آموزش, معرفی محصول

۹ نوع لیمو و آنچه آن ها را متمایز می‌کند!

لیمو

آخرین بروز رسانی ۳ دی, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

لیمو، میوه‌ای بسیار پرکاربرد است که در مناطق آب و هوایی مختلف می‌روید. آب لیمو در نوشیدنی‌ها و دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌ها می‌توان برای روغن لیمو استفاده کرد. حتی پوست لیمو هم به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

هر کسی که به آشپزی اهمیت می‌دهد، طرفدار پر و پا قرص لیمو است. به همین علت اکثر افراد آن را می‌پسندند. اما آیا می‌دانستید که ده‌ها نوع لیمو وجود دارد که هر کدام طعم و شکل متفاوتی دارند؟ بسته به شرایط اقلیمی، این لیموها در مناطق مختلفی رشد می‌کنند. در این مقاله با ۹ نوع لیموی متفاوت آشنا می‌شوید تا این میوه جذاب و پرطرفدار را بیشتر بشناسید. حتی برای فروش یا پرورش آن‌ها راغب شوید! با موژان همراه باشید.

انواع لیمو و آنچه باید در مورد آنها بدانید!

احتمالاً شما هم در بازار چند نوع لیموی متفاوت دیده‌اید؛ اما بهتر است بدانید لیموها بسیار متنوع‌تر هستند. حتی بالای ۳۰ نوع لیمو در دنیا وجود دارد که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

۱.    لیمو لیسبون یا Lisbon lemon

احتمالاً رایج‌ترین لیمویی که همه ما آن را می‌شناسیم، لیموی لیسبون است. درخت این لیمو، ابتدا از پرتغال سر درآورد و در سال ۱۹۵۰ به کشاورزان کالیفرنیا نیز معرفی شد. این نوع به لیمو نافی هم معروف است. این لیمو طعمی ترش و پوستی نازک دارد که به‌راحتی با فشردن آن، مقدار زیادی آب از بدنه بریده شده آن خارج می‌شود. این لیموها معمولاً در هر آب و هوایی رشد می‌کنند. حتی می‌توانید یک لیموی لیسبون کوچک را در گلدانی بزرگ بکارید و در خانه خود نگه دارید.

۲.    لیمو لیمتا یا Limetta lemon

این لیموها تقریباً مشابه لیسبون هستند و تفاوت آن‌ها بیشتر در برگ درخت آنهاست. طعم این لیمو به نسبت اکثر ارقام لیمو، شیرین‌تر است و ترشی ملایم‌تری دارد. گاهی اوقات رنگ این لیمو به رنگ سبز تیره است و گاهی هم پس از رسیدن زیادتر به رنگ زرد درمی‌آیند.

۳.    لیمو کاگزی یا Kagzi lemon

لیمو کاگزی رنگی سبز در هنگام برداشت دارد. این لیمو در هند طرفداران بسیاری دارد. شاید دلیل این امر، ارزش غذایی و دارویی این محصول است که در کنار قیمت ارزان‌تر آن باعث شده است تا افراد مختلفی بتوانند از آن استفاده کنند. اگر از درخت این میوه به‌خوبی محافظت شود، میوه زیادی می‌دهد. آب لیمو سبب تسکین نیش پشه می‌شود. لیمو کاگزی طعمی ترش و کمی تلخ دارد.

۴.    لیمو بوته‌ای یا Bush lemon

این نوع لیمو، ظاهری متفاوت دارد که باعث شده است تا توجه افراد به خود جلب کند. از حالت صاف و یک دست لیمو در این رقم خبری نیست. پوست آن‌ها ضخیم و ناهموار است و انواع مختلف آن‌ها به صورت زرد تا نارنجی هستند.

هر چند این درصد کمتری از لیموها را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما طعم مرکباتی نمادین آن به علت آب کمتری که دارد، جلب توجه می‌کند. این لیموها بیشتر در استرالیا دیده می‌شوند و روی درختی کوچک با گل‌هایی سفید و معطر رشد می‌کنند.

۵.    لیمو دست بودا یا Buddha’s hand lemon

این لیمو با شکل عجیب و غریب خود همانند انگشتان دست است. ممکن است با نگاه اول از خودتان بپرسید چگونه باید آن را مصرف کنید. حداقل ۶ نمونه از این رقم وجود دارد که با بریدن آن‌ها متوجه لایه‌ای سفید در آن می‌شوید. پوست آن دارای طعم و بویی فوق‌العاده است و اصلاً طعم تلخی ندارد. به همین علت از آن در تهیه شیرینی و دسرهای مختلف به‌وفور استفاده می‌شود.

لیمو خارکی

از دیگر لیموهایی که در کشور ما نیز به‌وفور دیده می‌شود، لیموهایی با اندازه‌های درشت به نام لیمو خارک است. این لیموها پوستی به نسبت ضخیم‌تر نسبت به لیموهای معمولی دارند و بافت درون آن‌ها نیز حجیم‌تر است. لیمو خارکی با طعم خوب و آب فراوان در کنار اندازه درشت، باعث می‌شود تا افراد زیادی به خوردن آن علاقه داشته باشند. این لیمو طعمی ترش و ملایم دارد.

۶.    لیمو صورتی یا Pink Variegated

پوست این لیمو، حالتی خشن و راه‌راه دارد که معمولاً رنگی سبز و روشن‌تر را در کنار خود جای می‌دهد. اگر میوه گریپ‌فروت را دیده باشید، لیمو صورتی نیز مشابه همان است. این لیمو به آب بیشتری نیاز دارد و همین عامل هم سبب می‌شود تا آب بیشتری را در خود جای دهد. این لیموی جهش‌یافته در سال ۱۹۳۰ در کالیفرنیا کشفت شد.

۷.    لیموی اینتر دوناتو

لیموی اینتردوناتو را به‌عنوان لیموی خاص هم می‌دانند. شکل ظاهری آن کشیده است که یک ناف بلند هم در قسمت انتهایی آن قرار دارد. احتمال می‌رود که این لیمو، یک اتصال یا قلمه است که با گیاهی دیگر مثل سدر زده شده است. این نوع لیمو قدیمی‌ترین لیموی ایتالیایی است.

آب این لیمو اسیدیته کمی دارد و پوست آن تلخی ندارد. دانه‌های آن بسیاری ریز است و رنگ آن هم زرد مایل به سبز است.

۸.    لیمو پوندروسا

این لیمو در اصل ترکیبی بین لیمو و مرکبات است. جالب است بدانید این میوه طعمی ترش و تند را کنار هم دارد. از لیموی پوندروسا بیشتر برای تهیه آبمیوه و اضافه کردن به غذا استفاده می‌شود. اندازه آن تقریباً معادل یک گریپ‌فروت است و پوستی ضخیم دارد.

این لیمو به علت اندازه بزرگی که دارد، آب بیشتری را هم در خود جای داده است. خاستگاه اولیه آن مریلند است و در کالیفرنیا و تگزاس به‌خوبی رشد می‌کند و میوه می‌دهد.

۹.    لیمو لیماس یا Lamas lemons

مادر این لیمو بیشتر در ترکیه دیده می‌شود و در اصل حاصل پیوند میوه پوندروسا با درختی دیگر است. این لیمو رنگ زردی دارد و میزان آب بالایی دارند. ظاهر آن کشیده و استوانه‌ای است و اندازه‌ای متوسط دارد. پوست آن یکنواخت و براق است و به‌راحتی پوست گرفته می‌شود. این میوه در مدت زمان کوتاهی می‌رسد.

لیمو خشک

همه چیز درباره لیمو ترش خشک و لیمو سنگی خشک

لیمو سنگی خشک

خواص لیمو خشک برای عفونت ریه

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

لیمو از میوه‌های پرطرفدار است که در تهیه آبمیوه، به‌عنوان چاشنی در غذا و نوشیدنی‌ها و … قابل استفاده هستند. ارقام مختلف لیمو در جهان بیشتر از ۳۰ گونه است که برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا کمی با این میوه پرکاربرد بیشتر آشنا شوید. لیمو با توجه به نوع خود در اقلیم‌های مختلف رشد می‌کند. البته تقریباً می‌توان گفت در هر جایی بالاخره می‌توان نوعی لیمو را پرورش داد و از آن میوه برداشت کرد.

 

 

منابع:

plantsnap

tastingtable

۳,۸۴۷
https://mojan-co.com/?p=11131
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها