سلامت, راهنمای خرید

بهترین آجیل برای تقویت حافظه چیست؟

بهترین آجیل برای تقویت حافظه چیست؟

آخرین بروز رسانی ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

آیا مصرف آجیل در تقویت حافظه موثر است؟

آجیل‌ها از موادی هستند که قدیمی‌ترها به تاثیر فوق‌العاده آن‌ها بر روی مغز و حافظه، اطمینان قلبی داشتند. همین باور قوی مادربزرگ‌ها و مادرها را وادار می‌کرد تا همیشه در جیب فرزندان و نوه‌های خود، مشتی آجیل بریزند و آن‌ها را روانه کلاس و مدرسه کنند. آن‌ها معتقد بودند که خاصیت این مغزها آنقدر زیاد است که هوش بچه‌ها را افزایش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم بگوییم که از نظر علمی نیز حق با آن‌ها بوده‌است. امروزه تحقیقات بسیاری در مورد اثر آجیل‌ها بر روی عملکرد مغز و حافظه صورت گرفته و تمامی نتایج به دست آمده، این اثرات را اثبات کرده‌اند.

آنچه آجیل‌ها را به موادی مغذی برای اعصاب و بهبود عملکرد آن تبدیل می‌کند، طیف وسیعی از مواد مختلف نظیر اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اسیدهای چرب مفیدی نظیر امگا ۳ می‌توانند در رشد سلول‌های جدید عصبی مشارکت داشته باشند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز عملکردهای بیشماری دارند. یکی از آن‌ها اثر بر روی بهبود تمرکز و تفکر سریع می‌باشد. استفاده از آجیل در پیشگیری از بیماری‌های عصبی مرتبط با حافظه مثل آلزایمر، موثر خواهد بود. سلنیوم، منگنز، روی، آهن و مس از جمله مواد معدنی مفید و ضروری برای سیستم عصبی هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها از دیگر مواد موجود در آجیل هستند که خواص بسیاری برای سلامتی دارند. یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی ویتامین E یا همان توکوفرول است که به وفور در مغزهای خوراکی یافت می‌شود. ویتامین E می‌تواند روند پیر شدن سلول‌های عصبی را آهسته کند؛ در نتیجه بر سلامت مغز و حافظه تاثیرگذار خواهد بود.

mojan ۰۲/۰۶/۱۴۰۳

بهترین آجیل برای تقویت حافظه

وقتی بحث انتخاب بهترین‌ آجیل برای تقویت حافظه پیش می‌آید، معمولا موردی را که بیشترین تاثیر را در کوتاه‌ترین زمان دارد، معرفی می‌کنند. اگرچه که تمامی انواع آجیل به دلیل ترکیبات مفیدشان، در سلامت مغز نقش دارند، ولی عنوان بهترین آجیل مقوی حافظه به “فندق” می‌رسد. گردو، بادام زمینی، بادام و بادام هندی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. اگرچه که نباید اثر بی حد خشکباری همچون کشمش، مویز، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو را در تقویت حافظه نادیده گرفت.

فندق بهترین آجیل برای تقویت حافظه

فندق بهترین آجیل برای تقویت حافظه

فندق، بهترین آجیل مقوی حافظه

فندق را بهترین ماده تقویت کننده مغز معرفی می‌کنند. خواص تغذیه‌ای این آجیل بسیار بیشتر از سایر آجیل‌هاست. فندق سرشار از تیامین یا همان ویتامین B1 است. لایه‌ی خارجی سلول‌های عصبی حاوی تیامین است و عملکرد این سلول‌ها به حضور این ویتامین بستگی دارد.

منگنز نیز از جمله مواد معدنی است که در درمان اختلالات عصبی نقش دارد. وجود منگنز در بدن برای سلامت مغز ضروری است و خوشبختانه فندق سرشار از این ماده معدنی گرانبهاست. هم‌چنین فندق میزان استرس را کاهش می‌دهد. استرس جزء جدانشدنی زندگی‌های امروزی ماست و همانطور که می‌دانید بیماری‌های ناشی از استرس کم نیستند. فندق با دارا بودن میزان قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B، مانع از تاثیر اضطراب و استرس بر عملکرد سیستم عصبی و حافظه می ‌شود.

گردو، آجیلی شبیه مغز

مقام دوم آجیل‌های مفید برای حافظه به گردو تعلق دارد. از آنجایی که شکل ظاهری گردو درست مانند مغز انسان است، از قدیم می‌گفتند گردو برای مغز خوب است. و البته حق با ایشان است. گردو سرشار از امگا ۳ است. این اسید چرب کمیاب در افزایش یادگیری و تقویت حافظه نقش به‌سزایی دارد. به همین دلیل گردو یک میان‌وعده بسیار مغذی برای دانش‌آموزان به شمار می‌رود.

گردو منبع خوبی از ماده معدنی روی است. روی یک کاتالیزور زیستی مهم است به این معنا که حضورش برای انجام بسیاری از واکنش‌های داخل بدن الزامی می‌باشد. با توجه به همین موضوع، روی یا زینک موجود در گردو سبب فعالیت بیشتر ویتامین‌های موجود در گردو و یا ویتامین‌های هر ماده غذایی دیگری که همراه با آن خورده شود؛ می‌گردد.

بادام زمینی، دوست نورون‌های عصبی

در میان تمامی مغزهای خوراکی و آجیل‌ها، بادام زمینی از بیشترین میزان پروتئین برخوردار است. پروتئین نیز از آن دسته مولکول‌هایی است که کارهای متنوع و مهمی در بدن انجام می‌دهد. یکی از آن اعمال مهم پروتئین، تقویت سلول‌های عصبی و حافظه است. علاوه بر پروتئین، بادام زمینی حاوی مقدار مناسبی از ویتامین B3 یا نیاسین است. محققان ذکر کرده‌اند که این ویتامین در تقویت نیروی حافظه موثر است. هم‌چنین در ترمیم نورون‌های عصبی نقش اساسی دارد.

بادام زمینی و تقویت حافظه

بادام زمینی، یکی از بهترین آجیل‌ها برای تقویت حافظه

بادام هندی و تاثیر آن بر سلول‌های مغز

بادام هندی از آجیل‌های بسیار پر طرفدار است که خواص زیادی دارد. ماده‌ای که باعث می‌شود بادام هندی را جزو آجیل‌های مناسب برای تقویت حافظه معرفی کنیم، یک نوع فسفولیپید به نام فسفاتیدیل سرین می‌باشد. این ماده سبب انعطاف در غشای سلول‌های عصبی می‌گردد؛ در نتیجه ارتباط و انتقال پیام توسط این سلول‌ها تسهیل می‌شود.

۲۶۳
https://mojan-co.com/?p=12138
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها