سلامت

۵ چای‌ آرام‌بخش برای یک خواب عمیق

چای‌های آرام‌بخش قبل از خواب

آخرین بروز رسانی ۶ آذر, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

چیزهای کمی هستند که به اندازه یک فنجان چای داغ آرامش بخش باشند، به خصوص قبل از خواب. بسیاری از انواع چای به دلیل فوایدی که برای مقابله با بی‌خوابی، استرس و اضطراب دارند، قرن‌هاست که به عنوان درمان طبیعی بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله بیشتر با این چای‌های آرامش بخش آشنا می‌شویم.

چای‌های آرام‌بخش قبل از خواب؛ جایگزینی طبیعی برای قرص‌های خواب

دمنوش‌های قبل از خواب از ترکیبی از مواد گیاهی تهیه می‌شوند تا به شما کمک کنند پیش از خوابیدن، استرس و اضطراب را کاهش دهید و خواب باکیفیتی داشته باشید. برخلاف سایر انواع چای، این نوشیدنی‌ها عموماً فاقد کافئین و حاوی ترکیباتی‌اند که می‌توانند استرس و اضطراب را کاهش دهند یا احساس آرامش را تقویت کنند.

نوشیدن یک فنجان چای گیاهی می‌تواند یک مکمل بی‌خطر، تسکین دهنده و آرامش بخش قبل از خواب باشد. در واقع، انجام عادات قبل از خواب سالم و ایجاد یک برنامه منظم شبانه می‌تواند برای بهبود کیفیت خواب و درمان مسائلی مانند بی‌خوابی مفید باشد. در ادامه با ۶ چای که نوشیدن آن‌ها به داشتن خواب آرام کمک می‌کند، آشنا می‌شویم.

چای‌های آرام‌بخش قبل از خواب - چای مگنولیا

چای مگنولیا

چای مگنولیا که از پوست خشک، جوانه‌ها و ساقه‌های گیاه ماگنولیا تهیه می‌شود، به عنوان یک خواب‌آور طبیعی در طب سنتی استفاده می‌شود. این گیاه حاوی دو ترکیب آرام بخش هونوکیول و مگنولول است.

برخی مطالعات قدیمی روی حیوانات نشان داده‌ که هونوکیول و ماگنولول در القای خواب و کاهش بی‌خوابی مؤثر هستند. همچنین نتیجه آزمایش روی زنانی که اخیراً زایمان کرده‌اند، نشان داده است نوشیدن چای ماگنولیا به مدت ۳ هفته به طور قابل توجهی افسردگی و کیفیت خواب آن‌ها را بهبود بخشیده است.

چای سبز کم کافئین

چای سبز یکی از چای‌های محبوب است که به دلیل طعم متمایز و فواید سرشارش بسیار شناخته شده است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و به درمان ‌بی‌خوابی کمک کند.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای روی ۲۰ بزرگسال نشان داد که نوشیدن چای سبز کم کافئین در بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و کاهش خستگی در مقایسه با نوشیدن چای سبز معمولی مؤثرتر عمل می‌کند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد epigallocatechin-3-O-gallate (EGCG)، که در چای سبز یافت می‌شود به کاهش زمان به خواب رفتن کمک می‌کند.

چای بابونه

چای بابونه نوعی چای گیاهی‌ست که فواید و خواص بسیاری دارد. بابونه یک گل زیباست که دمنوش آن دارای اثرات آرام بخش می‌باشد. این چای تاثیر ثابل توجهی بر درمان بی‌خوابی ندارد اما کیفیت خواب را تا حد خوبی بهبود می‌بخشد.

تاثیر چای بابونه نیز روی کیفیت خواب زنانی که به تازگی زایمان را تجربه کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است و ۸۰ زنی که در این آزمایش شرکت کرده‌اند، نتایجی مثبتی از مصرف چای بابونه روی کیفیت خواب خود گزارش کرده‌اند. این تاثیر مثبت در عرض ۲ هفته نمایان شده است.

چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس با دم کردن جوانه‌های گل اسطوخودوس در آب جوش تهیه می‌شود و نوشیدنی بنفش رنگ با طعم و عطری متمایز می‌سازد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن این چای به داشتن خواب آرام و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد زنانی که به تازگی زایمان کرده بودند و به مدت ۲ هفته روزانه ۱ فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) چای اسطوخودوس می‌نوشیدند، خستگی کمتری را تجربه کرده‌اند.

مطالعه دیگری در افراد سالمند نشان داد که مصرف چای اسطوخودوس به طور مؤثر علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد و به این شکل به بهبود بی‌خوابی کمک می‌کند. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهند که اسانس اسطوخودوس نیز می‌تواند اضطراب را کاهش داده و کیفیت خواب را بهبود بخشد.

چای‌های آرام‌بخش قبل از خواب - چای سنبل الطیب

چای سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی گلدار است که خاصیت‌های دارویی زیادی دارد. چای سنبل الطیب از ریشه‌های خشک شده این گیاه تهیه می‌شود، چرا که ریشه سنبل الطیب سطح یک انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش اضطراب می‌شود. در نتیجه نوشیدن این چای به بهود کیفیت خواب و زمان به خواب رفتن کمک می‌کند.

چای گل ساعتی

گل ساعتی که گاهی با نام پاسی فلورا نیز شناخته می‌شود، گیاهی است که مدت‌هاست به دلیل خواص دارویی قدرتمندش مورد مطالعه قرار گرفته است. عصاره گل ساعتی به صورت تنتور و کپسول موجود است و به عنوان مکمل گیاهی کاربرد دارد. همچنین می‌توانید برگ‌های تازه یا خشک گیاه را به عنوان چای دم کنید . از خواص آرام‌بخش آن برای تسکین اضطراب بهره ببرید.

مطالعه قدیمی روی ۴۱ نفر نشان داده است که نوشیدن ۱ فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) چای گل ساعتی در روز به مدت ۱ هفته، به طور قابل توجهی کیفیت خواب را در مقایسه با افرادی که دارو مصرف کرده‌اند، بهبود می‌بخشد.

عوارض چای‌های آرام‌بخش که ممکن است از آنها بی‌خبر باشید!

نوشیدن چای قبل از خواب علی رغم فواید مؤثری که دارد، ممکن است با عوارضی همراه باشد. عوارضی نظیر:

  • اگر مشکل بی‌خوابی بسیار جدی باشد، نوشیدن چای کمکی نمی‌کند و باید به عنوان یک مکمل برای بهبود مشکلات خواب در نظر گرفته شود، نه یک درمان.
  • نوشیدن آن در زمان خیلی نزدیک به خواب، می تواند شما را در شب بیدار کند تا از دستشویی استفاده کنید. در نتیجه ممکن است کیفیت خواب را کاهش دهد.
  • اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، برای مصرف چای قبل از خواب، با پزشک مشورت کنید. ممکن است برخی از ترکیبات بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد یا زایمان زودرس را تحریک کند.
  • کسانی که دارو مصرف می‌کنند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند نیز باید هنگام استفاده از چای قبل از خواب احتیاط کنند تا از عوارض یا تداخل دارویی جلوگیری کنند.

چای‌های آرام‌بخش قبل از خواب - مقدار مصرف روزانه را بدانید!

مقدار مصرف روزانه را بدانید!

مقدار چای که باید در روز بنوشید به نظر شخصی شما بستگی دارد. ممکن است بخواهید تنها ۱ فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) قبل از خواب بنوشید و یا با نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان (۴۷۳-۷۱۰ میلی لیتر) در طول روز از فواید آن‌ها بهره‌مند شوید.

بهتر است با مقدار کمتر شروع کنید و به آرامی مقدار آن را افزایش دهید تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید. همچنین مراقب خطر شب ادراری و یا تکرر ادرار نیز باشید.

سعی کنید از یک فنجان چای قبل از خواب به عنوان بخشی از برنامه شبانه خود لذت ببرید و با داشتن عادات خواب سالم مانند برنامه خواب منظم، به حداقل رساندن استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب و محدود کردن مصرف کافئین، کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

نظر نهایی

دمنوش گیاهی می‌تواند یک مکمل ساده و آرام بخش برای خواب شما باشد. بسیاری از آن‌ها به عنوان داروهای طبیعی برای تقویت آرامش و خواب استفاده می‌شوند. این گیاهان بر انتقال دهنده‌های عصبی خاص تأثیر می‌گذارند تا کیفیت خواب را بهبود بخشند، استرس و اضطراب را کاهش دهند و به شما کمک کنند سریع‌تر به خواب بروید. برخی از این گیاهان می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند و بهتر است قبل از افزودن چای گیاهی به رژیم غذایی روزانه خود، با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: طرز تهیه چای به، خواص چای میوه ای، چای هلو،‌ چای میوه خشک

منبع

 

۱۳۸
https://mojan-co.com/?p=14532
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها