آموزش, سلامت

میوه خشک چیست؟

میوه خشک چیست

آخرین بروز رسانی ۲۰ اسفند, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

میوه خشک چیست + فواید و مزایای میوه خشک

میوه خشک یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌ها در میان خانواده‌های ایرانی است. از زمان‌های قدیم تا حال، خشک کردن میوه به عنوان روشی کاربردی برای نگهداری از آن شناخته شده است و تنها نحوه خشک کردن آن در طول زمان فرق کرده است. در گذشته بر روی پشت بام هر خانه‌ای که می‌رفتید سینی‌های کوچک و بزرگی از انواع میوه‌ها مانند انگور، انجیر، آلوچه دیده می‌شد که در حال خشک شدن هستند؛ اما امروزه دستگاه‌های میوه خشک‌کن این روند طولانی را کوتاه کرده‌اند. حال سوالی که در ذهن اکثر افراد پیش می‌آید این است؛ فواید و مزایای میوه خشک چیست؟ چرا همچنان از این روش برای خشک کردن میوه استفاده می‌شود؟ آیا میوه تازه بهتر از میوه خشک نیست؟

در این مقاله توضیحات جامعی در این باره، در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ برای یافتن پاسخ سوالات ذکر شده و سوالات مشابه به آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

[table id=1 datatables_fixedheader=top /]

[table id=2 datatables_fixedheader=top /]

میوه خشک چیست؟

میوه خشک دقیقا چیست؟

برای پاسخ به سوال میوه خشک چیست می‌توان گفت، بافت گوشتی میوه است که آب آن در طی فرآیندی گرفته شده است. در زمان‌های گذشته که وسایلی مانند یخچال و فریزر برای حفظ و نگهداری از مواد غذایی وجود نداشت، از روش‌های متنوعی برای این امر استفاده می‌کردند. یکی از روش‌های محبوب حفظ مواد غذایی که به ارزش غذایی میوه آسیب نمی‌زند، خشک کردن است که در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد در اختیار شما قرار می‌دهیم.

استفاده از میوه خشک یا میوه تازه؟

اگر بخواهیم در مورد تفاوت کالری میوه خشک و میوه تازه نظر دهیم یا بگوییم ارجحیت استفاده از میوه خشک چه می‌باشد؟ براساس تحقیقات اساسی که در این زمینه صورت گرفته است، می‌توان گفت میوه خشک کالری بیشتری نسبت به میوه تازه دارد؛ اما به چه دلیل؟

  • قند بیشتر: با خشک شدن میوه و از بین رفتن آب میوه، شیرینی و قند میوه بیشتر می‌شود که نشان از بالا بودن کالری در این ماده غذایی است.
  • کاهش ویتامین: با خشک شدن میوه، برخی از ویتامین‌های حساس به گرما مانند ویتامین A و ویتامین C از بین می‌روند. با کاهش این ویتامین‌ها، کالری نهایی میوه افزایش پیدا می‌کند.
  • حجم کمتر: در پروسه خشک شدن، آب بسیار زیادی از میوه‌ها خارج می‌شود که باعث کوچک و کم حجم شدن آن‌ها می‌شود و این امر نشان‌دهنده افزایش کالری محصول است.
  • تبخیرآب: از بین رفتن آب میوه‌ها در هنگام خشک شدن، یکی از دلایل مهم برای زیاد بودن کالری میوه خشک است.

مزایای میوه خشک شده چیست؟

فواید میوه خشک شده

همان طور که در بخش‌ پیش گفته شد، میوه خشک به دلیل کاهش حجم کالری بیشتری دارد. علاوه بر این مورد، مصرف میوه خشک مزایای بسیاری برای افراد مختلف دارد که ما در این قسمت در مورد مزایای میوه خشک برای معده و فواید آن برای کودکان بحث می‌کنیم.

مزایای میوه خشک برای معده چیست؟

میوه خشک شده منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، کالری و آنتی اکسیدان است که هریک به تنهایی می‌تواند برای بخشی از سیستم گوارش مفید باشد؛ همچنین وجود فیبر به افزایش ارزش غذایی آن کمک می‌کند و برای تمام اعضای بدن مخصوصا معده مفید واقع می‌شود. در ادامه فواید برخی از میوه خشک‌ها بر سیستم گوارشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • آلوبخارا: این محصول به دلیل حالت فیبری خود، می‌تواند به هضم غذا کمک کند و عملکرد سیستم گوارشی بدن را بهبود بخشد.
  • انجیر: انجیر به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد به کاهش نفخ و باد معده کمک می‌کند. عموما بسیاری از افراد از مشکل یبوست و کم کاری دستگاه گوارش رنج می‌برند که انجیر خشک می‌تواند راه حل مشکل آن‌ها باشد.
  • هلو: این میوه به دلیل داشتن فیبر کافی می‌تواند بسیاری از مشکلات و بیماری‌های سیستم گوارشی مانند زخم معده، بواسیر و ورم معده را برطرف کند.
  • توت سفید: یکی از محبوب‌ترین میوه‌های خشک که معمولا همراه چایی استفاده می‌شود توت خشک است. توت خشک به هضم غذا و کاهش نفخ معده کمک به سزایی می‌کند؛ به دلیل خاصیت آرام بخشی این میوه، به عنوان راه درمان بسیاری از بیماری‌های طحال و معده از این میوه استفاده می‌شود.
  • کیوی: این میوه برای خنثی کردن اسید معده کاربرد دارد و معمولا کیوی خشک را برای تقویت سیستم گوارشی و ایمنی بدن و همچنین تنظیم اسید معده استفاده می‌کنند.

 

خواص میوه خشک برای کودکان

کودکان از سیستم گوارشی و ایمنی حساس‌تری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند، بنابراین باید دقت ویژه‌ای به هریک از وعده‌های غذایی کودکان داشته باشید. یکی از مواردی که در رژیم غذایی کودکان بسیار تاکید شده است، میوه خشک است که در ادامه در مورد خواص میوه خشک برای کودکان بیشتر بحث می‌کنیم.

  • وجود آهن و کاهش خطر کم خونی کودک
  • وجود مواد معدنی و ویتامین بسیار و کمک به تامین انرژی موردنیاز کودک
  • وجود فیبر و بهبود عملکرد سیستم گوارشی
  • وجود کلسیم و استحکام دندان‌ها، استخوان‌ها
  • وجود انواع ویتامین و بهبود قدرت بینایی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد حافظه

آیا مصرف میوه خشک معایب دارد؟

مضرات میوه خشک

با مزایای میوه خشک آشنا شدید؛ اما مانند هر ماده غذایی دیگری مصرف زیاد میوه خشک دارای معایبی است که در ادامه به برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

  • به دلیل استفاده بی‌رویه احتمال بروز مشکلات قلبی وجود دارد.
  • موادی مانند سولفیت‌ها باعث بروز مشکلات تنفسی و آلرژی می‌شود.
  • به دلیل کالری زیاد، احتمال اضافه وزن وجود دارد.
  • مقدار قند زیاد محصول خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

چطور میوه خشک مصرف کنیم؟

چطور میوه خشک بخوریم

 

اگر می‌خواهید معایب استفاده از میوه خشک غریبان‌گیرتان نشود باید طریقه مصرف میوه خشک را به درستی یاد بگیرید. شما می‌توانید به ۳ روش میوه خشک بخورید.

  • مخلوط کنید: می‌توانید چیپس‌های میوه خشک و طعم‌های موردعلاقه خود را با هم ترکیب کنید.
  • همراه سایر مواد غذایی مصرف کنید: شما می‌توانید میوه خشک را همراه ماست، شیر و غیره مصرف کنید.
  • تزیین کنید: شما می‌توانید از انواع میوه خشک جهت تزیین کیک، شیرینی و انواع دسر استفاده کنید.

قیمت روز و کیلویی انواع میوه خشک شده 

سخن پایانی

در این مقاله به بسیاری از سوالات شما از جمله میوه خشک چیست و چه مزایا و معایبی دارد، پاسخ داده شد. 

در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره  در زمینه فروش و  خرید میوه خشک میتوانید با موژان در تماس باشید.

۵۲۲
https://mojan-co.com/?p=9491
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها