آموزش

چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟

چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟

این مقاله ترجمه https://www.wikihow.com/Keep-Sliced-Bananas-from-Discoloring است.

موز نیز مانند بسیاری از میوه‌ها، مستعد اکسیداسیون است و اگر گوشت موز برای مدت طولانی بیرون بماند، تغییر رنگ داده و قهوه‌ای می‌شود. این موضوع برای خشک کردن موز، یک مشکل مهم است. ما در این مقاله از موژان، بهترین نکات و ترفندها را برای جلوگیری از تغییر رنگ موز ارائه می‌کنیم و به سوال چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟ پاسخ می‌دهیم.

چرا موز سیاه می‌شود؟

قبل از هر چیز خوب است بدانیم چرا موز سیاه می‌شود؟ وقتی موز را از پوسته آن خارج می‌کنیم، رنگ سفید آن کم کم به رنگ قهوه‌ای و سیاه تبدیل می‌شود. دلیل این مساله وجود پتاسیم در ترکیبات موز است که وقتی موز در تماس با هوا قرار می‌گیرد، با اکسیژن واکنش داده و اکسیده می‌شود. در نتیجه رنگ موز تغییر می‌کند.

چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود

چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟

همه با فواید موز برای مردان و زنان آشنا هستند و به همین دلیل این میوه به شکل‌های مختلف، مصرف می‌شود. از جمله به شکل خشک شده. برای خشک کردن موز، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. رایج‌ترین روش‌ها شامل خشک کردن موز در آفتاب، فر و دستگاه خشک کن میوه است. اما سوال مهم این است که چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟

در ادامه با روش‌هایی آشنا می‌شویم که به ما کمک می‌کند از سیاه شدن موز برای خشک کردن آن، جلوگیری کنیم. این روش‌های برای استفاده از موز در دسرها و تزیین کیک‌ها نیز کاربر دارند تا بتوانید ساعت طولانی‌تری موز سفید داشته باشید.

حتما بخوانید: قیمت موز خشک کیلویی  عمده

آب‌میوه: اسیدیته موجود در آب میوه یک لایه محافظ روی موز تشکیل می‌دهد. اگرچه نوع آبمیوه‌ای که استفاده می‌کنید، طعم موز را تغییر می‌دهد، اما از قهوه‌ای شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. سعی کنید از آب لیمو، آبغوره، لیموترش، پرتقال، آناناس، گریپ فروت یا سیب استفاده کنید. همچنین می‌توانید خود میوه را روی موز فشار دهید و چند قطره از آب آن را روی موز بپاشید. آب لیمو رایج‌ترین آبمیوه‌ای است که برای این کار استفاده می‌شود و طعم مطلوبی به میوه می‌بخشد.

پودر اسیدسیتریک - چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟

پودر اسیدسیتریک:

پودرهای نگهدارنده میوه که از اسید سیتریک تهیه می‌شوند، برای جلوگیری از اکسید شدن میوه‌های برش داده شده، کاربرد دارند. این پودرها به طور خاص طراحی شده‌اند تا از قهوه‌ای شدن موز برش خورده جلوگیری کنند. این پودر در واقع نسخه خشک شده اسید سیتریکی است که در لیمو، لیموترش، گریپ فروت و پرتقال یافت می‌شود. این پودرها معمولاً طعمی ندارند، اما افزودن بیش از حد آن می‌تواند طعم میوه را تغییر دهد.

نحوه استفاده از پودر اسید سیتریک:

  • با توجه به اندازه برش‌های موز، مقدرا مناسب پودر را با آب ترکیب کنید.
  • موزها را به ترکیب اضافه کنید.
  • اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه خیس بخورند.
  • سپس آبکش کنید و اجازه دهید خشک شود.

عسل: مخلوط عسل و آب می‌تواند از سیاه شدن موز برش خورده جلوگیری کند. تکنیک عسل مشابه اسیدیته میوه است. با این حال، طعم بسیار شیرین‌تر و بافت چسبناک‌تری روی موز ایجاد می‌کند.

نحوه استفاده از عسل:

  • ۲ قاشق غذاخوری (۲۸ گرم) را با ۱ سی سی (۱۲۸ گرم) آب ترکیب کنید.
  • سپس مخلوط را روی برش‌های موز بریزید.

روغن خوراکی: تکه‌های موز را با روغن‌هایی با طعم ملایم بپوشانید. روغن نارگیل، آفتابگردان و دانه انگور از قهوه‌ای شدن موز جلوگیری می‌کند. مطالعات انجام شده نیز نشان داده‌اند که روغن می‌تواند به حفظ ویتامین‌ها و طعم میوه کمک کند.

نوشابه: پاشیدن چند قطره نوشابه روی موز، بدون اینکه طعم آن را تغییر دهد، میزان اکسیده شدن را کاهش می‌دهد و از تغییر رنگ موز جلوگیری می‌کند.

سرکه: سرکه رقیق شده می‌تواند روند اکسیداسیون میوه‌های برش داده شده را کُند کند. درست مانند آب میوه، سرکه، میوه را با یک سد اسیدی می‌پوشاند.

  • به سادگی ۲ قاشق چایخوری (۸.۴ گرم) سرکه را به ۱ سی سی (۲۵۰ گرم) آب اضافه کنید.
  • تکه‌های موز را در ترکیب فرو کنید و سپس اجازه دهید خشک شود.

ویتامین C: ویتامین C یا اسید اسکوربیک یک عامل طبیعی نگهدارنده مواد غذایی است. می‌توانید از قرص یا پودر آن استفاده کنید. البته ممکن است طعم کمی تلخ و اسیدی روی موز شما بگذارد.

  • آن را در آب حل کنید.
  • بعد از ۳ تا ۵ دقیقه، آبکش کنید.
  • سپس اجازه دهید خشک شود.

کاغذ مومی: از وقتی که موز را از پوسته آن جدا می‌کنید، فرآیند اکسید شدن آغاز می‌شود. بلافاصله بعد از برش دادن، آن‌ها را در کاغذ مومی قرار دهید و سپس خشک کنید. با اضافه کردن یک لایه آب لیمو یا اسید سیتریک قبل از پیچیدن در کاغذ مومی، رنگ موز بهتر حفظ می‌شود.

نکاتی برای خشک کردن موز بدون سیاه شدن

نکاتی برای خشک کردن موز بدون سیاه شدن

    • از موزهایی که خیلی رسیده نیستند، استفاده کنید. موزهای رسیده خیلی زود سیاه می‌شوند.
    • موزها را به صورت نازک برش دهید. برش‌های نازک سریع‌تر خشک می‌شوند.
    • برش‌های موز را در دمای پایین خشک کنید. دمای بالا باعث سیاه شدن موز می‌شود.

نظر نهایی

موز خشک شده یک میان وعده سالم و خوشمزه است. این میوه خشک شده حاوی مواد مغذی موجود در موز تازه است اما طعم و بافتی متفاوتی دارد. موز خشک شده را می‌توان به تنهایی مصرف کرد یا در تهیه انواع غذاها و دسرها استفاده کرد. برای پاسخ به سوال چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود، روش‌های مختلف مثل آب لیمو و عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این مقاله به طور کامل روش‌های مختلف را توضیح دادیم.

۱۳۹
https://mojan-co.com/?p=15078
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها