سلامت

غذاها و میوه‌های قاتل سرطان سینه

سرطان سینه

آخرین بروز رسانی ۱۴ اسفند, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

برخی از میوه‌ها و سبزیجات، ماهی‌های چرب، غذاهای تخمیری، لوبیا، ادویه‌جات، ترشی‌جات، غلات و گردو می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند. در مقابل باید از الکل، فست فود، غذاهای سرخ شده، گوشت‌های فرآوری شده، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دوری کنید. آسیب دیدن DNA و جهش‌های ژنتیکی که رخ می‌دهند، ممکن است باعث سرطان سینه شوند. جهش‌های ارثی در ژن‌های خاصی مانند BRCA1 و BRCA2 نیز می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد.

سبک زندگی نیز نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده خطر ابتلا به سرطان سینه با مواردی نظیر سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض استروژن، نوشیدن زیاد نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه و الگوهای غذایی خاص از جمله رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، افزایش می‌یابد. در مقابل، مطالعات دیگری نشان داده‌اند که الگوهای غذایی مانند رژیم مدیترانه‌ای در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مؤثر هستند. علاوه بر این، غذاهای خاصی هستند که ممکن است از این بیماری پیشگیری کنند.

در این مقاله ۱۲ ماده غذایی که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند را معرفی می‌کنیم. همچنین غذاهایی نیز هستند که باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

غذاهای مؤثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

به خاطر داشته باشید که عوامل زیادی در بروز سرطان سینه تاثیر دارند. بهبود رژیم غذایی می‌تواند سلامت عمومی شما را بهبود بخشد و به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما تنها یک تکه از پازل است. با وجود داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، همچنان به انجام منظم غربالگری‌های سرطان سینه مانند ماموگرافی و معاینه‌های دستی نیاز دارید. از این گذشته، تشخیص زودهنگام به میزان قابل توجهی شانس درمان را افزایش می دهد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که این غذاها ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

  1. سبزیجات دارای برگ سبز

این سبزیجات تنها تعدادی از سبزیجات دارای برگ سبز هستند که خواص ضد سرطانی دارند:

  • کلم پیچ
  • آروگولا (شابانک)
  • اسفناج
  • سبزی خردل
  • چغندر

سبزیجاتی که برگ سبز دارند، حاوی آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند. سطوح بالای این آنتی اکسیدان‌ها در خون به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. یک تحقیق قدیمی در سال ۲۰۱۲ با انجام هشت آزمایش بر روی ۷۰۱۱ زن نشان داد؛ خطر ابتلا به سرطان پستان در افرادی که سطوح بالاتری از کاروتنوئید دارند در مقایسه با زنان با سطوح پایین‌تر، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

همینطور، یک تحقیق بزرگ در سال ۲۰۱۵ نشان داد که سطح بالای کاروتنوئیدهای خون در کاهش ۱۸ تا ۲۸ درصدی خطر ابتلا به این بیماری و همچنین کاهش خطر عود و مرگ در افرادی که قبلاً این بیماری را داشتند تاثیر دارد. این مطالعه ۳۲۸۲۶ زن را طی یک دوره ۲۰ ساله مورد بررسی قرار داد.

برخی تحقیقات نیز نشان داده است که فولات و ویتامین B غلیظ در سبزیجات دارای برگ سبز، ممکن است به پیشگیری از این بیماری کمک کند. به طور کلی نتایج تحقیقات در مورد اینکه آیا مصرف فولات تأثیر قابل توجهی، مثبت یا منفی، بر خطر سرطان پستان دارد، متفاوت است و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

سرطان سینه - سبزیجات چلیپایی

  1. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی از جمله گل کلم، کلم و کلم بروکلی به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کنند. ترکیبات گلوکوزینولات موجود در سبزیجات چلیپایی در بدن انسان به مولکول‌هایی به نام ایزوتیوسیانات تبدیل می‌شوند. این مولکول‌ها پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی دارند. قابل ذکر است، مطالعه‌ای که شامل ۱۴۹۳ زن چینی جنوبی بود، نشان داد مصرف انواع سبزیجات چلیپایی بیشتر در کاهش خطر ابتلا به این بیماری مؤثر است.

  1. سبزیجات آلیوم

سبزیجات آلیوم شامل گیاهانی نظیر سیر، پیاز و تره فرنگی هستند. این سبزی‌ها حاوی مواد مغذی از جمله ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید و ویتامین C هستند که خواص ضد سرطانی قوی دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که شامل ۶۶۰ زن در پورتوریکو بود، نشان داد مصرف زیاد سیر و پیاز به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

به همین ترتیب، مطالعه‌ای که روی ۲۸۵ زن ایرانی انجام شد نشان داد که مصرف زیاد سیر و تره فرنگی ممکن است از سرطان پستان پیشگیری کند. مصرف زیاد پیاز خام نیز می‌تواند تا حدودی به پیشگیری از این بیماری کمک کند. علی رغم فواید پیاز خام، این تحقیق نشان داد مصرف زیاد پیاز پخته شده در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه تاثیر دارد. بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد پیاز و تاثیر آن بر سلامت سینه مورد نیاز است.

سرطان سینه - مرکبات

  1. مرکبات

مرکبات عبارتند از:

  • پرتقال
  • گریپ فروت
  • لیمو شیرین
  • لیمو ترش
  • نارنگی

مرکبات و پوست آن‌ها مملو از ترکیباتی است که به پیشگیری از سرطان سینه کمک می‌کند، از جمله:

  • فولات
  • ویتامین سی
  • کاروتنوئیدها مانند بتا کریپتوکسانتین و بتاکاروتن
  • آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی مثل کورستین، هسپرتین و نارینژنین

این مواد مقوی اثرات ضد سرطانی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. در واقع، تحقیقات تاثیر مرکبات در کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه را نشان داده‌اند. بررسی مطالعات قدیمی در سال ۲۰۱۳ از شش مطالعه شامل ۸۳۹۳ نفر نشان داد که مصرف زیاد مرکبات موجب کاهش ۱۰ درصدی خطر سرطان سینه می‌شود.

حتما بخوانید: نارنگی خشک;لیمو سنگی خشک;پرتقال توسرخ خشک

  1. توت‌ها

مصرف منظم توت‌ها به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه کمک می‌کند. در انواع توت‌ها، آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها وجود دارند. آن‌ها وظیفه دارند هنگام رشد سلول‌های سرطانی، از بدن در برابر آسیب‌ها محافظت کنند. نکته قابل توجه این که نتیجه یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۱۳ که شامل ۷۵۹۲۹ زن بود، نشان داد مصرف بیشتر انواع توت‌ها به‌ویژه زغال اخته با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با گیرنده‌های استروژن مرتبط است.

توت فرنگی خشک

  1. میوه‌ها (هلو، سیب، گلابی و انگور)

میوه‌ها به ویژه هلو، سیب، گلابی و انگور، دارای خواصی هستند که از بدن در برابر سرطان سینه محافظت می‌کنند. در مطالعه بزرگ سال ۲۰۱۳ که در مطالب بالاتر به آن اشاره شد، زنانی که حداقل دو وعده هلو در هفته مصرف می‌کردند تا ۴۱ درصد خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها کاهش یافته بود.

همچنین یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۱۴ روی روند رشد سلول سرطان سینه کاشته شده در یک مدل حیوانی، نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل موجود در هلو از رشد و گسترش سلولی سرطان سینه، جلوگیری می‌کند.

میوه خشک هلو

مطالعاتی که داده‌های صدها هزار زن را تجزیه و تحلیل می‌کند، نشان داد که مصرف سیب و گلابی در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مؤثر هستند. همچنین تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که برخی ترکیبات موجود در انگور از جمله فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها می‌توانند در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر واقع شوند. البته به تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

حتما بخوانید: سیب خشک زرد;سیب خشک قرمز;گلابی خشک

سرطان سینه - ماهی چرب

  1. ماهی چرب

ماهی‌های چرب از جمله سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی به دلیل فواید چشمگیری که برای سلامتی دارند مانند چربی‌های امگا ۳، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آستاگزانتین در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر هستند. تعدادی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ماهی‌های چرب در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش ویژه دارند.

در سال ۲۰۱۳، ۲۱ تحقیق را که در مجموع ۸۸۳۵۸۵ نفر را شامل می‌شد، تجزیه و تحلیل کرد. محققان دریافتند افرادی که بالاترین منابع غذایی دریایی دارای امگا ۳ را دریافت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کنند، تا ۱۴ درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها وجود دارد. سایر مطالعات در مورد مصرف ماهی و اسیدهای چرب آن نیز یافته‌های مشابهی را گزارش می‌دهند.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه باید نسبت امگا ۳ به امگا ۶ را با خوردن ماهی‌های چرب بیشتر متعادل کنید و روغن‌های تصفیه شده و غذاهای فوق فرآوری شده را کمتر مصرف کنید.

  1. غذاهای تخمیری

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کیمچی، میسو و کلم ترش حاوی پروبیوتیک‌ها و سایر مواد مغذی هستند که می‌توانند از بدن در برابر سرطان سینه محافظت کنند. بررسی ۲۷ مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد مصرف محصولات لبنی از جمله محصولات لبنی تخمیری مانند ماست در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در  کشورهای غربی و آسیایی مؤثر بوده‌است. مطالعات و تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که تاثیر این مواد غذایی در پیشگیری از سرطان به دلیل اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی در پروبیوتیک‌ها است.

  1. لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به طور خاص، وجود مقدار بالای فیبر در آن باعث پیشگیری از سرطان سینه می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که شامل ۴۷۰۶ زن بود، نشان داد که می‌توان با مصرف زیاد لوبیا خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۲۰ درصد کاهش داد. علاوه بر این، در یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که شامل ۱۲۶۰ زن نیجریه‌ای بود، خطر ابتلا به سرطان سینه در افرادی که بیشترین مصرف لوبیا را داشتند تا ۲۸ درصد کاهش داشته است.

  1. ادویه‌جات و ترشی‌جات

ادویه‌ها حاوی ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به محافظت از بدن در برابر این بیماری کمک کنند و شامل ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌های پلی فنل هستند. به عنوان مثال، پونه کوهی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند کارواکرول و رزمارینیک اسید است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که این آنتی اکسیدان‌ها اثرات ضد سرطانی قابل توجهی در برابر سلول‌های تهاجمی سرطانی از خود نشان می‌دهند.

کورکومین ترکیب فعال اصلی در زردچوبه است که موجب شده خواص ضدسرطانی داشته باشد. از آنجایی که بسیاری از ادویه‌های دیگر نیز دارای اثرات ضد سرطانی قوی هستند، ایده خوبی است که انواع مختلفی از جمله آویشن، ادویه کاری و زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  1. غلات

غلات شامل گندم، جو، برنج قهوه‌ای، کینوا و چاودار است که با داشتن مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به مبارزه بدن با سرطان بسیار کمک می‌کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف بیش از هفت وعده غلات کامل در هفته به کاهش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان منجر می‌شود.

مطالعه دیگری بر روی ۱۰۸۱۲ زن میانسال انجام شد و نشان داد که این زنان در یک دوره ۱۲ ساله با مصرف کربوهیدرات‌های با کیفیت بالا، مانند غلات، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دادند. علاوه بر این، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که افزودن غلات به رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری چندین نوع سرطان دیگر از جمله سرطان پانکراس، کولورکتال، معده و مری مؤثر عمل کند.

  1. گردو

گردو فواید زیادی دارد و منبع عالی چربی‌های سالم برای قلب از جمله اسید آلفا لینولنیک است. داشتن این خواص موجب شد که برخی تحقیقات نشان دهد گنجاندن گردو و سایر مغزها به رژیم غذایی، به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که بر روی ۲۰۱ نفر انجام شد، افرادی که بیشترین مقدار گردو، بادام زمینی و بادام را در هفته مصرف می‌کردند، احتمال ابتلا به این بیماری در آن‌ها ۲ تا ۳ برابر کمتر از افرادی بود که آجیل مصرف نمی‌کنند.

تحقیق و مطالعه دیگری به تأثیر مصرف گردو بر زنان مبتلا به سرطان پستان پرداخت. محققان دریافتند که مصرف ۲ اونس (۵۷ گرم) گردو در هر روز به مدت ۲ تا ۳ هفته منجر به تغییرات مهمی در ژن‌ها می‌شود که رشد و گسترش سلول‌های سرطانی را کنترل می‌کنند. علاوه بر این تحقیقات، مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ به نتایج خوبی درباره مصرف گردو در مبتلایان به این بیماری، رسیدند. در گردو ترکیباتی وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌تواند تا ۶۳ درصد رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند.

غذاها و نوشیدنی‌های مضر

غذاها و نوشیدنی‌های مضر

در حالی که برخی از غذاها ممکن است از این بیماری پیشگیری کنند، برخی دیگر ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند. به این ترتیب، بهتر است مصرف غذاها و نوشیدنی‌های زیر را کاهش دهید یا به طور کامل از آن‌ها اجتناب کنید:

الکل: مصرف الکل، به ویژه به مقداز زیاد، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

فست فود: زیاده‌روی در خوردن فست فود عوارض زیادی از جمله افزایش ریسک بیماری قلبی، دیابت، چاقی و سرطان دارد.

غذاهای سرخ شده: تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از غذاهای سرخ شده ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع، در مطالعه‌ای بر روی ۶۲۰ زن ایرانی زیر ۵۰ سال، مصرف غذای سرخ‌شده بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان پستان بود.

گوشت‌های فرآوری شده: گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. بررسی ۱۸ مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد مصرف گوشت بسیار فرآوری شده تا ۹ درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

شکر: رژیم غذایی سرشار از قند ممکن است با افزایش التهاب و آنزیم‌های خاص مرتبط با رشد و گسترش سلول‌های سرطانی، خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کربوهیدرات‌ها: رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. سعی کنید کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و محصولات شیرین را با غلات ارگانیک و سبزیجات غنی از مواد مغذی جایگزین کنید.

سویا و سرطان سینه

بسیاری از مردم تعجب می‌کنند که آیا سویا و محصولات تهیه شده از آن می‌توانند بر خطر ابتلا به سرطان پستان تأثیر بگذارند؟ در پاسخ باید بگوییم که نتایج تحقیقات متفاوت بوده است. بر اساس بخشی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، مصرف مقادیر زیاد ایزوفلاون‌ها که در سویا یافت می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. ایزوفلاون‌ها دارای اثرات مشابه با استروژن هستند. با این حال، مطالعات بر روی انسان‌ها نشان داده است که افزایش مصرف سویا به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کرده است. علاوه بر این، مصرف سویا از عود کردن علائم سرطان پستان نیز جلوگیری می‌کند.

سبک زندگی مناسب برای پیشگیری از سرطان سینه

امروز دیگر همگان با تاثیر تغذیه در سلامت عمومی و ابتلا به بیماری‌ها آشنا هستند. حتما رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان پستان تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال، انجام ورزش منظم، استراحت کافی و اجتناب از سیگار کشیدن در پیشگیری از سرطان و کاهش خطر آن بسیار مؤثر هستند.

جالب است بدانید برخی تحقیقات نشان داده‌اند که محصولات مراقبت پوستی در افزایش ریسک ابتلا به سرطان تاثیرگذارند. به عنوان مثال، بسیاری از مرطوب کننده‌ها، لوازم آرایشی و محصولات مو حاوی پارابن هستند، نوعی ماده شیمیایی که می‌تواند در ایجاد سرطان نقش داشته باشد. پارابن‌ها مختل کننده غدد درون ریز هستند، به این معنی که ممکن است بر هورمون‌های شما تأثیر منفی بگذارند.

مواد شیمیایی نظیر آفت کش‌ها و مواد پلاستیکی نیز در افزایش ریسک ابتلا به سرطان تاثیر دارند. به این صورت که با قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها و مختل کننده‌های عملکرد غدد درون ریز مانند بیسفنول A (BPA) که در مواد پلاستیکی وجود دارد، ریسک ابتلا را افزایش می‌دهید. بنابراین، انتخاب محصولات مراقبت از پوست و محصولات باغبانی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

نظر نهایی

به طور کلی، خطر سرطان پیچیده است اما مطمئناً تحت تأثیر رژیم غذایی شما نیز قرار دارد. پیروی از یک رژیم غذایی مغذی غنی از غذاهایی مانند سبزیجات دارای برگ سبز، مرکبات و ماهی‌های چرب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. محدود کردن یا اجتناب از مواردی مانند الکل، گوشت‌های فرآوری شده و غذاها و نوشیدنی‌های شیرین ممکن است به همان اندازه مهم باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که معاینات منظم پزشکی و غربالگری سرطان سینه برای تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

منبع: healthline.com

۶۶
https://mojan-co.com/?p=15475
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها