سلامت, آموزش, راهنمای خرید

بهترین آجیل برای دوران بارداری چیست؟

بهترین آجیل برای دوران بارداری چیست؟

مصرف آجیل در دوران بارداری

بارداری از مقاطع بسیار مهم در زندگی بانوان است که علاوه بر مراقبت‌های پزشکی ویژه، نیاز به یک رژیم غذایی مناسب هم دارند. هر ماده غذایی که مادر در طول دوران بارداری خود مصرف می‌کند، مستقیم یا غیرمستقیم، بر وضعیت جنین تاثیرگذار است.

یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی، آجیل‌ها هستند. امروزه متخصصان، مصرف آجیل را برای مادران باردار یک اولویت می‌دانند.

بهترین آجیل‌ برای دوران بارداری کدام است؟

بهترین آجیل برای دوران بارداری چیست؟

بهترین آجیل برای دوران بارداری چیست؟

بهترین آجیل برای دوران بارداری، همان مغزهای رایجی هستند که در اکثر مواقع استفاده می‌کنیم. چهار مغز پسته، بادام، فندق و بادام هندی یکی از بهترین ترکیبات آجیل برای مادر باردار است. البته نباید از خواص بی‌اندازه بادام زمینی و گردو غافل شد. حتما درباره فواید مصرف تخمه آفتابگردان در این دوره نیز مطالبی به گوشتان خورده. در ادامه به بررسی انواع این آجیل‌ها می‌پردازیم:

بادام هندی در دوران بارداری

بادام هندی در دوران بارداری

خواص آجیل چهار مغز برای مادر و جنین

  • بادام هندی و پسته از بهترین آجیل‌ها برای دوران بارداری هستند. مصرف این‌ها در سه ماهه اول بارداری در بهبود حافظه و رشد سیستم عصبی کودک تاثیر به‌سزایی دارد.
  • بادام درختی، حاوی مواد معدنی نظیر مس و فسفر است که در رشد جنین ضروری هستند. هم‌چنین بادام حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می‌باشد. همانطور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. یک سیستم ایمنی قوی برای زنان باردار از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ممکن است با توجه به وضعیت هر مادر، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برایش ضرر داشته باشد.
  • فندق منبع خوبی از دو ماده معدنی کلسیم و پتاسیم است. پتاسیم مانع از احساس خستگی می‌شود و کلسیم برای استخوان‌سازی و رشد عمومی جنین به کار می‌رود. فندق سرشار از اسیدهای چرب مفید است که به سلامت دستگاه گردش خون کمک شایانی می‌کنند. فندق هم‌چنین فیبر قابل توجهی دارد و باعث هضم بهتر غذای مادر می‌شود.

خواص بادام زمینی و گردو برای مادر و جنین

گردو با چربی‌های مفیدی که دارد، نسبت کلسترول خوب را در بدن افزایش داده و سبب کاهش فشار خون مادر می‌شود. هم‌چنین منگنز موجود در آن برای استخوان‌سازی جنین لازم است.

بادام زمینی تقریبا تمام مواد معدنی و مواد مغذی لازم برای مادر و جنین را در خود دارد. از این رو نباید از مصرف بادام زمینی در دوران بارداری غافل شوید.

در دوران بارداری چه میزان آجیل مصرف کنیم؟

گفته می‌شود که میزان تاثیر مواد غذایی مصرفی مادر باردار بر رشد جنین، در سه ماهه اول بارداری بیشتر از سایر اوقات است. با این حال هرچه به زمان زایمان نزدیک می‌شویم، جنین به غذای بیشتری نیاز دارد؛ در نتیجه میزان مصرف آجیل باید به تدریج در هر ماه افزایش پیدا کند. در سه ماهه اول بارداری، ۶۰ تا ۷۵ گرم آجیل توصیه می‌شود. در حالی که این مقدار در سه ماهه دوم و سوم باید به ۹۰ و ۱۲۰ گرم در روز برسد.

باید توجه داشته باشید که عدم رعایت اعتدال در مصرف هر ماده غذایی، هر چند بسیار مفید و مغذی باشد، سبب بروز مشکلات زیادی می‌گردد. آجیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. استفاده زیاد از حد مادر باردار از آجیل، می‌تواند احتمال ابتدا به آلرژی و یا آسم را در نوزاد بالا ببرد. هم‌چنین اضافه وزن نوزاد هنگام تولد محتمل خواهد بود.

فواید مصرف آجیل در دوران بارداری

تاکنون از مزایای مصرف آجیل در دوران بارداری به تفصیل صحبت کردیم اما بد نیست موارد مهم دیگری را نیز مطرح کنیم تا بیشتر با این دانه‌های جادویی آشنا شوید.

چربی موجود در مغزها از نوع چربی خوب است. یعنی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری در آن‌ها وجود دارد. اسید چرب ضروری، اسید چربی است که بدن قادر به ساختن آن نیست و تنها از طریق مواد غذایی مختلف تامین می‌شود. آجیل منبعی بسیار غنی از این نوع اسیدهای چرب است. امگا ۳ از دیگر چربی‌های مفید این دانه‌هاست.

آجیل حاوی مقدار مناسبی از اسیدفولیک است. اسید فولیک یا ویتامین B9 یکی از ویتامین‌هایی است که مادر باردار هرگز نباید با کمبود آن مواجه شود. کمبود این ویتامین زمینه‌ساز نقایص مادرزادی بسیاری در سیستم عصبی نوزاد است.

طبق تحقیقات انجام شده، استفاده مادر از آجیل در سه ماهه اول بارداری، مزایای ماندگاری در عملکرد مغز و حافظه نوزاد در سال‌های کودکی بر جا می‌گذارد. ویتامین D نیز که زنان ایرانی با کمبود آن مواجه هستند، در آجیل حضور دارد.

مضرات مصرف آجیل در دوران بارداری

به جز در مواردی که در مصرف آجیل زیاده‌روی می‌شود، ضرر خاصی برای آن ذکر نشده‌است. در مورد مادران باردار، توصیه می‌شود اگر خود یا پدر کودک به یکی از مغزهای آجیل یا بادام زمینی حساسیت دارند، از مصرف آن اجتناب کنند. آلرژی ایجاد شده ممکن است صدمات جبران ناپذیری بر جنین داشته باشد.

میوه خشک موژان، برترین تولید کننده انواع میوه خشک در ایران

۴۹۶
https://mojan-co.com/?p=12118
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها