سلامت

آیا کرن‌بری مانع عفونت های ادراری می‌شود؟

پرفروش_ترین محصولات خشکبار

آخرین بروز رسانی ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

یافته‌های تازه‌ حاکی از آن است که محصولات کرن‌بری مانند آب‌میوه و مکمل‌ها ممکن است به پیشگیری از التهاب مجاری ادراری (UTI) کمک کنند. خطر ابتلا به این بیماری در زنان با مصرف محصولات کرنبری بیش از ۲۵٪ کاهش می‌یابد. در این تحقیق بیش از ۵۰ مطالعه با شرکت بیش از ۹ هزار فرد بررسی شدند. حداکثر مقدار بهره‌مندی از محصولات کرنبری در پیشگیری از UTI مشاهده شد.

در این مطالعه که در مجله Cochrane Reviews منتشر شده است، خطر ابتلا به این بیماری برای زنان، کودکان، و افرادی که بعد از عمل‌های پزشکی در معرض خطر آن قرار دارند، تا حدود ۵۳٪ کاهش یافت. به‌عبارت دیگر، محصولات کرنبری می‌توانند به‌عنوان یک راه‌حل ساده و غیر دارویی جهت پیشگیری از این عفونت مؤثر باشند و همچنین مشخص شد که محصولات کرنبری می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به UTI در زنان با تکرار مکرر کمک کنند. با این حال، برای مطالعه بیشتر درباره افرادی که بالاترین بهره‌مندی را از این محصولات خواهند برد، نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که در سالمندان، زنان باردار و افرادی که با مشکلات خالی کردن ادرار روبرو هستند، اثری از استفاده از محصولات کرنبری مشاهده نشده است.

حتما بخوانید: قیمت کرن‌بری

چگونه اسید کرنبری می‌تواند به جلوگیری از UTI کمک کند؟

بررسی‌های تازه حاکی از آن است که اسید موجود در کرنبری‌ها می‌تواند در پیشگیری از التهاب مجاری ادراری (UTI) کمک کند. دکتر ماریا سوفوکلس، متخصص زنان در نیوجرسی، می‌گوید که این تحقیقات تأیید کننده این باور متداول است که استفاده از محصولات کرنبری برای اسیدی کردن ادرار، از پیشگیری و بازگشت عفونت‌های UTI مؤثر است.
برای دوره‌های بسیاری، استفاده از کرنبری‌ به عنوان مکمل شناخته شده و یا به کار گرفته شده است. دکتر سوفوکلس می‌گوید که این تحقیق یک آنالیز بر اساس ۵۰ مطالعه با شرکت بیش از ۹۰۰۰ بیمار را نشان می‌دهد که فواید کرنبری احتمالاً واقعی است. او می‌گوید که برای مطالعات آینده، مهم است که بر روی نحوه تأثیر مکمل‌های کرن‌بری بر افراد مختلف مانند آنهایی که به UTI عودشونده یا کمتر در معرض بازگشت هستند، تمرکز شود.

دکتر سوفوکلس می‌گوید: این مطالعه افرادی را به عنوان ‘حساس به عفونت مجاری ادراری’ توصیف می‌کند، اما اضافه می‌کند که شناسایی تفاوت بین جمعیت سالمند و جوان مهم است.  وی به اثرات مصرف مکمل نیز ‘پس از مداخلات پزشکی’ اشاره می‌کند و اضافه می‌کند: بررسی‌های بیشتری برای مطالعه دقیق‌ سازوکار محصولات حاوی کرنبری نیاز است.

دکتر جامین برامبات، یک اورولوژیست در اورلاندو هلث به هلث لاین می‌گوید: واکنش او نسبت به این تحقیق جدید درباره UTI و محصولات کرنبری، یک از علاقه و افزایش امید است. وی می‌گوید: ” بررسی‌هایی که نشان دهنده پتانسیل مزیت‌های محصولات دارای کرنبری برای پیشگیری از UTI وجود دارد، بسیار امیدوارکننده هستند”. او همچنین اضافه می‌کند: “به هرحال، مهم است به یاد داشته باشیم که برای تأسیس مکانیزم دقیق و مؤثر مقادیر یا ترکیبات محصولات کرنبری برای نتایج بهینه، نیاز به بیشترین تحقیقات است.”

را‌ه‌های دیگر برای پیشگیری از عفونت ادراری

به گفته دکتر سوفوکلس، برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری، به مصرف مکمل‌های کرن‌بری یا ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز اشاره می‌کند. همچنین روش‌های دیگری برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری در خانه وجود دارد. برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری، او به توصیه‌های زیر اشاره می‌کند: آب کافی بنوشید، به تکنیک صحیح پاکسازی توجه کنید، مصرف مکمل دی-مانوز را در نظر بگیرید، با پزشک خود درباره داروی تجویز شده (مانند متنامین هیپورات) صحبت کنید.

در ضمن، افرادی که در دوران یائسگی به سر می‌برند، نیاز دارند تا با پزشکان خود در مورد سلامت میکروبیوم و استروژن واژینال صحبت کرده و از دیگر داروهای مانند اسپمیفن، پراسترون و یا درمان با لیزر یا فرکانس رادیویی واژینال استفاده کنند. دکتر برامبات هم توصیه‌هایی شامل ادرار کردن مکرر، جلوگیری از نگه داشتن ادرار به صورت طولانی و ادرار کردن قبل و بعد از فعالیت جنسی اضافه می‌کند. و همچنین توصیه می‌کند از مواد محرک مانند صابون‌های تند، حمام‌های حباب‌دار، و دوش‌ها پرهیز کنید و توصیه می‌کند برای کاهش احتمال رشد باکتری‌ها از لباس‌های زیر تنفس‌دار و ضد رطوبت استفاده کنید.

محصولات کرنبری جایگزین آنتی بیوتیک‌ها نیستند

دکتر برامبات همچنین می‌گوید که مهم است توجه داشته باشیم که در حالی که محصولات کرنبری ممکن است در پیشگیری از التهاب مجاری ادراری مؤثر باشند، در صورت وجود UTI، نباید به عنوان جایگزین درمان پزشکی در نظر گرفته شود.

او می‌گوید: ” بسیار ضروری است که به یک متخصص رجوع کرده تا با مشاوره مناسب، آنتی بیوتیکی که برای شما مناسب است استفاده کنید. علاوه بر این، افرادی که سابقه سنگ کلیه یا سایر بیماری‌های پزشکی دارند، قبل از گذاشتن محصولات کرنبری به روتین روزانه خود، با متخصصین سلامت خود مشورت کنند، زیرا ممکن است در تداخل با برخی داروها قرار گیرند و یا عوارض جانبی داشته باشند.”

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/its-true-cranberry-products-can-help-you-avoid-utis

۱۹۳
https://mojan-co.com/?p=12071
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها