سلامت

چیس میوه بهترین تنقلات برای تمام افراد

چیپس میوه موژان مخلوط

آخرین بروز رسانی ۲۱ آبان, ۱۳۹۹ توسط تحریریه موژان

چیپس میوه بهترین تنقلات برای تمام افراد و سنین

آیا میدانستید ایران پس از ترکیه در رتبه دوم دنیا جهت تولید و صادرات چیپس میوه می باشد. کشمش رایجترین نوع میوه خشک میباشد و پس از آن سیب خشک ، آلو شابلون خشک ، انجیر خشک شده و میوه خشک انبه در رتبه های بعدی قرار دارند.

از مزیت های چیپس میوه خشک شده این میباشد که شما می توانید مدت زمان طولانی حفظ و نگهداری کنید.

بعضی از کشورهای دنیا به خاطر شریط آب و هوایی نمیتوانند میوهای گوناگون و زیاد داشته باشند که این موجب شده است استفاده از چیپس میوه بیشتر شود و صادرات میوه خشک به این کشورها انجام گیرد.

چیپس های میوه در روند خشک شدن بیشتر آب خود را از دست میدهند و به شکل کوچک شده در می آیند که خواص زیادی دارد و انرژی زیادی میدهد.

نکته ایی که باید توجه داشت هیچوقت نباید میوه ها را خیلی خشک کرد که براحتی شکننده شوند، خشک کردن میوه ها را باید تا زمانی که فقط  ۲۰% از رطوبت آن ها باقی مانده است ادامه داد..

میوه خشک موژان دارای بهترین کیفیت میباشد که دارای نشان سیب سلامت را نیز دارا میباشد.و همچنین صادارت جهانی میوه خشک موژان خیالتان را بابا کیفیت محصول راحت میکند.

فواید چیپس میوه از زبان مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان که در سایت ایسنا منتشر شده است را در زیر میتوانید مطالعه کنید.

با توجه به محتویات چیپس میوه، به راحتی می‌توان آن را جایگزین خوراکی‌های ناسالمی کرد که برای سلامتی بسیار مضر است، اما میزان مصرف آن باید با دقت همراه باشد.

به گزارش ایسنا، خشک کردن میوه‌ها، یکی از راه‌های جلوگیری از فساد میکروبی آن‌ها است. در این روش با کاهش میزان رطوبت، امکان فساد میکروبی و سرعت واکنش‌های مضر دیگر به میزان زیادی کم می‌شود. هم‌چنین خشک کردن علاوه بر این‌که اثر نگهدارندگی محصول را بالا می‌برد، وزن و حجم آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش داده و تا حد قابل توجهی زمینه را برای کم شدن هزینه‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی فراهم می‌کند.
مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در این رابطه اظهار می‌کند: امروزه صادرات میوه‌های خشک شده، اهمیت بسیاری دارد. توزیع نامناسب صنایع غذایی و انواع محصولات کشاورزی و فصلی، هم‌چنین منطقه‌ای بودن تولید بسیاری از محصولات از دلایل عمده برای خشک کردن میوه‌ها به شمار می‌آید. علاوه بر این، نیاز بیش از حد برخی از کشورها به این‌گونه محصولات به دلیل شرایط خاص اقلیمی آن‌ها و بالا بودن هزینه حمل و نقل سبزیجات و میوه‌های تازه و محدودیت زمان نگهداری آن‌ها، از دلایل دیگر این امر است.
محمود محبی می‌افزاید: در ضمن خشک کردن در بعضی موارد باعث تولید فرآورده‌هایی می‌شود که مصرف آن‌ها آسان‌تر است. چیپس‌های میوه به شکل‌های اسلایس، خلال، حبه یا دانه کامل خشک، در دسته خشکبار و آجیل قرار گرفته و به عنوان تنقلات مصرف می‌شود. سایر انواع میوه‌های خشک نیز مانند کشمش، مغزها، دانه‌های آجیلی و تنقلات می‌تواند کالای جایگزین این محصول محسوب شود. البته فراوانی تنقلات و قرار گرفتن آن‌ها در برنامه غذایی مردم، استفاده از میوه‌های خشک را که به لحاظ ارزش غذایی در سطح بالاتری قرار دارد تحت‌الشعاع قرار داده است.

این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: میوه‌های خشک علاوه بر این‌که از فیبر، انواع ویتامین‌ها، سدیم، پتاسیم و دیگر املاح مورد نیاز بدن انسان غنی است، موجب بهبود فرآیند متابولیسم و در نتیجه جذب عناصر ارزشمند در بدن می‌شود. به همین دلیل فراهم آوردن زمینه برای شناسایی ارزش غذایی و تشویق مردم به استفاده از این دسته تنقلات می‌تواند در تن‌درستی جامعه نقش موثری ایفا کند.

وی با بیان این‌که ایران در زمینه تولید چیپس زردآلو پس از ترکیه از مقام دوم جهانی برخوردار است، خاطرنشان می‌کند: هم‌چنین ایران در زمینه تولید چیپس آلو، سیب، گلابی، کیوی و هلو نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. میوه‌های چیپس‌شده هم مانند میوه‌های تازه بسیار مغذی است و انرژی لازم در طول روز را فراهم می‌کند. از این‌رو می‌توان هر نوع میوه‌ای را در فصل خودش به صورت چیپس‌شده خشک کرد و خارج از فصل مورد استفاده قرار داد.

محبی تصریح می‌کند: استفاده از میوه‌های چیپس‌شده می‌تواند از دور ریز شدن میوه‌هایی که در آستانه خرابی و گندیدگی قرار دارند جلوگیری کند. با این کار علاوه بر جلوگیری از اسراف، به منبع مهمی از مواد معدنی دیگر دست می‌یابیم. هم‌چنین میوه‌های چیپس شده ماندگاری طولانی دارد و در صورت دسترسی نداشتن به میوه تازه می‌تواند تا حدی جانشین آن‌ها شود . این نوع میوه طعم خوبی دارد و می‌تواند به جای تنقلات مضری مثل چیپس و پفک به عنوان نیم‌وعده غذایی مفید برای کودکان استفاده شود. هم‌چنین حمل و نقل میوه‌های خشک برای کودکان آسان است و ظاهر زیبا و رنگ‌های گوناگون آن‌ باعث جلب‌توجه و برانگیخته شدن اشتهای کودک می‌شود.

مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در خصوص فواید مصرف چیپس میوه تاکید می‌کند: این محصول منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی مانند ویتامین‌های B6 ، A ، B ، C ، E ، K و عناصر کلسیم و پتاسیم به شمار می‌رود؛ در واقع چیپس میوه از نظر کلسیم و فسفر غنی بوده و به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن به عنوان میان‌وعده توصیه می‌شود. اما این به آن معنا نیست که افراد هر روز مقدار زیادی از این میوه‌های خشک استفاده کنند، چراکه این دسته از تنقلات کالری بالایی دارد و در مقایسه با میوه‌های تازه از قند زیادتری برخوردار است.

محبی یادآور می‌شود: با خشک شدن میوه از مقدار آب و رطوبت آن کاسته شده و معده می‌تواند حجم بیشتری از آن را بپذیرد. بر این اساس باید توجه داشت که مصرف بیش از حد میوه‌های خشک در یک وعده با وجود محتوای قند طبیعی فروکتوز و گلوکز به لحاظ آن‌که منجر به افزایش سریع قند خون و در نتیجه اضافه وزن و افزایش بافت چربی بدن می‌شود، به خصوص برای کسانی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید

 

۱۰۷
https://mojan-co.com/?p=5527
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها