سلامت, معرفی محصول

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فندق

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فندق

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

فندق یکی از مغزهای اصلی آجیل ایرانی است که قدمت آن به ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در این مقاله بیشتر با این میوه پرخاصیت و پرکاربرد آشنا می‌شویم. اگر به دنبال فندق مرغوبی هستید که خواص کامل آن را دریافت کنید، می‌توانید به سایت فروشگاه موژان مراجعه کنید.

انواع فندق

انواع فندق را معرفی می‌کند.

انواع فندق

فندق به دلیل خوش طعمی کاربرد فراوانی در صنعت کیک و شیرینی دارد. نوتلا معروف‌ترین محصولی است که از این میوه تولید می‎شود. روغن فندق در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده بسیاری دارد. مصرف بالای این مغز موجب شده است که در مناطق مختلفی از دنیا، این محصول کشت و برداشت شود. به همین خاطر انواع مختلفی نظیر بارسلونا، باتلر، کاسینا، کلارک، کاسفورد، داویانا، دل لانگه، انگلیس، انیس، فیلبرت، هال جیانت، جمتگارد، کنت کوب، لوییس، توکولی، توندا، توندای جیفونی، توندارومانا و والنیس پراید و ویلامت دارد. تفاوت این فندق‌ها معمولا در اندازه مغز، زودرس یا دیررس بودن، در برخی طعم شیرین، نوع ریشه و غیره است.

بهترین نوع فندق

بهترین نوع فندق را معرفی می‌کند.

بهترین نوع فندق

بهترین فندقی که می‌توانید برای مصرف تهیه کنید، نوع تازه و درشت آن است که نشان می‌دهد نهال با کیفیتی دارد و مواد مغذی در مقدار بیشتری به بدن شما خواهد رسید. سطح این میوه نباید دارای سوراخ و پوسیدگی باشد. لکه‌های سیاه روی مغز نشانه کیفیت پایین آن است. اندازه فندق‌ها باید تقریبا یکسان باشد. همینطور مغزهای آن نیز باید به رنگ کرم روشن باشند و یک شکل، درشت و سنگین باشند.

حتما بخوانید: فندق استرالیایی

فندق نیز مانند پسته، به خندان بودن معروف است. پس نوع خندان این میوه گزینه بهتری نسبت به فندقی است که کاملا بسته می‎باشد. بافت یکدست و بوی مطبوع از دیگر نشانه‌های مغز مرغوب هستند.

خرید فندق

نکاتی در خصوص خرید فندق ارائه می‌کند.

خرید فندق

خشکبارها نیز مانند بسیاری از مواد خوراکی، تاریخ مصرف دارند. علی رغم اینکه می‌توان ماه‌ها خشکبار را نگهداری کرد، بهتر است برای هر بار مصرف، مقدار کمی بخرید تا از طعم تازه و خوش طعم آن‌ها لذت ببرید و مواد مغذی آن را به در بهترین حالت، دریافت کنید.

حتما بخوانید: خرید آجیل ، خرید فندق ماکادمیا

فندق مانند بسیاری مواد طبیعی دیگر، در مواجه با محیط، خواص خود را به دلیل تبخیر از دست می‌دهد. در نتیجه مغزی که در لایه محافظتی پوست خود قرار دارد، کیفیت بهتری داشته و خواص خود را حفظ کرده است. توصیه می‎شود که این مغز را با پوست تهیه کنید و به تعداد دفعات مصرف خود، مغز را از پوست جدا کنید.

مغز فندق با کیفیت سنگین است؛ به این صورت که اگر دو مغز با کیفیت متفاوت را در دست بگیرید، متوجه وزن بیشتر فندق با کیفیت خواهید شد.

قیمت فندق

نکاتی در مورد قیمت فندق ارائه می‌کند.

قیمت فندق

این میوه منبع خوبی از ویتامین‌ها، پروتئین، آنتی اکسیدن‌ها و مواد مغذی است که موجب شده به یک میوه باارزش و گرانبها تبدیل شود. کاربردهای فراوانی که از پس فواید تاثیرگذار آن وجود دارد، قیمت این مغز خوش طعم را افزایش داده است.

پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم، ویتامین E، تیامین، فسفر، منگنز و منیزیم، چندین ویتامین B مانند ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، پیریدوکسین و اسید پانتوتنیک، ویتامین K، کلسیم، روی و پتاسیم از مواد مغذی موجود در این میوه هستند.

خواص فندق برای سلامتی

این میوه به دو صورت با پوست و بدون پوست عرضه می‎شود که قیمت بدون پوست آن تفاوت بسیاری با مغز دارای پوست دارد. مغز آن نیز به صورت شور، بو داده و خام در بازار وجود دارد که با توجه به ذائقه خود می‌توانید تهیه کنید.

هر چه میوه تازه‌تر باشد، درشت‌تر و از نهال بهتری تهیه شده باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت. هزینه‌های تولید نیز روی قیمت این مغز تاثیر مستقیم دارند.

در سایت موژان می‌توانید با بهترین کیفیت و قیمت، فندق مرغوب، تازه و خوش طعم تهیه کنید.

صادرات فندق

توضیحی در خصوص صادرات فندق ارائه می‌دهد.

صادرات فندق

ایران یکی از شناخته شده‌ترین آجیل‌های جهان را تولید و صادر می‌کند. فندق در کنار پسته و سایر خشکبارهای ایرانی، حجم بالایی از صادرات را دارد. البته در شرایط اقتصادی کنونی ایران، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، حجم صادرات کاهش یافته است اما هنوز حجم خوبی از تولیدات خشکبار ایرانی به دلیل کیفیت بالا و اعتبار خوبی که ایران در این زمینه دارد، به کشورهای مختلفی در سراسر دنیا از برزیل، مکزیک و آفریقای جنوبی تا فرانسه، استرالیا، اسپانیا، سوئیس و بسیاری دیگر صادر می‎شود. در واقع درصد کمی از فندق ایرانی در داخل کشور به فروش می‌رسد و بیشتر محصولات تولیدی به خارج از کشور صادر می‌‎شود.

تجارت فندق

به موضوع تجارت فندق می‌پردازد.

تجارت فندق

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فندق کاربردهای فروانی در صنعت کیک و شیرینی، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات غذایی و غیره دارد و به همین جهت به حجم بالای تولید نیاز دارد. ترکیه توانسته تا ۷۵ درصد نیاز جهانی را تامین کند. ایتالیا و جمهوری آذربایجان در رتبه‌های بعدی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این مغز در دنیا هستند. در این لیست ایران در جایگاه هفتم قرار دارد.

فندق ایران بیشتر در مناطق رودسر، رامسر، رودبار و الموت قزوین تولید می‌شود. منطقه رحیم آباد رودسر به عنوان پایتخت فندق ایران شناخته می‎شود. خشکبار ایران در دنیا شناخته شده است و تجارت این میوه به دلیل صادرات، می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

سخن پایانی

فندق یکی از پرکاربردترین خشکبارهایی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعت کیک و شیرینی از جمله تولید نوتلا، صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی نظیر روغن فندق، از حوزه‌هایی هستند که از این میوه مغذی در تولیدات خود بهره می‎برند. به همین دلیل این مغز ارزش تجاری خوبی داشته و حجم صادرات بالایی دارد. به دلیل نوع نهال و شرایط کشت متفاوت، این میوه انواع مختلفی در اندازه و کیفیت دارد. مواد ارزشمند این مغز، از نوع فرار هستند و مغزی که از پوست خود خارج می‎شود، مدت زیادی نمی‌تواند مواد مغذی خود را حفظ کند.

پرسش و پاسخ

فندق چه تاثیری بر سلامتی انسان دارد؟

از فواید سلامتی این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به تعادل رساندن سطح کلسترول، بهبود سلامت قلب، کاهش فشار خون و خطر لخته شدن خون، تقویت عملکرد سیستم ایمنی، مؤثر در کاهش وزن، بهبود قند خون، تقویت سیستم گوارشی بدن، بهبود متابولیسم بدن، مؤثر در سلامت پوست، کمک به پیشگیری از سرطان‌های مختلف، تاثیرگذاری در محافظت از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی و قارچی و افزایش گلبول‌های قرمز.

همچنین این مغز مغذی تاثیر مثبتی در سلامت مغز و خون‌رسانی در بدن دارد که از این جهت مصرف آن توسط کودکان توصیه شده است. مصرف این میوه می‌تواند کمک کند که رشد مغز کودکان به طور کامل و در شرایط ایده‌آل انجام شود.

فندق چه زمانی برداشت می‎شود تا بتوانیم از مغز تازه آن استفاده کنیم؟

برداشت این میوه در اواسط پاییز انجام می‌شود. زمانی که میوه به رشد کامل می‎رسد، خود از شاخه جدا شده و پای درخت می‌افتد. ترجیح اکثر کشاورزانی که این مغز را به قصد تجاری تولید می‌کنند، این است که میوه پس از رشد کامل و خود به خود پای درخت بریزد و از تجهیزات برای چیدن میوه استفاده نمی‌کنند. برداشت آن نیز به صورت دستی، یا با چنگک زدن دستی و یا مکانیکی انجام می‌شود.

البته باید وضعیت آب و هوایی را نیز در نظر داشت. به عنوان مثال بارش باران می‌تواند مغزهای رسیده پای درخت را خراب کند. به همین دلیل معمولا برداشت این میوه در سه مرحله انجام می‎شود و گاهی نیز از روش تکان دادن درخت استفاده می‎شود.

فندق در کدام کشورها، بیشتر تولید می‎شود؟

کشورهای اصلی تولید کننده، ترکیه، ایتالیا، آذربایجان، آمریکا، چین، گرجستان، ایران، فرانسه، شیلی و اسپانیا هستند. در ایالات متحده، منطقه اورگان ۹۹ درصد تولید این میوه در آمریکا را به خود اختصاص داده است. در کشور اسپانیا، این مغز در مناطق جنوبی ایالت کاتالونیا تولید می‎شود. همچنین مغزی که در ایالت واشینگتن آمریکا تولید می‎شود، شیرین‌تر از سایر انواع فندق‌ها هستند.

۲۱۷
https://mojan-co.com/?p=12598
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها