سلامت, معرفی محصول

نارنگی و پرتقال؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

نارنگی و پرتقال

آخرین بروز رسانی ۱۷ مهر, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

نارنگی و پرتقال از میوه‌های محبوب زمستانی و خوش طعم هستند. به ویژه نارنگی که بوی خاص و نوستالژیکی دارد. در این مقاله از سایت شرکت میوه خشک موژان درباره نارنگی و پرتقال، شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

خانواده مرکبات

نارنگی و پرتقال به دلیل اینکه از خانواده مرکبات هستند، دارای خواص مشابهی نیز هستند اما دو گونه مختلف و از منشاء جداگانه هستند.

نارنگی

نارنگی از شهر طنجه در مراکش وارد آمریکا شد و برای اولین بار در پالاتکا، فلوریدا در دهه ۱۸۰۰ کشت شد. نارنگی از خانواده مرکبات و میوه گونه C. tangerina است. از نظر گیاه شناسی، نارنگی میوه زیر گروه ماندارین‌ها محسوب می‌شود. معمولاً رنگ آن‌ها مایل به نارنجی و رنگ‌های روشن است و فصل برداشت اوایل آبان ماه تا دی ماه است.

پرتقال

منشأ پرتقال به سال‌ها پیش و به آسیا و به احتمال زیاد جنوب چین و اندونزی بازمی‌گردد. امروزه اکثر حجم تولیدی پرتقال در فلوریدا و سائوپائولو برزیل برداشت می‌شود. آنها میوه گونه Citrus x sinensis و از خانواده مرکبات هستند.

انواع پرتقال

جالب اینجاست که پرتقال ترکیبی از دو میوه پوملو و ماندارین است. انواع مختلفی از پرتقال وجود دارد که می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد و هر کدام دارای ویژگی‌های قابل شناسایی هستند:

معمولی یا گرد: انواع متعددی از پرتقال معمولی از جمله والنسیا، هاملین و گاردنر وجود دارد. اکثر پرتقال‌های این دسته برای تولید آب میوه استفاده می‌شود.

ناف: رایج‌ترین دسته پرتقال است که به دلیل داشتن نقطه‌ای شبیه به ناف به این نام شناخته می‌شود. این نوع پرتقال نوع محبوبی به نام کارا کارا دارد.

خونی: به دلیل وجود غلظت بالایی از آنتوسیانین، نوعی رنگدانه آنتی اکسیدان، پرتقال خونی دارای گوشت قرمز تیره است. پوست آن نیز ممکن است دارای لکه‌های قرمز تیره‌تری باشد.

پرتقال توسرخ خشک

شیرین: این دسته از پرتقال دارای مقدار کمی اسید است. با توجه به غلظت اسیدی پایین آنها، این پرتقال‌ها بیشتر خورده می‌شوند و برای آبمیوه‌گیری استفاده نمی‌شوند.

فصل برداشت انواع پرتقال متفاوت است. با این حال بیشتر آن‌ها از آبان ماه تا اسفند ماه برداشت می‌شوند.

نارنگی و پرتقال - تفاوت ظاهری

تفاوت ظاهری

تفاوت اصلی بین نارنگی و پرتقال در اندازه آن‌هاست. پرتقال بسته به تنوع در اندازه‌های مختلف و شکل‌های متفاوت تولید می‌شود. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، اندازه پرتقال بزرگ‌تر از نارنگی است.

نارنگی کوچک‌تر، تا حدودی مسطح و به طور کلی کمتر گرد است که در جیب نیز جای می‌گیرد و میان وعده مناسبی برای کودکان نیز محسوب می‌شود.

نارنگی‌ها هنگام رسیدن نرم‌تر هستند، در حالی که پرتقال‌ها هنگام رسیدن سفت و سنگین می‌شوند.

آیا در صورت داشتن دیابت می‌توان پرتقال خورد؟

نارنگی و پرتقال هر دو بسته به تنوع ممکن است پر از دانه باشند و یا حتی بی‌دانه باشند. به عنوان مثال، پرتقال ناف بدون دانه و پرتقال والنسیا دارای دانه است.

نارنگی و پرتقال از نظر رنگ نیز با هم تفاوت‌هایی دارند. پرتقال‌ها معمولاً بیشتر زرد-نارنجی هستند، به جز نوع خونی که رنگ قرمز تیره دارد. رنگ نارنگی معمولاً نارنجی مایل به قرمز است.

حتما بخوانید: نارنگی در بارداری

طعم متفاوت

دیگر تفاوت نارنگی و پرتقال در طعم آن‌هاست، اما تا حد زیادی به نوع هر میوه بستگی دارد. نارنگی و پرتقال هر دو می‌توانند شیرین یا ترش باشند. بیشتر نارنگی‌ها ترش‌تر و شیرین‌تر از پرتقال هستند. نارنگی‌ها طعم قوی‌تری نسبت به پرتقال دارند.

یک استثنا در این مورد، پرتقال خونی است. پرتقال خونی دارای طعمی متمایز است که با بیشتر انواع نارنگی و پرتقال متفاوت است.

پوست‌گیری

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی پرتقال و نارنگی پوست آن‌هاست. هر دو پوست نازکی دارند اما پرتقال پوست سفت‌تری دارد و پوست کندن آن نیاز به چاقو دارد. نارنگی دارای پوست بسیار نازک و شلی است که پوست کندن آن را آسان کرده است.

نارنگی و پرتقال - مواد مغذی

مواد مغذی

یک نارنگی کامل دارای مقدار بالایی آب (۸۵٪)، کربوهیدرات (۴٪ ارزش روزانه) و تقریباً فاقد چربی است.

یک پرتقال کامل دارای مقدار آب بالا (۸۷%) ، کربوهیدرات (۴٪ ارزش روزانه) و تقریباً فاقد چربی است.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم نارنگی:
  • کالری ۵۳
  • کربوهیدرات ۱۳.۳ گرم
  • فیبر ۱.۸ گرم
  • پروتئین ۰.۸ گرم
  • چربی ۰.۳ گرم
  • ویتامینA 14 % DV
  • ویتامین C44 % DV
  • فولات ۴ % DV
  • پتاسیم ۵ % DV
ارزش غذایی ۱۰۰ گرم پرتقال:
  • کالری ۴۷
  • کربوهیدرات ۱۱.۷ گرم
  • فیبر ۲.۴ گرم
  • پروتئین ۰.۹ گرم
  • چربی ۰.۱ گرم
  • ویتامین A 4 % DV
  • ویتامین C 89 % DV
  • فولات ۸ % DV
  • پتاسیم ۵ % DV

به طور کلی، نارنگی و پرتقال دارای مواد مغذی مشابهی هستند اما نارنگی کالری و کربوهیدرات بیشتری دارد.

یک تفاوت نارنگی و پرتقال که بسیار قابل توجه است این است که پرتقال دو برابر نارنگی ویتامین C دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که بافت‌های همبند از جمله پوست، رگ‌های خونی و استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

پرتقال فیبر بیشتری نسبت به نارنگی دارد که باعث می شود منبع بسیار خوبی از این نوع کربوهیدرات مفید باشد.

در مقابل نارنگی ویتامین A بیشتری نسبت به پرتقال دارد. ۱۰۰ گرم نارنگی ۱۴ درصد از مقدار روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. اما پرتقال تنها ۴ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می‌کند.

نارنگی و پرتقال هر دو دارای مواد مغذی مختلفی از جمله پتاسیم، تیامین و فولات هستند که هر یک از این میوه‌ها را به یک مکمل مغذی و کم کالری تبدیل کرده است و می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

فواید نارنگی و پرتقال

فواید نارنگی و پرتقال

پرتقال منبع عالی ویتامین C قابل جذب است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که با رادیکال‌های آزاد که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد، مبارزه می‌کند.

اکثر فواید پرتقال برای سلامتی به مقدار بالای ویتامین C آن مربوط است. مطالعات کمی به اثرات مصرف پرتقال، به ویژه مصرف آب پرتقال بر سلامتی پرداخته‌اند.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب پرتقال آسیب DNA را کاهش می‌دهد. نتیجه این مطالعه این بود که ویتامین C، همراه با سایر ترکیبات گیاهی موجود در پرتقال، نقش فعالی در کاهش آسیب داشته است.

پرتقال تامسون خشک

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که روزانه دو فنجان آب پرتقال به مدت ۱۲ ماه می‌نوشند، سطح کلسترول بد LDL کمتری نسبت به افرادی که آب پرتقال نمی‌نوشند، داشتند.

در سومین نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES III) اطلاعات بیش از ۶۰۰۰ نفر مورد ارزیابی قرار گرفت.

آنهایی که دارای بالاترین میزان ویتامین C بودند، شیوع بسیار کمتری از هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) داشتند. این باکتری باعث ایجاد زخم معده می‌شود. با توجه به محتوای بالای ویتامین C در پرتقال، مصرف پرتقال ممکن است در پیشگیری از زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مفید باشد.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب پرتقال ممکن است به جلوگیری از تشکیل اگزالات کلسیم و اسید اوریک در افراد دارای سابقه سنگ کلیه، کمک کند.

نارنگی خشک

این مطالعات به بررسی اثرات نوشیدن آب پرتقال پرداخته‌اند که فاقد فیبر است، زیرا هنگام گرفتن آب میوه، فیبر آن از بین می‌رود. می‌توانید با خوردن خود میوه پرتقال نیز از مزایای ویتامین C آن بهره‌مند شوید و فیبر میوه را نیز دریافت کنید.

نارنگی و پرتقال مقدار بالایی فیبر و مقدار کمی کالری هستند. مطالعات نشان داده‌اند داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند برای کاهش وزن، کاهش خطر بیماری قلبی و بهبود سطح قند خون مفید باشد. پرتقال و نارنگی با داشتن فیبر گزینه مناسبی برای این نوع رژیم غذایی هستند.

خلاصه

نارنگی و پرتقال از میوه‌های خانواده مرکبات هستند که تفوات‌هایی با یکدیگر دارند. نارنگی منبع غنی از ویتامین A است و پرتقال ویتامین C و فیبر بیشتری دارد. پرتقال‌ها گردتر و بزرگ‌تر هستند، در حالی که نارنگی‌ها پهن‌تر و ریزتر هستند. نارنگی و پرتقال شباهت‌ها و تفاوت‌های خود را دارند، اما هر دو مغذی هستند و می‌توان به عنوان میان وعده سالم مصرف نمود.

منبع

۱,۱۹۴
https://mojan-co.com/?p=14184
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها