آموزش, سلامت

غذای سالم چیست؟

غذای سالم چیست؟

غذای سالم چیست؟

غذای سالم، غذایی است که تمام موادمغذی مورد نیاز برای سالم ماندن، احساس خوب داشتن و انرژی فراوان را به شما می‌دهد. بهترین راه برای اطمینان از این که سبک غذایی سالمی دارید، خوردن طیف وسیعی از انواع مختلف غذاها و گنجاندن انواع ویتامین‌، پروتئین، فیبر و… است.

چطور می‌شود برنامه غذایی سالم داشت؟

  • در هر وعده غذایی، سبزیجات، سالاد یا میوه استفاده کنید. آن‌ها مملو از ویتامین‌ها، موادمعدنی و فیبراند که می‌توانند ضامن سلامت جسمی و فکری شما باشند؛ به شما کمک می‌کنند احساس سیری کنید و از شما در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کنند.

حداقل پنج وعده سبزیجات، سالاد و میوه برای یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود.

  • غلات، برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی و نان منابع عالی انرژی هستند که بهتر است نسخه‌های سبوس‌دار آن‌ها را مصرف کنید. زیرا حاوی فیبر هستند تا به بهبود عملکرد سیستم گوارش شما کمک کنند. مقدار مورد نیاز شما بستگی به سن، اندازه، جنسیت و سطح فعالیت شما دارد.
  • شیر، ماست و پنیر حاوی کلسیم و پروتئین‌اند. استخوان‌ها نیاز شدیدی به کلسیم دارند. لبنیات کم‌چرب را انتخاب کنید، این‌ها همان مقدار کلسیم و سایر موادمغذی را با کالری کمتر و چربی اشباع شده فراهم می‌کنند. بدن شما برای حمایت از رشد و حفظ بدن سالم به پروتئین  روزانه نیاز دارد؛ گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا و آجیل راه‌های خوبی برای دریافت پروتئین در رژیم غذایی شما هستند.
  • هنگام تهیه غذاهای گوشتی، به سراغ گوشت‌های بدون چربی و مرغ بروید. لوبیا و تخم‌مرغ نیز انتخاب‌های خوبی برای روزهای بدون گوشت هستند. چربی های سالم بخش ضروری یک رژیم غذایی متعادل‌اند اما فقط در مقادیر بسیار کم مورد نیاز هستند. اسپری‌های کم چرب و روغن‌های گیاهی مثل کلزا و روغن زیتون بهترین انتخاب‌اند. چربی‌های اشباع شده که در چربی‌های سخت مثل کره وجود دارند، می‌توانند سطح کلسترول خون را افزایش دهند.
  • به جای تنقلات سرشار از چربی، شکر و نمک مثل شیرینی، کیک و چیپس، از میان‌وعده‌های سالم مثل میوه، سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و غلات پرفیبر استفاده کنید. به راحتی فراموش می‌کنیم که نوشیدنی‌ها بخش بزرگی از رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهند. آب و شیر سالم‌ترین گزینه‌ها هستند و بهتر است مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کم کنید.

نکات مهم

تنوع، کلید سبک غذایی مناسب است. بدن شما برای سالم ماندن به مقدار زیادی مواد مغذی مختلف نیاز دارد، هیچ غذا یا گروه غذایی نمی‌تواند همه این ها را تامین کند. لازم نیست تعادل را در هر وعده غذایی درست انجام دهید: منعطف باشید و به جای فشار روی هر وعده سالم، به برنامه هفتگی سالم فکر کنید.

نحوه اجرا

برنامه‌ریزی غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا چک کنید چه می‌خورید، چه انتخاب‌های درستی داشتید، چه غذاهایی را می‌توانید حذف کنید و تا کجا امکان منعطف کردن برنامه غذایی‌تان را دارید. برنامه‌ غذایی‌تان را روی کاغذ بیاورید تا هم بهتر کنترل و چک کنید و هم از فشار روانی خلاص شوید. فراموش نکنید که هدف از بهبود برنامه غذایی بالا بردن سلامت روحی و جسمی است بنابراین سعی کنید به میزان کافی به بدن‌تان انرژی برسانید. فشارها را از روی خودتان بردارید. جسم سالم به روح سالم هم نیاز دارد بنابراین گاهی ناپرهیزی کنید و خوراکی‌های مضری که علاقه دارید را هم بچشید. مهم‎ترین نکته در برنامه غذایی بالانس کردن مواد مغذی و عطش خوراکی‌های مضر است.

قیمت انواع خشکبار موژان

[table id=1 datatables_fixedheader=top /]

[table id=2 datatables_fixedheader=top /]

منبع: safefood
۱۲۹
https://mojan-co.com/?p=11296
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها