آموزش

آیا پسته نوعی آجیل است؟

پسته و اجیل

آخرین بروز رسانی ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

پسته، این خوراکی خوشمزه و مغذی به عنوان میان وعده مصرف می‌شود و به عنوان یکی از ترکیبات در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. رنگ سبز آن‌ها باعث شده است که در بستنی، شیرینی، نان‌ها، کره، روغن و سوسیس و کالباس محبوب باشند، زیرا در این صنایع غذایی، رنگ و طعم متمایز و طبیعی به آن‌ها اضافه می‌شود.

با این حال، اگر به آجیل آلژی دارید یا از این بابت مطمئن نیستید، شاید ندانید که پسته دقیقا چیست و آیا به خانواده مغزها تعلق دارد یا خیر! در این مقاله توضیح داده شده است که آیا پسته‌ها در گروه آجیل جای می‌گیرند؟ همچنین برخی از مزایای مصرف پسته برای سلامتی را بررسی خواهیم کرد.

آجیل چیست؟

وقتی اکثر مردم به آجیل و مغزها فکر می‌کنند، به یاد دانه‌های کوچک سختی مانند بادام، گردو، بادام هندی و بادام زمینی می‌افتند. اما، همه غذاهایی که افراد به عنوان مغزها معمولاً آن‌ها را می‌شناسند، از نظر گیاه‌شناسی شامل این دسته نیستند. چندین بخش از گیاهان اغلب با هم تحت عنوان “مغزها یا آجیل” گروه‌بندی می‌شوند.

آجیل گیاهی واقعی: این میوه‌ها با پوسته سخت و غیرقابل خوردن و همراه با دانه هستند. پوسته تا زمانی که تا دانه آن خودش را آزاد کند باز نمی‌شود. آجیل واقعی شامل شاه بلوط، فندق و بلوط‌ است.

دانه‌های میوه‌های سخت: این میوه‌های گوشتی هستند که یک هسته را در خود جای داده‌اند که دانه نیز درون آن قرار دارد. برخی از دانه‌های میوه‌های سخت که به طور معمول به عنوان مغزها شناخته می‌شوند شامل بادام، بادام هندی، گردو و نارگیل هستند.

دیگر دانه‌ها: این شامل دانه‌هایی بدون پوشش مثل آجیل کاج و آجیل جینکو و همچنین دانه‌های درون میوه مانند ماکادامیا و بادام زمینی است.

با وجود تفاوت‌های زیادی که از نظر گیاه شناسی بین این‌ها وجود دارد، با توجه به نظر اکثر آشپزها و افراد، تمامی آن‌ها به عنوان آجیل شناخته شده‌اند. آجیل درختی یکی از رایج‌ترین نوع آلرژن بوده که آجیل واقعی و دانه‌ها را شامل می‌شوند.

بادام برزیلی

پسته چیست؟

پسته می‌تواند به هر یک از چند گونه درخت از جنس پیستاژیا مربوط باشد که بخشی از همان خانواده کاج، مانگو و دمنوش زهری است. با این حال، پیستاژیا ورا تنها درختی است که میوه قابل خوراکی تولید می‌کند و به طور معمول با نام پسته شناخته می‌شود. پسته از آسیای غربی و خاورمیانه به دنیا معرفی شده و شواهد حاکی از آن است که میوه درخت پسته بیش از ۸۰۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه، بزرگترین تولیدکنندگان پسته, ایران، ایالات متحده و کشورهای مدیترانه‌ای هستند. درختان پسته در مناطق خشک رشد می‌کنند و می‌توانند تا ۳۹ فوت (۱۲ متر) در ارتفاع رشد یابند. در بهار، در درختان انگور مانند، خوشه‌هایی از میوه‌های سبز رنگ، معروف به دروپ، رشد می‌کند که به تدریج سفت  و قرمز می‌شوند. در داخل میوه، یک دانه سبز و بنفش قرار دارد که قابل خوردن است. هنگامی که میوه‌ها  می‌رسند، پوسته آن سفت می‌شود و به سادگی باز می‌شود تا دانه داخلی آن آشکار شود.

میوه‌ها برداشت شده، پوست کنده شده، خشک شده و اغلب قبل از فروش، برشته می‌شوند. به دلیل اینکه پسته دانه یک دروپ است، به معنای گیاه شناسی، نوعی میوه خشک است نه کاملاً یک مغز. با این حال، در دنیای آشپزی، پسته‌ها به عنوان خشکبار تلقی می‌شوند و همچنین به عنوان آلرژن درختی دسته بندی می‌شوند.

فواید پسته برای سلامتی

پسته بسیار مغذی و پر انرژی است. حدود ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) مغز پسته خام این مود مغذی را درون خود جای داده است:

کالری: ۵۶۹
پروتئین: ۲۱ گرم
کربوهیدرات: ۲۸ گرم
چربی: ۴۶ گرم
فیبر غذایی: ۱۰.۳ گرم
مس: ۱۴۴ درصد ارزش روزانه (DV)
ویتامین B6: 66٪ از DV
تیامین: ۵۸ درصد DV
فسفر: ۳۸ درصد DV
منیزیم: ۲۶ درصد DV
آهن: ۲۲ درصد DV
پتاسیم: ۲۱ درصد DV
روی: ۲۱ درصد از DV

همچنین، مقادیر قابل ملاحظه‌ای سدیم، سلنیوم، ریبوفلاوین، ویتامین E، کولین، فولات، ویتامین K، نیاسین و کلسیم در پسته وجود دارد. مصرف دانه‌های پسته به دلیل میزان بالایی از چربی‌های سالم، فیبر، و آنتی اکسیدان‌ها، مانند کاروتنوئیدها، فیتواسترول‌ها، فلاوونوئیدها، و رسوراترول‌ به بهبود سلامت قلبی کمک می‌کند.

در یک مطالعه چهار هفته‌ای مشابه بر روی ۲۲ جوان، مصرف ۲۰٪ از کالری‌های روزانه از پسته، عروق خونی را بهبود بخشید و سطوح کلسترول و قند خون را کاهش داد. علاوه بر این، با وجود مصرف مقادیر بالای کالری، مصرف پسته با افزایش وزن مرتبط نیست. به نظر می‌رسد که با اضافه کردن پسته به رژیم غذایی، افراد کمتر گرسنه می‌شوند و به طور طبیعی میزان کالری‌های دریافتی کاهش می‌یابد. بنابراین، اضافه کردن پسته به رژیم غذایی شما می‌تواند روش خوبی برای تقویت مصرف مواد مغذی و بهبود سلامت قلبی, حتی بدون افزایش وزن باشد.

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/are-pistachios-nuts

۱۶۸
https://mojan-co.com/?p=12074
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها