سلامت

۱۰ حقیقت جالب در مورد میوه بلوبری

بلوبری

آخرین بروز رسانی ۲ دی, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

بلوبری یکی از میوه‌های خوشمزه، مغذی و جذاب است که افراد زیادی آن را می‌پسندند. بلوبری از خانواده Ericaceae بوده و بیش از ۲۰۰ گونه گیاه جنگلی دارد. چندین نوع زغال اخته وحشی در آمریکا یافت می‌شود. با این حال گونه‌های زغال اخته خوراکی و رایجی که در بازار است به دسته متفاوتی تعلق دارند.
گیاه زغال اخته یا بلوبری دارای بوته‌های کوچکی است که بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند. حتی از برگ این گیاه هم در طب سنتی استفاده می‌شود. این گیاهان به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند و به‌مرور ارتفاع آن‌ها بلندتر می‌شود. حقایقی جالب را در مورد بلوبری مورد بررسی قرار داده‌ایم تا بیشتر با این میوه خوش طعم و جنگلی آشنا شوید.

آنچه در مورد بلوبری باید بدانید!

بلوبری سرشار از مواد مغذی است و به علت این که خودرو است، کاملاً ارگانیک بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. برخی از حقایق جالب در مورد این میوه در ادامه ذکر می‌شود.

بلوبری یک ماده غذایی فوق‌العاده

زغال اخته سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مغذی است. این ماده مغذی به قدری مفید است که یک میوه جادویی محسوب می‌شود. مصرف بلوبری، به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. همچنین در مواقعی که فرد بیمار است با داشتن مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان، ویتامین و … باعث می‌شود تا بدن قوی‌تر شده و با بیماری بهتر مبارزه کند.

مناسب برای تناسب اندام

هر چند بلوبری مواد مغذی زیادی دارد؛ اما یک میان‌وعده مناسب برای افرادی است که تناسب اندام برایشان مهم است. بهتر است بدانید یک فنجان بلوبری فقط ۸۱ کالری انرژی دارد. هنگامی که یک فنجان بلوبری می‌خورید، برای مدتی طولانی احساس سیری می‌کنید و همین امر هم در کنار کالری کم آن سبب می‌شود تا همیشه خوش اندام بمانید.

فروش عمده میوه خشک بلوبری

فلوریدا اولین ایالت برداشت بلوبری

بلوبری در کشورها و شهرهای مختلفی برداشت می‌شود. اما بهتر است بدانید که اولین میوه نوبرانه بلوبری هر ساله در ایالت فلوریدا برداشت شده و به بازار عرضه می‌شود. فصل برداشت بلوبری معمولاً از ماه مارس شروع می‌شود و تا آپریل هم ادامه می‌یابد. البته فصل برداشت به عوامل مختلفی مانند گرمی هوا، میزان بارش سالانه و … هم بستگی دارد.

دلیل رنگ آبی بلوبری

هنگامی که چند عدد بلوبری را در دست خود بگیرید، با فشار دادن آن‌ها به‌راحتی دستتان به رنگ آبی درمی‌آید. رنگ آبی شدید بلوبری حاصل آنتی‌اکسیدانی قوی به نام آنتوسیانین‌ها است. وجود این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث می‌شود تا بدن از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان بماند. آنتی‌اکسیدان با بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان مبارزه می‌کند و مانع از بروز پیری زودرس در افرادی می‌شود که آن را مصرف می‌کنند. اگر به طور منظم بلوبری بخورید، سلامت عمومی و سلامت پوست و موی خود را تضمین می‌کنید.

بلوبری یک ماده خوراکی همه کاره

زغال اخته یا بلوبری از مواد غذایی است که شما می‌توانید آن را در هر وعده غذایی استفاده کنید. بلوبری هم یک میان‌وعده خوشمزه است و هم به‌عنوان دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبارزه با چربی شکم با مصرف بلوبری

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بلوبری به خودی خود می‌تواند چربی‌های شکم را آب کند. تناسب اندام و کاهش سایز شکم در بین افراد زیادی به یک دغدغه تبدیل شده است. زغال اخته یا بلوبری می‌تواند در این زمینه بسیار موفق باشد و سبب کاهش چربی‌های شکمی شود.

بلوبری چیست، چه خواصی دارد و بلوبری خشک از کجا بخریم؟

بلوبری را برای دیگر فصول منجمد کنید

افرادی که به مصرف بلوبری علاقه دارند، سعی می‌کنند تا آن را برای دیگر فصول هم در وعده غذایی خود داشته باشند. به‌راحتی می‌توانید بلوبری را منجمد کنید و تا ماه‌ها آن را برای مصرف خود نگه دارید. هنگامی که دوست داشتید فقط کافیست چند دقیقه آن را بیرون از فریزر بگذارید. سپس به صورت تازه و خوش طعم مصرف کنید.

زغال اخته و مبارزه با بیماری‌ها

از نظر علمی، بلوبری باعث می‌شود تا بدن سالم‌تر باقی بماند. بلوبری در مبارزه با بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، زوال عقل، دیابت نوع ۲ و … به‌خوبی عمل می‌کند.

زغال اخته بلوبری

بهبود حافظه با مصرف بلوبری

نه تنها بلوبری می‌تواند سلامت ارگان‌های مهم بدن را تأمین کند، بلکه باعث می‌شود تا فرد از نظر حافظه و تمرکز هم بهبود پیدا کند. مصرف منظم بلوبری، باعث می‌شود تا حافظه فرد تقویت شود. استفاده از این ماده غذایی برای بیمارانی که مشکلات حافظه یا فراموشی دارند به مراتب بهبود پیدا کند.

یک مشت بلوبری، تنظیم مواد مغذی بدن

اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید، بهتر است بدانید که تنها خوردن یک‌چهارم فنجان یا یک مشت بلوبری در روز، برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن کافیست. با این وجود، این میوه به قدری خوش طعم و جذاب است که دست کشیدن از خوردن آن کار راحتی نیست. نگرانی مصرف زیاد آن نباشید، شما می‌توانید به‌راحتی بلوبری بخورید و از خوردن آن لذت ببرید.

ارزش غذایی بلوبری و نحوه کشت آن

بهتر است بدانید که مطالعات انجام شده بر روی ارزش غذایی بلوبری، نشان می‌دهد که بلوبری کاملاً ارگانیک و وحشی نسبت به بلوبری کشت شده، قطعاً سطح بالاتری از آنتی‌اکسیدان را دارد.
بلوبری کم بوته به صورت تجاری در آمریکا و کانادا کشت می‌شود. هر چند این بلوبری نیز ارزش غذایی بالایی دارد؛ اما به نسبت انواع وحشی میزان آنتی‌اکسیدان کمتری دارد.

کسب درآمد از کاشت بلوبری در خانه چطور امکان پذیر است؟

روش‌های مصرف بلوبری

اگر انواع دسرها، نوشیدنی‌ها، شکلات و تنقلات را بررسی کنید، قطعاً بارها در ترکیبات آن‌ها طعم بلوبری را تجربه کرده‌اید. بلوبری را می‌توان به صورت میوه تازه، زغال اخته خشک شده، فریز شده و … مصرف کرد. از طرفی استفاده از این ماده در نوشیدنی‌ها نیز طعمی بسیار عالی و رنگی بی‌نظیر به آن‌ها می‌دهد. پودر بلوبری را می‌توانید به اسموتی‌ها، فرنی، شربت و … اضافه کنید و شاهد رنگ جذاب و طعم عالی آن باشید.
مربای بلوبری یا کنسرو کردن آن هم راهی دیگر برای نگهداری طولانی‌مدت آن است. می‌توانید کنسرو بدون شکر آن را برای مدتی طولانی نگه دارید و نگرانی از بابت ارزش غذایی آن هم نداشته باشید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

بلوبری از میوه‌های خوش طعمی است که گونه‌های مختلف زغال اخته را در کنار خود دارد. بلوبری دارای بوته‌های کوتاه است که معمولاً به صورت خودرو هستند و ارزش غذایی نوع وحشی آن بسیار زیاد است. بلوبری با رنگی آبی و طعمی بی‌نظیر در تهیه انواع دسر و نوشیدنی‌ها نیز به کار می‌رود.

 

منابع :

Everything You Need to Know about Blueberries

https://blueberriesfromflorida.com/10-fun-facts-about-blueberries/

 

۱۷۸
https://mojan-co.com/?p=11118
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها