آموزش, سلامت

خواص زغال اخته برای کبد

خواص زغال اخته برای کبد

آخرین بروز رسانی ۴ شهریور, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

خواص زغال اخته برای کبد در تقویت عملکرد و درمان مشکلات کبدی نظیر چربی و فیبروز بسیار مؤثر عمل می‌کند. در این مقاله از سایت موژان درباره خواص زغال اخته برای کبد و نحوه مصرف آن صحبت خواهیم کرد.

زغال اخته

زغال اخته، گیاه بومی مناطق غرب آسیا تا جنوب اروپا شامل کشورهای ایران، ارمنستان، آذربایجان، جنوب غرب آسیا و کشورهای جنوبی اروپاست. میوه زغال اخته را با نام زغال نیز می‌شناسند.

در ایران این میوه در قزوین و ارسباران می‎روید و در روستاهای هیر، دربند، پرچکوه، رشکین، امامزاده هارون، زاجکان علیا و پررود قزوین و در روستاهای خانه خسرو، کلیبر، جانانلو، هوراند، چایکندی و سایر روستاهای ارسباران درخت آن به وفور دیده می‏شود.

میوه زغال اخته به شکل بیضی کشیده است و رنگ آن سرخ مایل به تیره می‎باشد که بین ۱۵ تا ۲۰ میلی متر رشد می‌کند. همچنین این میوه طعم ترشی دارد.

خواص زغال اخته_ خواص زغال اخته برای کبد

خواص زغال اخته برای کبد

کبد یکی از اعضای اصلی بدن در کنار قلب، مغز و کلیه می‎باشد. وظیفه کبد دفع سموم بدن است که با توجه به اهمیت بالای این موضوع، می‌توان کبد را مهم‌ترین عضو دانست. اگر کبد نتواند به خوبی وظیفه دفع سموم را انجام دهد، این سموم مجددا وارد خون می‎شوند و بیماری‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند.

زغال اخته میوه‌ای است که می‌تواند موجب افزایش ادرار شود که در نهایت موجب خروج سموم از بدن می‎شود و کبد را پاکسازی می‌کند. همچنین این میوه آنتی اکسیدان بسیار مهمی به نام “آنتوسیانین” دارد که می‌تواند عملکرد کبد را بهبود دهد و به درمان کبد چرب کمک کند.

با مصرف زغال اخته به طور منظم می‌توانید آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنید و علاوه ‎بر تقویت عملکرد کبد در سم‌زدایی از بدن و درمان کبد چرب، فیبروز کبدی را نیز بهبود دهید تا این عضو مهم بدن در بهترین شرایط قرار بگیرد و سلامت بدن را تضمین کند.

در زمینه خواص زغال اخته برای کبد تحقیقات و مطالعاتی شکل گرفته و در حال انجام است. محققان تلاش می‌کنند با توجه به افزایش مشکلات کبدی نظیر کبد چرب که از کودکان تا سالمندان را درگیر کرده است، بتوانند با شناخت بیشتر تاثیر مواد طبیعی نظیر زغال اخته بر سلامت کبد و تشویق افراد به مصرف آن، از این بیماری پیشگیری کرده و یا از تشدید آن جلوگیری کنند.

خواص زغال اخته برای کبد_نحوه مصرف زغال اخته

نحوه مصرف زغال اخته

برای بهره‌مندی از خواص زغال اخته برای کبد می‌توانید این میوه را به شکل‌های مختلفی مصرف کنید. با توجه به ذائقه خود می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید و یا آن را به تمامی روش‌های ممکن میل کنید.

  • می‌توانید میوه تازه را با نمک مصرف کنید.
  • زغال اخته خشک نیز مانند آلبالو موجود است و طعم لذیذی نیز دارد.
  • این میوه را می‌توان مانند سایر دمنوش‌ها، دم کرد و به عنوان میان وعده همراه سایر تنقلات مانند بیسکوئیت میل کرد.
  • از زغال اخته مربا نیز تهیه می‌کنند که بسیار خوش طعم است. هنگام صبحانه به همراه کره و پنیر میل کنید.
  • از این میوه سس نیز تهیه می‌کنند که طعم دلچسبی به غذاهای گوشتی می‌دهد.
  • می‌توانید این میوه را به صورت نوشیدنی مصرف کنید. آب زغال اخته را بگیرید و با آب ترکیب کنید. سپس یک چهارم قاشق جای‌خوری رنجبیل یا نصف قاشق چای‌خوری دارچین به آن اضافه کنید و بجوشانید. نوشیدنی شما آماده است.
میوه خشک

 

سخن پایانی

زغال اخته میوه بومی آسیا و اروپاست که خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. خواص زغال اخته برای کبد یکی از مهم‌ترین فواید این میوه است. با توجه به اهمیت کبد و وظیفه آن که سم‌زدایی از بدن است، لازم است عملکرد سالم و کاملی داشته باشد تا سموم به بدن بازنگردند و منجر به بیماری نشوند. در این مقاله به خواص زغال اخته برای کبد و نحوه مصرف آن پرداختیم.

۱,۳۸۸
https://mojan-co.com/?p=13499
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا
لیلا
8 ماه قبل

بسیار عالی ، سپاس از توضیحات کامل تون