سلامت

همه چیز درباره لیمو ترش خشک و لیمو سنگی خشک

انواع لیمو

آخرین بروز رسانی ۲۲ تیر, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

انواع لیموها از لحاظ ظاهری و مزه شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند با این‌حال تفاوت‌های زیادی نیز در میان آن ها وجود دارد. لیمو سنگی و لیمو ترش دو نوع از محبوب‌ترین انواع لیمو در دنیا هستند که در این مطلب به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو می‌پردازیم.

 

انواع لیمو کدامند؟ 

ممکن است برای شما نیز سؤال شده باشد که چند نوع لیمو داریم؟ درواقع لیمو میوه‌ای از گروه مرکبات است. از مرکبات دیگر می‌توان به کریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی و … اشاره کرد. لیمو انواع بسیار زیادی دارد و در همه جای دنیا قابل پرورش است اما بیشتر با محیط‌های گرمسیری سازگار است. به غیر از دو نوع محبوب لیمو سنگی و لیمو ترش می‌توان به انواع دیگری مانند لیمو خونی، لیمو زنجبیلی، لیمو کلیدی، لیمو کالامانسی و … اشاره داشت که در نقاط مختلفی رویش می‌کنند.

 

فرق لیمو سنگی با لیمو ترش در چیست؟

در زبان انگلیسی لایم (Lime) و لمون (Lemon) به ترتیب به لیمو ترش و لیمو سنگی گفته می‌شود. بنابراین اگر از دستور غذاهای خارجی پیروی می‌کنید به تفاوت این دو واژه دقت کنید.

هر دو این میوه‌ها از زمان‌های بسیار دور در زمینه‌های گوناگونی مانند آشپزی، طعم دادن، تهیه انواع نوشیدنی، نگهداری مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی، پاک‌کننده‌ها و … کاربرد داشته‌اند. با وجود این‌که ممکن است گاهی تشخیص این دو از یکدیگر کمی سخت باشد اما از لحاظ ساختاری با هم تفاوت دارند. در ادامه به تفاوت‌ها و شباهت‌های لیمو ترش و لیمو سنگی می‌پردازیم.

 

تفاوت‌های ظاهری لیمو سنگی و لیمو ترش 

در اولین قدم باید به شکل ظاهری این دو میوه پرداخت. ممکن است گاهی تشخیص لیمو ترش با لیمو سنگی دشوار باشد اما اگر دقت کافی داشته باشید می‌توان به راحتی این کار را انجام داد.

ظاهر لیمو ترش: لیمو ترش بیشتر به رنگ سبز روشن بوده و از لیمو سنگی کوچک‌تر و گردتر است.

لیمو سنگی: بیشتر به رنگ زرد روشن می‌زند و بیضی‌تر و کشیده‌تر از لیمو ترش است.

البته ممکن است در زمان کال بودن، این دو میوه با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

 

فرق لیمو سنگی و ترش در طعم

هر دو لیمو مزه‌ی ترش غالبی دارند اما لیمو سنگی نسبت به لیمو ترش، شیرین‌تر است که به دلیل میزان قند بیشتر در آن است. لیمو ترش ممکن است کمی طعم تلخ نیز داشته باشد.

 

کاربردهای لیمو ترش و لیمو سنگی

هر دو این میوه‌ها در آشپزی کاربرد دارند و می‌توان در تهیه انواع غذاها، سالادها، سس‌ها و … از آن‌ها استفاده کرد. البته این‌که از کدام یک برای چه کاری استفاده می‌کنید کاملاً بستگی به ذائقه شخصی شما و غذای مورد نظر دارد.

 

فواید مشترک لیمو سنگی و لیمو ترش

به‌طور کلی این دو لیمو دارای عناصر و ویتامین‌هایی مانند کربوهیدارت، ویتامین C، فولات، آهن، پتاسیم، ویتامین B6 و … می‌باشند. با وجود تفاوت‌های ظاهری و تفاوت در طعم این دو میوه، بسیاری از خواص آن‌ها مشترک است که در ادامه این خواص مهم و مشترک را بررسی می‌کنیم.

آلو شابلون خشک

فیبر فراوان 

وجود فیبر قابل توجه در هر دو میوه به بهبود سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر میزان نفخ را کاهش می‌دهد.

 

منبعی غنی از ویتامین ث 

یکی از ویژگی‌های قابل توجه لیمو ترش و لیمو سنگی دارا بودن میزان زیادی ویتامین ث است. این ویتامین در بهبود سیستم دفاعی بدن، تقویت پوست و مو، تقویت دستگاه تنفسی، رفع التهابات بدن و پیشگیری از انواع بیماری‌ها نقش به‌سزایی دارد.

 

ترکیبات ضدباکتریایی 

وجود انواع ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدباکتری در این دو میوه سبب می‌شود تا از انواع بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری شود.

 

اسید سیتریک

وجود اسید سیتریک در این دو نوع لیمو اثر حفاظتی در برابر التهابات مغزی و کبدی دارد و می‌تواند به دفع بهتر سموم و آلودگی‌ها از بدن کمک کند.

 

رفع کم خونی 

در این دو نوع علاوه بر وجود آهن ماده‌ای وجود دارد که به جذب آهن کمک بسیاری می‌کند و آن اسکوربیک اسید یا ویتامین ث است. با مصرف لیمو می‌توان از بروز کم‌خونی پیشگیری کرد یا به درمان آن پرداخت.

 

چرا باید لیمو را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟ 

انواع لیمو دارای خواص بسیار چشم‌گیری هستند که نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن، پیشگیری از انواع بیماری‌ها و شادابی انسان دارند. بنابراین جا دادن لیمو در رژیم غذایی روزانه امری ضروری به نظر می‌رسد. ممکن است تصور کنید که چنین امری امکان‌پذیر نیست و در تمامی روزهای سال به این میوه‌های پرخاصیت دسترسی ندارید. اما کافی است که لیمو خشک سنگی یا لیمو ترش خشک را از فروشگاه‌های معتبر و استاندارد تهیه کنید تا روزانه از خواص این میوه‌ها بهره‌مند شوید.

تفاوت لیمو سنگی با لیمو خشک در این است که لیموی خشک مدت زمان بیشتری بدون خراب شدن در دسترس شما خواهد بود و برای انواع غذاها و نوشیدنی‌ها قابل استفاده است. برای انواع دمنوش‌ها، شربت‌ها، غذاها، سالادها، دسرها و … می‌توانید از لیموی خشک شده بهره ببرید و به خواص آن دست پیدا کنید

۲,۰۸۹
https://mojan-co.com/?p=8765
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرامرز
فرامرز
3 ماه قبل

سلام. ممنون از مطلب خوبتون. لیمو سنگی در زبان انگلیسی stone lemon است که با یک سرچ ساده در گوگل می شود صحت این گفته من را تایید کرد. lemon در زبان انگلیسی می بایست لیمو شیرین باشه. لیمو ترش هم که معادل انگلیسی آن می شود sour lemon. همچنین Lime هم برای لیمو ترش استفاده می شود.حالا باید دید که در فرهنگ غربی ها که توصیه می شود lemon water بنوشید که برای سلامتی خوبه، آیا منظورش اسلایس های لیمو شیرین یا لیمو ترش در آبه؟ https://www.healthline.com/health/food-nutrition/benefits-of-lemon-water
بنابراین دقت در این واژه ها بیشتر، کسانی را که می خواهند از رفرنس های انگلیسی زبان استفاده کنند سر در گم می کند. با تشکر از زحمات شما و مطلب خوبتون