورد.

عوامل موثر در تعیین کیفیت میوه خشک درجه یک در چیست؟

میوه خشک درجه یک

حال که با میوه‌های خشک بی کیفیت آشنا شدید، وقت آن رسیده است نقطه مقابل آن یعنی میوه‌های خشک با کیفیت و درجه یک را نیز بشناسید. عوامل بسیاری وجود دارند که نشان دهنده کیفیت میوه‌های خشک هستند، در ادامه برخی از این موارد را ذکر می‌کنیم.

  • نوع خشک کردن و درصد رطوبت محصول: میوه‌های خشک به دو طریق نیمه خشک و خشک کامل استفاده می‌شوند. معمولا میوه‌های نیمه خشک به دلیل داشتن مقداری رطوبت، داری شکل ظاهری بهتر هستند؛ اما با این وجود مدت مصرف آن‌ها کم است و نمی‌توان آن‌ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. در حالیکه میوه‌های خشک به دلیل نداشتن رطوبت، طول عمر بالایی دارند و جز محصولات با کیفیت به شمار می‎آیند.
  • نژاد میوه: نژاد میوه اولیه در کیفیت نهایی محصول تاثیر می‌گذارد. برخی از نژاد میوه‌ها وجود دارند که مقدار آب نسبت به بافتشان بسیار زیاد است، در حالیکه دیگر نژادها مقدار بافتشان بیشتر از مقدار آب داخلی میوه است یا به عبارتی گوشتی هستند. بهترین میوه خشک از میوه‌های گوشتی تهیه می‌شود که سرشار از مواد مغذی است. همچنین سالم بودن محصول اولیه بر روی کیفیت محصول نهایی بی تاثیر نیست، اگر شما از میوه‌های کرم زده، میوه‌های چال، میوه‌های بسیار رسیده و غیره برای خشک کردن استفاده کنید، نتیجه نهایی مطلوب نخواهد شد.

انواع آلو خشک و خواص آن + خرید و قیمت آلو خشک

  • نحوه خشک کردن محصول: میوه خشک ارگانیک که به روش طبیعی و در مقابل نور مستقیم خورشید خشک شده‌ است دارای مواد مغذی بسیاری و کیفیت بالاتری است. در حالیکه میوه‌هایی که با استفاده از روش‌های صنعتی تولید می‌شوند دارای مواد مغذی کمی هستند. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بدون توجه به شکل ظاهری میوه‌ها به نوع خشک شدن آن‌ها و مواد مغذی آن توجه کنند.
  • تائیدیه: برای اینکه از کیفیت محصول تولید شده مطمئن شوید می‌توانید به مواردی همچون وجود تائیدیه‌ وزارت بهداشت توجه کنید. با وجود تاییدیه‌های بهداشتی شما می‌توانید از نوع خشک کردن، کیفیت میوه اولیه، بهداشت محیط کار و بهداشت محصول اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر مواردی که بر کیفیت میوه خشک تاثیر دارند، می‌توان عواملی همچون پوست داشتن و نداشتن میوه درحین خشک کردن، بهداشتی بودن فرایند خشک شدن و غیره را جز موارد مهم و اساسی در کیفیت محصول دانست.

میوه خشک صادراتی

میوه‌های خشک یکی از پرطرفدارترین محصولات غذایی در خارج از ایران هستند، بنابراین راه عالی برای کسب درآمد به شمار می‌آیند. صادرات میوه‌های خشک باعث جلوگیری از هدر رفتن محصولات کشاورزی و بهبود یافتن وضعیت اشتغال کشور می‌شود. برای صادر کردن این محصول باید قوانین صادراتی کشور مقصد را بدانید. برای ارسال میوه‌های خشک به کشورهای دیگر باید پروانه و گواهی بهداشت صادر شود. همچنین برای صادر کردن میوه‌های خشک، محصول شما باید دارای برخی از ویژگی‌ها باشد. برای مثال میوه‌های خشک باید بار میکروبی کمی داشته باشند و آزمایش‌های انجام گرفته که برای بررسی سلامت و کیفیت محصول هستند، را پشت سر بگذارند. مواردی همچون بسته بندی زیبا و شکیل نیز می‌تواند بر محصول صادراتی شما تاثیر مثبت بگذارد، بهتر است ابتدا کشور هدف خود را انتخاب کرده و سپس با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها محصول نهایی خود را تولید کنید.پیشنهاد میکینیم مقاله سود صادرات میوه خشک را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از زرین میوه موژان در مورد محصول تولیدی و میوه‌های خشک با کیفیت و بی‌کیفت اطلاعاتی دریافت کردید. شما اکنون می‌توانید به راحتی میوه خشک با کیفیت را از نوع بی‌کیفیت تشخیص داده و خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید و سفارش میوه خشک فله و کیلویی با سایت زرین میوه موژان در ارتباط باشید.

 

۲۶۶
https://mojan-co.com/?p=10321
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها