آموزش, سلامت

مفیدترین میوه‌ها در بارداری

مفید-ترین-میوه-ها-برای بارداری

آخرین بروز رسانی ۲۳ اسفند, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

مصرف غذاهای سالم برای زنان در دوران بارداری بسیار ضروری است. رژیم غذایی مادر مواد مغذی را برای رشد جنین فراهم می‌کند و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها کاهش می‌دهد. یک رژیم غذایی سالم باید حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم باشد. مصرف بعضی میوه های در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. در این مقاله بهترین میوه ها در دوران بارداری را به شما معرفی می‌کنیم و به خواص آن ها می پردازیم.

بهترین میوه ها در بارداری

پرتقال

پرتقال حاوی موارد زیر است:

  • فولات
  • ویتامین C
  •  آب

مصرف پرتقال در حفظ آب بدن و سلامت فرد بسیار مناسب است. ویتامین C از آسیب به سلول های بدن جلوگیری می کند و به جذب آهن کمک می کند.

فولات موجود در پرتقال از نقص لوله عصبی جلوگیری می کند و فقر فولات به ناهنجاری های مغزی و ستون فقرات منجر می شود. نقص لوله عصبی ممکن است به بیماری هایی همچون اسپینا بیفیدا شود که در آن ستون فقرات به شکل مناسبی رشد نمی کند و آنانسفالی که در آن قسمت بزرگی از مغز و جمجمه ناپدید است، منجر شود.

زردآلو

زردآلو دارای:

  • ویتامین A ، C  و
  • Eکلسیم
  • آهن
  • پتاسیم
  • بتاکاروتن
  • فسفر
  • سیلیکون

همه این مواد بر رشد جنین تأثیر بسزایی دارند. آهن موجود در میوه‌ها می‌تواند از کم خونی جلوگیری کند و مصرف کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان ها فوق‌العاده موثر است.

گلابی

  • فیبر
  • پتاسیم
  • فولات

وجود مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی مادر باردار می تواند به کاهش یبوست ، که یکی از علائم رایج در بارداری است، کمک کند. همچنین پتاسیم می تواند برای سلامت قلب برای زن و نوزاد مفید باشد. و باعث بازسازی سلول ها می شود.

موز

  • ویتامین
  • پتاسیم
  • ویتامین B-6
  •  فیبر

وجود فیبر در موز می تواند به یبوست در بارداری کمک کند ، و تجربه نشان می دهد که ویتامین B-6 می تواند به رفع حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری کمک کند.

در  دوران بارداری  از  خوردن  چه  میوه‌هایی اجتناب کنیم؟

خربزه تلخ

یکی دیگر از میوه‌های مضر در دوران بارداری خربزه است. البته خربزه تلخ برای سلامتی مفید است  ولی از نظر تغذیه اصلا مناسب نیست. خربزه تلخ حاوی پروتئینی است که  بر روی دستگاه  تولید مثل اثر می‌گذارد و همچنین در دوران بارداری  باعث سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شود. بنابراین زنان باردار باید از مصرف خربزه تلخ دوری کنند.

آلو

آلو درسته میوه‌هایی قرار دارد که باید در دوران بارداری  از خوردن  آن پرهیز شود.  زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین  A  است. زیرا اگر پس از مصرف آلو به زن باردار کاروتن که برای چشم مفید است حرارت بدن افزایش پیدا می‌کند. پس مصرف آلو را به محدود کنید.

هلو

میل کردن هلو در زمان بارداری کامل بی‌ خطر است اما تنها جای نگرانی این است که مصرف بیش از حد آن باعث می‌شود تا از افزایش وزن جلوگیری شود.

انگور قرمز

انگور قرمز دارای آنتی‌اکسیدان است که در پوسته  انگور جمع شده است و روی زنان باردار که دچار عدم تعادل  هورمونی هستند،  تاثیر منفی می‌گذارد. وباعث عوارض‌های زیادی  می‌شود. پس اگر انگور می‌خورید، حتما آن را بشویید و پوسته آن را جدا کنید زیرا بدن  زنان بارداری نسبت به انگور حساس است.

سیب جنگلی

همان طور که می‌دانید روزانه خوردن یک سیب باعث کاهش بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. اما مصرف سیب جنگلی در دوران بارداری می‌تواند مشکل ساز باشد. زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

mojan ۰۲/۰۱/۱۴۰۳

میوه‌هایی که در  دوران  بارداری  باعث  افزایش  قندخون  می‌شوند

موز

موز دارای کربوهیدرات و قند است به طور مثال  یک موز متوسط تقریبا حاوی ۱۴ گرم قند می‌باشد. بنابراین با توجه به آنکه مصرف این میوه موجب افزایش میزان قند خون در دوران بارداری می شود، استفاده از آن هم برای افراد دارای دیابت توصیه نمی شود. بنابراین سعی کنید در بارداری مصرف موز را کاهش دهید.

گیلاس

این میوه فوق العاده جذاب سرشار از آنتی اکسیدان و قند می‌باشد. گیلاس همچنین به خوبی با رادیکال های آزاد مقابله می کند و منبعی غنی از فیبر، پتاسیم و مواد مغذی به حساب می آید. از آنجایی که می‌دانیم خوردن گیلاس می تواند میزان قند خون را افزایش دهد، پس بهتر است که زنان باردار  مصرف این میوه احتیاط کنند. البته بدانید که مصرف گیلاس چه به صورت کمپوت و چه خشک شده تفاوتی ندارد.

آناناس

آناناس میوه ای است که ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و کربوهیدرات موجود در آن موجب بالا رفتن قند خون می شود. پس اگر مشکل دیابت دارید و یا باردار هستید، حتما به مقدار کمی از آناناس قانع باشید  و به هیچ عنوان از کنسرو این میوه مصرف نکنید؛ زیرا میزان قند آن بسیار فراوان است.

میوه‌‌هایی  که  در  دوران  بارداری   باعث  کاهش  قندخون  می‌شوند

کیوی

کیوی یک میوه  فوق‌العاده  مفید است که مصرف آن به کاهش قند خون و کلسترول کمک می کند. این میوه غنی از فیبر، اندکی کربوهیدرات و منبعی غنی از ویتامین های C و A و E و پتاسیم می‌باشد که با استفاده از آن می تواند میزان قند خون را کاهش دهید. بنابراین اگر باردار هستید می توانید با گنجاندن روزانه یک عدد کیوی قند خون خود را نیز کنترل کنید.

پرتقال

خوردن این میوه خوشمزه که سرشار از ویتامین C، فیبر، مواد معدنی و مقدار اندکی قند است، که باعث کاهش و کنترل قند خون می شود. از آنجایی که مصرف پرتقال به کاهش وزن کمک می کند در بارداری موثر است. روزانه مصرف یک عدد پرتقال توصیه می شود اما برای دریافت فیبر لازم، بهتر است که به جای آب پرتقال، میوه پرتقال را میل کنید.

گریپ فروت

مصرف گریپ فروت بسیار در کاهش قند خون موثر است و مصرف روزانه مقدار مناسبی از آن  برای بیماران دیابتی و زنان بار که دچار دیابت هستند مفید است. از این رو پزشکان مصرف این میوه مفید را برای کنترل قند خون توصیه می کنند. سپس اگر می خواهید که میزان قند خون خود را کنترل کنید مصرف گریپ فروت را جدی بگیرید و روزانه خوردن نصف آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

سخن آخر

همان طور که خوردن برخی از دارو‌ها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود خوردن برخی از میوه‌های خطرناک هم توصیه نمی‌شود زیرا باعث سقط جنین می‌شود و همچنین خانم های بارداری که دچار فشارخون هستند‌ باید در مصرف میوه‌ها احتیاط کنند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم مطالب مورد نیاز را در اختیارتان گذاشته باشیم برای اطلاعات بیشتر ما را در سایت موژان دنبال کنید.

ثبت سفارش سریع محصولات موژان

۲۹۱
https://mojan-co.com/?p=11569
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها