آموزش

لیمو سنگی چیست و چه فوایدی دارد؟

لیمو سنگی خشک

آخرین بروز رسانی ۲۴ آبان, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

لیمو سنگی یکی از انواع لیموهاست که از لحاظ ظاهری به شکل بیضی و کشیده و در رنگ زرد یا سبز روشن رشد می‌کند. طعم لیمو سنگی شیرین‌تر از سایر لیموهاست و آبدار و سرشار از مواد مغذی است.

خاستگاه این میوه آسیای شرقی‌ست و از سال‌های دور برای طعم‌دهی، درمان بیماری‌ها و آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است. از تمامی اجزای این میوه مانند پالپ، پوست و آب آن در موارد زیادی استفاده می‌شود.

 

آشنایی با خواص و فواید لیمو سنگی

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در لیمو سنگی شامل گروه B، پتاسیم، زینک، فولات، ویتامین C، کربوهیدارت، فسفر، منگنز، مس و بسیاری از مواد معدنی دیگر است. این میوه کوچک فواید فراوانی دارد و بسیار محبوب است. در ادامه برخی از خواص لیمو سنگی را بیان می‌کنیم.

 

خواص لیمو سنگی برای عفونت

یکی از خواص لیمو سنگی کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌هاست. وجود مقادیر زیاد ویتامین سی در این میوه به منبع مهمی برای بهبود بسیاری از بیماران تبدیل شده است. به‌ویژه برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است. علاوه بر این، باعث رفع التهابات گلو و از بین بردن سرفه می‌شود. این میوه برای کسانی که بیماری‌های تنفسی و ریوی دارند گزینه مناسبی است.

 

از بین بردن سموم بدن 

کبد و کلیه‌ها اعضای بسیار مهمی در بدن هستند به همین دلیل باید در انتخاب خوراکی‌ها دقت زیادی داشته باشید. خاصیت لیمو سنگی برای دفع سموم بدن به این صورت است که به دلیل وجود اسید سیتریک می‌تواند میزان تولید صفرا را در بالا ببرد و به کبد کمک کند تا سموم از بدن خارج شوند. از طرف دیگر وجود این ماده به حل شدن برخی از سنگ‌های کلیه و دفع آن‌ها نیز کمک می‌کند. برای پیشگیری از تشکیل چنین سنگ‌هایی می‌توانید به صورت روزانه آب لیموی تازه یا لیمو سنگی خشک شده را مصرف کنید.

 

جوان کننده پوست و تقویت ناخن‌ها

مصرف لیمو سنگی باعث شادابی و جوانی پوست می‌شود. به این ترتیب روند پیری را کند کرده و پوستی شفاف و زیبا به شما هدیه می‌کند. از سوی دیگر برای کاهش انواع جوش و آکنه صورت بسیار مفید است.

لیمو سنگی خاصیت روشن‌کنندگی پوست داشته و در از بین بردن لکه‌های پوستی مؤثر است. کسانی که از ناخن‌های شکننده و ضعیف خود رنج می‌برند می‌توانند لیمو سنگی را روی ناخن‌های خود بمالند تا شاهد تقویت چشمگیر ناخن‌ها شوند.

بهبود عملکرد روده و معده 

مصرف لیمو سنگی برای انواع بیماری‌های روده و معده توصیه می‌شود. لیمو سنگی برای درمان ریفلاکس، کاهش ورم معده، درمان سوزش معده، پاکسازی روده‌ها از سموم، روان کردن روده‌ها و از بین بردن یبوست و … کاربرد دارد و از گذشته تا کنون برای کمک به رفع این بیماری‌ها استفاده شده است.

 

بهبود گردش خون در بدن

از دیگر فواید این میوه کنترل فشار خون بالا و کم کردن آن است. به‌علاوه این لیمو با تعدیل فشار خون و خواص آنتی‌اکسیدانی خود برای سلامت قلب مفید است.

از طرف دیگر خوردن این میوه کمک می‌کند تا زخم‌های داخلی به سرعت خوب شوند و میزان خونریزی داخلی کاهش پیدا کند. وجود میزان زیاد ویتامین سی در لیمو سنگی نیز به جذب آهن از غذاها کمک شایانی می‌کند. با بهبود گردش خون در رگ‌ها از انواع سکته و بیماری‌های عروقی پیشگیری می‌شود.

تقویت بنیه و استخوان‌ها

وجود عناصری مانند کلسیم، مس، منیزیم و پتاسیم موجب تقویت استخوان‌ها شده و بر تقویت کلی بدن اثرگذار خواهد بود. برخی از افراد از این میوه برای کاهش دردهای روماتیسم استفاده می‌کنند. مصرف لیمو سنگی باعث کاهش خستگی بدن و بهبود خلق‌وخو و شادابی انسان می‌شود.

 

لیمو ترش سنگی چه خاصیتی دارد

گفتیم که از این میوه زیبا در موارد گوناگونی مصرف می‌شود که یکی از آن‌ها مصرف آب لیمو یا لیمو سنگی خشک به صورت روزانه است که برخی از فواید مهم آن را در بالا برشمردیم. دیگر کاربردهای لیمو سنگی را در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

برای پاک‌سازی مواد مختلف

حتماً شما نیز کاربردهای زیادی برای لیمو شنیده‌اید. استفاده از لیمو سنگی برای پاک کردن چربی‌ها و لکه‌ها از روی انواع وسایل، دور کردن حشرات، لکه آب سخت، خوشبو کردن فضا و … امری بسیار متداول است.

 

انواع ماسک‌ها

به جهت کاربردهای فراوان لیمو سنگی برای زیبایی در ساخت انواع ماسک‌های صورت، پوست بدن، مو و … استفاده می‌شود.

 

استفاده در آشپزخانه 

علاوه بر کاربرد لیمو سنگی در آشپزی، از آن برای افزایش طول عمر مواد غذایی، پاک‌سازی میکروب‌ها از روی ظروف آشپزخانه، تهیه دمنوش‌های خوش‌طعم، تهیه سس‌ها و … بهره برده می‌شود.

 

تهیه انواع نوشیدنی‌ها 

به دلیل طعم شیرین‌تر و خوشمزه این لیمو از آن برای تهیه لیموناد، انواع نوشیدنی‌های خنک تابستانه، نوشیدنی‌های گرم زمستان، اسموتی‌ها، دسرها و نوشابه‌ها استفاده می‌شود.

لیمو سنگی خشک

 

سخن پایانی

بخش زیادی از کاربردها و فواید لیمو سنگی در این مقاله بررسی شد. آن‌چه مسلم است این است که مصرف روزانه لیمو سنگی برای حفظ سلامتی و شادابی بدن امری ضروری است. در فصل‌های برداشت این محصول می‌توانید این میوه را به صورت تازه از فروشگاه‌ها خریداری کنید. در غیر این صورت از لیمو سنگی خشک بهره ببرید. میوه خشک لیمو سنگی را می‌توان روزانه به روش‌های گوناگون مانند تهیه دمنوش‌های خوش‌عطر میل کرد تا شادابی و نشاط را برای شما به ارمغان بیاورد.

لیمو خشک

میوه خشک موژانقیمت ۱ کیلو (تومان)
آلو شابلون ۵۲۰,۰۰۰
آلو خاکی ۶۴۰,۰۰۰
آناناس کمپوتی ۹۹۸,۰۰۰
آناناس میوه خشکتماس بگیرید
انبه خشک۱،۹۹۸،۰۰۰
باقالی خشک۹۹۰،۰۰۰
میوه خشک به ۵۱۵،۰۰۰
پرتقال تامسون۲۹۸،۰۰۰
پرتقال تو سرخ ۳۱۵،۰۰۰
توت فرنگی خشک۹۹۸،۰۰۰
خربزه ۲۹۸،۰۰۰
خربزه زرد ۲۹۸،۰۰۰
خرمالو خشک۴۷۵،۰۰۰
خرمالو بدون پوستتماس بگیرید
زرشک۱،۹۹۸،۰۰۰
زردآلو خشک۴۵۵،۰۰۰
سیب زرد۴۷۵,۰۰۰
سیب قرمز۳۳۵,۰۰۰
شلیل خشک----
کیوی۷۵۵،۰۰۰
گلابی خشک ۴۵۸،۰۰۰
گوجه فرنگی۳۸۹،۰۰۰
لیمو ترش۳۸۵،۰۰۰
لیمو سنگی ۳۶۵،۰۰۰
موز۷۵۵،۰۰۰
نارگیل۵۷۵،۰۰۰
نارنگی۲۹۹،۰۰۰
هلو۵۸۹،۰۰۰
پیاز۳۵۰,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۲۵۰ گرمی۱۹۸,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۳۰۰ گرمی۲۳۰,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۵۰۰ گرمی۳۸۰,۰۰۰
مخلوط میوه خشک ۷۷۰,۰۰۰
۴,۷۵۱
https://mojan-co.com/?p=8745
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا ایمانی
محمدرضا ایمانی
5 ماه قبل

بسیار عالی واقعا لیمو سنگی تمام خواصی که گفته شده دارد چونکه تجربه کرده ام وثمرش را گرفته ام