آموزش, سلامت

چگونه لیمو ترش را خشک کنیم که تلخ نشود

چگونه لیمو ترش را خشک کنیم که تلخ نشود؟ 1 ۰۲/۲۱/۱۴۰۳

آخرین بروز رسانی ۴ شهریور, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

چگونه لیمو عمانی درست کنیم که تلخ نشود؟

دغدغه بسیاری از افرادی که به آشپزی خانگی علاقه دارند،همین چالش‌های ساده است. چرا که لیمو از میوه‌های بسیار خوش طعمی است که می‌تواند مزه غذا‌های مختلف را نیز بهتر کند. خورشت‌ها، جوجه کباب و بسیاری دیگر از غذاها هستند که اضافه کردن لیمو به آن‌ها، باعث لذیذ شدن طعم آن‌ها می‌شود. یکی از مشکلات لیمو ترش خشک، تلخ شدن مزه آن است که در این مقاله از سایت موژان قصد داریم در خصوص سوال چگونه لیمو ترش را خشک کنیم که تلخ نشود و نکته‌هایی مربوط به آن صحبت کنیم.

لیمو ترش خشک

بهترین لیموهایی که در ایران تولید می‌شوند، در مناطق میناب و جهرم کشت می‌شوند. حتما نام لیموی جهرم را شنیده‌اید؛ چرا که بسیار معروف است و طعم فوق العاده‌ای نیز دارد. لیمو ترش را معمولا با دو روش آفتاب و یا دستگاه خشک کن میوه، خشک می‌کنند. می‌توانید به صورت درسته و کامل آن را خشک کنید و یا مانند سایر میوه‌های خشک، لیمو را ورقه ورقه کنید. لیمو ترش خشک ورقه‌ای برای تهیه و تزیین نوشیدنی‌های خنک تابستانی گزینه بهتری هستند و ظاهر جذاب‌تر و طبیعی‌تری ایجاد می‌کنند. لیموهایی که به شکل کامل خشک می‌شوند برای غذاهایی نظیر قرمه سبزی مناسب هستند و طعم لذیذی ایجاد می‌کنند.

لیمو ترش 1 ۰۲/۲۱/۱۴۰۳

تلخ نشدن لیمو ترش خشک

در پاسخ به سوال چگونه لیمو ترش را خشک کنیم که تلخ نشود، باید بگوییم که هسته‌ها و پوست لیمو باعث تلخ شدن مزه لیمو حتی آب لیمو می‌شوند. خارج کردن هسته‌ها از لیمو می‌تواند از تلخ شدن آن جلوگیری کند. خیس کردن لیمو به مدت ۲۴ ساعت قبل از خشک کردن می‌تواند تلخی پوست لیمو را از بین ببرد. به این شکل می‌توانید از تلخ شدن لیمو ترش خشک جلوگیری کنید و به راحتی در هر غذا یا نوشیدنی از آن استفاده کنید.

برای استفاده از لیمو عمانی در غذا که ممکن است موجب تلخی آن شود، آن‌ها را چندین ساعت در آب گرم خیس کنید تا هنگام اضافه کردن به غذا، آن را تلخ نکند. همچنین خارج کردن هسته‌های لیمو عمانی نیز از تلخ شدن غذا جلوگیری می‌کند زیرا دلیل اصلی تلخی لیمو عمانی، هسته‌های آن هستند.

اگر وقت کافی برای خیس کردن لیمو عمانی ندارید، آن‌ها را چند دقیقه در آب جوش بجوشانید، آب آن را دور بریزید و لیموهای جوشیده شده را به غذای خود اضافه کنید.

حتما بخوانید : لیمو سنگی چیست؟

اگر تصمیم دارید لیمو ترش خشک را در خانه تهیه کنید، این نکات را اجرا کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

  • از لیموهای خراب، لک زده و گندیده استفاده نکنید.
  • لیموها را یک تا دو روز در سایه بگذارید تا پوست آن‌ها نازک شود.
  • مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید تا از گندیده شدن آن‌ها پیش گیری کنید.
  • مطمئن شوید لیموها کاملا خشک شده باشند؛ چرا که وجود آب باعث می‌شود لیمو ترش‌ها فاسد شوند.
  • به دلیل فرار بودن عطر لیمو، حتما آن را در محل خشک، خنک، دور از نور مستقیم و در ظرف در بسته نگه‌داری کنید.

اگر از طرفداران استفاده از لیمو ترش خشک در غذاها و نوشیدنی‌ها هستید می‌توانید به فروشگاه موژان مراجعه کنید و با تهیه لیمو ترش خشک باکیفیت و تازه، طعم لذیذی را در غذاها و نوشیدنی‌ها تجربه کنید.

میوه خشک

دستورالعمل خشک کردن لیمو ترش خانگی به طوری که تلخ نشود:
  1. لیموهای ترش با کیفیت و تازه انتخاب کنید و آن‌ها را بشویید و خشک کنید.
  2. بعد از استراحت آن‌ها در سایه و نازک شدن پوستشان، لیموها را ترجیحا با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متر برش دهید.
  3. اگر می‌خواهید پوست لیمو را جدا کنید، با دقت پوست را از گوشت لیمو جدا کنید تا خوردگی به وجود نیاید.
  4. برای تلخ نشدن لیمو‌ها هسته‌های آن‌ها را با دقت جدا کنید و از خراب نبودن لیموهایتان اطمینان حاصل کنید چون گاهی در روند نازک کردن پوستشان به علت رطوبت موجود در محیط ممکن است دچار گندیده شدن شده باشند و اگر آن‌ها را جدا نکنید می‌تواند به بقیه ی لیمو‌ها سرایت کند.
  5. برش‌های لیمو را به اندازه‌های مطلوب روی دستمال کاغذی یا پارچه نخی بچینید و به روی آن‌ها مقداری نمک دریا یا معمولی بپاشید.
  6. یک سینی خشک کن میوه آماده کنید و روی آن دستمال یا پارچه تمیز قرار داده و برش‌های لیمو را بچینید. مطمئن شوید که برش‌ها با یکدیگر تماس نداشته باشند.
  7. سینی را در محیطی خشک و خنک قرار دهید. بهتر است از نور مستقیم آفتاب دور نگه داشته شود.
  8. بگذارید لیموها به‌طور طبیعی خشک شوند. این فرآیند ممکن است تا چند هفته طول بکشد. بهتر است در طول این دوره ورق‌های لیمو رو برگردانید.
  9. پس از کامل شدن فرآیند خشک کردن، لیموها را لمس کنید باید بافتی کاملاً خشک و سفت داشته باشند.

لیموهای خشک را در یک ظرف محکم و قابل بسته شدن قرار دهید و در محیط خشک نگهداری کنید. در دمای اتاق، لیموهای خشک تا چند ماه می‌توانند انبار شوند. با این روش، لیموهای ترش را می‌توانید به صورت خشک ‌شده و بدون تلخی برای استفاده‌های مختلف مانند پخت و پز، تزئین و تهیه چای لیمو استفاده کنید.

طریقه خشک کردن لیمو ترش که تلخ نشود چیست

خشک کردن لیمو ترش خانگی

سخن پایانی

لیمو یکی از طعم دهنده‌های محبوب و خوشمزه غذای ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. لیمو ترش خشک با وجود مزه لذیذی که به غذا می‌دهد، به دلیل داشتن هسته و پوست می‌تواند باعث تلخی غذا نیز شود. در این مقاله نکته‌هایی در پاسخ به سوال چگونه لیمو ترش را خشک کنیم که تلخ نشود، ارائه کردیم تا با بکارگیری آن‌ها، از تلخ شدن لیمو ترش و غذاها جلوگیری کنید و از طعم خوشمزه لیمو ترش نهایت بهره را ببرید.

۵,۹۶۹
https://mojan-co.com/?p=13406
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها