سلامت

۹ فایده پسته برای سلامتی

فواید پسته

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

پسته‌ سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند در کاهش وزن، بهبود سلامت روده، کنترل قند خون و بهبود سلامت قلب موثر باشد. همچنین، پسته با تنوع فراوانی در غذاهای مختلف قابل استفاده است. پسته‌ نه تنها خوشمزه است، بلکه حاوی مواد مغذی بسیار زیادی نیز است. در واقع، این میوه درخت پیستازیا ورا، سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر، و آنتی اکسیدان‌ها است.

همچنین در کاهش وزن و بهبود سلامت قلب و روده نیز مؤثر است. لازم به ذکر است که شواهد حاکی از مصرف پسته به مدت ۳۰۰۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. در ادامه ۹ مزیت خوردن پسته برای سلامتی بر اساس شواهد علمی آورده شده است.

۱.سرشار از مواد مغذی

پسته‌ حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است و در هر ۱ انس پسته، حدود ۴۹ پسته، مقادیر زیر از مواد مغذی را داراست.

  • کالری: ۱۵۹
  • کربوهیدرات: ۸ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۶ گرم
  • چربی: ۱۳ گرم
  • پتاسیم: ۶٪ از مقدار روزانه مورد نیاز
  • فسفر: ۱۱٪ از مقدار روزانه مورد نیاز
  • ویتامین ب۶: ۲۸% از مقدار روزانه مورد نیاز
  • تیامین: ۲۱٪ از مقدار روزانه مورد نیاز
  • مس: ۴۱٪ از مقدار روزانه مورد نیاز
  • منگنز: ۱۵٪ از مقدار روزانه مورد نیاز

می‌توان گفت پسته یکی از منابع ویتامین B6 است. ویتامین B6 برای تنظیم قند خون و شکل گیری هموگلوبین، یک مولکول ناقل اکسیژن در سلول‌های قرمز خون، بسیار مهم است. همچنین، پسته‌ حاوی پتاسیم زیادی است. یک اونس پسته نسبت به نصف یک موز بزرگ دارای پتاسیم بالاتری است.

میوه خشک مخلوط

۲.آنتی اکسیدان بالا و بهبود دهنده سلامتی

آنتی اکسیدان‌ها برای سلامتی شما بسیار حائز اهمیت هستند. آن‌ها از آسیب دیدن سلول‌ها پیشگیری می‌کنند و نقش کلیدی در کاهش خطر برخی بیماری‌ها، مثل سرطان دارند. پسته‌ منبع خوبی از آنتی اکسیدان بوده و میزان بیشتری از آن را نسبت به بسیاری از دیگر مغزها و دانه‌ها دارد. پسته‌ به خصوص غنی از لوتئین و زاکسانتین است که هر دو برای سلامت چشم از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌روند. آن‌ها از چشم در برابر نور آبی مضر و دژنراسیون ماکولا( بیماری که بینایی مرکزی مختل شده یا از بین می‌رود) که مرتبط با سن باشد، محافظت می‌کنند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۰، افرادی که به مدت ۴ هفته در روز یک یا دو وعده پسته می‌خوردند، سطح بالاتری از دو آنتی اکسیدان، لوتئین و ویتامین E، در مقایسه با کسانی که پسته نخورده بودند داشتند. علاوه بر این، دو گروه از فراوان‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در پسته – پلی فنول ها و توکوفرول‌ها – ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کنند. شایان ذکر است که آنتی اکسیدان‌های پسته در طول هضم بیشتر جذب می شوند.

۳. دارای کالری کم و سرشار از پروتئین

پسته و سلامت

پسته و سلامت

اگرچه آجیل‌ها معمولاً کالری بالایی دارند. با این حال، پسته جزء کم‌ کالری‌ترین آجیل‌ها است.
هر اونس (۲۸ گرم) پسته ۱۵۹ کالری دارد. ۱۴ درصد از محتوای کالری پروتئین است که کمی کمتر از پروتئین بادام است. همچنین پسته حاوی اسیدهای آمینه ضروری بوده که بدن قادر به تولیدشان نیست.

۴. می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

با وجود اینکه پسته، یک غذای پر انرژی است، یکی از مفیدترین غذاها برای کاهش وزن نیز است. این به خاطر این است که پسته دارای فیبر و پروتئین زیادی است که به افزایش احساس سیری کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند که کمتر غذا بخورید. اگرچه مطالعات کمی برروی اثر خوردن پسته بر کاهش وزن صورت گرفته اما قابل توجه هستند.

یک بررسی از ۱۱ مطالعه نشان داد، خوردن مداوم پسته می‌تواند تا حدی موجب کاهش شاخص توده بدنی شود. همچنین در این مطالعه اشاره شد که پسته با تغییرات وزنی یا چربی شکمی نمی‌تواند مرتبط باشد.

در مطالعه دیگری روی افراد دارای اضافه وزن که ۲۴ هفته به طول انجامید، نشان دهنده شد که افرادی که ۲۰ درصد کالری پسته در رژیم غذایی خود داشتند، دورکمرشان ۰.۶ اینچ (۱.۵ سانتی متر) بیشتر از افرادی که پسته مصرف نمی‌کردند کاهش یافت.

پسته‌ با پوست برای مصرف هوشیارانه مناسب هستند، جدا کردن پوست زمان می‌برد و سرعت خوردن را کند می‌کند. پوست باقی‌مانده همچنین سرنخ خوبی از تعداد پسته‌ای که مصرف کردید به شما می‌دهد.

نتیجه یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ : افرادی که پسته با پوست می‌خوردند، ۴۱ درصد کالری کمتری مصرف کردند.

۵.تقویت باکتری‌های سالم روده

خواص پسته

به خواص پسته می‌پردازد.

یک وعده پسته حاوی ۳ گرم فیبر است. فیبر در سیستم گوارش هضم نمی‌شود. آن‌ها غالبا توسط باکتری‌های مفید روده هضم شده و به عنوان پری‌بیوتیک عمل می‌کنند. باکتری‌های روده شروع به تخمیر فیبر کرده و آن را تبدیل به اسیدهای چربی با زنجیره کوتاه می‌کنند. این اسیدهای چرب مزیت‌های زیادی دارند که شامل کاهش خطر ابتلا به اختلالات گوارشی، سرطان و بیماری قلبی می‌شود. ممکن است بیوتیرات یکی از مفیدترین این اسیدهای چرب زنجیره کوتاه باشد. در سال ۲۰۱۴ یک بررسی نشان داد مصرف پسته میزان باکتری‌های تولید کننده بوتیرات روده را بیشتر از بادام افزایش می‌دهد.

۶.می‌تواند موجب کاهش کلسترول و فشار خون شود

پسته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. زیرا ممکن است موجب کاهش کلسترول خون شود و فشار خون را بهبود بخشد. بررسی‌های متعددی اثرات کاهش کلسترول پسته را نشان داده‌اند. ۶۷ درصد از مطالعات بر روی پسته کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) را نشان داده‌اند.
اگرچه در هیچ یک از این مطالعات مشاهده نشد که مصرف پسته به چربی خون آسیب می‌رساند. آزمایشی ۴ هفته ای روی چند مفر با درصد بالای  کلسترول LDL نشان داد که ۱۰٪ از کالری روزانه خود را از این خوراکی دریافت می‌کنند.

این بررسی نشان داد که این رژیم غذایی کلسترول LDL را تا ۹ درصد کاهش داد.  رژیم غذایی متشکل از ۲۰ درصد کالری پسته، کلسترول LDL را تا ۱۲ درصد کم ‌می‌کند. در سال ۲۰۱۰، در رژیم غذایی مدیترانه‌ای ۳۲ مرد به مدت ۴ هفته، پسته به جای محتوای چربی تک غیراشباع آن اضافه شد که در جمعا حدود ۲۰ درصد از کالری دریافتی روزانه آنها را تشکیل می‌دهد.

پس از ۴ هفته، کاهش ۲۳ درصدی کلسترول LDL، کاهش ۲۱ درصدی در کلسترول کل و ۱۴ درصدی کاهش تری گلیسیرید را تجربه کردند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد پسته بیشتر از سایر مغزها فشار خون را کاهش می‌دهد. بررسی ۲۱ آزمایش و مطالعه بالینی نشان داد که مصرف پسته فشار خون سیستولیک را ۱.۸۲ (mmHg) و فشار خون دیاستولیک را ۰.۸ میلی‌متر جیوه کمتر می‌کند.

۷.ممکن است بر سلامت رگ‌های خونی مؤثر باشد

اندوتلیوم پوشش داخلی رگ‌های خونی است. اختلال در عملکرد اندوتلیال عاملی برای بیماری قلبی است.

اتساع عروق، گشاد شدن عروق خونی است. اختلال عملکرد اندوتلیال با کاهش اتساع عروق مشخص می‌شود که منجر به کاهش جریان خون و افزایش فشار خون می‌شود.

اکسید نیتریک نقش مهمی‌در اتساع عروق دارد. با فرستادن پیام به سلول‌های صاف اندوتلیوم برای شل شدن، باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود.

پسته حاوی اسید آمینه خاصی به نام L آرژنین بوده که این آمینواسید در بدن تبدیل به اکسید نیتریک می‌شود. بنابراین، این آجیل‌های کوچک ممکن است نقش مهمی‌در ارتقای سلامت رگ‌های خونی داشته باشند.

یکی از مطالعه‌های قدیمی‌ ۴ هفته‌ای که ۳۲ مرد از رژیم غذایی حاوی ۲۰ درصد کالری پسته استفاده کردند، اتساع عروق وابسته به اندوتلیوم نسبت به زمانی که رژیم مدیترانه‌ای داشتند ۳۰ درصد بهبود یافته است.
جریان خون مناسب برای عملکرد نعوظ مهم است. یک بررسی، ارتباط مصرف منظم آجیل، از جمله پسته، با بهبود میل جنسی و عملکرد ارگاسم در مردان را نشان داد.

#خواص پسته برای مردان

#خواص پسته برای زنان

۸. پسته ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

اگرچه پسته کربوهیدرات بالایی دارد،اما شاخص گلیسمی آن پایین است و خوردن آن باعث افزایش شدید سطح قند خون نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف پسته می‌تواند به حفظ سطح سالم قند خون در بدن کمک کند. یک بررسی از شش مطالعه به این نتیجه دست پیدا کرد که مصرف پسته می‌تواند در کاهش قند خون ناشتایی و بهبود مقاومت به انسولین در افرادی که با دیابت نوع ۲، پیش‌دیابت یا سندرم متابولیک روبرو هستند موثر باشد.

در آزمایش و بررسی که سال ۲۰۱۴ انجام شد، افراد دارای دیابت نوع ۲ بعد از مصرف روزانه ۲ بار ۰.۹ اونس (۲۵ گرم) پسته، به عنوان میان وعده، در مدت دوازده هفته، ۹ درصد کاهش قند خون ناشتا رات جربه کردند.

این آجیل با دارا بدون فیبر بالا و چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی، موجب می‌شود برای کنترل قند خون مفید باشد. بنابراین،  وجود پسته در رژیم غذایی ممکن است در مدت طولانی به مدیریت سطح قند خون کمک کند.

۹. خوشمزه و سرگرم کننده برای خوردن

پسته را می‌توان به روش‌های مختلفی میل کرد. به عنوان میان وعده یا حتی در پخت و پز و همچنین برخی از دسرهایا چیزکیک. به علاوه، مانند سایر آجیل‌ها، می‌توان از آنها برای تهیه پستو یا کره آجیل استفاده کرد.

حتی می‌توانید آن‌ها را روی ماهی‌های پخته شده در فر مورد علاقه‌تان بپاشید، آن‌ها را به گرانولای صبحگاهی‌تان اضافه کنید یا دسر خود را تزئین کنید.

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/9-benefits-of-pistachios

 

حتما بخوانید: قیمت بلوبری، قیمت باقالا خشک ، قیمت آجیل

۳۱۲
https://mojan-co.com/?p=12078
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها