آموزش

فواید خوردن گوجه‌فرنگی خشک شده برای سلامتی چیست؟

فواید خوردن گوجه‌فرنگی خشک

آخرین بروز رسانی ۱۹ دی, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

گوجه‌فرنگی‌های تازه رطوبت بالایی دارند و به همین دلیل هم خیلی زود خراب می‌شوند. با خشک کردن گوجه‎‌فرنگی می‌توان عمر آن را طولانی‌تری و طعم‌اش را حفظ کرد. گوجه فرنگی خشک شده سرشار از مواد مغذی است که فواید سلامتی دارد.

مواد مغذی

یک فنجان گوجه فرنگی خشک شده ۱۳۹ کالری، ۸ گرم پروتئین و ۷ گرم فیبر دارد. این یعنی که مردان، ۱۴% پروتئین و ۱۸%  فیبر دریافت می کنند، در حالی که زنان ۱۷% پروتئین و ۲۸% فیبر دریافت می‌کنند. یک فنجان گوجه‌فرنگی خشک شده ۳۹% از پتاسیم توصیه شده روزانه را دارد که برای انقباض عضلانی و انتقال تکانه‌های عصبی ضروری است. مردان ۸۲%  و زنان ۲۷%  از نیاز روزانه توصیه شده آهن را دریافت می‌کنند. این ویتامین‌های B برای تبدیل غذا به انرژی، حفظ سیستم عصبی و حفظ سلامت پوست ضروری هستند. شما هم چنین ۱۹% از مصرف روزانه ویتامین K را دریافت خواهید کرد که برای لخته شدن خون و رساندن نیازهای معدنی استخوان ضروری است.

آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب از سلامت شما محافظت می‌کنند. یک فنجان گوجه‌فرنگی خشک شده ۲۳ % از نیاز روزانه توصیه شده ویتامین C و ۱۶% ویتامین A را تامین می‌کند. ویتامین C از سیستم ایمنی بدن حمایت و رادیکال‌های آزاد را در سراسر بدن خنثی می‌کند. ویتامین A به گروهی از مواد با نقش‌های متفاوت اطلاق می‌شود. به عنوان یک ویتامین، برای بینایی ضروری است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. سه عضو دیگر از خانواده ویتامین A(لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین) به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. یک فنجان گوجه‌فرنگی خشک شده می‌تواند از چشمان شما در برابر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مثل آب مروارید و محافظت کند. فعالیت ضدسرطانی دارد و به ویژه خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

سلامت قلب

آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش التهاب در رگ‌های خونی به سلامت قلب کمک می‌کنند. یک وعده گوجه‌فرنگی خشک شده با تامین ۶% از کلسیم توصیه شده روزانه و ۲۵% منیزیم، فواید بیشتری برای قلب دارد. کلسیم جزء شناخته شده استخوان‌ها است، اما انقباض ماهیچه‌های قلب را نیز تحریک می‌کند. منیزیم نقش معکوس دارد و با شل شدن عضلات قلب به اطمینان از ریتم طبیعی قلب کمک می‌کند. کلسیم و منیزیم هم چنین با هماهنگ کردن انقباض و شل شدن دیواره رگ‌های خونی، فشار خون را تنظیم می‌کنند.

استخوان‌های قوی

۱ فنجان گوجه‌فرنگی خشک شده علاوه بر این که حاوی ۶% کلسیم مورد نیاز روزانه است، ۲۵% منیزیم و ۲۷% فسفر توصیه شده را دارد. کلسیم با فسفر ترکیب می‌شود و ماده معدنی اولیه استخوان‌ساز را ایجاد می‌کند.

 

موارد مصرف گوجه‌فرنگی خشک‌شده

گوجه‌فرنگی خشک‌شده شیرین، تند و جویدنی است و برای تزئین غذاهایی مانند سالاد و پاستا استفاده می‌شود.

سالادها و ساندویچ‌ها: گوجه‌فرنگی‌ها را با کمی سس سالاد مرینیت کنید و سپس در زمستان یا روی ساندویچ از گوجه‌فرنگی در سالاد خود لذت ببرید.

گوجه‌فرنگی خشک خردشده یا قطعه شده را در غذاهایی که پایه فیله گوشت دارند اضافه کنید.

منبع: healthyeating.
۸۳
https://mojan-co.com/?p=11202
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها