سلامت

از فواید آلوبخارا چه می‌دانید؟

فواید آلو بخارا

آخرین بروز رسانی ۲۵ فروردین, ۱۴۰۳ توسط تیم تحریریه موژان

آلو بخارا، از مواد غذایی است که به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. این محصول همان آلوی خشک شده است و در دسته خشکبار جای می‌گیرد. آلو بخارا بر اساس نوع آلوی خشک شده از طعم ترش، ملس تا شیرین متفاوت است. این محصول به صورت خام، خورشتی و در تهیه غذا، تهیه آلوچه و ترشک و … کاربرد دارد. اما اطلاع از خواص و فواید این نوع خشکبار خالی از لطف نیست. در این مقاله در مورد ترکیبات مؤثر و مزایای استفاده از آلوبخارا صحبت می‌کنیم. با موژان همراه باشید.

فواید آلو بخارا

آلو بخارا دارای ترکیباتی کم چرب و حاوی فیبر بالایی است. ویتامین‌های مختلف از جمله A,C,D,B6,B12,K  در این ماده غذایی وجود دارند.

انواع املاح معدنی مانند منگنز، پتاسیم، روی، کلسیم، مس و بتاکاروتن در ترکیبات آلوی خشک شده وجود دارد. این مواد مغذی در کنار هم باعث شده است تا آلوبخارا به‌عنوان یک کپسول و بمب مواد مغذی در نظر گرفت. در ادامه بیشتر با فواید خوردن این آلوی خوشمزه آشنا می‌شوید.

۱.حاوی آنتی‌اکسیدان فعال برای جلوگیری از بیماری

گونه‌های فعال اکسیژن که به علت واکنش‌های مختلف در بدن به وجود می‌آیند، می‌توانند به بدن آسیب برسانند. آلوبخارا حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، به‌خصوص از نوع پلی‌فنل است. این آنتی‌اکسیدان باعث می‌شود تا استخوان سالم بمانند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلو باعث می‌شود تا التهاب‌های موجود در بافت‌های بدن هم بهبود پیدا کنند و مانع از بروز سرطان می‌شود. به‌علاوه داشتن آنتوسیانین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی باعث حذف گونه‌های رادیکال آزاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به بیماری سرطان را افزایش می‌دهد.

۲.رفع یبوست یکی از خواص آلوبخارا

یبوست، یکی از بیماری‌های رایج است که در سنین مختلف به‌خصوص سنین بالا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. از طرفی این بیماری منشأ بسیاری از بیماری‌های  دستگاه گوارش است. آلوبخارا دارای مقدار زیادی فیبر است که باعث حجم دادن به مدفوع می‌شود و یبوست را بهبود می‌بخشد.

به‌علاوه آلوبخارا دارای ماده‌ای به نام سوربیتول است که اثرات ملین دارد و برای درمان یبوست بسیار مفید است.

۳.کاهش قند خون با آلوبخارا

هر چند آلوبخارا دارای مقدار زیادی کربوهیدرات در ترکیبات خود است؛ اما می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک شایانی کند. هورمونی در این آلو وجود دارد به نام آدیپونکتین که باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود.

فیبرهایی که درون آلوبخارا وجود دارد، مقدار زیادی قند را جذب خود می‌کند و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم کمک کند.

البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که میزان مصرف آلوی خشک شده برای افراد دیابتی نباید از حدی بیشتر شود؛ زیرا کربوهیدرات درون آن سبب افزایش قند خون می‌شود.

خواص میوه خشک

۴.قلبی سالم با مصرف میوه آلوبخارا

آلوبخارا می‌تواند با کاهش فشار خون و تنظیم سطح کلسترول، به‌عنوان دو عامل اصلی که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، سلامتی قلب فرد را تضمین کند. از این رو بهتر است در صورتی که بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا چربی خون دارید، آلو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۵.اثرمیوه آلوبخارا بر سلامت استخوان

بیماری پوکی استخوان به‌خصوص در کشور ما بسیار شایع است و در سنین بالا خود را نشان می‌دهد. مصرف آلو باعث می‌شود تا خطر ابتلا به این بیماری هم تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

اثرات محافظتی استخوان در آلوبخارا به مواد مغذی برمی‌گردد که در ترکیبات آن وجود دارند. این مواد شامل ویتامین K، منیزیم، فسفر و پتاسیم است که همگی برای استخوان‌ها مفید هستند.

۶.کاهش وزن با خوردن آلوی خشک

استفاده از میان وعده‌های خوش طعم و به گفته متخصصان تغذیه، آلوی خشک شده سلامت استخوان را هم به همراه دارد. این خشکبار نه تنها از تغییر شکل استخوان جلوگیری می‌کند، بلکه در صورتی که استخوان آسیب دیده است، آن را ترمیم می‌کند.

مغذی باعث می‌شوند تا در زمینه کاهش وزن هم به‌خوبی عمل کنید. آلوبخارا یک میان‌وعده فوق‌العاده است. یک عدد آلوی کوچک دارای ۳۰ کالری انرژی است و به شما تا مدت زیادی احساس سیری می‌دهد.

افرادی که قصد دارند میزان کالری دریافتی خود را در روز کاهش دهند، می‌توانند از این میان‌وعده سالم و مغذی به‌اندازه استفاده کنند.

۷.سلامت مغز و تقویت حافظه با آلوبخارا

آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کورستین و آنتوسیانین باعث سلامت مغز می‌شود. اگر مغز انسان کار خود را به‌درستی انجام ندهد، ارگان‌های دیگر نیز به‌خوبی عمل نمی‌کنند. به همین علت سلامت آن بسیار مهم است.

وجود این آنتی‌اکسیدان‌ها نه تنها حافظه را تقویت می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند تا سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر به مراتب کاهش پیدا کنید.

۸. آلوبخارا و تقویت سیستم ایمنی

وجود میزان بالای ویتامین C در ترکیبات آلوبخارا، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین علت استفاده از آن در مواقعی که فرد دچار بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و … می‌تواند به سرعت درمان و بهبودی کمک کند.

۹. تأثیر آلوبخارا بر سلامت چشم

رادیکال‌های آزاد به مرور زمان بر روی سلامت چشم هم اثر دارد. آنتی‌اکسیدان موجود در این ماده، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از آسیب آن‌ها به چشم جلوگیری می‌کند. مصرف ویتامین A نیز همیشه برای سلامت چشم تجویز می‌شد. آلوبخارا مقدار زیادی ویتامین A در درون خود دارد که بینایی را بهبود می‌بخشد.

مضرات آلو بخارا

مضرات آلو بخارا

آلو بخارا علی رغم اینکه خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد، باید آن را به اندازه و متعادل مصرف کنید تا درگیر عواضر و مضرات آن نشوید. به طور کلی بهتر است در مصرف مواد غذایی و خوراکی اندازه متعادل را رعایت کنید. در ادامه به برخی از عوارض و مضرات آلو بخارا می‌پردازیم.

آلو بخارا ممکن است در تاثیر داروها تداخل ایجاد کند. اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود درباره امکان مصرف آلو بخارا مشورت کنید.

همچنین اگر قصد دارید در زمان نزدیک جراحی داشته باشید، آلو بخارا مصرف نکنید. زیرا قند خون را به شدت کاهش می‌دهد. ۲ هفته قبل از زمان جراحی، از مصرف آلو بخارا خودداری کنید.

به دلیل اسیدی بودن میوه آلو، در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند موجب ناراحتی معده نیز شود.

اگزالات موجود در آلو بخارا باعث می‌شود کلسیم جذب قوی در بدن داشته باشد. تجمع کلسیم نیز موجب تشکیل سنگ در کلیه و مثانه می‌شود. اگر سابقه سنگ کلیه یا مثانه و به طور کلی بیماری کلیوی و مثانه دارید، در مصرف آلو بخارا احتیاط کنید.

فیبری که در آلو بخارا وجود دارد، از نوع نامحلول است که با مصرف زیاد، باعث اسهال شدید و از دست دادن آب بدن می‌شود.

از دیگر مضرات آلو می‌توان به تیره شدن مدفوع، ایجاد وابستگی ملینی و تولید گاز معده و نفخ اشاره کرد.

تفاوت آلو بخارا با آلو خورشتی

تفاوت آلو بخارا و آلو خورشتی در سه مورد پوست، رنگ و طعم است که این دو را از یکدیگر متمایز می‌کند.

به طور معمول، از آلو زرد رنگ برای تهیه آلو خورشتی استفاده می‌کنند که پوست آن به سختی کنده می‌شود. در نتیجه آلو خورشتی را با پوست مصرف می‌کنند. اما پوست آلو بخارا را قبل از خشک کردن، جدا می‌کنند.

آلو بخارا رنگ طلایی خوشرنگی دارد که به آن قطره طلا نیز گفته می‌شود. اما آلو خورشتی را می‌توانید در دو رنگ زرد و سیاه تهیه کنید که هر یک از آلوی متفاوتی تهیه می‌شوند.

آلو بخارا طعم ملسی دارد که غذا را بسیار لذیذ می‌کند. اما آلو خورشتی ابتدا طعمی به ترشی طعم لیمو دارد که بعد از رسیدن میوه، به طعم شیرین تغییر می‌کند.

آلو بخارا چقدر کالری دارد؟ - فواید آلو بخارا

جدول ارزش غذایی آلو بخارا؛ آلو بخارا چقدر کالری دارد؟

میزان کالری آلو بخارا قبل از پختن و بعد از پختن متفاوت است. همچنین اگر به آن شکر نیز اضافه شود در میزان کالری تاثیر دارد. در جدول ارزش غذایی آلو بخارا می‌توانید اطلاعات کامل را به دست آورید تا میزان مصرف آن در رژیم غذایی خود و یا در صورت ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت را کنترل کنید.

مواد تشکیل دهنده در ۱۰۰ گرم آلو بخاراآلو بخارا پخته نشدهآلو بخارا پخته شدهآلو بخارا پخته شده با افزودنی شکر
انرژی (کالری)۲۴۰ کیلوکالری۱۰۷ کیلوکالری۱۲۴ کیلوکالری
کربوهیدرات۶۳.۸۸ گرم۲۸.۰۸ گرم۳۲.۸۸ گرم
پروتئین۲.۱۸ گرم۰.۹۶ گرم۱.۰۹ گرم
چربی۰.۳۸ گرم۰.۱۶ گرم۰.۲۲ گرم
آب۳۰.۹۲ گرم۶۹.۷۳ گرم۶۵.۰۸ گرم
فیبر۷.۱۰ گرم۳.۱۰ گرم۳.۸۰ گرم
قند۳۸.۱۳ گرم۲۴.۹۸ گرم۰.۰۰ گرم
کلسترول۰.۰۰ میلی گرم۰.۰۰ میلی گرم۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین A۳۹.۰۰ میکروگرم۱۷.۰۰ میکروگرم۱۴.۰۰ میکروگرم
ویتامین D۰.۰۰ میکروگرم۰.۰۰ میکروگرم۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین E۰.۴۳ میلی گرم۰.۱۹ میلی گرم۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین K۵۹.۵۰ میکروگرم۲۶.۱۰ میکروگرم۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین C۰.۶۰ میلی گرم۲.۹۰ میلی گرم۲.۷۰ میلی گرم
تیامین (B1)۰.۰۵ میلی گرم۰.۰۲ میلی گرم۰.۰۲ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2)۰.۱۹ میلی گرم۰.۱۰ میلی گرم۰.۰۹ میلی گرم
نیاسین (B3)۱.۸۸ میلی گرم۰.۷۲ میلی گرم۰.۶۸ میلی گرم
کولین (B4)۱۰.۱۰میلی گرم۴.۴۰میلی گرم۰.۰۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5)۰.۴۲ میلی گرم۰.۱۱ میلی گرم۰.۱۰ میلی گرم
ویتامین B6۰.۲۱ میلی گرم۰.۲۲ میلی گرم۰.۲۰ میلی گرم
فولات (B9)۴.۰۰میکروگرم۰.۰۰میکروگرم۰.۰۰میکروگرم
ویتامین B12۰.۰۰ میلی گرم۰.۰۰ میلی گرم۰.۰۰ میلی گرم
کلسیم۴۳.۰۰ میلی گرم۱۹.۰۰ میلی گرم۲۱.۰۰ میلی گرم
آهن۰.۹۳ میلی گرم۰.۴۱ میلی گرم۱.۰۴ میلی گرم
منیزیم۴۱.۰۰ میلی گرم۱۸.۰۰ میلی گرم۱۹.۰۰ میلی گرم
فسفر۶۹.۰۰ میلی گرم۳۰.۰۰ میلی گرم۳۳.۰۰ میلی گرم
پتاسیم۷۳۲.۰۰ میلی گرم۳۲۱.۰۰ میلی گرم۳۱۲.۰۰ میلی گرم
سدیم۲.۰۰ میلی گرم۱.۰۰ میلی گرم۲.۰۰ میلی گرم
روی۰.۴۴ میلی گرم۰.۱۹ میلی گرم۰.۲۲ میلی گرم
مس۰.۲۸ میلی گرم۰.۱۲ میلی گرم۰.۱۸ میلی گرم
منگنز۰.۳۰ میلی گرم۰.۱۳ میلی گرم۰.۰۹ میلی گرم
سلنیم۰.۳۰ میکروگرم۰.۱۰ میکروگرم۱.۰۰ میکروگرم

 

آلو بخارا چه طبعی دارد؟

طبع میوه آلو سرد و تر است که این سردی در آلو خشک بیشتر نیز می‌شود. اگر معده سردمزاجی دارید، می‌توانید از مصلح آلو استفاده کنید تا تاثیر منفی آن را تعدیل کنید. ماءالعسل، روغن زیتون، عسل، زیره و زنیان ا زمواد غذایی هستند که می‌توانید در کنار آلو مصرف کنید تا طبع آن را با مزاج خود هماهنگ کنید.

فواید آلو بخارا - الو بخارا اسیدی است یا قلیایی؟

الو بخارا اسیدی است یا قلیایی؟

میوه آلو دارای غلظت بالایی از اسید سیتریک است که باعث شده خواص قلیایی زیادی داشته باشد. میزان اسید سیتریک آلو ۲۵ برابر بیشتر از اسید سیتریک موجود در آبلیمو است. این ماده کمک می‌کند مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، منگنز و پتاسیم بهتر منتقل و جذب سلول‌های بدن شوند.

این خاصیت آلو در خنثی کردن زیان‌های مواد غذایی فرآوری شده و شکر تاثیرگذار است و طبق تحقیقات، ۱۰ گرم آلو می‌تواند اثر منفی ۱۰۰ گرم شکر را خنثی کند. از دیگر فواید وجود اسید سیتریک در آلو بخارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد روده کوچک
  • اثر ضد التهابی و ضد میکروبی
  • متعادل کردن اسید در بدن
  • تنظیم ترشحات معده و بهبود عملکرد گوارش
  • کاهش سوزش معده

جمع‌بندی

آلوبخارا از خشکبارهای بسیار مفیدی است که حاصل خشک کردن میوه آلو است. از این ماده هم به صورت خام هم پخته استفاده می‌شود. آلوبخارا را می‌توان در انواع خورشت برای خوش طعم کردن استفاده کرد. تهیه آلوچه و ترشک نیز با این آلوهای خشک شده بسیار رایج است.

انواع ویتامین، آنتی‌اکسیدان، املاح معدنی و مواد مغذی درون آلو قرار دارد که در کنار هم به سلامت بالای قلب و عروق، مغز، چشم و سایر ارگان‌های بدن می‌انجامد. استفاده به‌اندازه از آلوبخارا برای کاهش سطح قند خون و چربی خون بدن نیز مناسب است. به‌علاوه سبب درمان یبوست و کاهش وزن نیز می‌شود.

با توجه به مواردی که ذکر شد، آلوبخارا با طعم خوب و مواد مغذی زیاد می‌تواند یک میان‌وعده یا چاشنی عالی مورد استفاده قرار گیرد.


منابع :
cyruscrafts  oladoc
۱,۱۹۶
https://mojan-co.com/?p=11035
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها