سلامت

مزیت اصلی میوه خشک برای سلامتی چیست؟

مزیت اصلی میوه خشک برای سلامتی چیست؟

آیا میوه خشک به اندازه میوه تازه مغذی است؟ چقدر در روز انرژی جذب می‌کند؟ در متن پیش‌رو تلاش شده تا با کمک متخصصین تغذیه به این پرسش‌ها پاسخ داده و تفاوت‌های تغذیه‌ای را توضیح دهیم.

میوه خشک چیست؟

همان‌طور که از نام میوه خشک پیداست، نسخه خشک شده‌ای از انواع مختلف میوه‌هاست که با حفظ خواص میوه، حجم و آب آن کم می‌شود. کشمش، خرمالو، آلو و زردآلو رایج‌ترین نوع میوه خشک‌اند.

مزیت اصلی میوه خشک برای سلامتی چیست؟

  1. منبع آنتی اکسیدان‌های محافظ

میوه‌های خشک سرشار از ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی‌اند.. این ترکیبات می‌توانند ضامن سلامتی باشند و بر بهبود جریان خون و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌هایی از جمله بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط باشد.

  1. منبع غنی از ریز مغذی‌ها

از آن جایی که میوه‌های خشک آب کمتری دارند، در مقایسه با میوه‌های تازه، منبع غلیظ‌تری از ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند. میوه‌های خشک جزء اصلی هرم غذایی هستند و شیرینی طبیعی آن‌ها باعث تشویق مصرف‌کننده می‌شود. با این حال، کالری آن‌ها در مقیاس حتی ۱۰۰ گرم هم بسیار بالاست.

  1. منبع مفید فیبر غذایی

میوه‌های خشک تقریباً دو تا سه برابر بیشتر از میوه‌های تازه فیبر دارند. بسیاری از ما به اندازه کافی فیبر مصرف نمی‌کنیم که برای عملکرد گوارشی و کمک به کاهش سرعت هضم و جذب مهم است. مصرف بیشتر فیبر میوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.

  1. می‌تواند به سلامت استخوان کمک کند

مطالعات نشان می‌دهند که آلو خشک می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند. سطوح بالای مواد مغذی سالم برای استخوان‌ها مثل ویتامین K موجود در میوه‌های خشک، مانند آلو.

  1. می‌تواند به زایمان بهتر در دوران بارداری کمک کند.

خوردن میوه‌های خشک مثل خرما در چند هفته آخر بارداری ممکن است به باروری راحت‌تر کمک کند.

آیا میوه خشک برای همه بی‌خطر است؟

اگر دوست دارید وزن کم کنید یا وزن‌تان را در همین حد حفظ کنید، مجبورید تا به برنامه غذایی‌تان توجه کامل داشته باشید یا آن را تغییر دهید. میوه‌های خشک آب کمتری دارند، محتوای کالری آن بسیار بیشتر از میوه‌های تازه است.

با این حال، برای کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند یا اشتهای کمتری دارند (مانند افراد مسن)، میوه‌های خشک می‌تواند یک ترکیب مفید باشد. گفته می‌شود، چون میوه خشک به طور طبیعی سرشار از پتاسیم و قند است، برای مبتلایان به بیماری کلیوی گزینه چندان مناسبی نیست. به علاوه لازم به یادآوری است که اگرچه قند موجود در میوه خشک طبیعی است، باز هم می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

بهتر است میوه‌های خشک را همراه با وعده‌های غذایی یا با غذاهای غنی از پروتئین مثل ماست یا آجیل مصرف کنید تا این که در طول روز میان‌وعده مصرف کنید.

دی‌اکسید گوگرد و باقی سولفیت‌ها اغلب به میوه‌های خشک اضافه می‌شوند تا رنگ آن ها را حفظ کنند، این‌ها می‌توانند علائم آلرژی را در برخی افراد ایجاد کنند. قوانین برچسب‌گذاری مواد غذایی در بریتانیا، مواد غذایی از پیش بسته‌بندی شده را ملزم می‌کند که به وضوح این مواد افزودنی را برچسب‌گذاری کنند.

 

 

۱۶۸
https://mojan-co.com/?p=11371
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها