آموزش, سلامت

در هسته‌ی چه میوه‌هایی سیانور است؟

در هسته_ی چه میوه_هایی سیانور است؟

آخرین بروز رسانی ۳ مهر, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

سیانور، ماده‌ای خطرناک که در هسته برخی از میوه‌های محبوب مانند آلبالو وجود دارد. اما چرا این ماده در هسته میوه‌ها وجود دارد؟ در کدام میوه‌ها این ماده وجود دارد؟ و سوالات دیگری که ممکن است برای شما ایجاد شده باشد را در این مقاله از سایت موژان پاسخ می‌دهیم.

سیانور چیست؟

سیانور از دو عنصر کربن و نیتروژن تشکیل می‌شود. این دو عنصر در هوایی که نفس می‌کشیم، گونه‌های گیاهی، میوه‌ها و صنایع مختلف وجود دارد یا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به صورت طبیعی در گیاهان، حشرات، جلبک‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و به طور کلی در بیشتر از ۲ هزار گونه طبیعی وجود دارد. هوای اطراف ما ۸۰ درصد کربن و نیتروژن دارد، گیاه یونجه دارای مقدار خطرناکی از این ترکیب است، هسته تعدادی از میوه‌ها و برخی دانه‌های خوراکی نیز دارای عناصری هستند که منجر به تولید سیانید می‌شوند.

سیانور در فعالیت_های انسانی و صنعتی

سیانور در فعالیت‌های انسانی و صنعتی

دلیل وجود آمیگدالین در مواد طبیعی، محافظت از بذر در برابر حمله حشرات موجود در خاک است. دانشمندان با الگو گرفتن از این موضوع و ترکیب کردن هیدروژن سیانید، سدیم سیانید و سیانور پتاسیم، سیانور تولید کردند که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد.

تولید محصولاتی مانند پلاستیک، پارچه مصنوعی، کود، رنگ، دارو، پاک کننده فلزات، قطعات فلزی، فیبرهای مصنوعی و غیره از موارد مصرف سیانید در صنعت هستند. همچنین برای آبکاری فلزات، استخراج سنگ معدن و آبکاری الکتریکی نیز از این ماده استفاده می‌شود.

در دودی که از اگزوز خودروها خارج می‌شود نیز سیانید وجود دارد که از دلایل آلودگی هوا می‌باشد. حتی دود سیگار نیز حاوی این ماده مضر است که سلامت فرد و اطرافیان او که در معرض دود سیگار قرار دارند را به خطر می‌اندازد.

میوه خشک

سیانور در مواد طبیعی

همان طور که گفتیم سیانور در منابع طبیعی بسیاری وجود دارد که از آن‌ها در برابر حملات حشرات دیگر محافظت می‌کند. در دانه‌های خوراکی نظیر لوبیا، عدس، سویا، گردو، پسته، بادام زمینی و ذرت مقداری سیانور وجود دارد. برخی از میوه‌های دارای هسته نیز حاوی ماده تلخ آمیگدالین هستند که بهتر است در مصرف آن‌ها احتیاط کنید. خوردن این مواد طبیعی به اندازه متعادل بی‌خطر است؛ زیرا بدن نسبت به آن مقاوم خواهد بود. اما اگر مقدار زیاد و قابل توجه از آن‌ها را مصرف کنید، می‌تواند کشنده باشد.

هسته کدام میوه_ها سیانور دارد؟

هسته کدام میوه‌ها سیانور دارد؟

آلبالو: اگر به طور اتفاقی یک هسته آلبالو را قورت دادید نگران نباشید. هسته کامل به ندرت می‌تواند سمی باشد. اما هرگز هسته شکسته آلبالو را نخورید. علاوه‌بر طعم بسیار تلخ ماده موجود در هسته‌، حاوی سیانید نیز می‌باشد که آن را سمی کرده است.

گیلاس: مقدار ۱.۵۲ میلی گرم سیانور برای کشنده بودن آن کافیست. در هر هسته گیلاس ۰.۱۷ گرم سیانور وجود دارد که خوردن یک یا دو هسته شکسته گیلاس می‌تواند منجر به مرگ شود.

سیب: دانه‌های موجود در سیب حاوی سیانور هستند و ۲۵ دانه سیب می‌تواند تاثیر کشنده داشته باشد.

گلابی: دانه‌های گلابی دارای سیانید هستند و خوردن تعداد زیاد آن می‌تواند کشنده باشد.

بادام تلخ: مغز بادام دو نوع شیرین و تلخ دارد. بادام شیرین خواص بسیار مفیدی برای سلامتی بدن دارد. اما بادام تلخ مقدار زیادی آمیگدالین دارد که مصرف آن توصیه نمی‌شود. البته می‌توان با حرارت دادن بادام تلخ مواد شیمیایی سمی موجود در آن را از بین برد.

زردآلو: هسته زردآلو دارای مغزی است که معمولا خورده می‌شود. این مغز نیز دو نوع تلخ و شیرین دارد که بهتر است نوع تلخ آن را مصرف نکنید.

هلو: هسته هلو نیز دارای مغز است. ممکن است از روی کنجکاوی بخواهید طعم آن را امتحان کنید. این هسته نیز دارای سیانور است و خوردن آن توصیه نمی‌شود.

آلو: این میوه محبوب تابستانی دارای هسته سمی است که حاوی سیانید می‌باشد.

سیانور چگونه باعث مسمومیت و مرگ می_شود؟

سیانور چگونه باعث مسمومیت و مرگ می‌شود؟

سیانور از رسیدن اکسیژن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. زمانی که انرژی لازم به سلول‌ها نرسد، سلول‌های ماهیچه قلب و سلول‌های عصبی تمام اندوخته خود را استفاده می‌کنند و سپس شروع به مردن می‌کنند تا زمانی که شخص از دست برود.

میزان تاثیر سیانور به دوز وارد شده به بدن بستگی دارد. اگر مقدار آن کم باشد، سیانید به تیوسیانات تبدیل می‌شود که کم‌خطر بوده و از طریق ادرار خارج می‌شود. همچنین می‌تواند با مواد دیگر در بدن واکنش داده و ویتامین B12 تولید کند.

اگر مقدار سیانید بالا باشد، بدن دیگر نمی‌تواند آن را به تیوسیانات تبدیل کند؛ در نتیجه به قلب، سیستم تنفسی و سیستم عصبی مرکز آسیب وارد می‌شود.

سخن پایانی

بذر میوه‌ها و گیاهان برای محافظت از خود در برابر حشرات موجود در خاک، حاوی ماده آمیگدالین هستند. این ماده در مغز هسته میوه‌ها و دانه‌های خوراکی می‌ماند و باعث می‌شود مصرف آن‌ها در مقدار بالا، فرد را دچار مسمومیت کند. در این مقاله به سیانور، میوه‌های دارای سیانید و چگونگی عملکرد این ماده پرداختیم.

[table id=1 datatables_fixedheader=top /]

 

منبع: www.bonappetit.com

 

 

۵۰,۴۳۳
https://mojan-co.com/?p=13740
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amirmohammad
Amirmohammad
6 ماه قبل

اولین نفری هستم که نظر میدم و اولین نفری هم هستم که بخاطر نرخ بسیار بالای این تنقلات سکته آخر را میزنم ..تو هم بگو به ….. مگه مردی..😎😎

هادی
هادی
6 ماه قبل

ممنون از مقاله بسیار عالی شما

تحریریه موژان
مدیر
تحریریه موژان
6 ماه قبل
پاسخ به  هادی

ممنون از درج نظر در سایت <a href="https://mojan-co.com/">موژان</a>

خسته
خسته
4 ماه قبل

سلام من همین الان حواسم نبود تخم یک میوه به کامل رو خوردم. آیا زنده میمونم؟