سلامت

گردو و تاثیر آن روی ناراحتی‌های قلبی

گردو و تاثیر آن روی ناراحتی‌های قلبی

آخرین بروز رسانی ۱۲ دی, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

در مورد خواص استفاده از خشکبار و آجیل در تغذیه سالم جای شک و بحثی وجود ندارد. در ادامه قرار است به یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آجیل، یعنی گردو بپردازیم. خوشبختانه این آجیل در ایران به میزان زیادی وجود دارد.

گردو و بیماری‌های قلبی عروقی

به گفته سایت Harvard.health.edu افرادی که از آجیل استفاده می‌کنند به میزان کمتری به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند. برای مثال آزمایش‌های زیادی رابطه بین مصرف آجیل و کاهش میزان فشار خون و کلسترول را نشان داده‌ است. همین طور ثابت شده که مردمان مدیترانه که آجیل قسمت مهمی از تغذیه آنان است، از بیماری‌های قلبی کمتری رنج می‌برند.

مطالعات جدید نگاهی به تاثیر گردو روی سلامت داشته و شواهد مثبتی از این مطالعات به دست آمده که نتایج قبلی را تقویت کرده. در آزمایشی که در آن ۳۶۵ نفر بودند، ۱۳ آزمایش انجام شد که نشان داد مصرف گردو میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد. در مطالعه دیگری که در آن روی ۲۶ آزمایش کار شده بود و بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند، نشان داده شد که کسانی که در رژیم خود از گردو استفاده می‌کنند، دارای کلسترول کمتر، کاهش کلسترول بد (LDL cholesterol)، کاهش تری گلیسرید و کاهش آپوپروتئین ب (پروتئین مرتبط با بیماری‌های قلبی) بوده اند.

با اینکه گردو دارای میزان قابل توجهی روغن است، ممکن است نگرانی‌هایی پیرامون افزایش وزن به وجود آورد، اما خوشبختانه هیچ گونه شواهدی مبنی بر این فرض دیده نشده است.

عسل مغزدار(پسته، بادام هندی، گردو، فندق، انجیر)

چرا گردو برای سلامت شما خوب است؟

نوع روغن‌هایی که در گردو وجود دارند، آن را به گزینه‌ای عالی برای سلامت قلب تبدیل کرده. این روغن‌ها در مقایسه با روغن‌های اشباع شده بسیار سالم هستند و همچنین حاوی اسیدهای آلفا لینولنیک و لینولیک هستند که دارای خواص ضدالتهابی است، رگ‌های خونی را سالم نگه می‌دارد و تاثیرات خوبی روی چربی‌های خون دارد.

نکاتی که باید در مورد گردو به خاطر داشته باشید:

  • زمان مصرف و میزان مصرفی دقیقی برای این تاثیرات در نظر گرفته نشده است.
  • مطالعاتی از این دست نمی‌توانند ثابت کنند که این کاهش کلسترول تنها بخاطر مصرف گردو بوده است. ممکن است که این افراد تمایل بیشتری به ورزش کردن، عدم مصرف سیگار و یا حتی ژن‌های بهتری نسبت به کسانی که گردو نمی‌خوردند داشتند.
  • در نظر داشته باشید که هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند شما را سالم نگه دارد. تصویر بزرگتری که در پس زمینه وجود دارد مهم است. رژیم سالم، ورزش مستمر، جلوگیری از اضافه وزن و عدم مصرف دخانیات نقاط خوبی برای داشتن قلبی سالم هستند. بعضی افراد حتی با رعایت موارد فوق، باز هم نیاز دارند تا برای سلامت قلبی و عروقی تحت نظر پزشک باشند و دارو مصرف کنند.

کلام آخر

تحقیقاتی که بر روی مطالعات گذشته انجام شد، نشان دادند که قرار دادن گردو در رژیم غذایی می‌تواند فواید زیادی برای ما داشته باشد. نکته مثبت این تحقیقات این است که ما را در انتخاب رژیم غذایی مناسب راهنمایی می‌کنند.

منبع: health.harvard

۱۱۰
https://mojan-co.com/?p=11155
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها