آموزش, راهنمای خرید, معرفی محصول

طرز تهیه آجیل هندی

قیمت آجیل هندی

آخرین بروز رسانی ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

آجیل هندی یکی از تنقلاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌است. آنچه این نوع از آجیل را از دیگر انواع آجیل معمولی متمایز می‌کند، طعم تند و پر ادویه آن است. به همین دلیل نیز نام آجیل هندی را برای آن در نظر گرفته‌اند. این آجیل خوش‌خوراک ترکیبی زیبا از رنگ‌های زرد، سبز و نارنجی دارد.

البته طعم خاص آجیل هندی به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. طرفداران محصولات تند زیاد نیستند. ولی برای آن دسته از افرادی که از میل کردن میان‌وعده‌های پرادویه لذت می‌برند، بسیار جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود.

ترکیبات تشکیل‌دهنده آجیل هندی

به جز بادام زمینی، هیچ وجه تشابه دیگری بین آجیل معمولی و آجیل هندی وجود ندارد. ترکیبات آجیل هندی شامل سبزیجاتی نظیر باقلا، نخودفرنگی، دال عدس، نخود و ذرت است. یک جزء خاص دیگر نیز در این آجیل وجود دارد که از آن به عنوان آجیل هندی رشته‌ای یاد می‌شود. گاهی از برنج بوداده نیز در آجیل هندی استفاده می‌نمایند. با توجه به ترکیبات سبزیجات محور این نوع از آجیل، می‌توان آن را بسیار مقوی و پرخاصیت در نظر گرفت.

آجیل هندی چگونه تهیه می‌شود؟

طرز تهیه آجیل هندی رشته‌ای

برای تهیه‌ی آجیل هندی رشته‌ای، با استفاده از ترکیب موادی همچون آرد نخودچی و آب، یک خمیر درست می‌کنند. ادویه‌های خاصی به خمیر حاصل اضافه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به فلفل قرمز، زردچوبه، نمک، زیره و تخم گشنیز اشاره کرد.

این خمیر را با استفاده ابزار مختلف به شکل‌هایی همچون رشته‌های نازک و ضخیم یا حتی گرد و توپی درمی‌آورند. معمولا اشکال مختلف را با ادویه‌های مجزا تهیه می‌نمایند. برای مثال در آجیل هندی رشته‌ای ضخیم، طعم زیره غالب است. پس از آماده‌سازی رشته‌ها، آن‌ها را در روغن داغ و زیاد برای دقایق بسیار کوتاهی سرخ می‌کنند. سپس رشته‌های سرخ شده را روی یک دستمال تمیز قرار می‌دهند تا روغن‌های اضافی آن گرفته شده و نیز سرد شوند. حالا آجیل هندی رشته‌ای آماده مصرف است.

معمولا آجیل هندی رشته‌ای در ترکیب با سایر اجزای آجیل هندی مصرف می‌شود.                                                        

طرز تهیه دیگر اجزای آجیل هندی

مواد دیگر موجود در آجیل هندی مثل باقلا، نخود فرنگی یا بادام زمینی را ابتدا در مخلوطی از ادویه‌های مخصوص می‌غلتانند و سپس آن‌ها را در فر قرار می‌دهند تا به خوبی برشته و ترد شوند. پس از خنک شدن، آماده مصرف هستند. معمولا برای یکدستی رنگ آجیل هندی به آن رنگ خوراکی نارنجی نیز اضافه می‌نمایند. گاهی نیز باقلا و بادام زمینی را در روکش‌های ترد و خوشمزه‌ای قرار می‌دهند.

مزایا و معایب مصرف آجیل هندی

مانند هر ماده خوراکی دیگری، مصرف آجیل هندی نیز مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در ترکیبات آجیل هندی، به خصوص از نوع رشته‌ای آن، روغن زیادی استفاده می‌شود. بنابراین استفاده زیاد از این آجیل برای افراد چاق یا مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مناسب نخواهد بود.

ادویه‌های زیاد و تند این آجیل اگرچه باب طبع بسیاری از افراد است، ولی می‌تواند برای معده مشکلاتی را پدید آورد. همانطور که می‌دانید ادویه‌جات موادی محرک هستند، از این رو بر دیواره داخلی معده اثر گذاشته و باعث زخم معده یا سوزش معده می‌شوند. یک اثر جانبی دیگر در صورت استفاده بیش از اندازه از خوراکی‌های تند، کاهش حساسیت چشایی است. به مرور حس چشایی فرد ضعیف می‌شود و دیگر طعم‌ها را مانند قبل، واضح و با شدت زیاد احساس نخواهد کرد.

اولین نکته‌ای که در مورد مزایای آجیل هندی می‌توان بیان کرد، حضور سبزیجات در ترکیبات آن است. آن هم سبزیجاتی که شاید کمتر مورد استقبال افراد جوان‌تر و کودکان قرار بگیرند.

مواد تند علاوه بر مضراتی که همیشه برای آن‌ها مطرح می‌شود، خواص زیادی دارند. ادویه‌هایی نظیر فلفل قرمز، زیره و زردچوبه در بالا بردن سوخت و ساز بدن، تسکین دردها و پیشگیری از بیماری‌های عفونی نقش مهمی ایفا می‌کنند. ادویه‌های با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز دارای میزان زیادی آنتی‌اکسیدان بوده؛ از این رو رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین برده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

آجیل هندی

ترکیبات آجیل هندی برای چه گروهی از افراد مناسب است؟

مصرف آجیل هندی به صورت کنترل شده برای کودکان و نوجوانانی که به خوردن میان‌وعده‌های ناسالمی مانند چیپس و پفک عادت کرده‌اند، بسیار مناسب است. نمی‌شود آجیل هندی را در دسته خوراکی‌های مطلقا سالم قرار داد ولی ضرر آن از چیپس به مراتب کمتر است و در عین حال همان تردی و احساس لذت را در بر دارد. با مصرف این نوع از آجیل، به تدریج ذائقه‌ی افراد تغییر کرده و به سمت مصرف میان‌وعده‌هایی بهتر متمایل می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که نباید در مصرف آجیل هندی زیاده روی کنید.

۱,۳۹۱
https://mojan-co.com/?p=12095
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گلنار
گلنار
8 ماه قبل

چقدر مطالبتون مفید بود❤️ ممنون🙏🏻