راهنمای خرید, سلامت, معرفی محصول

فواید مویز: خواص اعجاب آور مصرف مویز برای سلامتی را بشناسید!

مویز

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

مویز یکی از خشکبار مقوی و خوش طعم است و فواید تاثیرگذاری دارد. در این مقاله از سایت موژان بیشتر با مویز، خواص و مضرات آن آشنا خواهیم شد.

مویز

مویز یکی از فرآورده‌های انگور است. انگور انواع مختلفی دارد و مویز از نوعی انگور سلطنتی به نام انگور شاهانی یا شانی بدست می آید. در واقع انگور شاهانی را خشک کرده و از آن مویز تولید می‌کنند. در کشور ایران، بهترین کیفیت انگور شاهانی در منطقه سردشت کشت و برداشت می شود.

مویز نیز نوعی کشمش به حساب می آید اما از نظر ظاهر، اندازه و رنگ با آن متفاوت می باشد. همچنین مویز درشت‌تر از کشمش است و به رنگ سیاه می باشد. مویز به نسبت نوع انگوری که از آن بدست آمده می تواند دانه دار یا بدون دانه باشد.

مویز به دلیل خوش طعمی در پخت انواع کیک و شیرینی بسیار استفاده می شود. همچنین در تهیه سالاد، دسر و اسموتی نیز از مویز استفاده می کنند. مویز پرگوشت و کم دانه یا بی‌دانه، باکیفیت‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوع مویز محسوب می شود که با اسفاده از آن می توانید لذت بیشتری ببرید.

خواص مویز

مویز برای سلامت جسمانی، خواص و فواید بسیاری دارد که موجب شده مصرف روزانه آن توصیه شود. در ادامه با خواص مویز آشنا خواهیم شد.

  • مقدار ۱۰۰ گرم مویز شامل ۲۸۳ کیلو کالری است که به خوبی می‌تواند انرژی بدن را تامین کند. ۷۴.۰۸ گرم کربوهیدرات، ۶۷.۲۸ گرم قند، ۶.۸ گرم فیبر غذایی، ۴.۰۸ گرم پروتئین، ۸۶ میلی‌گرم کلسیم، ۳.۲۶ میلی‌گرم آهن، ۴۱ میلی‌گرم منیزیم، ۰.۴۶۹ میلی‌گرم منگنز، ۱۲۵ میلی‌گرم فسفر، ۸۹۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم سدیم و ۰.۶۶ میلی‌گرم زینک از دیگر مواد مغذی موجود در مقدار ۱۰۰ گرم مویز هستند. مویز با این میزان از مواد مغذی، می‌تواند به عنوان میان وعده در طول روز انرژی از دست رفته را جبران کند.
  • مویز منبع غنی از انواع ویتامین به ویژه ویتامین‌های گروه B است. تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین E از ویتامین‌هایی هستند که با مصرف مویز می‌توانید نیاز بدن را تامین کنید و کمبودها را جبران کنید.
  • ویتامین C موجود در مویز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان قوی موجب افزایش سلامت سلول‌های بدن می‎ شود. ویتامین K نیز در استحکام استخوان‌‌ها مؤثر عمل می‌کند.
  • ازدیگر خواص مویز، پروتئین است. پروتئین موجود در مویز آن را به خوراکی مورد علاقه ورزشکاران و گیاه‌خواران تبدیل کرده است. مویز در تامین پروتئین مورد نیاز بدن بسیار مؤثر عمل می‌کند.
  • مصرف مویز می‌تواند نقش مهمی در تامین کلسیم مورد نیاز بدن داشته باشد. کلسیم موجب استحکام استخوان‌ها و بهبود کیفیت دندان‌ها می‎شود. همچنین کلسیم می تواند از بروز سرطان، دیابت و فشار خون بالا پیشگیری کند.
  • مویز می‌تواند به پاک‌سازی و تقویت کبد و طحال نیز کمک کند تا این ارگان‌های حیاتی بدن، عملکرد بهتری داشته باشند.
  • از مواد مغذی موجود در مویز می‌توان به آهن اشاره کرد. مصرف مویز تولید گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد و وضعیت گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد.
  • از دیگر فواید مویز می‌توان به افزایش قوای جنسی مردان، رفع مشکل یبوست، تقویت حافظه و هوش، مؤثر در زیبایی پوست و مو، تقویت سیستم عصبی و ایمنی، بهبود عملکرد قلب و غده تیروئید و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد. می‌توانید برای تهیه خشکبارهای مقوی و تازه به فروشگاه موژان مراجعه کنید.
بهترین زمان مصرف مویز

نکاتی در مورد بهترین زمان مصرف مویز ارائه می‌دهد.

بهترین زمان مصرف مویز

صبح‌ها بهترین زمان برای مصرف مویز و دریافت مواد مقوی و مغذی آن است. زمانی که از خواب بیدار می شوید، تعدادی مویز را به صورت ناشتا مصرف کنید تا بدن شما تمامی خواص و فواید مویز را به طور کامل دریافت کند.

مصرف صبحگاهی و ناشتای مویز می‌تواند انرژی بدن شما را به خوبی تامین کند و هوشیاری مغزتان را افزایش دهد. اگر پس از بیدار شدن از خواب، احساس خستگی و ضعف دارید، مصرف مداوم مویز به مدت ۶ ماه می‌تواند سردی و بلغم را از بدنتان خارج کرده و نیروی جسمی و ذهنی شما را افزایش دهد.

میوه خشک

خواص مویز و گردو

مصرف آجیل از دیرباز بین مردم مرسوم بوده است. مصرف ترکیب مویز و گردو نیز از همین رسم منشا گرفته است. مصرف مویز و گردو با داشتن مواد مقوی و مغذی نظیر پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم و امگا ۳ می‌تواند نیازهای بدن را تامین کند. خواص مویز و گردو می‌تواند از کج خلقی، بدخوابی، بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا جلوگیری کند. همچنین مصرف آن‌ها، احساس سیری ایجاد می‌کند. این ویژگی باعث می شود مویز و گردو جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن داشته باشند. مویز و گردو مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. اگر به دنبال خواب راحت و مفید هستید، ترکیب مویز و گردو را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

حتما بخوانید: میوه پاپایا

چرا ۲۱ عدد مویز؟

مصرف ۲۱ عدد مویز از توصیه‌های کارشناسان طب سنتی است که ریشه مذهبی نیز دارد. به گفته آن‌ها مصرف ۲۱ عدد مویز به صورت ناشتا می‌تواند بیماری‌های بسیاری را پیشگیری کند. در طب سنتی، سنکنجبین، آبمیوه‌های ترش و عناب از خوراکی‌هایی هستند که به اصطلاح به عنوان مصلح مویز شناخته می‎شوند.

مضرات مویز

به شرح مضرات مویز می‌پردازد.

مضرات مویز

حفظ تعادل در مصرف هر ماده غذایی بهترین الگوی مصرف است. مویز با وجود فواید و خواص مقوی و مغذی، می‌تواند مضراتی برای سلامتی بدن داشته باشد. از مضرات مویز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف بیش از حد مویز، به دلیل کالری بالا، می‌تواند موجب افزایش وزن شود. به همین جهت افرادی که اضافه وزن دارند، نباید در مصرف مویز افراط داشته باشند.

حتما بخوانید : آلو بخار

بیماران دیابتی از افرادی هستند که باید در مصرف مویز احتیاط کنند. زیاده‌ روی در استفاده از مویز می‌تواند غلظت خون را افزایش دهد و فشار خون را بالا ببرد. به همین جهت بیماران دیابتی باید مویز را در تعداد محدود مصرف کنند.

افراد گرم مزاج نیز از دیگر افرادی هستند که مصرف افراطی مویز، به دلیل طبع گرم، برای آن‌ها مضر است.

خرید و قیمت میوه خشک

سخن پایانی

مویز یکی از خشکبار خوش طعم و پرطرفدار می باشد. این محصول را با خشک کردن میوه انگور از نوع شاهانی به دست می‌ آورند. بهترین نوع آن، مویز بی‌دانه و گوشتی است که خاصیت بیشتری دارد. مصرف ناشتای این خشکبار در دریافت کامل مواد مغذی آن تاثیر بسیاری دارد. در این مقاله  مویز، خواص، مضرات و ترکیب مویز و گردو را بررسی کردیم.

درباره ی این مقاله چه فکری می کنید؟ لطفا نظر خودتان را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. 

۵۹۲
https://mojan-co.com/?p=12837
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خیراله سلیمی
خیراله سلیمی
9 ماه قبل

سلام تغذیه مهمترین اصل سلامتی می باشد.

تحریریه موژان
مدیر
تحریریه موژان
9 ماه قبل

ممنون از درج نظر شما در سایت میوه خشک موژان

سمیر
سمیر
9 ماه قبل

ممنون از هفته نامه گرانقدر موژان و مطالب ارزنده اش

تحریریه موژان
مدیر
تحریریه موژان
9 ماه قبل
پاسخ به  سمیر

با سلام ممنون از درج نظر شما در سایت موژان