آموزش, سلامت

کلمانتین چیست و چه تفاوتی با نارنگی دارد؟

کلمانتین چیست و چه تفاوتی با نارنگی دارد

وقتی فصل مرکبات شروع می‌شود، انواع متنوعی از آن تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از این میوه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، بنابراین اگر به دنبال طعم، بافت یا پوست خاصی هستید، شناخت انواع مرکبات به شما کمک می‌کند. در این مقاله از سایت موژان، به تفاوت‌ها و شباهت‌های کلیدی بین دو نوع از مرکبات محبوب یعنی نارنگی و کلمانتین می‌پردازیم.

نارنگی و کلمانتین

نارنگی و کلمانتین بعد از پرتقال شیرین، دومین گروه بزرگ مرکبات هستند که انواع بزرگتر نیز دارند. آنها دارای بسیاری از خصوصیات مشابه مانند اندازه کوچکتر در مقایسه با پرتقال، کم یا بدون دانه بودن، طعم شیرین داشتن و پوست نازک و نرم که پوست کندن آن را بسیار آسان کرده است. نارنگی و کلمانتین ظاهری مشابه دارند و به راحتی ممکن است فکر کنید که آنها یکی هستند.

نارنگی

نارنگی (Citrus tangerina) بومی آسیای جنوب شرقی است. علت نام‌گذاری انگلیسی آن به دلیل این است که اولین بار از بندر طنجه مراکش وارد آمریکا شد.

نارنگی که در آب و هوای گرم در سرتاسر جهان رشد می‌کند، در مقایسه با پرتقال شیرین، نسبت به آب و هوای سرد مقاوم‌تر است. از ماه مهر و آبان می‌توانید نارنگی را در بازار ببینید.

آنها از پرتقال شیرین‌تر هستند اما کمی طعم ترش نیز دارند. نارنگی دارای پوست نارنجی مایل به قرمز تیره، نرم است که سطح آن دارای فرورفتگی‌هایی است و به راحتی از میوه جدا می‌شود.

کلمانتین

کلمانتین (Citrus clementina) یکی دیگر از انواع نارنگی است. مانند نارنگی، این میوه نیز شیرین بوده و پوست کندن آسان است.

شما می‌توانید کلمانتین را از نارنگی با اندازه کمی کوچکتر، رنگ نارنجی روشن‌تر و پوست صاف‌تر و براق‌تر تشخیص دهید. همچنین پوست کندن آن حتی از نارنگی نیز آسان‌تر است که به دلیل پوست نازک آن است.

شکل کلمانتین نسبت به نارنگی کمی بیضی‌تر است و در بالا و پایین آن لکه‌ای صاف وجود دارد.

کلمانتین نیز مانند نارنگی نسبت به انواع پرتقال، به سرما مقاوم است و از ماه آبان در بازار به فروش می‌رسد.

نارنگی و کلمانتین - ارزش غذایی یکسان

حتما بخوانید: فرق یافا با نارنگی

ارزش غذایی یکسان

جای تعجب نیست که نارنگی و کلمانتین دارای ارزش غذایی بسیار مشابهی هستند. مانند سایر مرکبات، هر دو دارای کربوهیدرات و حداقل مقدار پروتئین و چربی هستند.

مواد مغذی اصلی در یک میوه ۷۵ گرمی نارنگی و کلمانتین شامل موارد زیر است:

  • کالری ۴۰
  • پروتئین ۱ گرم
  • چربی کمتر از ۱ گرم
  • فیبر ۱ گرم ۱ گرم
  • میزان کربوهیدرات در کلمانتین ۱۰ گرم و در نارنگی ۹ گرم است.
  • ویتامین C در کلمانتین ۲۰ میلی گرم، ۳۴ درصد از ارزش روزانه و در نارنگی ۳۶ میلی گرم، ۶۰ درصد از نیاز روزانه را تامین می‌کند.

نارنگی و کلمانتین با وجود اینکه اندازه کوچکی دارند، مملو از ویتامین C هستند که یک ویتامین ضروری است و با تحریک عملکرد گلبول‌های سفید سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

ویتامین C همچنین در بسیاری از فعالیت‌های دیگر بدن از جمله تولید کلاژن برای تقویت پوست، مفاصل و استخوان‌ها و برای حداکثر جذب آهن تاثیر مستقیم دارد.

کامکوات (پورنج) چیست؟

با وجود این که هر دوی این میوه‌ها منابع خوبی از ویتامین C هستند، اگر می‌خواهید مواد مغذی بیشتری از میوه بگیرید، کلمانتین را به جای نارنگی انتخاب کنید. خوردن دو عدد کلمانتین می‌تواند ویتامین C بیشتر از نیاز روزانه را تامین کند.

علاوه بر ویتامین C، هر دو میوه حاوی ترکیبات کاروتنوئیدی هستند. اینها رنگدانه‌های نارنجی و زرد در گیاهان هستند که به عنوان پیش ساز ویتامین A مورد نیاز است. به این معنی که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شوند. آنها همچنین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و از سلول‌ها و DNA در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

کاروتنوئید اصلی موجود در انواع نارنگی بتا کریپتوکسانتین است. علاوه بر این، مقادیر کمی آلفا و بتاکاروتن نیز وجود دارد. با خوردن میوه نارنگی به جای آب آن، کاروتنوئید بیشتری دریافت می‌کنید.

فواید نارنگی و کلمانتین

فواید نارنگی و کلمانتین

هر دو فواید بسیاری برای سلامتی دارند. افزودن نارنگی و کلمانتین به رژیم غذایی فواید سلامتی دارای اهمیت برای کل بدن خواهد داشت.

تحقیق در مورد بتا کریپتوکسانتین، نشان می دهد که نسبت به سایر ترکیبات کاروتن، از جمله بتاکاروتن، راحت تر جذب بدن می‌شود.

به عنوان یک پیش ساز ویتامین A، بتا کریپتوکسانتین به افزایش سطح ویتامین A حتی بیشتر از سایر ترکیبات کاروتن کمک می‌کند. ویتامین A برای عملکرد سالم سیستم ایمنی، بینایی و رشد سلولی ضروری است.

نارنگی و کلمانتین هر دو غنی از ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی به نام فلاونوئیدها هستند. دو مورد که به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، نارینگین و هسپریدین هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که این فلاونوئیدهای استخراج شده از مرکبات توانایی کاهش نشانگرهای التهابی در بدن، بهبود جریان خون در رگ‌ها، افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر آسم را دارند.

علاوه بر این، ۶۵ تا ۷۰ درصد فیبر موجود در نارنگی و کلمانتین به شکل فیبر محلول است که برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و همچنین به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند.

حتما بخوانید: نارنگی برای بارداری

روش‌های مصرف نارنگی و کلمانتین

ساده‌ترین راه برای مصرف نارنگی و کلمانتین این است که یک یا چند عدد به عنوان میان وعده میل کنید.

آن‌ها نیازی به یخچال ندارند و در مسافرت‌ها میان وعده خوبی محسوب می‌شوند. همچنین پوست نرم آن‌ها که به راحتی جدا می‌شود، باعث شده میان وعده عالی برای کودکان باشند.

پوست مرکبات حاوی اسانس‌ها، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات با خواص آنتی اکسیدانی است. می توانید پوست آن‌ها را در آشپزی استفاده کنید.

می‌توانید پوست‌ها را خشک کنید و زمانی که یک فنجان چایی دم می‌کنید، یک تکه به آن اضافه کنید تا طعم و عطر پرتقال را به چایی اضافه کنید.

نگهداری نارنگی و کلمانتین

نگهداری نارنگی و کلمانتین

یک نکته مهم که در مورد هر دو میوه صدق می‌کند، استفاده سریع از آنهاست. به دلیل پوست نرم آنها، در مقایسه با پرتقال، سریع‌تر فاسد می‌شوند. نارنگی‌ها ممکن است در عرض ۳ هفته پس از برداشت و به طور قابل توجهی پس از ۶ هفته طعم بدی پیدا می‌کنند. بهتر است پس از خرید آنها را به سرعت مصرف کنید. اگر میوه‌ها را در یخچال نگهدارید، می‌توانید یک تا دو هفته تازگی آن‌ها را حفظ کنید.

نارنگی خشک

نظر نهایی

نارنگی و کلمانتین از خانواده مرکبات هستند. این مرکبات کوچک مملو از ترکیباتی هستند که به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کند، استخوان‌ها را تقویت می‌کند و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد. کلمانتین نسبت به نارنگی کمی کوچک‌تر و شیرین‌تر است و راحت‌تر نیز پوست آن کنده می‌شود.

منبع

https://www.healthline.com/nutrition/tangerine-vs-clementine

۱,۶۸۶
https://mojan-co.com/?p=14205
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها