آموزش, سلامت

خوراکی خوشمزه و پرخاصیت لواشک

لواشک

لواشک محصول یک یا چند میوه است که پخته شده، از صافی رد شده و در قالب‌های نازک و بلندی خشک شده است.  لواشک‌ها می‌توانند شیرین، ملس و یا ترش بوده و محصول یک یا چند میوه با طعم مختلف باشند. بسته به مواد تشکیل‌دهنده لواشک، می‌تواند خواص گوناگونی داشته باشد. به طور مثال، لواشک آلو خاصیت ضدیبوستی دارد و لواشک سیب به بهبود مشکلات کبدی کمک می‌کند. با موژان همراه باشید تا در این مطلب، از خواص لواشک برای پوست و لاغری گفته و دو لواشک ویژه سیب و هلو را بررسی کنیم.

لواشک چه خاصیتی دارد؟

از آن جایی که لواشک از یک یا چند میوه تهیه می‌شود، سرشار از فیبر، مواد معدنی، فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین‌های C، B، و A است که می‌تواند ضامن سلامتی فرد مصرف‌کننده باشد. همان‌‍طور که قبلا اشاره شد، هر لواشک بسته به میوه‌ای که از آن ساخته می‌شود، خواص و ویژگی‌های زیادی دارد. مثلاً لواشک ترش زرشک، به درمان تب، فشارخون، تسکین درد رماتیسمی و کنترل ضربان قلب کمک می‌کند. حال اگر در تولید لواشک زرشک از انار هم استفاده شود، می‎تواند کلسترول بد خون را کنترل کرده، سموم را دفع نموده و سطح مایعات بدن را متعادل کند.

۱. ضدیبوست

لواشک می‌تواند به هضم مواد غذایی کمک کرده و تاثیر مثبتی بر عملکرد دستگاه گوارش بگذارد. بعضی از مادران باردار، در دوران حاملگی خود دچار یبوست‌های شدیدی می‌شوند که با مصرف به اندازه لواشک قابل جبران است. خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی لواشک آلو می‌تواند به افزایش حرکات روده کمک کرده، برنامه دستگاه گوارش را منظم کرده و ابتلا به یبوست را درمان کند.

۲. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی

بعضی از لواشک‌ها، مثل لواشک آلو خاصیت اسیدی و ضدعفونی‌کنندگی بالایی دارند که برای بهبود عملکرد کلیه و دفع سنگ کلیه مفید است.

۳. کمک به بهبود عفونت در مجاری ادرار

یکی دیگر از خواص لواشک، کمک به بهبود عفونت در مجاری ادرار است که در این مورد، به ویژه می‌توان از لواشک زغال اخته استفاده کرد.

۴. کمک به بهبود عملکرد کبد

توصیه می‌شود، برای بهبود عملکرد کبد از لواشک سیب استفاده کنید.

خواص لواشک برای لاغری

همان‌طور که می‌دانیم، محبوب‌ترین و معروف‌ترین نوع لواشک، لواشک ترش است. صرف نظر از طعم منحصربه‌فرد لواشک ترش‌، از آن می‌توان برای تسهیل لاغری نیز استفاده کرد. در ادامه چند نوع لواشک برای لاغری معرفی کرده و خواص هریک را بررسی می‌کنیم:

۱. لواشک لیمو

همان‌طور که از نام این لواشک پیداست طعم ترشی داشته و با استفاده از خاصیت ضدعفونی‌کنندگی خود می‌تواند به دفع سنگ کلیه، بهبود واکنش‌های آلرژیک و البته تسهیل روند لاغری کمک کند. این نوع لواشک منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضدسرطانی نیز دارد.

۲. لواشک آلو

لواشک آلو خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی داشته و باعث تحریک روده می‌شود و به این ترتیب در درمان یبوست موثر است. از دیگر خواص این نوع لواشک می‌توان به درمان کم‌خونی، ناراحتی‌های معدوی و گوارشی اشاره کرد.

۳. لواشک زغال اخته

سومین لواشک ترش و با قابلیت تسهیل در کاهش وزن، لواشک زغال اخته است. این لواشک خاصیت خواب‎آوری داشته و گزینه‌ای عالی برای درمان عفونت مجاری ادرار به شمار می‌رود.
mojan ۰۱/۳۱/۱۴۰۳

خواص لواشک در پوست

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده‌ایم، لواشک سرشار از فیبر بوده و می‌تواند سموم بدن را دفع نماید. بدیهی است دفع سموم بدن می‌تواند بر پوست تاثیر گذاشته و آن را شفاف و روشن‌تر کند. به علاوه لواشک همان میوه‌ای است که طی چند فراوری ساده و طبیعی، تغییر شکل و طعم داده است، بنابراین مصرف یک خوراکی خوشمزه، ساده و طبیعی که اتفاقاً سرشار از ویتامین و خواص مفید برای بدن است، انتخابی بسیار مناسب برای لذت بردن از خوراکی و رسیدن به سلامت پوستی است.

از سوی دیگر همه انواع لواشک، خاصیت ضدآنتی‌اکسیدانی دارند و به همین دلیل می‌توانند با آزاد کردن رادیکال‌های آزاد خود، پیری زودرس را به تعویق انداخته، و از شکل‌گیری چین و چروک در پوست جلوگیری کنند.

خواص لواشک هلو

بعضی‌ها ذاتاً ذائقه شیرین‌پسندی دارند و به همین دلیل بیشتر به لواشک‌های شیرینی مثل هلو روی می‌آورند. لواشک هلو نیز یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین لواشک‌های شیرین است. در ادامه به بعضی از خواص این لواشک خواهیم پرداخت:

۱. خاصیت آنتی‌اکسیدانی

لواشک هلو با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود، ماده‌ای مغذی برای مبارزه با سرطان به شمار می‌رود. لواشک هلو دارای کاروتنوئید و فنل بوده و با جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی بدن، می‌تواند با سرطان‌ سینه، و سرطان روده بزرگ مبارزه نماید. همچنین با بتاکاروتن موجود در این لواشک می‌توان با اثرات مخرب ناشی از سرطان ریه مبارزه کرد.

۲. خاصیت کلاژن‌سازی

لواشک هلو خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و با آزاد کردن کلروژنیک به بهبود سلول‌های پوستی کمک کرده و به مصرف‌کننده پوستی، سالم، شفاف و سرزنده هدیه می‌دهد. ویتامین C موجود در لواشک هلو می‌تواند مثل رادیکال‌های آزاد در برابر عواملی که به پوست آسیب می‌زنند (مثل اشعه خورشید)، عمل کند.

آنتی‌اکسیدان‌های زاگزانتین و لوتئین موجود در لواشک هلو ضدالتهابی بوده و از انتشار غیرعادی سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. از میوه هلو برای تهیه کرم‌های پوستی استفاده می‎شود از این رو با مصرف لواشک هلو می‌توان پوست را مرطوب کرده و در برابر سلول‌های مرده بهینه شد.

هلو خشک

خواص لواشک کیوی

در مطالب بالا به تفضیل از خواص لواشک و به خصوص لواشک هلو گفتیم، در ادامه نیز چند اشاره کوتاه از خواص لواشک کیوی خواهیم داشت:

  1. سرشار از آنتی‌اکسیدان و منبعی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ابتلا به سرطان
  2. کمک به بهبود قلب و عروق بدن
  3. جذب بیشتر آهن خون
  4. کمک به سلامت دستگاه گوارش و درمان یبوست
  5. کمک به بهبود عملکرد چشم
  6. منبعی غنی از ویتامین‌های خانواده B
  7. جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت
  8. و کمک به جوانسازی پوست

خواص میوه خشک برای رژیم غذایی دیابتی

کلام آخر

در این مقاله به بررسی خواص لواشک، خواص لواشک برای لاغری، خواص لواشک در پوست، خواص لواشک هلو و خواص لواشک کیوی را بررسی کردیم. خوب است بدانید طبع کلی لواشک سرد و تر بوده و مصرف زیاد آن می‌تواند به مشکلات جسمی منجر شود. بنابراین توصیه می‌کنیم لواشک طبیعی، سالم و خوشمزه خود را که از ما خریده‌اید را به میزان لازم مصرف کرده و از خواص و طعم آن لذت ببرید.

ثبت سفارش سریع محصولات موژان

۵۲۷
https://mojan-co.com/?p=11590
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها