راهنمای خرید, سلامت

تفاوت بادام تلخ و شیرین

تفاوت بادام تلخ و شیرین با هم

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

بادام از مغزهایی است که به دو صورت تلخ و شیرین کشت می‌شود. این دو مغز از نظر ترکیب شیمیایی تفاوت دارند و هر یک دارای فوایدی هستند. در این مقاله از سایت موژان در مورد تفاوت بادام تلخ و شیرین صحبت می‌کنیم.

بادام

بادام یکی از مغزهای محبوب آجیل‌های چند مغز است. همچنین مانند مغز پسته، گردو و فندق، بادام نیز گران قیمت می‌باشد. بادام به صورت با پوست، بدون پوست، خام و شور به بازار عرضه می‌شود.

از نیازهای درخت بادام برای تولید بیشتر و بهتر محصول، یک دوره سرمای زمستانی است. درخت بادام باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساعت سرمای کمتر از ۱۰ درجه را تجربه کند تا در فصل بهار، گلدهی باکیفیت‌تری داشته باشد و در فصل برداشت، مغزهای مرغوب برداشت شود.

بادام شیرین و بادام تلخ

به تفاوت بادام تلخ و شیرین می‌پردازد.

تفاوت بادام تلخ و شیرین

مغز بادام می‌تواند از نظر مزه هم شیرین و هم تلخ باشد. تغییر در ترکیب شیمیایی موجب می‌شود، طعم و مزه مغز بادام تلخ شود که دیگر برای مصرف خوراکی مناسب نیست. تلخی طعم بادام تلخ به اندازه‌ای غلیظ است که قابل خوردن نمی‌باشد. تفاوت بادام تلخ و شیرین در موارد جزئی است.

از تفاوت بادام تلخ و شیرین این است که بادام تلخ از نظر ظاهری، پهن‌تر و کوتاه‌تر از بادام شیرین است.

از دیگر تفاوت بادام تلخ و شیرین، در مقدار چربی است. میزان چربی موجود در بادام تلخ نیز حدود ۵۰ درصد  چربی موجود در بادام شیرین است. همچنین روغن حاصل از بادام تلخ، عمر کمتری دارد و باید به سرعت و در زمان کوتاه مصرف شود.

در بادام تلخ، ماده‌ای به نام آمیگدالین وجود دارد که در دانه میوه‌های نظیر سیب، هلو، زردآلو و به، گیلاس، آلو و غیره نیز وجود دارد. این ماده در بدن به سیانید که ماده‌ای سمی است، تبدیل می‌شود و مصرف تنها تعداد کمی از بادام تلخ می‌تواند فرد را دچار مسمویت شدید کند.

سم هیدروسیانیک، در بادام شیرین نیز وجود دارد؛ اما مقدار آن بسیار کمتر است و تنها به رعایت تعادل مصرف نیاز دارد. بادام تلخ ۴۰ برابر بیشتر از بادام شیرین دارای ماده سمی سیانید است که موجب شده پزشکان به عدم مصرف آن توصیه کنند.

نحوه مصرف بادام تلخ

بادام تلخ در صورتی قابلیت مصرف دارد که ماده سمی آن حذف شده باشد. عصاره بادام تلخ از نظر طب سنتی، قابلیت درمانی دارد و می‌تواند برای رفع گرفتگی عضلات، رفع تورم و درد و غیره کاربرد داشته باشد.

بادام تلخ فواید و خواص تاثیرگذاری برای پوست و مو دارد که موجب شده در تولید محصولات زیبایی، بهداشتی و مراقبتی، استفاده فراوانی داشته باشد.

عصاره و روغن بادام تلخ برای تولید کرم، لوسیون، صابون، شامپو، ماسک مو و صورت و غیره از محصولاتی هستند که خواص بادام تلخ به کار برده شده در آن‌ها، تاثیرگذاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

کاربردهای مصرفی بادام

به کاربردهای مصرفی بادام می‌پردازد.

کاربردهای مصرفی بادام

بادام به دلیل خوش طعم بودن و داشتن مواد مغذی، در تولید محصولات متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مغز در تهیه نان، کیک، پودینگ، شیرینی، بیسکوییت و غیره کاربرد بسیاری دارد. شیر بادام نیز برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، بسیار مفید است. همچنین گیاه‌خواران می‌توانند نیاز بدن به شیر را با شیر بادام برطرف کنند. روغن بادام نیز در تولید محصولات غذایی و زیبایی کاربرد فراوانی دارد.

محصول پیشنهادی: خرید بادام برزیلی

چاقاله بادام

زمانی که میوه بادام، هنوز به رشد کامل نرسیده است و به اصطلاح جوان و در حال رشد است، می‌توان آن را مصرف کرد. این میوه سبز رنگ و گوشتی است که طعم ترشی نیز دارد. برای متعادل کردن مزه ترش آن، نمک، اغلب نمک دریا، اضافه می‌کنند تا خوش طعم‌تر شود. به این ترکیب چاقاله بادام می‌گویند که بسیار محبوب و پرطرفدار می‌باشد.

سخن پایانی

بادام از مغزهای مقوی و مغذی است که دارای فواید و خواص تاثیرگذار در سلامت بدن و زیبایی پوست و مو است. مغز بادام دو طعم تلخ و شیرین دارد که نوع تلخ آن، کاربرد درمانی دارد. بادام تلخ، به صورت روغن قابل استفاده است که به دلیل کمیاب بودن، باید از فروشگاه معتبر تهیه کنید. چرا که می‌توان آن را با روغن‌های دیگر ترکیب کرد که موجب کاهش کیفیت و اثرگذاری آن می‌شود. در این مقاله به بررسی تفاوت بادام تلخ و شیرین پرداختیم.

حتما بخوانید: خواص بادوم زمینی

۵۴۴
https://mojan-co.com/?p=13005
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها