آموزش, سلامت

میوه‌های مضر برای روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی

آخرین بروز رسانی ۴ شهریور, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید از بیماری‌های شایع مفاصل است که موجب تخریب آن‌ها می‌شود. این بیماری به رعایت پرهیزات غذایی نیاز دارد که در این مقاله از سایت موژان به آن‌ها می‌پردازیم.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا Rheumatoid Arthritis نوعی بیماری خود ایمنی است که در نتیجه حمله سیستم دفاعی بدن به مفاصل ایجاد می‌شود.

علائم روماتیسم مفصلی شامل موارد زیر است:

  • تورم مفاصل
  • گرم بودن مفاصل
  • خشکی مفاصل به خصوص در ابتدای روز
  • خشکی مفاصل در نتیجه عدم تحرک
  • خستگی
  • تب
  • کاهش وزن
  • درد
  • التهاب
  • حساس شدن به لمس

علت بروز این بیماری به صورت قطعی مشخص نیست. اما وراثت، ژنتیک، کمبود ویتامین دی حاصل از نور خورشید، مواد غذایی ناسالم و عوامل محیطی دیگر موجب بروز بیماری می‌شوند.

روماتیسم مفصلی ابتدا از مفاصل کوچک دست شروع می‌شود و به مرور به سایر مفاصل بدن مثل زانو، مچ پا، آرنج، لگن و غیره می‌رسد. این بیماری در مرحله پیشرفته موجب تغییر شکل و بد فرم شدن مفاصل می‌شود.

سه تصور غلط درباره رژیم غذایی روماتیسم مفصلی

سه تصور غلط درباره رژیم غذایی روماتیسم مفصلی

تصورها و باورهای غلطی در مورد مواد غذایی وجود دارد که مردم فکر می‌کنند موجب بدتر شدن روماتیسم مفصلی می‌شود. از جمله:

“میوه‌ها به دلیل داشتن اسیدیته، موجب التهاب می‌شوند.” باید بگوییم که میوه‌ها به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های ضدالتهاب می‌توانند برای روماتیسم مفید باشند.

“لبنیات موجب تشدید عوارض روماتیسم مفصلی می‌شود. ” مواد لبنی نیز دارای خواص ضد التهابی هستند. اما ممکن است افراد به دلایل دیگری نظیر نقرس برای هضم لبنیات نظیر شیر و پنیر با مشکل مواجه باشند.

“سبزیجات عامل درد در روماتیسم مفصلی هستند. ” گفته می‌شود که گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل به دلیل داشتن ماده شیمیایی سولانین موجب بروز درد در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می‌شود. حال آن که تحقیقات انجام شده این مورد را نشان نداده و محققان معتقدند این مواد غذایی طبیعی برای بیماری‌های مزمن بسیار سودمند هستند.

مواد غذایی مضر برای روماتیسم مفصلی

مواد غذایی مضر برای روماتیسم مفصلی

داشتن برنامه غذایی سالم به کنترل علائم و کند کردن روند بیماری بسیار کمک می‌کند. حذف کردن برخی مواد غذایی موجب می‌شود که عوارض آن تشدید نشوند و درمان بیماری در شرایط بهتری پیگیری شود.

  • مصرف غذاهای پرنمک و خوراکی‌های شور به بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی توصیه نمی‌شود. سدیمی که در نمک وجود دارد، مایعات را در بدن حفظ می‌کند و در نهایت موجب جمع شدن آب و تورم مفاصل می‌شود.
  • مواد غذایی و خوراکی دارای چربی‌های امگا ۳ و امگا ۶ نظیر آجیل، تخم مرغ، روغن ذرت، گوشت قرمز و غیره باید به اندازه و با مشورت پزشک مصرف شوند. زیاده‌روی در خوردن آن‌ها و دریافت چربی بالا برای بیماران روماتیسم مضر است.
  • کربوهیدرات‌های موجود در شکر، قند، آب نبات، نوشابه، آرد سفید و غیره گلیکاسیون خون را بالا برده و به التهاب مفاصل منجر می‌شود. مصرف این دست از مواد غذایی توصیه نمی‌شود.
  • چاقی و افزایش وزن فشار بیشتری به مفاصل وارد می‌کند. در نتیجه بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی که اضافه وزن نیز دارند، درد بیشتری را متحمل می‌شوند. بنابراین مصرف غذاهایی که با داشتن کالری بالا موجب افزایش وزن می‌شوند، ممنوع است.

حتما بخوانید:      برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟

میوه خشک

میوه خشک

سخن پایانی

روماتیسم مفصلی بیماری خود ایمنی است که موجب تخریب مفاصل می‌شود. مبتلایان به این بیماری باید از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کنند تا از تشدید بیماری خود جلوگیری کنند. در این مقاله در مورد Rheumatoid Arthritis، علائم و عوارض آن صحبت کردیم، به تصورات غلط از رژیم غذایی بیماران مبتلا پاسخ دادیم و مواد غذایی مضر برای این بیمارام را معرفی کردیم.

منابع

dr-mehraban.com

medicalnewstoday.com

۱,۴۵۱
https://mojan-co.com/?p=13445
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها