سلامت

آیا آجیل نفخ دارد؟

آیا آجیل نفخ دارد؟

آیا آجیل نفخ دارد؟ نفخ معده چیزی نیست که اکثر افراد دوست داشته باشند در مورد آن صحبت کنند، اما واقعیت این است که تقریباً همه دچار نفخ و یا گاز معده می‌شوند. برای اکثر مردم، این فقط یک واقعیت عادی و نشانه سلامت بدن در زندگی است. اگر می‌پرسید نفخ معده چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ باید بگوییم که نتیجه طبیعی تجزیه و هضم غذاها توسط بدن است و نشانه بیماری و مشکل نیست.

با این حال، بعضی از افراد ممکن است متوجه شوند که برخی از غذاها موجب نفخ و یا گاز معده در آن‌ها می‌شود. این موضوع با ناراحتی معده همراه است که در برخی موارد می‌تواند دردناک نیز باشد. بسیاری ممکن است متوجه نشوند که یک غذای خاص باعث این مشکل شده است، یا ممکن است آنقدر خجالت بکشند که مشکل را مطرح نکنند. به این ترتیب، غذای مشکل ساز همچنان خورده می‌شود و باعث ناراحتی بیشتری می‌شود.

همه موارد غذایی یا خوراکی‌ها نفخ ایجاد نمی‌کنند اما یکی از آن‌ها، آجیل است. شاید از شنیدن نام آجیل تعجب کنید اما واقعیت دارد. در این مقاله به طور مفصل درباره نفاخ بودن آجیل و راهکارهایی برای کاهش نفخ ناشی از مصرف آجیل صحبت خواهیم کرد و به سوال “آیا آجیل نفخ دارد؟” پاسخ علمی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آیا آجیل نفخ دارد؟

آجیل از خوراکی‌های نفاخ است. اما همه آن‌ها دارای این ویژگی نیستند. خوردن تعدادی از مغزهای آجیل هفت مغز مثل گردو، بادام هندی و بادام زمینی می‌تواند منجر به نفخ معده شود و مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، یبوست و اسهال به همراه داشته باشد.

خوردن بیش از حد آجیل‌های نفاخ می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی و بروز علائم خفیف تا شدید شود.

علاوه بر این، بسیاری از انواع آجیل حاوی اسید آمینه L-Arginine هستند که اگر زیاده روی کنید، می‌تواند باعث زخم دهان شود.

از آنجایی که آجیل‌ها یک غذای مغذی و پر کالری هستند، کنترل میزان مصرف برای جلوگیری از افزایش وزن و بروز سایر مشکلات ضروری است.

آیا آجیل نفخ دارد؟ - آجیل‌های نفاخ

تأثیر آجیل بر نفخ و گازهای معده

مغزها مانند بادام، گردو، پسته و گردو حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند. به عنوان مثال، یک وعده گردو (حداقل ۱۹ نصف گردو) حاوی حداقل ده درصد از نیاز روزانه به فیبر است. فیبر سلامت کلی گوارش را بهبود می‌بخشد؛ زیرا یکی از مواد مغذی است که سلول‌های روده بزرگ برای کمک به هضم مواد غذایی، به آن متکی هستند.

دو نوع فیبر محلول و نامحلول وجود دارد. فیبر محلول می‌تواند توسط بدن تجزیه شود و ترکیبی شبیه ژلاتین ایجاد کند که به نرم شدن و حرکت غذاها از طریق دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. فیبر نامحلول نمی‌تواند توسط بدن تجزیه شود، بنابراین غذا در حالت فیبری باقی می‌ماند که به عبور مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کند.

گنجاندن غذاهای غنی از فیبر به اندازه کافی در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. این موضوع به این دلیل است که بدن شما میان وعده‌های پر فیبر را با سرعت بسیار کمتری نسبت به میان وعده‌های کم فیبر هضم می‌کند.

وقتی غذا به آرامی در سیستم گوارش تجزیه می‌شود، ممکن است کمی احساس نفخ، گاز گرفتگی و گاهی حالت تهوع داشته باشید. اگر بدن شما به رژیم غذایی پر فیبر عادت نداشته باشد، احساس ناراحتی عجیب نخواهد بود.

چربی و فیبر بالا در آجیل به این معنی است که مدتی طول می‌کشد تا آنها به درستی هضم شوند. از آنجایی که آنها زمان زیادی را در سیستم گوارشی می‌مانند، خطر گاز و نفخ به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. آجیل همچنین حاوی تانن است که می‌تواند برای برخی مشکلاتی مانند حالت تهوع ایجاد کند.

آیا آجیل نفخ دارد؟ - درمان نفخ معده ناشی از مصرف آجیل

راهکارهایی برای کاهش نفخ ناشی از مصرف آجیل

برای کاهش نفخ و علائم مرتبط، متخصصان داروهای بی‌شماری را پیشنهاد می‌کنند، از تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی گرفته تا کاهش سرعت غذا خوردن. در ادامه راهکارهایی برای کاهش و درمان نفخ معده ارائه می‌کنیم.

آهسته‌تر بخورید.

کنت براون، پزشک متخصص گوارش در پلانو، تگزاس، می‌گوید سرعت غذا خوردن به دلیل هوایی که هنگام غذا خوردن با سرعت زیاد بلعیده می‌شود، باعث نفخ می‌شود.

تند غذا خوردن همچنین می‌تواند عملکرد مغز در ارسال سیگنال‌های سیری را مختل کند. در نتیجه فرد دچار پرخوری و نفخ معده می‌شود.

هنگام غذا خوردن به بافت‌ها، طعم‌ها، رایحه‌ها و ترکیبات غذا در دهان توجه کنید. این استراتژی می‌تواند به شما کمک کند آهسته غذا بخورید، از غذای خود لذت ببرید و نفخ را کاهش دهید.

بیشتر آب بنوشید.

دکتر براون می‌گوید: «زمانی که به اندازه کافی آب نمی‌نوشید یا در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنید که می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شما شود (مانند ورزش کردن، نوشیدن الکل یا خوردن غذاهای شور)، بدن شما آب را نگه می‌دارد. احتباس آب هضم را کند می‌کند و باعث یبوست می‌شود. سپس یبوست باعث می‌شود احساس نفخ کنید.

بنابراین بهتر است از نوشیدنی‌های قندی، کافئین‌دار یا الکلی نیز خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث کم‌آبی و نفخ شوند.

طبق آکادمی ملی علوم، مردان بالغ به حدود ۳.۷ لیتر آب در روز نیاز دارند در حالی که زنان بالغ به ۲.۷ لیتر در روز نیاز دارند.

یبوست را درمان کنید.

یبوست منجر به تجمع مواد زائد و گاز شده و علائم نفخ را ایجاد می‌کند. به گفته دکتر براون، علل شایع یبوست عبارتند از:

  • کمبود فیبر غذایی کافی
  • استرس بیش از حد
  • کم آبی بدن
  • فقدان ورزش یا فعالیت بدنی
  • عدم تعادل در میکروبیوتای روده (مانند رشد بیش از حد ارگانیسم‌های تولید کننده متان روده)

برای تسکین طبیعی یبوست، آندریا هاردی، متخصص تغذیه در کلگری، کانادا، خوردن دو کیوی در روز یا پنج تا شش آلو در روز علاوه بر نوشیدن آب کافی و خوردن غذاهای غنی از فیبر را پیشنهاد می‌کند. با رفع یبوست، کیوی و آلو به تسکین نفخ نیز کمک می‌کنند.

یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز در سال ۲۰۲۱ از پنج کارآزمایی بالینی که اثرات مصرف کیوی را بر عادات روده بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که بین خوردن حداقل دو عدد کیوی در روز و افزایش کوتاه مدت قابل توجهی در تعداد دفعات مدفوع فرد در هفته وجود دارد.

فیبر را محدود کنید.

هاردی توضیح می‌دهد در حالی که خوردن فیبر کافی نقش مهمی در تنظیم روده و نفخ ناشی از یبوست دارد، فیبر زیاد می‌تواند نفخ را بدتر کند. خوردن بیش از حد سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

علاوه بر این، نوع فیبر مصرفی می‌تواند بر نفخ تأثیر بگذارد. فیبرهای نامحلول مانند سبزیجات، غلات کامل و سبوس گندم تا حد زیادی در طول هضم دست نخورده باقی می‌مانند، به عبور سریع غذا از معده و روده کمک می‌کنند و به مدفوع حجم می‌دهند. فیبرهای محلول موجود در برخی از میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، عدس، به سختی، نخود و سبوس جو دوسر، قابل تخمیر هستند و به ژل تجزیه می‌شوند که می‌تواند به نفخ کمک کند.

هاردی توصیه می‌کند که وقتی فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید، به آرامی شروع کنید و به تدریج مصرف خود را افزایش دهید تا باعث نفخ نشود. زنان بالغ باید روزانه ۲۵ گرم فیبر مصرف کنند در حالی که مردان بالغ باید ۳۸ گرم فیبر در روز مصرف کنند.

ورزش کنید.

ورزش می‌تواند به آزادسازی گازهای به دام افتاده از روده کمک کند. هاردی می‌گوید: «پیاده‌روی یا انجام برخی حرکات کششی ملایم (مانند زانوبالا یا چرخاندن تنه) می‌تواند به کاهش برخی از ناراحتی‌های ناشی از نفخ کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از پوزیشن‌های یوگا نیز می‌تواند برای کاهش نفخ، به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، مفید باشد. کشش و چرخش شکم ممکن است به کاهش اتساع و درد در معده کمک کند.

از نی استفاده نکنید.

Felice H. Schnoll-Sussman، M.D. و متخصص گوارش در Weill Cornell Medicine در شهر نیویورک می‌گوید نوشیدن از طریق نی می‌تواند منجر به نفخ در برخی افراد شود. جرعه جرعه نوشیدن از نی می‌تواند باعث آئروفاژی یا بلع هوا شود. هوای بلعیده شده که در اثر آروغ آزاد نمی‌شود، می‌تواند به صورت گاز در روده‌ها جمع شود و احساس نفخ را تشدید کند.

ماساژ شکم را به یاد داشته باشید.

دکتر Schnoll-Sussman می‌گوید: ماساژ شکم یک درمان خانگی آسان برای نفخ است. برای شروع، دستان خود را روی استخوان ران راست خود قرار دهید و به آرامی دستان خود را با حرکات دایره ای و سبک به سمت سمت راست قفسه سینه خود حرکت دهید. سپس دستان خود را مستقیماً در بالای شکم به سمت قفسه سینه سمت چپ حرکت دهید، سپس به سمت پایین به سمت استخوان لگن چپ حرکت کنید و یک دایره بزرگ روی شکم ایجاد کنید. این روش را تکرار کنید تا گاز محبوس شده از بین برود و نفخ برطرف شود.

ماساژ شکم همچنین می‌تواند بخشی از فیزیوتراپی برای IBS و یبوست مزمن باشد که برای نفخ نیز مفید است.

آیا آجیل نفخ دارد؟ - بهترین آجیل برای تقویت حافظه

بهترین آجیل برای تقویت حافظه

آجیل برای رشد مغز و جلوگیری از زوال شناختی مرتبط با پیری مهم است. آجیل سرشار از مواد مغذی است، به ویژه اسیدهای چرب زیر:

  • اسید اولئیک
  • امگا ۳ (با نام مستعار آلفا لینولنیک اسید)
  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (DPA)
  • دوکوزاپنتانوئیک اسید (DPA)

این اسیدهای چرب برای سلامت مغز و سایر بدن مهم هستند. علاوه بر این، اسیدهای چرب رشد سلول‌های جدید مغز را تسهیل می‌کنند که حافظه را تقویت می‌کند، به شما کمک می‌کند سریع فکر کنید و تمرکز را بهبود ببخشید.

مهم است که آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا بدن شما این اسیدهای چرب ضروری را به تنهایی تولید نمی‌کند. علاوه بر این، وقتی آجیل را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهید، تمایل شما به غذاهای ناسالم کاهش می‌یابد. با بهترین آجیل برای تقویت حافظه آشنا شوید.

گردو

گردو به دلیل داشتن امگا ۳ فراوان، بهترین آجیل برای تقویت حافظه و سلامت مغز است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که DHA برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن ضروری است. گردو استرس و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد.

بادام زمینی

نیاسین که به عنوان ویتامین B3 یا ویتامین PP نیز شناخته می‌شود، در بادام زمینی به وفور یافت می‌شود و نقش مهمی در بقا و رشد نورون‌ها ایفا می‌کند. همچنین در درمان بیماری‌های عصبی موثر شناخته شده است. نیاز به نیاسین برای مردان و زنان به ترتیب تقریباً ۱۶ میلی گرم و ۱۴ میلی گرم در روز است.

بادام

حدود ۲۳.۶۳ میلی گرم ویتامین E در ۱۰۰ گرم بادام وجود دارد. بادام دارای بالاترین میزان ویتامین E است و مصرف آن توانایی کلامی و محافظت در برابر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن و زوال شناختی را بهبود می‌دهد.

فندق

فندق به دلیل داشتن ویتامین E، منگنز، تیامین، فولات و اسیدهای چرب بالا برای مغز مفید است. تیامین که به عنوان “ویتامین عصبی” نیز شناخته می‌شود، هم برای عملکرد خوب مغز و هم برای عملکرد سالم اعصاب در سراسر بدن لازم است و مغز از کمبود تیامین رنج می‌برد.

این ویتامین می‌تواند زوال عقل در نتیجه افزایش سن را کُند کند و از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز جلوگیری کند.

فندق علاوه بر بهبود سلامت مغز، سرشار از اسیدهای چرب و پروتئین است که به کاهش افسردگی نیز کمک می‌کند.

بادام هندی

فعال‌ترین عضو بدن، مغز است و برای حفظ فعالیت خود باید به طور منظم اسید چرب از مواد غذایی دریافت کند. بادام هندی حاوی عناصری است که می تواند به عملکرد بهتر مغز و حفظ وضوح حافظه کمک کند.

در بادام هندی نسبت اسیدهای چرب تک غیراشباع به چند غیراشباع در تعادل است. این دو چربی برای حفظ عملکرد مغز، حمایت از حافظه و کمک به مدیریت التهاب لازم هستند.

منابع:

forbes.com

millicanpecan.com

healthymaster.in

uhhospitals.org

۷۲
https://mojan-co.com/?p=15844
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها