آموزش, سلامت

طرز تهیه آب زرشک

طرز تهیه آب زرشک خانگی

آخرین بروز رسانی ۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ توسط Admin

آب زرشک یک نوشیدنی مفید و خوشمزه می‌باشد که از زرشک پفکی یا زرشک دانه اناری که غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است، تهیه می‌شود. این نوشیدنی به دلیل خواص ضد التهابی، ضدعفونی کننده و تسریع کننده فرآیند هضم، در طب سنتی و مدرن بسیار مورد توجه است. آب زرشک علاوه بر طعم خوشایند، دارای خواصی مانند کاهش کلسترول، تسریع فرآیند هضم، پاکسازی خون و حتی حفظ سلامت کبد می‌باشد. این نوشیدنی ایده‌آل می‌تواند سلامت جسمی و روحی را تضمین کند. در ادامه با ما همراه شوید تا درباره طرز تهیه آب زرشک و فواید آن صحبت کنیم.

طرز تهیه آب زرشک با زرشک خشک

زرشکآبنمک
۱ پیمانه۲ پیمانه۱ ق چای خوری

 

 مرحله اول: خیساندن

قبل از هر چیز، زرشک را به دقت تمیز کنید. می‌توانید از زرشک تازه یا خشک استفاده نمایید. زرشک را درون یک ظرف با درب قرار داده و به آن آب و نمک اضافه کنید. سپس ظرف را با درب بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا زرشک‌ها نرم شده و آب آنها قرمز رنگ شود.

 مرحله دوم: جوشاندن

این مرحله اختیاری است، اما اگر از زرشک خشک استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود. زیرا زرشک تازه به دلیل نرمی خود، نیازی به این مرحله ندارد. برای جوشاندن آن، زرشک را در آب ولرم قرار دهید و به مدت ۳ دقیقه اجازه دهید تا جوشانده شود.

 مرحله سوم: میکس کردن

اکنون با استفاده از آبی که زرشک در آن خیس شده یا آب جوشیده شده، آن را به داخل غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند. می‌توانید از گوشت‌کوب برقی نیز برای میکس کردن زرشک استفاده کنید.

 مرحله چهارم: تهیه آب زرشک

پس از مدتی صبر، یک پارچه حریر یا توری ریز را داخل یک ظرف قرار داده و آب زرشک را از بالای پارچه یا توری ریز، رد کنید. با این روش آب زرشک از تفاله‌های آن جدا می‌شود.

آب زرشک برای چی خوبه؟

 خواص آب زرشک؛ آب زرشک برای چی خوبه؟

آب زرشک خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در ذیل مهم‌ترین فواید آن را بیان کرده‌ایم:

بهبود کبد چرب و  آب زرشک

کبد چرب یکی از مشکلات رایجی است که به علت تغذیه نامناسب، استفاده از الکل، یا اختلالات متابولیکی رخ می‌دهد. آب زرشک با دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی ارزشمندی مانند ویتامین C، وضعیت کبد را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به کاهش چربی کبد کمک کند. به طور کلی مصرف منظم آب زرشک می‌تواند به کبد کمک کرده و از آسیب‌های ناشی از چرب شدن آن جلوگیری کند.

لاغری

آب زرشک دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی است که می‌تواند در فرآیند لاغری کمک کند. این نوشیدنی احساس سیری را افزایش داده و سطح انرژی را بالا می‌برد و بدین شکل در کاهش وزن موثر واقع می‌شود. علاوه بر این، آب زرشک می‌تواند به عنوان جایگزینی سالم و کم کالری برای نوشیدنی‌های شیرین که باعث اضافه وزن می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش غلطت خون

مصرف آب زرشک می‌تواند به کنترل غلطت خون کمک کند. مواد موجود در آب زرشک مانند اسیدهای آلفا-لیپوئیک و فیتوکمپوندها می‌توانند فشار خون را کاهش داده و غلظت کلسترول مضر را در خون کاهش دهند. این خصوصیات آب زرشک می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی مؤثر باشد.

کاهش چربی خون

مصرف مداوم آب زرشک می‌تواند به کاهش سطح چربی خون کمک کند. مواد موجود در آن می‌توانند فعالیت آنزیم‌های کلسترول را بهبود بخشیده و از تجمع چربی در دیواره‌های عروق خونی جلوگیری کنند. این خواص آب زرشک می‌تواند به افرادی که دارای مشکلات مربوط به چربی خون هستند، کمک کرده و ریسک بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد.

طرز تهیه اسموتی آب زرشک _ طرز تهیه آب زرشک

طرز تهیه اسموتی آب زرشک

آب انارنعناع تازهشربت آلبالوزرشکآب انگور سیاهنمک
۲ لیوان۲ شاخه۱ لیوانبه میزان کافینصف لیواننصف ق چایخوری

طرز تهیه:

  1. زرشک پاک شده را با ۳ لیوان آب به مدت ۲ ساعت بخیسانید.
  2. بعد از ۲ ساعت آن را از آب بیرون آورده و در دستگاه غذاساز میکس کنید.
  3. زرشک له شده را روی حرارت ملایم قرار دهید و به مدت ۳-۴ دقیقه بجوشانید و در نهایت با کمک صافی، تفاله‌های آن را جدا کنید.
  4. آب زرشک به دست آمده را می‌توانید همراه با مقداری آلبالو، آب انار، آب انگور سیاه و یا مقداری نمک مخلوط کرده و نوش جان کنید.

در صورتی که به اسموتی آب زرشک شیرین علاقه داشته باشید، می‌توانید شکر را با نمک جایگزین کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم چند برگ نعناع تازه را به اسموتی خود اضافه کنید تا بو و طعم آن بهتر شود.

آب زرشک اسیدی است یا قلیایی؟

آب زرشک به طور عمومی اسیدی است. زرشک دارای مقدار قابل توجهی اسیدهای طبیعی از جمله اسیدهای سیتریک، مالیک، و تارتاریک است که به آب زرشک این خصوصیت اسیدی را می‌دهد.

آب زرشک تا چند روز قابل استفاده است؟

آب زرشک تا چند روز قابل استفاده است؟

عمر مفید آب زرشک زیاد نمی‌باشد و باید در عرض حدود یک هفته از آن استفاده شود، بنابراین بهتر است آب زرشک را در بطری‌های شیشه‌ای در داخل یخچال نگهداری کنید. آب زرشک به مرور زمان ممکن است فاسد شود، بنابراین امکان نگهداری طولانی مدت آن در یخچال وجود ندارد. یک راه حل عالی برای این موضوع این است که هر بار مقداری زرشک تازه را فریز کرده و به میزان لازم آب آن را استفاده کنید.

منابع:

sunich.org

nutslandgroup.com

۶۶
https://mojan-co.com/?p=15881
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها