سلامت

هر آنچه در مورد خواص عسل باید بدانید

خواص عسل

عسل یک ماده غذایی کامل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی و اسیدهای آمینه است. عسل خواص و فواید بسیار زیادی دارد و در طول تاریخ خواص بی‌شماری برای آن ذکر شده است. به‌عنوان‌مثال در طول تاریخ برای تسکین گلودرد، التیام زخم‌ها، بهبود سوختگی‌ها و درمان التهاب و عفونت‌ها از عسل استفاده می‌شده است. اما آیا می‌دانید چند نوع عسل طبیعی در طبیعت وجود دارد؟ آیا از خواص عسل برای بدن و برای پوست و موی خود باخبر هستید؟

آیا می‌توانید عسل واقعی و اصلی را از عسل بی‌کیفیت تشخیص دهید؟ آیا می‌دانید مصرف عسل به‌صورت روزانه چه تأثیرات فوق‌العاده‌ای در بدن شما به‌جای می‌گذارد؟ برای اینکه در مورد عسل و خواص و انواع آن بیشتر مطلع شوید تا انتها با ما همراه بمانید.

انواع عسل طبیعی

همان‌طور که می‌دانید زنبورعسل با مکیدن شهد گل‌ها عسل تولید می‌کند؛ بنابراین نوع عسل تا حد زیادی بستگی به محل استقرار کندوی زنبورها دارد. به‌عنوان‌ بمثال عسل مرکبات جزو عسل‌هایی است که در شمال کشور و یا در شیراز یافت می‌شود. طور کلی اگر کندوهای زنبورعسل نزدیک باغ مرکبات باشند شما می‌توانید از عسل ناب مرکبات بهره‌مند شوید. از طرفی عسل گون مخصوص کوهستان است. عسل ۴۰ گیاه نیز جزو عسل‌های بسیار شناخته شده‌ای است که در مناطق سرسبز و پرگل همچون محلات و اراک به‌وفور یافت می‌شود. اما اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه به انواع عسل اشاره کنیم می‌توانیم به‌صورت فهرست‌وار موارد زیر را نام ببریم:

  • عسل آویشن: ضدباکتریایی و ضد سرفه
  • عسل کنار: تقویت میل جنسی و بهبود سیستم گوارشی
  • عسل ۴۰ گیاه: تقویت اعصاب
  • عسل مرکبات: ضد تهوع و اشتهاآور
  • عسل گون: درمان کلیه و تقویت معده
  • عسل شوید: درمان صرع و درمان عفونت

نکته مهم: تمام عسل‌های ذکر شده خواص مشترک دارند و تقریباً خواص بی‌شمار عسل برای تمامی آنها مشترک است، اما خاصیت‌های ذکر شده به‌صورت پررنگ‌تر در این عسل‌ها ظاهر می‌شوند. به‌عنوان‌ مثال تمام خواص عسل در عسل کنار، عسل گون، عسل چهل گیاه و… مشترک هستند، اما عسل گون به‌صورت تخصصی‌تر در درمان کلیه عمل می‌کند و از طرفی عسل مرکبات تأثیر بیشتری برای افزایش اشتها دارد. دلیل این تخصصی عمل‌کردن نیز منبع عسل است. هر کدام از منابع گیاهی ذکر شده دارای خواص ویژه و خاص خود هستند که در عسل به‌صورت پررنگ‌تر ظاهر می‌شوند.

محصول پیشنهادی: عسل مغزدار

۸ مورد از خواص عسل

عسل صرف‌نظر از نوع آن دارای خواص بسیار زیادی است که ما در اینجا ۸ مورد از خواص عسل را برای شما بیان کرده‌ایم.

  1. خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد. این خاصیت باعث دفع رادیکال‌های آزاد و در نتیجه جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی و همچنین بیماری‌های پوستی می‌شود.
  2. یک آنتی‌باکتریال بسیار قوی است و برای درمان التهاب، و عفونت‌های داخلی و پوستی، هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی عالی عمل می‌کند.
  3. یک ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب بی‌نظیر است. به همین جهت برای پاک‌سازی سیستم گوارشی، پاک‌سازی کبد و پاک‌سازی پوست مؤثر است.
  4. باعث درمان سرفه و گلودرد می‌شود و در بهبود هرچه سریع‌تر سرماخوردگی مؤثر است.
  5. باعث بهبود هضم غذا و جذب بهتر غذا می‌شود. عسل عملیات جذب مواد مغذی در روده کوچک را بهبود می‌بخشد.
  6. حافظه را تقویت می‌کند به همین جهت نیز مصرف مداوم آن باعث جلوگیری از زوال حافظه و آلزایمر در کهن‌سالی می‌شود.
  7. مصرف عسل باعث افزایش انرژی و ازبین‌رفتن ضعف بدن می‌شود. به‌خصوص بسیار توصیه می‌شود که دانش‌آموزان و ورزشکاران حتماً در برنامه غذایی خود از عسل استفاده کنند.
  8. برای درمان رفلاکس و اسید معده بسیار مؤثر است. کسانی که دچار رفلاکس و بازگشت اسید معده هستند با مصرف عسل به‌صورت ناشتا درمان می‌شوند.
قیمت عسل

 

طریقه مصرف عسل

بهترین روش مصرف عسل خوردن آن در شروع روز است. اگر شما گلودرد دارید و یا سرما خورده‌اید، بهتر است که عسل را به آب ولرم و زنجبیل اضافه کنید و میل کنید. اگر برای بهبود مشکلات کلیوی و کبدی عسل میل می‌کنید آن را با مقدار کمی آبلیموی تازه ترکیب کنید و میل کنید. نکته بسیار مهمی که برای مصرف عسل باید به‌خاطر داشته باشید این است که تحت هیچ شرایطی عسل را با آب جوش ترکیب نکنید، زیرا خواص عسل از بین خواهند رفت. اگر قصد حل‌کردن عسل در آب را دارید فقط در آب ولرم این کار را انجام بدهید و به‌صورت جدی از حل‌کردن عسل در آب جوش خودداری کنید.

خواص عسل برای مردان

جالب است بدانید که عسل به‌صورت بسیار شگفت‌انگیز در بدن مردان تولید تستوسترون را افزایش می‌دهد. افزایش تولید تستوسترون باعث تقویت قوای جنسی مردان و بهبود ساختار اسپرم در آنها می‌شود. به‌طورکلی عسل طبیعی باعث افزایش باروری مردان خواهد شد. از طرفی عسل خاصیت آرام‌بخشی بسیار زیادی نیز برای مردان دارد؛ بنابراین اگر مردان در شروع روز و در هنگام خواب مقدار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه در آب ولرم حل کنند و میل کنند در طول روز استرس و اضطراب را تا حد بسیار زیادی از خود دور خواهند کرد.

خرید عسل مغزدار

 

از خواص عسل برای زنان چه می‌دانید؟

  • درمان انواع عفونت‌ها: عسل عفونت‌های قارچی، عفونت‌های رحمی و عفونت‌های مجاری ادراری را در زنان درمان می‌کند.
  • افزایش میل جنسی: عسل میل جنسی را در خانم‌ها تقویت می‌کند و باعث افزایش هورمون‌های زنانه می‌شود.
  • کاهش فشارخون: مصرف عسل به‌صورت ناشتا تأثیر زیادی در تعدیل فشارخون دارد.
  • تقویت سیستم ایمنی در خانم‌های باردار: مصرف عسل به همراه آبلیمو باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی در مادران باردار می‌شود.
  • بهبود دردهای قاعدگی: مصرف عسل و سیاه‌دانه یا عسل و دارچین باعث کاهش دردهای قاعدگی در خانم‌ها می‌شود.

بهترین خاصیت عسل برای پوست و مو

ترکیب عسل و آبلیمو و ترکیب عسل و دارچین تأثیر بسیار شگفت‌انگیزی بر روی پوست صورت دارد. در واقع ترکیبات عسل باعث می‌شوند تا پوست شما روشن‌تر، شفاف‌تر و شاداب‌تر شود. اگر روزانه به‌صورت مرتب از ماسک عسل و آبلیمو استفاده کنید منافذ باز پوست شما بسته می‌شوند و پوست شما به‌مرور زمان شاداب و شفاف خواهد شد. اگر هم از ماسک عسل و دارچین استفاده کنید تمام آکنه‌ها و لک‌های سطحی پوست شما به‌مرورزمان از بین خواهند رفت؛ بنابراین از معجزه عسل بر روی پوست صورت خود غافل نشوید تا نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف برای درمان مشکلات پوستی خود پیدا نکنید.

خاصیت عسل برای کودکان

طبق تجربه‌ها ثابت شده است کودکانی که دچار شب‌ادراری هستند با عسل درمان می‌شوند. اگر کودک شما دچار شب‌ادراری است هر شب یک قاشق عسل را با یک قاشق چایخوری سیاه‌دانه ترکیب کنید و به او بدهید. به‌احتمال زیاد بعد از یک الی دو هفته شما شاهد درمان کامل کودک خود خواهید بود. البته این نکته را به‌خاطر داشته باشید که این ترکیب را برای کودکان زیر ۴ سال استفاده نکنید و فقط در کودکانی که بالای ۴ سال هستند و شب‌ادراری دارند از این ترکیب استفاده کنید.

قیمت عمده عسل طعم دار

خاصیت عسل

 

جمع‌بندی

عسل یک ماده طبیعی و سرشار از خاصیت است که هم برای زنان، هم مردان و هم کودکان بسیار مفید است. بسته به مکان جغرافیایی کندوها نوع عسل نیز ممکن است متفاوت باشد. ما در مطالب فوق به‌صورت کامل در مورد خواص عسل و نحوه مصرف عسل توضیح داده‌ایم. تنها نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید مصرف نرمال و متعادل عسل است. دقت کنید که هر ماده مفیدی اگر بیش از حد مجاز مصرف شود عوارضی نیز به دنبال دارد.

سؤالات متداول

چگونه عسل اصل را تشخیص بدهیم؟

ازآنجایی‌که بسیاری از کندو دارها به زنبورهای خود شکر می‌دهند ممکن است عسل خریداری شده شما اصل نباشد. متأسفانه راه و روش دقیقی برای تشخیص عسل اصلی وجود ندارد، مگر اینکه شما در این زمینه تجربه و تخصص بسیار بالایی داشته باشید. تنها راه تشخیص عسل اصلی بردن آن به آزمایشگاه است؛ بنابراین عسل خود را از مراکز معتبر خریداری کنید تا از لحاظ کیفیت و اصالت آن اطمینان خاطر داشته باشید.

بهترین زمان مصرف عسل چه موقع از روز است؟

بهترین زمان برای مصرف عسل صبح ناشتا و شب قبل از خواب است.

منابع:

maeshoney.com

medicalnewstoday.com

۲۳
https://mojan-co.com/?p=16348
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها