سلامت

میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

میوه‌های مفید برای شیمی درمانی، به این دلیل مطرح می‌شوند که میوه‌ها دارای خواص مؤثر در کاهش عوارض شیمی درمانی و حتی پیشگیری از سرطان هستند. در این مقاله بیشتر با این میوه‌ها آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

میوه بخش مهمی از هر رژیم غذایی سالم است، اما در طول درمان شیمی درمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. هنگامی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرید، بدن شما تغییراتی را تجربه می‌کند که دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای قوی ماندن و مبارزه با بیماری را دشوار می‌کند. خوشبختانه، انواع مختلفی از میوه‌ها وجود دارند که می‌توانند به رفع این نیازها کمک کنند.

میوه‌ها منبع طبیعی مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. برخی از میوه‌ها به ویژه در طول درمان سرطان و انجام شیمی درمانی مفید هستند زیرا ترکیباتی دارند که ممکن است با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند یا عوارض جانبی درمان‌هایی مانند شیمی درمانی را کاهش دهند.

در طول شیمی درمانی، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی حیاتی و آنتی اکسیدان‌ها ضروری است. میوه‌ها منابع عالی این مواد هستند، اما وقتی صحبت از فواید آن‎ها در طول شیمی درمانی می‌شود، همه میوه‌ها به یک اندازه در تامین نیازهای بدن عمل نمی‌کنند.

در ادامه با چند نمونه از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی که می‌توانند برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند مؤثر باشند، آشنا می‌شویم.

پرتقال-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

پرتقال را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

پرتقال

پرتقال یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی است. مرکبات مانند پرتقال منابع خوبی از ویتامین C هستند که نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. در طول شیمی درمانی، سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و خطر عفونت را افزایش می‌دهد. مصرف مقادیر کافی ویتامین C از طریق آب پرتقال می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع عفونت کمک کند.

حتما بخوانید: آیا پرتقال قند دارد؟

پرتقال همچنین سرشار از فولات است که برای رشد و ترمیم سلول‌ها مهم است. برای بیمارانی که با کاهش اشتها یا حالت تهوع دست و پنجه نرم می‌کنند، وعده‌های کوچک آب پرتقال می‌تواند هیدراتاسیون و مواد مغذی مورد نیاز را بدون ایجاد ناراحتی، فراهم کند.

میوه‌های مفید برای شیمی درمانی-آناناس

آناناس را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

آناناس

آناناس از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی است که حاوی بروملین است، آنزیمی که شدت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی (CINV) را کاهش می‌دهد. بروملین با تجزیه پروتئین‌های پیچیده به پپتیدها و اسیدهای آمینه کوچکتر، جذب آن را برای بدن آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، آناناس سطوح بالایی از منگنز را فراهم می‌کند. منگنز ماده معدنی است که از تشکیل بافت همبند، از جمله تاندون‌ها، رباط‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌ها پشتیبانی می‌کند. داروهای شیمی درمانی می‌توانند باعث درد شدید استخوان و تحلیل عضلانی شوند. مصرف مقادیر کافی منگنز از طریق آناناس می‌تواند به کاهش این اثرات نامطلوب کمک کند.

گریپ فروت-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

گریپ فروت را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

گریپ فروت

یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی گریپ فروت است. این مرکبات حاوی فلاونوئیدها است که می‌تواند رشد تومور را کند کند و از متاستاز جلوگیری می‌کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که در کاهش علائم مرتبط با شیمی درمانی مانند تهوع و استفراغ مؤثر هستند.

انار-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

انار را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

انار

انار از جمله میوه‌های مفید برای شیمی درمانی است. آب انار حاوی پانیکالاژین است. این ماده در واقع آنتی اکسیدانی است که در توقف رشد سلول‌های سرطان سینه تاثیر دارد. همچنین به محافظت از سلول‌های طبیعی در برابر آسیب‌های ناشی از پرتودرمانی کمک می‌کند.

نارنگی-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

نارنگی را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

نارنگی

از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی می‌توان به نارنگی اشاره کرد. نارنگی سرشار از ویتامین C است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب مرتبط با شیمی درمانی کمک کند. همچنین حاوی اسید فولیک است که برای سنتز و ترمیم DNA مهم است.

انبه-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

انبه را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

انبه

از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی انبه است که سرشار از بتاکاروتن بوده و می‌تواند به افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون کمک کند، که نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها در طول شیمی ‌درمانی دارند. آنها همچنین حاوی آنزیم‌هایی هستند که به هضم کمک می‌کنند. اختلال در هضم غذا از مشکلاتی است که در طول شیمی درمانی ممکن است برای بیمار رخ بدهد.

انبه به ویژه برای بیمارانی که به دلیل شیمی درمانی دچار ریزش مو یا خشکی پوست می‌شوند، مفید است. به این دلیل که انبه حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که به رشد پوست و موی سالم کمک می‌کند. آن‌ها همچنین سرشار از ویتامین C، فیبر و سایر مواد مغذی ضروری هستند.

توت ها-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

توت‌ها را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

توت‌ها

توت‌ها را می‌توان از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی نام برد. زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، شاه‎توت و غیره سرشار از آنتی اکسیدان‎های قوی به نام پلی‌فنول‎ها هستند که خواص ضد سرطانی قوی دارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم توت‌ها خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، دهانه رحم، تخمدان، پانکراس، پوست و پروستات را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، انواع توت‌ها کالری و چربی کمی دارند، که آن‌ها را به گزینه‌های غذایی ایده‌آل برای افرادی که رژیم‌های غذایی محدود به دلیل شیمی درمانی دارند، تبدیل می‌کند.

موز-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

موز را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

موز

از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی می‌توان به موز اشاره کرد. موز سرشار از پتاسیم است که برای کنترل تعادل الکترولیت‌ها در طول شیمی درمانی بسیار مهم است. پتاسیم همچنین به تنظیم فشار خون و جلوگیری از گرفتگی عروق کمک می‌کند که هر دو می توانند از عوارض جانبی شیمی درمانی باشند. به علاوه، موز به راحتی هضم می‌شود و انرژی سریعی را فراهم می‌کند.

کیوی-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

کیوی را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

کیوی

از دیگر میوه‌های مفید برای شیمی درمانی کیوی است. کیوی یکی دیگر از منابع عالی ویتامین C به همراه ویتامین E و بتاکاروتن است که هر سه این مواد مغذی دارای اثرات ضد سرطانی بالقوه، چه به تنهایی و چه در ترکیب با درمان‌های سنتی هستند. کیوی همچنین دارای فیبر بالایی است که می‌تواند به کاهش یبوست، یکی از عوارض جانبی رایج شیمی درمانی، کمک کند.

انگور-میوه‌های مفید برای شیمی درمانی

انگور را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی معرفی می‌کند.

انگور

انگور یکی از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی است. انگور حاوی رسوراترول است که با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان پروستات، ریه، روده بزرگ و سینه مرتبط است. همچنین رسوراترول دارای خواص ضد سرطانی است و ممکن است اثربخشی داروهای شیمی درمانی را افزایش دهد. علاوه بر این، انگور سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‎ها را فراهم می‌کند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط شیمی درمانی کمک می‌کند.

mojan ۰۳/۱۲/۱۴۰۲

سخن پایانی

به طور خلاصه، گنجاندن انواع میوه ها در رژیم غذایی روزانه خود در طول شیمی درمانی می تواند به شما کمک کند که مواد مغذی لازم را برای قوی و سالم نگه داشتن بدن خود دریافت کنید. فرقی نمی کند شیرین باشد یا شور، گرمسیری یا معتدل، مطمئناً میوه ای وجود دارد که متناسب با جوانه های چشایی شما باشد و نیازهای غذایی منحصر به فرد شما را برآورده کند.

منابع

https://veritalife.com/blog/chemotherapy-enhancement/6-fruits-that-are-proven-to-be-favorable-during-and-after-chemotherapy/

https://www.smhcharity.org/news/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86/-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

https://www.goodnet.org/articles/9-best-fruits-to-eat-during-cancer-treatment

 

۱,۳۳۰
https://mojan-co.com/?p=12426
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها