آموزش, سلامت

فرق آجیل و خشکبار چیست؟

فرق آجیل و خشکبار چیست؟

فرق آجیل و خشکبار در نوع مواد خوراکی است که شامل هر دسته می‌شود. ممکن است تصور کنید مغز دانه‌ها نیز خشکبار محسوب می‌شوند اما این‌طور نیست. در این مقاله از سایت موژان درباره فرق آجیل و خشکبار صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تفاوت آجیل و خشکبار چیست؟

آجیل و خشکبار همان‌طور که از نامشان مشخص است، دو نوع خوراکی متفاوت هستند. فرق آجیل و خشکبار در خوراکی‌هایی است که در هر دسته جای می‌گیرند. آجیل شامل مغز دانه‌های مختلف است که به شکل مخلوط شده آن آجیل گفته می‌شود. خشکبار شامل میوه‌های خشک شده است. میوه‌های تازه و  آبدار توسط دستگاه و یا نور آفتاب آب خود را از دست می‌دهند و به میوه خشک تبدیل می‌شوند. تقریبا از اکثر میوه‌ها می‌توان میوه خشک تهیه کرد که این موضوع تنوع محصولات خشکبار در مقابل آجیل را افزایش داده است.

همچنین مغزهای آجیل را می‌توان به صورت خام و یا شور مصرف کرد اما میوه‌های خشک نیاز به هیچ طعم دهنده افزودنی‌ای ندارند و طعم خود میوه را دارند.

فرق آجیل و خشکبار - انواع میوه خشک

انواع میوه خشک

میوه‌ها را می‌توان به صورت خانگی و زیر نور آفتاب یا دستگاه‌های میوه خشک کن خانگی تهیه کرد و یا از تولیدکنندگان میوه خشک خریداری کرد. میوه‌هایی که با دستگاه‌های خشک کن صنعتی خشک می‌شوند، ظاهر بهتری دارند اما مراقب شکر افزودنی که برخی تولیدکنندگان به محصولات اضافه می‌کنند، باشید. میوه خشک به دلیل کم آبی، غلظت قند آن بیشتر از میوه تازه است و اضافه کردن شکر، مصرف آن را برای افرادی که به دیابت یا قند خون مبتلا هستند، محدود می‌کند. میوه خشک موژان با بهره‌مندی از تکنولوژی به‌روز و بدون هیچ افزودنی، محصولات میوه خشک را آماده و در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌دهد. برای مشاهده و تهیه انواع میوه خشک به فروشگاه موژان مراجعه کنید.

برگه هلو، زردآلو، آناناس، گلابی، آلو، انجیر، توت، کشمش، مویز، موز، سیب از جمله میوه‌هایی هستند که به صورت خشک شده نیز به بازار عرضه می‌شوند.

فرق آجیل و خشکبار - انواع آجیل

انواع آجیل

مغز دانه‌های مختلف مانند پسته، فندق، انواع بادام درختی، زمینی و هندی، گردو، انواع تخمه کدو، آفتابگردان، ژاپنی و غیره شامل دسته آجیل هستند. البته در فرهنگ ما آجیل جایگاه ویژه‌ای دارد. در مناسبت‌های مختلف مانند عید نوروز، شب یلدا، تولد، دورهمی دوستانه یا خانوادگی و غیره آجیل یکی از خوراکی‌هایی است که برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود.

آجیل انواع مختلف ۴ مغز یا ۷ مغز را دارد و همچنین می‌توان مغزها را به صورت جداگانه نیز مصرف نمود. پسته، بادام هندی و درختی و گردو مغزهای ثابت و اصلی آجیل محسوب می‌شوند. نخود، کشمش، مغز کدو، تخمه ژاپنی و فندق از دیگر مغزها هستند که در ترکیب با یکدیگر به عنوان آجیل شناخته می‌شوند.

فرق آجیل و خشکبار - فواید آجیل و خشکبار

فواید آجیل و خشکبار

فرق آجیل و خشکبار در انواع آن است اما هر دو دارای مواد مغذی و مقوی مشابهی هستند که ارزش غذایی آن‌ها را بالا برده است و ضروری است که همه افراد، بدون محدودیت سنی، مصرف آن‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهند. به ویژه کودکان که به مواد مغذی بیش از هر چیز دیگری نیاز دارند تا رشد کاملی داشته باشند و با داشتن بدن قوی، در برابر آسیب‌های محیطی مقاوم شوند.

آجیل و خشکبار منبع غنی از انواع ویتامین‌ها مانند A, B, C, K, E، مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، کلسیم، پروتئین، چربی‌های مفید، امگا۳ و غیره هستند که باعث شده پزشکان مصرف روزانه آجیل و خشکبار را توصیه کنند. با مصرف منظم و روزانه آن‌ها می‌توانید عملکرد سیستم‌های مختلف بدن شامل سیستم تنفسی، گوارش، ایمنی و قلب را بهبود ببخشید و با تقویت بدن، در برابر بیماری‌ها و آسیب‌هایی نظیر رادیکال‌های آزاد ایمن شوید.

با وجود موارد فرق آجیل و خشکبار، این مواد خوراکی خوش طعم را، از نظر مدت زمان نگهداری، می‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد و مصرف نمود. حتی میوه‌ها و دانه‌هایی که فصل برداشت محدود دارند را نیز می‌توان در خارج از فصل برداشت تهیه و مصرف نمود. این موضوع در کنار فواید و خواص ارزشمند آجیل و خشکبار، هزینه‌ی بالای آن‌ها را منطقی می‌کند.

۲۶۷
https://mojan-co.com/?p=14345
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها