سلامت

۱۰ فایده گوجی بری را بخوانید

گوجی بری

گوجی بری یک میوه کوچک و قرمز است که شکل ظاهری آن هم شبیه به توت قرمز و هم تا حدودی شبیه به زرشک است. باتوجه‌به مواد مغذی که گوجی بری در خود دارد، مصرف آن فواید بسیار زیادی برای بدن به دنبال خواهد داشت. بهتر است بدانید طبیعت گوجی بری سرد بوده، و مزه آن شیرین است. خاستگاه این میوه خوشمزه نیز چین و قسمت‌هایی از مغولستان است.

ما در این مقاله به‌صورت تخصصی در مورد فواید گوجی بری و تأثیراتی که بر روی پوست و لاغری دارد بیشتر صحبت کرده‌ایم. اگر شما هم دوست دارید در رژیم لاغری خود با سرعت بیشتری پیش بروید حتماً از گوجی بری استفاده کنید و با ما در این مقاله همراه بمانید تا تأثیرات شگفت‌انگیز آن برای شما شرح دهیم.

گوجی بری چیست؟

گوجی بری شبیه به‌نوعی توت نارنجی مایل به قرمز روشن است که از درختچه‌های بومی چین رشد می‌کند. این درختچه‌ها ممکن است حدود ۳ متر نیز ارتفاع داشته باشند. در آسیا گوجی بری با نام میوه جوانی و میوه طول عمر شناخته می‌شود. البته از گوجی بری برای مشکلات بسیار زیاد دیگر همچون دیابت، فشارخون و مشکلات چشمی نیز استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود. امروزه در صنعت آرایشگری و ساخت انواع لوسیون‌ها و کرم‌ها نیز از این میوه استفاده می‌شود. از گوجی‌بری خشک شده در ساخت انواع چای‌های گیاهی، آبمیوه‌ها و داروها نیز استفاده می‌شود.

قیمت گوجی بری

مواد مغذی موجود در گوجی بری

گوجی بری سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها است. از جمله ویتامین‌های سرشار در گوجی بری می‌توان به ویتامین c و ویتامین آ اشاره کرد. همچنین فیبر و آهن گوجی بری نیز بسیار زیاد بوده و این گیاه را با منبع فیبر و آهن می‌شناسد. علاوه‌برآن گوجی بری منبع بسیار خوبی از پروتئین و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها نیز است. در واقع به دلیل اینکه این میوه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است آن را با نام میوه جوانی و طول عمر می‌شناسند.

نحوه مصرف گوجی بری

  • مصرف گوجی بری به‌صورت خام و تازه
  • استفاده از گوجی بری خشک شده در آشپزی برای برخی از غذاهای خورشتی و برای پخت انواع غذاهای شکم پر همچون مرغ
  • مصرف آب گوجی بری
  • استفاده از گوجی بری خشک شده به‌عنوان دم‌نوش
  • مصرف گوجی بری خشک و پودر شده در پخت کیک و دسر

خرید گوجی بری

فواید گوجی بری

از جمله فواید گوجی‌بری می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد. برای بهره‌مندی از این فواید می‌توانید هم این محصول را به‌صورت تازه و هم به‌صورت خشک شده و به‌عنوان دم‌نوش استفاده کنید. گوجی بری خشک شده یک میوه خشک بسیار پرخاصیت است که در طولانی‌مدت می‌توانید آن را نگهداری کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

نقش گوجی بری در پیشگیری از دیابت

مصرف دم‌نوش گوجی بری در کاهش قند خون نقش بسیار مؤثری دارد. به همین جهت نیز توصیه می‌شود کسانی که دچار دیابت هستند و داروهای کنترل‌کننده دیابت مصرف می‌کنند در خوردن گوجی بری احتیاط کنند تا قند خون آنها به‌صورت ناگهانی افت نکند.

تأثیر گوجی بری کنترل کلسترول خون

از دیگر خواص گوجی بری کاهش بسیار چشمگیر کلسترول بد خون است.

گوجی بری رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد

گوجی بری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و باعث می‌شود تا رادیکال‌های آزاد در بدن از بین بروند. رادیکال‌های آزاد باعث آسیب به بافت‌ها و سلول‌های بدن به‌خصوص سلول‌های پوستی در طول زمان می‌شوند و باید با استفاده از مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان آنها را خنثی کرد تا بدن دچار پیری زودرس و یا ابتلا به سرطان نشود.

تضمین سلامت قلب با گوجی بری

سرکوب رادیکال‌های آزاد و کاهش کلسترول بد در بدن در نهایت منجر به تضمین سلامت قلب در طولانی‌مدت خواهد شد و شما را از ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و سکته‌های قلبی در امان نگه می‌دارد.

مصرف گوجی بری و جلوگیری از سرطان

تحقیقاتی که در چین و در دیگر کشورها انجام شد نشان داد که اگر ترکیبات دارویی مشتق شده از گوجی بری بر روی سلول‌های سرطانی قرار بگیرند، این سلول‌ها دچار مرگ ناگهانی می‌شوند؛ بنابراین این میوه هم برای پیشگیری از سرطان و هم برای درمان آن می‌تواند مؤثر عمل کند.

جلوگیری از بروز آسیب‌های کبدی

ترکیبات موجود در گوجی بری باعث می‌شوند تا آسیب‌های کبدی به حداقل خود برسند. از این محصول در سال‌های متمادی و درگذشته در طب سنتی چین به‌وفور برای درمان کبد استفاده می‌شد.

بهبود بینایی چشم‌ها

با بالارفتن سن مشکلات زیادی برای چشم همچون آب‌مروارید و…ممکن است پیش بیایند. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف مداوم گوجی بری در جوانی باعث جلوگیری از بروز آب‌مروارید در سنین کهن‌سالی می‌شود.

افزایش تعداد و کیفیت اسپرم‌ها

از دیگر خواص گوجی بری کاهش آسیب به بیضه‌ها و افزایش کیفیت اسپرم‌ها و افزایش تحرک آنها است.

افزایش کیفیت خواب

در طول تاریخ و در طب سنتی گوجی بری به‌عنوان یک داروی آرام‌بخش استفاده می‌شد؛ لذا مصرف دم‌نوش آن قبل از خواب باعث یک خواب راحت و عمیق می‌شود.

جلوگیری از آسیب‌های پوستی

وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان در گوجی بری باعث می‌شود تا رادیکال‌های آزاد از بدن دفع شوند و آسیب‌های پوستی از جمله افتادگی پوست، لک‌ و پیس در پوست و چین و چروک‌های پوست به حداقل خود برسند.

 فایده گوجی بری

نحوه مصرف گوجی بری برای لاغری

مصرف دم‌نوش گوجی بری خاصیت زیادی برای چربی‌سوزی و لاغری دارد. برای اینکه دم‌نوش گوجی بری را آماده کنید مقداری آب جوش بر روی گوجی بری‌های خشک شده بریزید و اجازه بدهید حدود ۵ دقیقه روی بخار کتری دم بکشند. اگر طعم و مزه این دم‌نوش را دوست نداشتید می‌توانید از مقدار کمی عسل و لیموترش نیز برای طعم‌دار کردن آن استفاده کنید. ازآنجایی‌که طبع گوجی بری سرد است بهتر است از مواد با طبع گرم برای ساخت دم‌نوش آن استفاده کنید تا به‌اصطلاح مصلح آن باشند.

ترکیب عسل یا میخک با گوجی بری برای ساخت دم‌نوش می‌تواند بسیار مفید باشد. زمان مصرف این دم‌نوش برای لاغری نیز قبل از هر وعده‌غذایی است. این دم‌نوش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در چربی‌سوزی شما در ورزش‌های هوازی و در رژیم‌های لاغری داشته باشد و روند کاهش وزن شما را تسریع کند.

حتما بخوانید: گوجه خشک و کاربردهای آن

جمع‌بندی

گوجی بری یک میوه با طبیعت سرد و تر است که در کشور چین بر روی درختچه‌هایی گاه با طول ۳ متر رشد می‌کند. این میوه هم به‌صورت خشک شده و هم به‌صورت تازه قابل‌مصرف است. گوجی بری خشک شده حالت ظاهری شبیه به کشمش دارد؛ اما رنگ آن قرمز است و طعم آن نیز شیرین است.

شما می‌توانید دم‌نوش این میوه خوشمزه را هم به‌منظور درمان قند خون و هم برای بهبود غلظت خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی استفاده کنید. ما در این مقاله به‌صورت کامل در مورد خواص گوجی بری صحبت کرده‌ایم و نحوه آماده‌کردن دم‌نوش گوجی بری را نیز برای شما شرح داده‌ایم تا بتوانید با مصرف آن از خواص بسیار عالی آن بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

خطرات و عوارض گوجی بری چیست؟

  • کسانی که داروهای رقیق‌کننده خون از جمله وارفارین مصرف می‌کنند بهتر است که در مصرف گوجی بری احتیاط کنند.
  • همچنین اگر که شما دچار دیابت هستید و یا داروهای فشارخون مصرف می‌کنید بهتر است قبل از مصرف گوجی بری با پزشک خود مشورت کنید.
  • مقادیر بسیار بالای ویتامین c در گوجی بری نیز ممکن است باعث مشکلات جدی در اوایل دوران بارداری شود. در غیر این صورت برای افراد معمولی مصرف گوجی بری در حد اعتدال هیچ‌گونه عارضه خاصی ندارد.

مصرف چه مقدار از گوجی بری برای زنان باردار مجاز است؟

ازآنجایی‌که درصد ویتامین C و بتائین در گوجی بری بسیار بالا است، زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است باعث سقط‌جنین شود. البته خطر سقط‌جنین با گوجی بری در هفته‌ها و ماه‌های اولی بارداری بسیار بیشتر است؛ بنابراین به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که در طول روز بیشتر از ۱۰ گرم گوجی بری تازه مصرف نکنند. این حجم مصرف مجاز در مورد گوجی بری خشک شده فرق می‌کند و توصیه می‌شود خانم‌های باردار در طول روز از گوجیبری خشک شده استفاده نکنند و یا اینکه نهایت می‌توانند ۴ گرم از آن را برای پخت‌وپز استفاده کنند.

منبع:

medicalnewstoday.com

 

۲۰
https://mojan-co.com/?p=16383
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها