سلامت

مصرف کرنبری در دوران بارداری

مصرف کرنبری در دوران بارداری

آخرین بروز رسانی ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

دوران بارداری از حساسیت بالایی برخوردار است. هر رفتار مادر و هر ماده غذایی که مصرف می‌کند، باید سنجیده و با احتیاط باشد، مبادا آسیبی ناخواسته به جنین وارد شود. مخصوصا اگر ماده غذایی مورد نظر، کمتر شناخته شده باشد، باید در مصرف آن بیشتر احتیاط کرد.

کرن بری چیست؟

مدت زیادی نیست که در ایران صحبت از میوه‌ای نا آشنا به نام کرن بری است. کرنبری یک میوه کوچک و قرمز رنگ مانند زغال اخته است با این تفاوت که به اندازه آن ترش نیست و شکلی گرد دارد. طعم کرنبری طعم ملس رو به ترش است. آوازه این میوه بیشتر برای اثراتی که در لاغری و چربی‌سوزی دارد بر سر زبان‌ها افتاده‌است.

این میوه که تازگی‌ها پا به کشور ما پا گذاشته، سال‌هاست که در قاره آمریکا و بعضی کشورهای نیمکره شمالی کشت می‌شود. کرنبری معمولا به صورت میوه خشک به ایران وارد می‌گردد. کرنبری نیز مانند هر محصول دیگری از طبیعت، خواص زیادی برای انسان دارد اما با یک موشکافی دقیق در اجزای تشکیل دهنده آن، متوجه می‌شویم که خوردن این میوه توسط خانم‌های باردار، چندان هم مفید نخواهد بود. در ادامه بعضی فواید و عوارض شناخته شده کرن‌بری در دوران بارداری را برای شما شرح می‌دهیم:

عوارض مصرف کرنبری در دوران بارداری

مهم‌ترین ضرری که کرن‌بری برای مادران باردار دارد، رقیق کردن خون آن‌هاست. رقیق شدن خون می‌تواند آسیب‌های جدی به جنین برساند. به ویژه اگر در دوران بارداری خود از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می کنید، این اثر جانبی دو چندان خواهد شد. در این شرایط، جان مادر نیز در خطر جدی قرار می‌گیرد.

مورد بعدی وجود اگزالات در ترکیبات کرن‌بری است. اگزالات اگر به میزان زیاد مصرف شود، احتمال ایجاد سنگ کلیه در فرد را بالا می‌برد چون دفع این ماده برای کلیه‌ها کار سنگینی است. در واقع تا حد امکان اگزالات نباید وارد کلیه شود و بهتر است در ترکیب با کلسیم، از طریق روده‌ها دفع شود. در مواقعی که کلسیمی برای اتصال به اگزالات وجود ندارد، این ماده به کلیه‌ها راه می‌یابد. به خصوص برای مادران بارداری که مشکل کلیوی دارند، استفاده از کرنبری مشکلات عدیده‌ای را سبب می‌شود.

کرنبری حاوی میزان زیادی اسید سالیسیلیک است. این ماده بیشتر در مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود. پزشکان حتی مصرف اینگونه محصولات که به صورت موضعی و بر روی پوست استفاده می‌شوند را برای خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری، ممنوع اعلام کرده‌اند. زیرا اثرات این ماده بر روی جنین جبران ناپذیر است و ممکن است سبب نقص مادرزادی نوزاد شود. بنابراین در مصرف کرنبری در سه ماه اول بسیار محتاط باشید و حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید. اگر به دارویی مثل آسپرین حساسیت دارید، به طور کامل دور کرنبری را خط بکشید چون آسپرین نیز نوعی سالیسیلیک اسید است.

یکی دیگر از عوارض کرنبری، ایجاد اسهال است که این موضوع در نتیجه وجود فیبرهای محلول در این میوه می‌باشد. ایجاد مشکلات گوارشی قطعا برای مادران باردار خوشایند نخواهد بود.

فواید مصرف کرنبری در دوران بارداری

رنگ قرمز کرنبری نشان از وجود مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان در این میوه دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با عوامل ایجاد سرطان در بدن، یعنی رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و احتمال ابتلا به این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ویتامین‌های C و E به وفور در کرنبری یافت می‌شوند. امروزه تاثیر این دو ویتامین در جوانسازی و احساس شادابی و هم‌چنین افزایش قدرت سیستم ایمنی توسط ویتامین C بر کسی پوشیده نیست. اگر کرنبری به میزان مناسب در دوران بارداری استفاده شود، می‌تواند خواص زیادی برای شخص به همراه داشته باشد. مقدار مناسبی از این میوه که مشکلات گفته شده را ایجاد نمی‌کند، باید توسط پزشک تعیین شود. البته توجه داشته باشید که مصرف کرنبری در سه ماهه اول بارداری اصلا توصیه نمی‌شود.

آب کرن‌بری

آب کرن‌بری

اصلی‌ترین ویژگی کرنبری اثر فوق العاده آن در پیشگیری و درمان بیماری‌های مجاری ادراری می‌باشد.

مواد معدنی ضروری نظیر منیزیم، آهن و پتاسیم نیز در این میوه شگفت‌انگیز حضور دارند. وجود آهن کافی در بدن در دوران بارداری، روند تکامل جنین بهبود می‌بخشد و مشکلات کم‌خونی مادر را رفع می‌نماید. منیزیم نیز از جمله مواد معدنی ضروری در دوران بارداری است که معمولا به صورت مکمل دارویی برای مادر تجویز می‌شود.

خواص مصرف آب کرنبری

در انتها بهتر است به خواص آب کرنبری نیز بپردازیم. واضح است که خواص خود میوه کرنبری بیشتر از آب آن است. وقتی آب کرنبری را می‌گیریم، در واقع قسمتی از فیبری که در پوست میوه آن وجود دارد را حذف می‌کنیم. ولی تقریبا همان خواص میوه را به بدن می‌رساند. اگر آب کرنبری را به طور طبیعی میل کنید و آن را شیرین نکند، بسیار مفیدتر خواهد بود.

۴۲۴
https://mojan-co.com/?p=12151
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها