مجله موژان

آخرین بروز رسانی ۱۶ خرداد, ۱۴۰۳ توسط تحریریه موژان

راهنمای مطالعه +

میوه خشک چیست + فواید و مزایای میوه خشک

میوه خشک یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌ها در میان خانواده‌های ایرانی است. از زمان‌های قدیم تا حال، خشک کردن میوه به عنوان روشی کاربردی برای نگهداری از آن شناخته شده است و تنها نحوه خشک کردن آن در طول زمان فرق کرده است. در گذشته بر روی پشت بام هر خانه‌ای که می‌رفتید سینی‌های کوچک و بزرگی از انواع میوه‌ها مانند انگور، انجیر، آلوچه دیده می‌شد که در حال خشک شدن هستند؛ اما امروزه دستگاه‌های میوه خشک‌کن این روند طولانی را کوتاه کرده‌اند. حال سوالی که در ذهن اکثر افراد پیش می‌آید این است؛ فواید و مزایای میوه خشک چیست؟ چرا همچنان از این روش برای خشک کردن میوه استفاده می‌شود؟ آیا میوه تازه بهتر از میوه خشک نیست؟

در این مقاله توضیحات جامعی در این باره، در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ برای یافتن پاسخ سوالات ذکر شده و سوالات مشابه به آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

میوه خشک موژانقیمت ۱ کیلو (تومان)
آلو شابلون ۵۲۰,۰۰۰
آلو خاکی ۶۴۰,۰۰۰
آناناس کمپوتی ۹۹۸,۰۰۰
آناناس میوه خشکتماس بگیرید
انبه خشک۱،۹۹۸،۰۰۰
باقالی خشک۹۹۰،۰۰۰
میوه خشک به ۵۱۵،۰۰۰
پرتقال تامسون۲۹۸،۰۰۰
پرتقال تو سرخ ۳۱۵،۰۰۰
توت فرنگی خشک۹۹۸،۰۰۰
خربزه ۲۹۸،۰۰۰
خربزه زرد ۲۹۸،۰۰۰
خرمالو خشک۴۷۵،۰۰۰
خرمالو بدون پوستتماس بگیرید
زرشک۱،۹۹۸،۰۰۰
زردآلو خشک۴۵۵،۰۰۰
سیب زرد۴۷۵,۰۰۰
سیب قرمز۳۳۵,۰۰۰
شلیل خشک----
کیوی۷۵۵،۰۰۰
گلابی خشک ۴۵۸،۰۰۰
گوجه فرنگی۳۸۹،۰۰۰
لیمو ترش۳۸۵،۰۰۰
لیمو سنگی ۳۶۵،۰۰۰
موز۷۵۵،۰۰۰
نارگیل۵۷۵،۰۰۰
نارنگی۲۹۹،۰۰۰
هلو۵۸۹،۰۰۰
پیاز۳۵۰,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۲۵۰ گرمی۱۹۸,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۳۰۰ گرمی۲۳۰,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۵۰۰ گرمی۳۸۰,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۷۷۰,۰۰۰

میوه خشک وارداتیقیمت ۱ کیلو (تومان)
آناناس رنگی۴۲۰,۰۰۰
آناناس زرد۴۲۰,۰۰۰
آناناس قرمز ۳۹۰,۰۰۰
انبه حبه۴۷۰,۰۰۰
پوملو حبه۳۷۰,۰۰۰
پاپایا حبه۴۳۰,۰۰۰
نارگیل حبه۵۲۰,۰۰۰
کرنبری۵۴۵,۰۰۰
بلوبری۸۵۰,۰۰۰
هبیسکوز۴۵۰,۰۰۰
زنجبیل حبه۴۲۵,۰۰۰
زنجبیل اسلایس۴۴۵,۰۰۰
گیلاس سبز۸۵۰,۰۰۰
گیلاس زرد۸۵۰,۰۰۰
گیلاس قرمز۸۵۰,۰۰۰
گوجی بری
هلو اسلایس تایلندی۵۸۰,۰۰۰
توت فرنگی تایلندی۸۵۰,۰۰۰
مخلوط حبه استوایی۴۱۰,۰۰۰
ذرت کبابی_
چیپس میگو فلفلی/ساده/کچاپ۳۳۰,۰۰۰
رایس کراکر۲۸۰,۰۰۰
آجیل مالزی۲۹۵,۰۰۰
آجیل هندی۲۹۰,۰۰۰
چیپس ذرت ترکیه‌ای
بادام جابنی
بادام برزیلی۹۵۵,۰۰۰
مغز فندق ماکادمیا۱,۶۹۰,۰۰۰
مغز گردو پکان۱,۳۴۰,۰۰۰
چیپس قیفی۱۸۵,۰۰۰
بادام زمینی روکش دار فلفی/کچاپ/دودی/کره‌ای/پنیری پیاز جعفری/پیتزایی۱۵۰,۰۰۰

میوه خشک چیست؟

میوه خشک دقیقا چیست؟

برای پاسخ به سوال میوه خشک چیست می‌توان گفت، بافت گوشتی میوه است که آب آن در طی فرآیندی گرفته شده است. در زمان‌های گذشته که وسایلی مانند یخچال و فریزر برای حفظ و نگهداری از مواد غذایی وجود نداشت، از روش‌های متنوعی برای این امر استفاده می‌کردند. یکی از روش‌های محبوب حفظ مواد غذایی که به ارزش غذایی میوه آسیب نمی‌زند، خشک کردن است که در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد در اختیار شما قرار می‌دهیم.

استفاده از میوه خشک یا میوه تازه؟

اگر بخواهیم در مورد تفاوت کالری میوه خشک و میوه تازه نظر دهیم یا بگوییم ارجحیت استفاده از میوه خشک چه می‌باشد؟ براساس تحقیقات اساسی که در این زمینه صورت گرفته است، می‌توان گفت میوه خشک کالری بیشتری نسبت به میوه تازه دارد؛ اما به چه دلیل؟

  • قند بیشتر: با خشک شدن میوه و از بین رفتن آب میوه، شیرینی و قند میوه بیشتر می‌شود که نشان از بالا بودن کالری در این ماده غذایی است.
  • کاهش ویتامین: با خشک شدن میوه، برخی از ویتامین‌های حساس به گرما مانند ویتامین A و ویتامین C از بین می‌روند. با کاهش این ویتامین‌ها، کالری نهایی میوه افزایش پیدا می‌کند.
  • حجم کمتر: در پروسه خشک شدن، آب بسیار زیادی از میوه‌ها خارج می‌شود که باعث کوچک و کم حجم شدن آن‌ها می‌شود و این امر نشان‌دهنده افزایش کالری محصول است.
  • تبخیرآب: از بین رفتن آب میوه‌ها در هنگام خشک شدن، یکی از دلایل مهم برای زیاد بودن کالری میوه خشک است.

این را نیز بخوانید : میوه خشک حبه ایی

مزایای میوه خشک شده چیست؟

فواید میوه خشک شده

این را نیز بخوانید : خشکبار میوه چیست

همان طور که در بخش‌ پیش گفته شد، میوه خشک به دلیل کاهش حجم کالری بیشتری دارد. علاوه بر این مورد، مصرف میوه خشک مزایای بسیاری برای افراد مختلف دارد که ما در این قسمت در مورد مزایای میوه خشک برای معده و فواید آن برای کودکان بحث می‌کنیم.

مزایای میوه خشک برای معده چیست؟

میوه خشک شده منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، کالری و آنتی اکسیدان است که هریک به تنهایی می‌تواند برای بخشی از سیستم گوارش مفید باشد؛ همچنین وجود فیبر به افزایش ارزش غذایی آن کمک می‌کند و برای تمام اعضای بدن مخصوصا معده مفید واقع می‌شود. در ادامه فواید برخی از میوه خشک‌ها بر سیستم گوارشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • آلوبخارا: این محصول به دلیل حالت فیبری خود، می‌تواند به هضم غذا کمک کند و عملکرد سیستم گوارشی بدن را بهبود بخشد.
  • انجیر: انجیر به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد به کاهش نفخ و باد معده کمک می‌کند. عموما بسیاری از افراد از مشکل یبوست و کم کاری دستگاه گوارش رنج می‌برند که انجیر خشک می‌تواند راه حل مشکل آن‌ها باشد.
  • هلو: این میوه به دلیل داشتن فیبر کافی می‌تواند بسیاری از مشکلات و بیماری‌های سیستم گوارشی مانند زخم معده، بواسیر و ورم معده را برطرف کند.
  • توت سفید: یکی از محبوب‌ترین میوه‌های خشک که معمولا همراه چایی استفاده می‌شود توت خشک است. توت خشک به هضم غذا و کاهش نفخ معده کمک به سزایی می‌کند؛ به دلیل خاصیت آرام بخشی این میوه، به عنوان راه درمان بسیاری از بیماری‌های طحال و معده از این میوه استفاده می‌شود.
  • کیوی: این میوه برای خنثی کردن اسید معده کاربرد دارد و معمولا کیوی خشک را برای تقویت سیستم گوارشی و ایمنی بدن و همچنین تنظیم اسید معده استفاده می‌کنند.

خواص میوه خشک برای کودکان

کودکان از سیستم گوارشی و ایمنی حساس‌تری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند، بنابراین باید دقت ویژه‌ای به هریک از وعده‌های غذایی کودکان داشته باشید. یکی از مواردی که در رژیم غذایی کودکان بسیار تاکید شده است، میوه خشک است که در ادامه در مورد خواص میوه خشک برای کودکان بیشتر بحث می‌کنیم.

  • وجود آهن و کاهش خطر کم خونی کودک
  • وجود مواد معدنی و ویتامین بسیار و کمک به تامین انرژی موردنیاز کودک
  • وجود فیبر و بهبود عملکرد سیستم گوارشی
  • وجود کلسیم و استحکام دندان‌ها، استخوان‌ها
  • وجود انواع ویتامین و بهبود قدرت بینایی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد حافظه

مهم ترین خواص میوه خشک در دوران بارداری

از آنجایی زنان باردار برای رشد جنین خود نیاز به ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی دارند، شما می‌توانید میوه خشک حبه‌ای را از موژان خریداری نمایید. در این بخش ما از مهم‌ترین خواص میوه خشک در دوران بارداری و نحوه استفاده از میوه خشک حبه‌ای برای داشتن تغذیه‌ای سالم سخن خواهیم گفت. 

  1. پیشگیری و درمان یبوست در زمان بارداری 

میوه‌های خشک سرشار از فیبر غذایی بالایی هستند که از یبوست در هر زمانی بخصوص زمان بارداری جلوگیری میکنند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری یک امر طبیعی است که همین تغییر نیز باعث بروز یبوست می‌شود. با مصرف چیپس‌های میوه‌ای این مشکل به راحتی حل خواهد شد. میوه‌های خشک‌شده‌ای مانند گریپ فروت، انجیر، آلو بخارا، گلابی و آناناس نمونه‌ای از میوه‌های بارداری هستند. 

  1. رفع بی‌ حالی و افزایش انرژی‌

قند طبیعی موجود در برخی از میوه‌ها، به راحتی هضم خواهد شد و دوز مناسبی از انرژی را برای بدن خانم‌های باردار فراهم می‌کند. تعدادی از میوه‌های خشک انرژی‌زا برای زنان باردار شامل: موز، سیب، مویز، آلو و … است. 

  1. جلوگیری از فقر آهن و درمان کم خونی در بارداری

آهن برای یک بارداری سالم ضروری است. تغذیه سالم و سرشار از آهن، خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد مرده یا حتی افسردگی بعد از زایمان را کم خواهد کرد. میوه خشک‌هایی مانند: آووکادو، انجیر خشک، مویز، کشمش، آلو و زردآلو می‌توانند به نیاز روزانه مادر برای جذب آهن مورد نیاز کمک نمایند. 

  1. تضمین دندان های سالم برای مادر و جنین

تشکیل دندان‌های کودک در دوران جنینی و از شش هفتگی آغاز می‌شود. از طرفی دیگر مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی و استفراغ‌های شدید، اسید بیشتری در دهانش وجود خواهد داشت. این اسید بالا، منجر به پوسیدگی دندان زنان خواهد شد، به همین دلیل تقویت دندان‌ها و استخوان‌های کودک از همان دوران جنینی مهم خواهد بود. در آخر برای مادر و جنین میوه خشک‌هایی مانند انبه، سیب، زردآلو و مقدار قابل توجهی ویتامین A ضروری است. 

  1. رشد مناسب اعصاب و استخوان های جنین

یکی دیگر از خواص میوه خشک در دوران بارداری تنظیم منیزیم برای مادر و جنین است. منیزیم به رشد اعصاب و استخوان‌های کودک کمک بسیاری خواهد کرد. میوه‌های سرشار از منیزیم عبارتند از: موز، زردآلو، آووکادو، انجیر، سیب و کشمش. 

  1. تقویت ماهیچه‌های رحم و کاهش خونریزی

شاید باور نکنید که میوه خشک تا این حد مفید است که بر روی میزان خونریزی پس از زایمان هم تاثیر می‌گذارد. مصرف میوه خشک‌های مانند آلو یا خرما ماهیچه‌های رحم را تقویت کرده و در نهایت هنگام زایمان خونریزی کمتری خواهید داشت. 

  1. جلوگیری از آسیب سلولی در بانوان باردار

تا به اینجا با خواص میوه خشک برای کودکان آشنا شده‌اید، یکی دیگر از خواص میوه خشک‌هایی مانند پرتقال که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند جلوگیری از آسیب سلولی است. خانم‌های باردار برش‌های پرتقال خشک‌شده را با ماست یا شکلات تلخ میل کنند، اما فراموش نشود که مصرف بیش از حد شکلات تلخ هم ضرر دارد.  

  1. ارتقای سلامت قلب زنان باردار

قلب سالم یکی از نشانه‌های بارداری سلامت است. طبق تحقیقات انجام شده، از دیگر خواص میوه خشک برای زنان باردار، بهبود کنترل قند خون و تاثیر مثبت بر سلامت قلب و عروق است. مصرف میوه‌های خشک مثل زردآلو، سیب، کیوی، آلبالو و هلو در این راستا بسیار تاثیرگذار هستند.

 

آیا مصرف میوه خشک معایب دارد؟

مضرات میوه خشک

با مزایای میوه خشک آشنا شدید؛ اما مانند هر ماده غذایی دیگری مصرف زیاد میوه خشک دارای معایبی است که در ادامه به برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

  • به دلیل استفاده بی‌رویه احتمال بروز مشکلات قلبی وجود دارد.
  • موادی مانند سولفیت‌ها باعث بروز مشکلات تنفسی و آلرژی می‌شود.
  • به دلیل کالری زیاد، احتمال اضافه وزن وجود دارد.
  • مقدار قند زیاد محصول خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

چطور میوه خشک مصرف کنیم؟

چطور میوه خشک بخوریم

اگر می‌خواهید معایب استفاده از میوه خشک غریبان‌گیرتان نشود باید طریقه مصرف میوه خشک را به درستی یاد بگیرید. شما می‌توانید به ۳ روش میوه خشک بخورید.

  • مخلوط کنید: می‌توانید چیپس‌های میوه خشک و طعم‌های موردعلاقه خود را با هم ترکیب کنید.
  • همراه سایر مواد غذایی مصرف کنید: شما می‌توانید میوه خشک را همراه ماست، شیر و غیره مصرف کنید.
  • تزیین کنید: شما می‌توانید از انواع میوه خشک جهت تزیین کیک، شیرینی و انواع دسر استفاده کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بسیاری از سوالات شما از جمله میوه خشک چیست و چه مزایا و معایبی دارد، پاسخ داده شد. 

در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره  در زمینه فروش و  خرید میوه خشک میتوانید با موژان در تماس باشید.

میوه خشک

قیمت میوه خشک

آجیل مالزی

شناسه: MT-۱۰۶

وزن یک کیلو گرم

شامل نخودفرنگی، باقالا، بادام زمینی، ذرت

میان وعده ای مغذی

وارداتی

آجیل هندی

شناسه: MT-۱۱۳
  • وزن یک کیلوگرم
  • میان وعده ای خوشمزه
  • منبع غنی از ویتامین A،E
  • وارداتی

آلو خاکی خشک

۶۴۰,۰۰۰ تومان
افزودن
  • درجه کیفیت صادراتی
  • بهبود دستگاه هاضمه
  • غنی از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن
  • تهیه شده در شرکت میوه خشک موژان
بسته بندی بهداشتی و مطابق با استانداردهای ایمنی مواد غذایی(دارای نشان سیب سلامت)

آلو شابلون خشک

۵۲۰,۰۰۰ تومان
افزودن
شناسه: M643
  • خوشمزه و لذیذ
  • بدون مواد نگهدارنده
  • درجه کیفیت صادراتی
  • تهیه شده در شرکت میوه خشک موژان (دارای نشان سیب سلامت)

آناناس حبه رنگی

خرید و قیمت روز آناناس حبه‌ای رنگی میوه خشک آناناس حبه رنگی در رنگ‌های خوراکی و البته جذاب می‌تواند جلوه

آناناس زرد

شناسه: MT-111
  • وزن : یک کیلو گرم
  • تقویت سیستم ایمنی
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • میان وعده ای پر انرژی و مغذی
  • وارداتی

آناناس قرمز

هرآنچه در مورد آناناس قرمز باید بدانید! آناناس یک میوه‌ی گرمسیری خوشمزه و پرخاصیت و بومیِ برزیل و پاراگوئه است.

آناناس کمپوتی خشک

۹۹۸,۰۰۰ تومان
افزودن
شناسه: M644
 
  • لذیذ و خوشمزه
  • بدون مواد نگهدارنده
  • درجه کیفیت صادراتی به آمریکا و کانادا
  • تهیه شده در شرکت میوه خشک موژان(دارای نشان سیب سلامت)
 

آناناس میوه

  • خوش عطر و طعم
  • کیفیت درجه صادراتی
  • تهیه شده ازمرغوبترین نوع میوه آناناس
  • تولید شده در شرکت میوه خشک موژان | دارای نشان سیب سلامت

اسلایس زنجبیل

شناسه: MT-114
  • ۱ کیلو گرم
  • تقویت دهنده قوای جنسی
  • بهبود عملکرد مغز
  • تسکین دهنده درد
  • وارداتی

انبه حبه‌

 بدون هیچ گونه افزودنی ، بدون شکر و رنگ خوراکی

۱۰۰ درصد خود میوه انبه خشک

انبه خشک

۱,۹۹۸,۰۰۰ تومان
افزودن
شناسه: M64

نرم و خوشمزه

میان وعده ای سالم و پر انرژی

کیفیت درجه یک و صادراتی

تولید شده در صنایع غذایی موژان

برای دریافت قیمت عمده تماس بگیرید:۰۹۱۲۵۱۳۶۵۵۹

۱,۰۳۰
سبد خرید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x