سلامت

تخمه کدو

تخمه کدو

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

تخمه کدو یکی از مغزهای خوش طعم است که در آجیل‌های چند مغز و تخمه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آن‌ها را به یک منبع غذایی طبیعی مقوی تبدیل کند. در این مقاله از سایت موژان در مورد تخمه کدو، فواید و بهترین زمان مصرف آن صحبت می‌کنیم.

تخمه کدو

بذر کدو در پایان فروردین ماه کاشته می‌شود. در این زمان دمای خاک به حداقل ۱۲ درجه سلسیوس می‌رسد که برای رشد بذر کدو مناسب است. پس از یک تا دو هفته، بذر کدو جوانه می‌زند و رشد گیاه آغاز می‌شود. کدو تنبل اواسط شهریور ماه رسیده و آماده برداشت می‌شود. پس از برداشت کدو تنبل‌ها، مرحله استخراج تخمه کدو آغاز می‌شود. پس از نصف کردن کدو، تخمه‌ها را از گوشته میوه جدا می‌کنند، سپس آن‌ها را شسته و خشک می‌کنند. در مصارف صنعتی و تجاری، تخمه کدو را پوست‌گیری کرده و مغز تخمه کدو را به عنوان محصول نهایی روانه بازار می‌کنند.

محل نگهداری تخمه کدو باید دور از نور و خنک باشد. همچنین باید آن را از رطوبت حفظ کنید تا عمر بیشتری داشته باشد. با رعایت این موارد می‌توانید تخمه کدو را بین ۳ تا ۴ ماه نگهداری کرده و مصرف کنید.

مصرف مغزها برای کودکان نیز مفید است و می‌تواند به رشد آن‌ها کمک کند. اما باید هنگام خوردن مغزها و تخمه‌ها مراقب آن‌ها باشید و به صورت دانه دانه و پس از بلع کامل یک دانه آن را مصرف کنید؛ چرا که احتمال خفگی وجود دارد.

فواید تخمه کدو برای مردان

تخمه کدو از مواد غذایی طبیعی است که فواید بسیاری برای سلامت بدن به ویژه در مردان دارد. افزودن تخمه کدو به رژیم غذایی و مصرف منظم آن می‌تواند در سلامت جنسی مردان مؤثر باشد.

کمبود روی (زینک) در مردان تاثیر مستقیم بر غدد جنسی آن‌ها دارد. با کاهش مقدار روی در بدن، از نیروی باروری مردان نیز کاسته می‌شود. یکی از دلایل این مساله، افت کیفیت اسپرم است که می‌تواند خطر ناباروری مردان را افزایش دهد.

روی از مواد مقوی موجود در تخمه کدو است که مصرف منظم آن می‌تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد و نیروی باروری مردان را افزایش دهد.

شیمی درمانی و بیماری‌های خودایمنی به کیفیت اسپرم آسیب می‌رسانند که با مصرف تخمه کدو می‌توان از این مساله پیشگیری کرد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در تخمه کدو، سطح هورمون تستوسترون در مردان را افزایش می‌دهد که در نهایت به کیفیت بالای اسپرم منجر می‌شود.

پروتئین از دیگر مواد مغذی موجود در تخمه کدو است که ماده لازم برای عضله‌سازی و ترمیم عضلات محسوب می‌شود. هر ۱۰۰ گرم تخمه کدو، بین ۲۳ تا ۳۳ میلی گرم پروتئین دارد که برای تاثیرگذاری بیشتر آن کافیست مصرف روزانه و مداوم داشته باشید.

فواید تخمه کدو برای زنان

فواید تخمه کدو برای زنان را شرح می‌دهد.

فواید تخمه کدو برای زنان

مواد مغذی و مقوی موجود در تخمه کدو برای زنان بسیار مفید است. زنان باردار با مصرف تخمه کدو و تامین نیاز بدن به روی در دوران بارداری، از تاثیرات منفی کمبود روی در رشد جنین جلوگیری می‌کنند.

یائسگی با عوارض جسمانی در زنان همراه است که مصرف تخمه کدو می‌تواند به آن‌ها در گذراندن این دوران با کمترین مشکل جسمی کمک کند. در تخمه کدو مقدار بالایی از فیتو استروژن وجود دارد. وجود  مقدار بالای فیتو استروژن در بدن، سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و در نتیجه؛ فشار خون، گر گرفتگی، درد مفاصل، سردرد و دیگر عوارض دردناک یائسگی کاهش پیدا می‌کنند.

ویتامین A، K و اسید‌های چرب امگا۳ از مواد مفید موجود در تخمه کدو هستند که در سلامت پوست و مو بسیار تاثیرگذار عمل می‌کنند. افزایش رشد مو، جلوگیری از ریزش مو، رفع خارش پوست سر، برطرف کردن شوره سر و بهبود خشکی و شکنندگی مو از خواص تخمه کدو در زیبایی موها می‌باشد.

حتما بخوانید: چه میوه ای برای روماتیسم خوبه

نحوه مصرف تخمه کدو برای پروستات

با توجه به تاثیرات مصرف تخمه کدو در سلامت جنسی و باروری مردان که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، حتما متوجه تاثیر مثبت مصرف تخمه کدو برای پروستات شده‌اید.

تخمه کدو دارای اجزای زیست فعالی است که می‌تواند از سرطان پروستات و بیماری هایپرپلازی خوش خیم پروستات پیشگیری کند. این ماده از تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات جلوگیری می‌کند و فرآیند از بین رفتن سلول‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. افزایش ترشح هورمون تستوسترون تاثیر مهمی بر درمان سرطان خوش خیم پروتستات دارد.

نحوه مصرف تخمه کدو برای پروستات، به صورتی که تاثیر خود را نشان دهد، روزانه و مداوم است. یک فنجان تخمه کدو برای تامین نیازهای بدن کافیست. اگر نمی‌توانید روزانه مصرف کنید، این مقدار را به صورت هفتگی در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

بهترین زمان مصرف تخمه کدو

به بهترین زمان مصرف تخمه کدو که بیشترین تاثیر را بر سلامتی دارد، می‌پردازد.

بهترین زمان مصرف تخمه کدو

یک آمینو اسید مهم در تخمه کدو وجود دارد که نام آن تریپتوفان می‌باشد. این ماده در بدن به سروتونین و سپس به ملاتونین تبدیل می‌شود. ملاتونین هورمون خواب است که با مصرف تخمه کدو چند ساعت قبل از خواب، می‌توانید کیفیت خواب خود را بهبود بخشید و ساعات مفید خواب خود را افزایش دهید. البته تخمه کدو را می‌توانید مانند سایر تخمه‌ها به عنوان تنقلات نیز مصرف کنید. هنگام تماشای سریال، مسابقه فوتبال و یا هر موقعیت دیگری می‌توانید تخمه کدو را مصرف کنید.

حتما بخوانید: میوه پاپایا

سخن پایانی

تخمه کدو که از میوه کدو تنبل به دست می‌آید، از تخمه‌های مقدی و مغذی است که می‌توان با مصرف آن، نیاز بدن به برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و غیره را تامین نمود. خواص تخمه کدو برای تمامی افراد و تمامی سنین مفید است و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف استفاده کرد. در این مقاله با تخم کدو و فواید آن برای مردان و زنان آشنا شدیم.

 

۶۳۳
https://mojan-co.com/?p=12945
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قدیری
قدیری
5 ماه قبل

سلام خیلی مفید و عالی بود