سلامت, آموزش

آیا در صورت داشتن دیابت می‌توان پرتقال خورد؟

دیابت و پرتقال

آخرین بروز رسانی ۲۰ بهمن, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

این مقاله ترجمه https://www.healthline.com/nutrition/are-oranges-good-for-diabetics می‌باشد.

اگر دیابت دارید ممکن است در مورد مفید یا مضر بودن مصرف پرتقال شک داشته باشید.

این به این دلیل است که افراد دیابتی باید مراقب سطح قند خون خود باشند و این امر در رژیم غذایی آنها نیز اثرگذار است. در واقع رژیم غذایی، ورزش و دارو بهترین روش برای حفظ تعادل قند خون‌تان هستند.

سوء برداشتی وجود دارد که بر اساس آن میوه‌ها من جمله پرتقال برای افراد دیابتی مضرند و نباید مصرف شوند.

در حقیقت پرتقال می‌تواند بخش سالمی از رژیم غذایی افراد دیابتی باشد _ گرچه مصرف آن باید محدود شود.

این مقاله تاثیر پرتقال را در افراد دیابتی نشان می‌دهد.

فواید پرتقال برای افراد دیابتی

پرتقال به دلیل وجود فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان سرشار از مواد مغذی مفید است. این عضو از خانوادۀ مرکبات زمانی که به مقدار متعادلی مصرف شود، کاملا برای افراد دیابتی مفید است.

شاخص قند پایین

شاخص قند (GI) زمان تاثیر مصرف غذا بر میزان قند خون را نشان می‌دهد و مصرف غذاهایی که GI پایینی دارند ممکن است مدیریت قند خون را بهبود بخشد.

غذاهایی با GI بالا من جمله میوه‌های خشک، غلات صبحانه و نان ممکن است باعث افزایش سریع میزان قند خون شوند.

چون پرتقال GI پایینی دارد، با سرعت کمی قند خون را افزایش می‌دهد و به همین دلیل برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

البته GI نباید تنها مولفۀ برای درنظر گرفتن مدیریت قند خون باشد. پاسخ بدن به قند خون به تطابق بدن با غذاهایی چون چربی‌های مفید و پروتئین نیز بستگی دارد.

فیبر 

فیبر از درون روده بصورت هضم نشده عبور می‌کند و فواید بسیاری در سلامت بدن من جمله جلوگیری از بیماری و مدیریت آن دارد. غذاهای حاوی فیبر فراوان می‌توانند مدیریت قند خون را بهبود بخشند.

یک تکه پرتقال متوسط ۴ گرم فیبر دارد!

در بررسی ۱۵ مطالعۀ بالینی در افرادی با دیابت نوع ۲، فیبر هم سطح قند خون ناشتا و هم هموگلوبین A1C که یک نشانگر در تنظیم قند خون است را کاهش می‌دهد.

فیبر با  ایجاد تاخیر در تخلیۀ معده و کاهش زمان حرکت غذا در لولۀ گوارش، سرعت افزایش قند خون را کاهش می‌دهد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

پرتقال حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که بخصوص برای افراد دیابتی مفید است.

یک پرتقال متوسط حدود ۹۱ درصد از ارزش روزانۀ (DV) ویتامین C را تامین می‌کند. این ویتامین بعنوان آنتی اکسیدان نیز کاربرد دارد _ مولکول‌هایی که با استرس اکسیداتیو در بدن مقابله می‌کنند.

سطح بالای قند خون بصورت قابل ملاحظه‌ای باعث افزایش استرس اکسیداتیو می‌شود و این امر باعث تخریب سلولی و بروز بیماری می‌گردد. اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است برای کاهش استرس اکسیداتیو به ویتامین C بیشتری نیاز داشته باشید.

میوه خشک

یک پرتقال متوسط ۱۲ درصد از فولات DV را تامین می‌کند. گرچه نتایج هنوز گیج کننده هستند اما مطالعات نشان می‌دهند که این مادۀ معدنی ممکن است سطح انسولین را کاهش داده و مقاومت انسولینی، مدیریت قند خون و علائم بیماری‌‌های چشمی مرتبط با دیابت را نیز بهبود بخشد. 

انسولین هورمونی است که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند درحالیکه مقاومت انسولینی شرایطی است که در آن بدن به انسولین پاسخ نمی‌دهد.

در نهایت پرتقال حاوی ۶ درصد پتاسیم DV است. سطح پایین پتاسیم ممکن است منجر به مقاومت انسولینی گردد.

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌های ضدسرطان موجود در میوه‌ها و سبزیجات برای افراد دیابتی فواید متعددی دارند که عبارتند از: مقابله با التهاب، استرس اکسیداتیو و مقاومت انسولینی و نیز افزایش حساسیت انسولینی.

پرتقال یکی از قابل توجه‌ترین و در دسترس‌ترین منابع آنتی اکسیدان ضد سرطان است.

بعلاوه پرتقال خونی سرشار از آنتوسیانین است. این ماده یک ضد سرطان متداول در میوه‌ها و سبزیجات قرمز، بنفش یا آبی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیبات ممکن است با استرس اکسیداتیو، بیماری‌های قلبی و التهاب مقابله کنند.

خلاصه

پرتقال به دلیل داشتن GI پاینن و مواد مغذی فراوان من جمله فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها فواید متعددی برای بیماران دیابتی دارد.

آیا مصرف پرتقال برای افراد دیابتی مضراتی نیز دارد؟

هیچ مضراتی در مصرف پرتقال برای افراد دیابتی وجود ندارد.

در واقع انجمن دیابت آمریکا (ADA) افراد دیابتی را به مصرف مرکباتی چون پرتقال تشویق می‌کند.

در خصوص دیگر فرآورده‌های حاصل از پرتقال وضعیت چگونه است؟

مانند همۀ خوراکی‌ها، در صورت ابتلا به دیابت باید مصرف فرآورده‌های حاصل از پرتقال را محدود نمایید.

آب پرتقال

گرچه آب پرتقال ۱۰۰ درصد طبیعی، ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی دارد اما حاوی فیبر نیست. این ماده برای تنظیم قند خون ضروری است.

بعلاوه آب پرتقال GI بالایی دارد و اغلب با دیگر خوراکی‌های غنی از کربوهیدرات مصرف می‌شود و این امر ممکن است احتمال افزایش میزان قند خون را بالا ببرد. بنابراین افراد دیابتی باید مصرف آنرا محدود نمایند.

مشابه موارد دیگر اگر قند خون بسیار پایینی دارید _ وضعیتی که هیپوگلایسمی نامیده می‌شود_ یک واحد ۴ اونسی (۱۲۰ میلی‌لیتر) آب پرتقال ممکن است آنرا به مقدار طبیعی بازگرداند.

پرتقال تامسون خشک

 پرتقال ماندارین (نارنگی) شیشه‌ای 

ADA پرتقال‌های شیشه‌ای به شکل آبمیوه را نسبت به شربت آن به دلیل مقدار کمتر شکر افزودنی، بیشتر توصیه می‌کند.

برای انتخاب بهترین گزینه به دنبال شیشه‌هایی باشید که بر روی آنها عبارت «بدون شکر افزودنی» یا «شیرین نشده» نوشته شده است.

خلاصه 

اگر دیابت دارید، بهترین راه برای کنترل میزان مصرف آب پرتقال این است که تنها ابمیوه‌های پرتقالی شیشه‌ای خریداری کنید. بطور کلی پرتقال کامل (بصورت میوه) بدلیل وجود فیبر گزینۀ بهتری است.

در صورت ابتلا به دیابت باید از خوردن پرتقال پرهیز کنید یا باید آنرا مصرف کنید؟

اگر دیابت دارید باید محدودۀ وسیعی از میوه‌های کامل من جمله پرتقال را در رژیم خود بگنجانید. میوه‌ها نقشی حیاتی در یک رژیم متعادل و سالم ایفا می‌کنند.

پرتقال کامل محدودۀ وسیعی از مواد مغذی اساسی مورد نیاز در تنظیم قند خون را فراهم می‌کند و نسبت به آبمیوۀ ۱۰۰ درصد طبیعی اولویت بالاتری دارد.

پرتقال توسرخ خشک

چه تعداد پرتقال باید مصرف  کنید؟

برای نگهداشتن قند خون در محدودۀ نرمال، توصیه می‌شود میزان کربوهیدرات را در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از کل کالری مصرفی خود نگهدارید. در یک رژیم ۲۰۰۰ کالری، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری آن از کربوهیدرات تامین می‌شود _ به عبارتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم کربوهیدرات در کل روز.

به دلیل تفاوت در اندازۀ بدن و میزان فعالیت افراد، هیچ مقدار مشخصی بعنوان حداکثر تعداد پرتقال‌های مصرفی وجود ندارد.

همچنان می‌توانید با در نظر گرفتن اینکه هر واحد کربوهیدرات ۱۵ گرم است، حداکثر تعداد واحدهای پرتقال مصرفی در روز را محاسبه کنید.

یک واحد از هر فرآوردۀ حاصل از پرتقال عبارتست از:

  • نصف فنجان (۱۲۳ گرم) پرتقال ماندارین شیشه‌ای
  • یک عدد پرتقال متوسط (۱۵۴ گرم)
  • ۴ اونس (۱۲۰ میلی‌لیتر) آب پرتقال ۱۰۰ درصد طبیعی

مقدار کربوهیدرات لازم در هر وعدۀ غذایی و میان وعده  بر اساس اندازۀ بدن و میزان فعالیت آنها متفاوت است. شما باید برنامۀ غذاییتان را طوری طراحی کنید که در وعده‌های غذایی و میان وعده‌هایتان همین حدود کربوهیدرات مصرف کنید تا قند خون خود را ثابت نگهدارید.

برای طراحی یک وعدۀ غذایی که نیازهای فردیتان را برطرف کند با یک متخصص تغذیۀ حاذق (RD) یا یک مربی دیابت معتبر مشورت کنید.

خلاصه

افراد مبتلا به دیابت باید پرتقال را بعنوان بخشی از رژیم سلامت خود در برنامۀ غذایی خود داشته باشند. برای کمک به مدیریت سطح قند خونتان باید مصرف کربوهیدرات را به نیمی از کالری روزانۀ خود برسانید.

سخن آخر

اگر دیابت دارید، مصرف گستره‌ای از میوه‌ها _ من جمله پرتقال _ برای سلامتی‌تان مفید است.

پرتقال کامل ممکن است به دلیل GI پایین، وجود فیبر و دیگر مواد مغذی، سطح قند خونتان را ثابت نگهدارد. ویتامین و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به خصوص باعث مقابله با عوارض التهابی، بیماری‌های قلبی و استرس اکسیداتیو ناشی از فشار خون بالا می‌گردد.

بصورت کلی بهتر است بجای آب پرتقال از پرتقال کامل استفاده نمایید.

اگر برای گنجاندن پرتقال در رژیم غذاییتان به کمک احتیاج دارید با یک متخصص تغذیۀ معتبر یا پزشک دیابت حاذق مشورت نمایید.

معرفی صنایع غذایی موژان

۱۳,۴۲۹
https://mojan-co.com/?p=11824
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها