راهنمای خرید, سلامت, معرفی محصول

۸ مزیت شگفت انگیز و اعجاب آور زردآلو قیسی برای سلامتی

تاثیرات روی سلامتی زردآلو قیسی

آخرین بروز رسانی ۷ شهریور, ۱۴۰۲ توسط ایلیا

زردآلو (Prunus armeniaca) میوه ای هسته دار است که به آلو ارمنی هم شناخته می شود. زردآلو قیسی به شکل گرد، زرد رنگ و به صورت خشک شده می باشد. آنها شبیه یک نسخه کوچکتر از هلو هستند، اما طعم ترش آلوهای بنفش را نیز با خود حمل می کنند. آنها غنی از مواد مغذی می باشند و فواید بسیاری مانند بهبود هضم و سلامتی چشم برای سلامتی دارند.

در اینجا ۸ مزیت زردآلو قیسی برای سلامتی آورده شده است.

ارزش غذایی زردآلو قیسی 

زردآلو قیسی ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد.

فقط (۷۰ گرم) از زرد آلو قیسی می تواند مقدار مواد زیر را برای بدنتان فراهم کند:

  • کالری: ۳۴
  • کربوهیدرات: ۸ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰.۲۷ گرم
  • فیبر: ۱.۵ گرم
  • ویتامین A:  هشت درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین C:  هشت درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین E: چهار درصد از ارزش روزانه
  • پتاسیم: ۴ درصد از ارزش روزانه

علاوه بر این، این میوه خشک پر طرفدار منبع مناسبی از بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که همگی آنتی اکسیدان های قوی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن شما کمک می کنند.

ارزش غذایی زردآلو قیسی 

زردآلو قیسی آنتی اکسیدان بالایی دارد

زردآلو قیسی منبع عالی بسیاری از آنتی اکسیدان ها از جمله بتا کاروتن و ویتامین های A ،C و E است.

علاوه بر این، آن‌ها سرشار از گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل به نام فلاونوئیدها هستند که نشان داده شده است در برابر بیماری‌هایی از جمله دیابت و بیماری قلبی شما را محافظت می‌کنند. فلاونوئیدهای اصلی زردآلو قیسی عبارتند از کلروژنیک اسید، کاتچین ها و کوئرستین.

این ترکیبات برای خنثی کردن رادیکال های آزاد، که ترکیبات مضری هستند و با استرس اکسیداتیو به سلول های شما آسیب می رسانند، کار می کنند. استرس اکسیداتیو با چاقی و خیلی از بیماری‌های دیگرمانند بیماری‌های قلبی وعروقی ارتباط دارد.

میوه خشک

میوه خشک

زردآلو قیسی می تواند سلامت چشم را افزایش دهد

زردآلو قیسی دارای ترکیبات متعددی از جمله ویتامین A و E است که برای سلامت چشم ضروری می باشد. ویتامین A نقش حیاتی در پیشگیری از شب کوری ایفا می کند، اختلالی که به دلیل کمبود رنگدانه های روشن در چشم شما ایجاد می شود، در حالی که ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که مستقیما وارد چشم شما می شود تا از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

در همین حال، بتا کاروتن  که زردآلو قیسی را به رنگ زرد نارنجی سوق می دهد به عنوان پیش‌ساز ویتامین A عمل می‌کند، به این معنی که بدن شما می‌تواند آن را به این ویتامین تبدیل کند.

زردآلو قیسی می تواند سلامت پوست را افزایش دهد

خوردن زردآلو قیسی ممکن است برای پوست شما مفید باشد.علل اصلی چین و چروک و آسیب پوست عوامل محیطی مانند آفتاب، آلودگی و دود سیگار هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)، آفتاب سوختگی و خطر ابتلا به ملانوم، یک نوع مرگبار سرطان پوست وجود دارد. علاوه بر این، این ویتامین به ساخت کلاژن کمک می کند که به پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می دهد. محققان در یک مطالعه ۱۰ هفته ای، دریافتند که مصرف مکمل بتاکاروتن می تواند خطر آفتاب سوختگی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. در حالی که هنوز باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، خوردن زردآلو قیسی ممکن است محافظت بیشتری ارائه دهد.

می تواند سلامت روده را تقویت کند

زردآلو قیسی حاوی فیبر محلول و نامحلول است. نوع محلول در آب حل می شود و شامل پکتین، صمغ و زنجیره های بلند قند به نام پلی ساکارید است، در حالی که نوع نامحلول در آب حل نمی شود و شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین است. زردآلو قیسی یک میوه فیبری خاص است که برای حفظ سطح قند خون و کلسترول سالم مهم است. علاوه بر این، فیبر می تواند حرکت غذا را از طریق سیستم گوارش شما آهسته  کند تا باکتری های مفید روده بهتر تغذیه بشوند. همچنین میکروبیوم روده سالم با کاهش خطر چاقی همراه است.

زردآلو قیسی 

زردآلو قیسی پتاسیم بالایی دارد

زردآلو قیسی سرشار از پتاسیم می باشد، این ماده ی معدنی به عنوان یک الکترولیت در بدن نیز عمل می کند و مسئول ارسال سیگنال های عصبی و تنظیم انقباضات ماهیچه ای و تعادل مایعات می باشد.

از آنجایی که پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات از نزدیک با سدیم کار می کند، مصرف کافی ممکن است به جلوگیری از نفخ و حفظ فشار خون سالم کمک کند. یک تجزیه و تحلیل از ۳۳ مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از پتاسیم به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد و منجر به کاهش ۲۴ درصدی خطر سکته مغزی می شود.

زردآلو قیسی می تواند از کبد شما محافظت کند

برخی از داده ها نشان می دهد که زردآلو قیسی ممکن است به محافظت از کبد شما در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند. در دو مطالعه حیوانی، موش‌هایی که با الکل و زردآلو تغذیه شده‌اند، سطوح کمتری از آنزیم‌های کبدی و نشانگرهای التهابی نسبت به موش‌هایی داشتند که الکل مصرف کردند اما زردآلو نداشتند. این تحقیق نشان می‌دهد که زردآلو قیسی به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد به پیشگیری از آسیب کبدی کمک می‌کند. با این حال، سخت است که بدانیم آیا این میوه همان فواید را در انسان دارد یا خیر. تحقیقات بیشتری لازم است.

قرار گرفتن زردآلو قیسی در رژیم غذایی

هر دو زردآلو تازه و خشک یک میان وعده سریع و خوشمزه یا افزودنی آسان به وعده غذایی مورد علاقه شما هستند. شما می توانید آنها را به روش های مختلفی به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از جمله:

  • زردآلو قیسی را به مخلوط ها یا گرانولا اضافه کنید.
  • می توانید زردآلو قیسی را به عنوان میان وعده مصرف شود.
  • زردآلو قیسی برش داده شده را به ماست یا سالاد اضافه کنید.
  • زردآلو قیسی در مربا، کنسرو و سالسا بسیار پرطرفدار می باشد.
  • زردآلو قیسی در آرام پز با گوشت مانند مرغ یا گوشت گاو خورش می شود.
  • می توانید زردآلو قیسی را به دسرهایی مانند پای، کیک و شیرینی اضافه کنید و لذت ببرید.

از آنجایی که میوه ی زردآلو شیرین و ترش است، می توان از زردآلو قیسی به عنوان جایگزینی برای هلو یا آلو در اکثر دستور العمل های خوراکی استفاده کرد.

ارزش غذایی زردآلو قیسی 

قیمت زردآلو قیسی چقدر است و زردآلو قیسی را از کجا بخرم؟ 

حتما بخوانید: قیمت زردآلو خشک

ارزش غذایی زردآلو قیسی 

منبع: 

https://www.healthline.com

۲۶۷
https://mojan-co.com/?p=12913
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها