آموزش, سلامت

بهترین جایگزین قند

توت فرنگی خشک

آخرین بروز رسانی ۲۹ فروردین, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

 

میوه خشک برای کودکان و دانش آموزان

میوه خشک جزء غذاهای سالم به ویژه برای بچه ها و دانش آموزان است. کشمش و میوه خشک به راحتی در یک ظرف کوچک در کیفشان جا می شود. میوه خشک پاستیلی ، میوه خشک توت فرنگی و میوه خشک خرمالو از انواع پر طرفدار برای کودکان است.

مشخص است که تنقلات چاق کننده و مضرکه قند زیادی دارد بسیار مورد علاقه آنهاست. شاید نتوان مصرف آن را کامل محدود کرد. اما می توان میوه خشکرا بعنوان جایگزین قند و شیرینی جات را در میان وعده آنها قرار داد.

 

میوه خشک در میان وعده ها

مصرف غلات همراه انواع لبنیات مثل شیر و ماست و بستنی در وعده های صبح و عصر به خصوص در رژیم ورزشکاران و زنان باردار شایع است. میوه خشک  به عنوان طعم دهنده و چاشنی خوشمزه و مغذی برای این میان وعده ها انتخاب مناسبی است.

 

میوه خشک برای آشپزی

آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، مواد قندی طبیعی موجب می شود در صبحانه، در ترکیب با آجیل و دسرها و شیرینی ها میوه خشک جایگزین قند استفاده شود.

آجیل و میوه خشک اورگانیک از گروه های اصلی غذایی در رژیم مدیترانه ای و سایر رژیم های سنتی در بعضی مناطق محسوب می شود.

علاوه بر این میوه جات خشک در سالادها و تزئینات در کنار سایر غذاها ترکیب مناسبی می سازد.

 

میوه خشک برای دیابت

میوه خشک و آجیل حاوی مواد مغذی مختلفی به همراه سایر ترکیبات مهم زیستی هستند که ممکن است از نظر افزایش یا کاهش بیماری های متابولیک خاص مانند فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ نقش داشته باشند.

بدون شک ترکیبی خاص  از آجیل و میوه های خشک را می توان برای مقابله مؤثر با بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ استفاده کرد. با این حال، مکانیسم های دقیق اثر گذاری آنها در تعدیل گلوکز هنوز به طور کامل کشف نشده اند.

 

تاثیر انواع میوه جات خشک بر قند خون

میوه‌ های خشک حاوی شاخص گلایسمی پایین، بهترین انتخاب برای ما هستند زیرا تأثیر تقریباً ناچیزی بر قند خون میگذارند.

میزان افزایش قند خون پس از خوردن یک وعده غذایی، نشان دهنده نمایه گلایسمی‌ درآن وعده میباشد.

شاخص گلایسمی برخی از میوه‌های خشک متداول شامل:

 

زردآلو خشک

 

محدودیت های مصرف میوه خشک 

میوه ها و میوه خشک ها حاوی مقادیر قابل توجهی قندهای طبیعی هستند.  از آنجا که آب از میوه های خشک شده خارج شده است، همه ی قند و کالری در حجم کوچکتری تجمع می کند.

در مقالات علمی نشان داده شده که شکر دارای اثرات مضر برای سلامتی است و افزایش خطر چاقی، بیماری های قلبی و حتی سرطان را به دنبال دارد.

در زیر چند نمونه از محتوای قند طبیعی میوه خشک شده آورده شده است:

  • کشمش : ۵۹%
  • خرما: ۶۴-۶۶%
  • زردآلو: ۵۳%
  • انجیر: ۴۸%

حدود ۲۲-۵۱٪ از این مقدار قند فروکتوز است. خوردن مقدار زیادی فروکتوز ممکن است اثرات منفی بر سلامتی به خصوص در افراد دیابتی داشته باشد.

بسیاری از مردم شنیده اند که شکر بد است، و فکر می کنند که در مورد قند موجود در میوه ها نیز صدق میکند. اما قند فروکتوز فقط در مقادیر بیش از حد مضر است.

برای اینکه بعضی از میوه های خشک شده حتی شیرین تر و جذاب تر شوند، قبل از خشک شدن آنها را با شکر یا شربت اضافه شده می پوشانند.  میوه خشک شکری محصول این روش فراوری است.

در محصولات میوه جات خشک موژان تمامی میوه خشک ها بدون افزودن شکر فراوری می شود.

 

 

۱۶۱
https://mojan-co.com/?p=5537
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها