سلامت

چگونه اختلال خوردن در ماه رمضان را کنترل کنیم؟

چگونه بدون اختلال خوردن، ماه رمضان را طی کنیم؟

در صورت داشتن اختلال خوردن در ماه رمضان، روزه‌دار ممکن است با چالش‌های متفاوتی مواجه شود. در این زمان پرهیز از برخی موارد و داشتن یک برنامه غذایی بسیار کمک کننده خواهد بود. ماه رمضان نهمین ماه از تقویم اسلامی است و مسلمانان در این ماه از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند. در عوض، آنها بر رشد معنوی، تأمل، عبادت و اعمال خدمت تمرکز می‌کنند.

برای مسلمانانی که اختلال خوردن دارند، ممکن است روزه گرفتن در ماه رمضان چالش برانگیز باشد. ماهیت روزه به گونه‌ای است که لازم است مقدار زیادی غذا را در یک زمان کوتاه بخورید.

روزه گرفتن با چالش‌هایی همراه است اما قرار نیست کاملا تأثیر منفی بر سلامت روحی یا جسمی شما بگذارد.

5 نکته برای بهبود اختلال خوردن در ماه رمضان

۵ نکته برای بهبود اختلال خوردن در ماه رمضان

گذراندن ماه رمضان زمانی که افراد دچار اختلال خوردن‌اند، ممکن است دشوار باشد. اما شما می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید تا ماه مبارک را برای شما راحت‌تر کند. موارد زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

۱. تعیین حد و مرز؛ اولین اقدام برای مقابله با اختلال خوردن

بخش بزرگی از ماه رمضان می‌تواند حول محور ایده ضیافت با دیگران باشد، با فرهنگ های مختلف مسلمان در سراسر جهان، شام (افطار) را به یک رویداد اجتماعی تبدیل می‌کند. بسیاری از مسلمانان ممکن است مهمانی‌های شام را با عزیزان خود برپا کنند یا در مراسم‌های افطار عمومی شرکت کنند.

اگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، بهتر است برای حضور در مهمانی‌های افطار برنامه‌ریزی داشته باشید تا بدون ایجاد اختلال در برنامه غذایی خود، روزه بگیرید و هم در مهمانی‌های افطار شرکت کنید.

سحری ماه رمضان - اختلال خوردن

۲. وقت گذاشتن برای سحری؛ مهم‌ترین اقدام در برابر اختلال خوردن

در ماه رمضان، مسلمانان در سراسر جهان قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار می‌شوند تا وعده سحری معروف را بخورند تا یک روز روزه را آغاز کنند. اگر روزه می‌گیرید، برای حفظ انرژی در طول روز، مهم است که برای خوردن سحری وقت بگذارید.

خوردن وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا و چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها را در نظر بگیرید. این غذاها ممکن است احتمال احساس خستگی یا سستی را در طول روز کاهش دهند. همچنین برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی خود از قبل به بالا بردن کیفیت سحری شما کمک می‌کند.

۳. داشتن برنامه غذایی

گذراندن ماه رمضان ممکن است به قدرت و اراده زیادی نیاز داشته باشد و اگر اختلال خوردن دارید، می‌تواند شدیدتر باشد. داشتن برنامه غذایی راهی عالی برای شناسایی و پیگیری احساسات شما در طول ماه است. داشتن برنامه غذایی کمک می‌کند تاثیر هر ماده غذایی را شناسایی کنید و با بهبود آن‌ها، در شرایط جسمی بهتری روزه بگیرید. با پاسخ داد به سوالات زیر شناخت دقیق‌تری از شرایط خود برای روزه گرفتن خواهید داشت:

  • امروز در مورد غذا چه احساسی داشتید؟
  • آیا در موقعیت اضطراب‌زا قرار گرفتید؟
  • چگونه آن موقعیت‌ها را مدیریت کردید یا دفعه بعد چگونه می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید؟
  • آیا لحظاتی وجود داشته که احساس شادی داشته باشد؟
  • فردا چگونه می‌تواند بهتر باشد؟

۴. نماز به عنوان فرصتی برای ذهن آگاهی

نماز می‌تواند فرصتی عالی برای استراحت از کارهای روزانه و یافتن زمانی برای تمرکز حواس فراهم کند. زمان نماز می‌تواند شبیه به جستجوی مکانی آرام برای دعا کردن، وقت گذاشتن برای تفکر و تمرکز بر حرکات باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد افرادی که به طور منظم نماز می‌خوانند و در عین حال تمرکز حواس دارند، نسبت به افرادی که توجهی به ذهن آگاهی ندارند، سلامت روانی بهتری دارند.

۵. داشتن برنامه پیشگیری در مواجهه با اختلال خوردن

اگر فکر می‌کنید ماه رمضان ممکن است علائم اختلال خوردن شما را تشدید کند یا منجر به عود رفتارهای ناخواسته شود، تهیه یک برنامه پیشگیری از عود قبل از شروع ماه مبارک یا در هر زمانی از ماه می‌تواند مفید باشد. این طرح ممکن است شامل فهرستی از موارد زیر باشد:

  • محرک‌های شناخته شده شما؛ بنابراین می‌توانید در مورد راه‌هایی برای جلوگیری از آن‌ها فکر کنید.
  • راهبردهای مقابله‌ای که برای شما مفید بوده و می‌توانید دوباره از آن‌ها استفاده کنید.
  • ابزارهای جدیدی که می‌توانید برای کاهش احتمال تجربه یک شکست پیاده‌سازی کنید.
  • افرادی که می‌توانید در موقعیت‌های چالش برانگیز به آن‌ها اعتماد کنید، مانند عزیزان مورد اعتماد یا یک درمانگر

راشل گلدبرگ، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز در لس آنجلس که متخصص در اختلالات خوردن است. راشل توصیه می‌کند که تمرکز بر جنبه‌های معنوی ماه رمضان، مانند دعا، تفکر و اجتماع، به تغییر تمرکز از غذا کمک کند.

ماه رمضان بدون روزه

ماه رمضان بدون روزه

در ماه رمضان، مسلمانان اعمال خیریه خود را افزایش می‌دهند که به آن صدقه نیز می‌گویند. صدقه معمولاً شامل کمک‌های مالی می‌شود، اما می‌تواند شامل صرف داوطلبانه وقت شما برای هدفی مانند یک پروژه اجتماعی نیز باشد.

صرف وقت بیشتر در نماز می‌تواند راهی عالی برای افزایش معنویت در ماه رمضان باشد. پس از افطار اکثر مسلمانان تا ساعات پایانی در مسجد جمع می‌شوند تا با هم عبادت کنند و محیطی پر جنب و جوش و شاد ایجاد کنند.

ماه رمضان می‌تواند زمان بسیار خوبی برای آشنایی بیشتر با علایق اسلامی خود از طریق خواندن ادبیات اسلامی و شرکت در سخنرانی‌های مذهبی باشد.

منبع: healthline.com

۱۲۹
https://mojan-co.com/?p=15737
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها