راهنمای خرید, آموزش

گوجه خشک و کاربرد‌ها‌ی آن

کاربرد گوجه خشک چیست

آخرین بروز رسانی ۲۸ دی, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

گوجه خشک شده برای چیست؟

در گذشته تنها روش نگهداری گوجه فرنگی برای مدت طولانی، نمک زدن یا خشک کردن آن در آفتاب بود. برای خشک کردن گوجه فرنگی آن را چند رو در مقابل آفتاب می‌گذاشتند تا آب آن به تدریج حذف شود. آن‌چه به دست می‌آید گوجه خشک شده، محصولی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار است. از گوجه فرنگی خشک شده در تهیه‌ی انواع غذاها استفاده می‌شود که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ارزش غذایی و خواص گوجه خشک شده را بشناسید؟

ارزش غذایی گوجه خشک

ارزش غذایی گوجه خشک

گوجه خشک شده علاوه بر طعم لذیذی که به غذا می‌بخشد، خواص و فواید بسیاری نیز به آن می‌افزاید. برخی از این خواص را در زیر می‌خوانید.

  • کمک به تناسب اندام: این محصول مقدار زیادی فیبر و در مقابل حجم بسیار کمی کالری و قند در خود دارد. هم‌چنین گوجه‌فرنگی به کالری‌سوزی کمک کرده و در لاغری موثر است.
  • کاهش التهابات و عفونت‌ها: خاصیت آنتی‌اکسیدانی گوجه فرنگی در گوجه‌ی خشک شده نیز وجود دارد و مصرف آن‌ها در کاهش درد و درمان زودتر زخم‌ها کمک می‌کند.
  • جوانی و شادابی پوست: آنتی اکسیدان‌ها در کنار لیکوپین فراوان موجود در گوجه‌ی خشک با رادیکال‌های آزاد بدن مقابله کرده و تاثیر شگرفی بر جوانی پوست دارد. این موضوع در کنار وجود ویتامین A باعث ایجاد جلوگیری از افتادگی و چین و چروک پوست می‌شود.
  • کاهش فشار خون: تنظیم فشار خون به دلیل وجود منیزیم؛
  • جلوگیری از کم‌خونی: آهن موجود در گوجه فرنگی برای درمان فقر آهن و کم‌خونی مفید است.

گوجه خشک در چه غذاهایی استفاده میشود؟

گوجه خشک در چه غذاهایی استفاده میشود

گوجه خشک در چه غذاهایی استفاده میشود

حال که با خواص گوجه خشک آشنا شده‌اید، حتماً دوست دارید بدانید که از آن در طبخ چه غذاهایی می‌توان استفاده کرد. برخی از غذاهایی را که در تهیه‌ی آن‌ها می‌توان از گوجه فرنگی خشک شده استفاده کرد در ادامه معرفی می‌کنیم.

قیمه با گوجه خشک

در پخت قیمه عموماً از رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. اما یکی از جایگزین‌های مناسب برای رب گوجه، اسلایس‌های خشک شده‌ی این محصول است. این مورد سبب می‌شود تا تمام خواص گوجه فرنگی را به صورت تغلیظ شده در قیمه خود داشته باشید.

از طرفی در تولید گوجه فرنگی از افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده‌ استفاده می‌شود. با استفاده از گوجه‌ی خشک شده نگران چنین مواردی نخواهید بود. گوجه خشک شده عموماً به صورت پودر گوجه نیز برای پخت قیمه به کار می‌رود.

گوجه خشک و پیتزا

از دیگر غذاهای خوشمزه‌ای که می‌توانید به کمک گوجه‌ی خشک تهیه کنید، پیتزاست. از اسلایس‌های گوجه فرنگی خشک می‌توان در تهیه‌ی پیتزاهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. اما مهم‌ترین پیتزا که با گوجه فرنگی خشک شده آماده می‌شود، پیتزا پستو با گوجه فرنگی خشک است.

البته توجه کنید که در این پیتزا از گوجه خشک در روغن زیتون استفاده می‌شود. آماده سازی گوجه فرنگی خشک برای این منظور مراحل ساده‌ای دارد که در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

روش خشک کردن گوجه فرنگی

گوجه خشک در روغن زیتون

این روش استفاده از گوجه فرنگی خشک شده، در ایتالیا بسیار پرطرفدار است. گوجه خشک در روغن زیتون را در تهیه‌ی برخی از پیتزاهای محبوب ایتالیایی می‌توان دید.

مواد لازم

  • ۳۰ اسلایس گوجه خشک
  • ۱ تا ۲ پیمانه آب
  • ۱ تا ۲ پیمانه سرکه سفید
  • ۲ پیمانه روغن زیتون
  • یک قاشق غذا خوری زیتون بدون هسته
  • ۱ قاشق غذا خوری پونه کوهی خشک و نعنا

گوجه خشک

طرز تهیه گوجه خشک در روغن زیتون

برای تهیه‌ی این چاشنی:

  • ابتدا اسلایس‌های گوجه را در ترکیب آب و سرکه بجوشانید. توجه کنید که همه‌ی اسلایس‌ها باید در آب غوطه‌ور باشند. این مرحله به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • ظرف را از روی گاز برداشته و به آن ۵ دقیقه زمان دهید تا استراحت کند. سپس گوجه‌ها را آبکش کنید.
  • به کمک یک سینی و حوله اسلایس‌های گوجه را به خوبی خشک کنید. هر چه این مرحله را دقیق‌تر به انجام برسانید ماندگاری چاشنی‌تان بیشتر خواهد بود.
  • حال نوبت ریختن برش‌های گوجه خشک و دیگر مواد اولیه به صورت لایه لایه در یک ظرف شیشه‌ای‌ست. برای این کار یک لایه گوجه فرنگی و یک لایه زیتون ورقه شده و سبزیجات خشک را اضافه کنید. (مرزنجوش و ریحان نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای این مورد باشند.)
  • در نهایت پس از قرار دادن لایه‌ها، روغن زیتون را به آن اضافه کنید تا شیشه پر شود.

چاشنی‌تان آماده است می‌توانید آن را در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه روغن گوجه فرنگی

این مطلب توسط تیم تحریریه موژان در حال تکمیل شدن است. شکیبا باشید.

راهنمای خرید انواع میوه خشک

خواص روغن گوجه فرنگی

روغن گوجه فرنگی مزایای بسیاری برای پوست دارد که برخی را در زیر آورده‌ایم.

  • افزایش ضخامت مو
  • درمان آکنه و لک‌های پوستی و جای جوش
  • درمان آفتاب سوختگی و اگزما
  • مرطوب کننده پوست

از این روغن می‌توانید برای ماساژ صورت و استفاده کنید.

روش‌های مختلف خشک کردن گوجه فرنگی

گوجه خشک با روش‌های مختلفی تولید می‌شود. در ابتدای مقاله اشاره کردیم که در گذشته از تابش و گرمای آفتاب برای این مورد استفاده می‌کرده‌اند. برای این منظور گوجه‌ها به صورت اسلایس‌های یک اندازه برش داده می‌شوند. پس از آن این اسلایس‌ها در کنار یکدیگر به طور منظم در برابر نور آفتاب پهن می‌شوند. این روش تهیه در خانه نیز قابل اجراست.

روش دیگر خشک کردن گوجه قرار دادن آن در فر است. در این روش نیز گوجه‌ها به حلقه‌های یک اندازه برش خورده و سپس برای خشک شدن در فر قرار می‌گیرند.

نکته‌ی خیلی مهم: برای خشک شدن گوجه باید حرارت فر تا حد امکان پایین باشد. چرا که خشک شدن گوجه با سرعت زیاد باعث از بین نرفتن اسیدیته طبیعی گوجه فرنگی شده و طعمی ترش به آن می‌دهد.

نگهداری از گوجه فرنگی خشک

گوجه خشک را بهتر است در کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار نگهداری کنید. ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ها نیز بسته‌بندی‌های خوبی برای محصول هستند. هر چه بسته‌بندی با کیفیت‌تری در تولید این محصولات به کار رفته باشد، ماندگاری آن‌ها بیشتر خواهد بود. این یکی از دلایل توجه صنایع غذایی موژان به بسته‌بندی انواع میوه خشک و حبه میوه است.

توصیه می‌شود گوجه فرنگی خشک را در یخچال نگهداری کنید. با توجه به اطلاعات روی بسته‌بندی، می‌توانید آن را پیش از باز کردن بسته‌بندی تا مدت معینی در خارج از یخچال نگه دارید.

خرید و قیمت گوجه خشک

برای خرید گوجه فرنگی خشک می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام کنید. شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوجه فرنگی خشک (هم‌چون شرکت میوه خشک کنی موژان) آن را در بسته‌بندی‌هایی در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌کنند.

۴,۴۷۸
https://mojan-co.com/?p=10406
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هامون
هامون
1 سال قبل

بسیار جالب و کلیدی بود فرایند گوجه خشک در روغن زیتون
بنده سرآشپز هستم نمونه از کجا تهیه کنم جهت راه اندازی فست فود که یک پیتزا با گوجه خشک داشته باشم