سلامت

عوارض جانبی مصرف پیاز چیست؟

عوارض جانبی مصرف پیاز چیست؟

آخرین بروز رسانی ۱۹ آبان, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

عوارض جانبی مصرف پیاز در موارد کمی دیده شده است و یا بسیار نادر است. با وجود کاربرد فراوانی که در پخت غذاها و خواص و فواید زیادی که برای درمان برخی بیماری‌ها دارد، ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. در این مقاله از سایت موژان درباره عوارض جانبی مصرف پیاز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عوارض جانبی مصرف پیاز

پیاز (Allium cepa) گیاهی است که خاصیت دارویی داشته و در آشپزی نیز کاربرد بسیاری دارد. این گیاه به همراه سیر، موسیر، تره فرنگی و پیازچه به گونه آلیوم تعلق دارد.

باورهایی وجود که می‌گوید پیاز یکی از اولین سبزیجات کشت شده در جهان است. رومی‌ها، یونانی‌ها و بسیاری از ملت‌های دیگر برای هزاران سال از پیاز در پخت غذاها و به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماریها استفاده می‌کردند.

علاوه بر این، استفاده از پیاز به عنوان یک داروی گیاهی، تحقیقات مدرن را به کشف فواید دارویی فراوان آن سوق داد. پیاز دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری، ضد ترومبوتیک، ضد سرطان، آنتی اکسیدان و محافظت از قلب و کبد است.

تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) - عوارض جانبی مصرف پیاز

تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

یکی از عوارض جانبی مصرف پیاز تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. این بیماری با علائمی مانند نفخ، درد شکم، گاز روده، ضعف عمومی و حرکات غیر طبیعی روده که از یبوست تا اسهال متفاوت است، تشخیص داده می‌شود. تغییر رژیم غذایی یک عامل کلیدی برای درمان و بهبود کیفیت زندگی است.

غذاها عامل بروز بیماری نیستند اما ممکن است علائم آن را تحریک کنند. داشتن رژیم غذایی کم FODMAP به روشی محبوب برای درمان IBS تبدیل شده است.

کلمه “FODMAP” مخفف “الیگو-، دی-، مونوساکاریدها و پلی‌الهای قابل تخمیر” است. اینها کربوهیدرات‌های با زنجیره کوتاه غیرقابل هضم و جذب آهسته هستند که در غذاهای خاص یافت می‌شوند و باعث ناراحتی در افراد مبتلا به IBS می‌شوند.

رژیم غذایی کم FODMAP با هدف اجتناب از غذاهای حاوی FODMAP و جایگزینی آنها با غذاهای کم FODMAP برای به حداقل رساندن تورم روده است. پیاز، سیر، موسیر، حبوبات، نارگیل و محصولات مبتنی بر شیر و گندم، غذاهای رایج با FODMAP بالا هستند.

از آنجایی که پیاز ممکن است باعث تحریک یا بدتر شدن علائم IBS شود، برخی از افراد ممکن است مجبور شوند به طور موقت یا دائم از مصرف آن خودداری کنند.

حساسیت به پیاز

حساسیت به پیاز کی دیگر از عوارض جانبی مصرف پیاز است. داشتن آلرژی غذایی و بروز علائم حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به پروتئین‌های برخی غذاها واکنش نامطلوب نشان دهد. این پاسخ ایمنی می‌تواند بر اندام‌ها و سیستم‌هایی مانند پوست، روده، قلب و سیستم‌های تنفسی و عصبی تأثیر بگذارد.

رایج‌ترین آلرژی‌های غذایی برای کودکان و بزرگسالان شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، صدف، آجیل درختی، سویا و گندم است. علاوه بر این، میوه‌ها و سبزیجات آلرژی‌های شایع در بزرگسالان هستند.

در چند مطالعه واکنش‌های آلرژیک به پیاز شناسایی شده‌اند. پیاز از خانواده گیاهان گلدار Liliaceae است. تحقیقات نشان می‌دهد که واکنش آلرژیک ممکن است در بین گیاهان مختلف Liliaceae و همچنین گرده‌های چمن رخ دهد. به این معنی که اگر به یکی از آنها حساسیت دارید، ممکن است واکنش‌های آلرژیک به بقیه گیاهان این دسته نیز داشته باشید.

پیاز حاوی ترکیباتی به نام دی آلیل دی سولفید و پروتئین انتقال چربی است که می‌تواند باعث علائم آلرژی مانند آسم، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، قرمزی چشم، خارش چشم و بینی و درماتیت تماسی شود که با بثورات قرمز و خارش‌دار مشخص می‌شود. در موارد نادر، ممکن است درماتیت تماسی فقط با لمس پیاز بروز پیدا کند.

عوارض جانبی مصرف پیاز - تحریک چشم‌ها

تحریک چشم‌ها

احتمالا هنگام خرد کردن پیاز احساس سوزش در چشمان خود را تجربه کرده‌اید. یکی از عوارض جانبی مصرف پیاز سرازیر شدن اشک در زمان خرد کردن آن است. اعضای گونه Allium یک متابولیت گوگرد به نام فاکتور اشکی (LF) تولید می‌کنند که به عنوان یک مکانیسم دفاعی شیمیایی در برابر حیوانات و میکروب‌ها عمل می‌کند. این فاکتور اشکی یا LF یک ترکیب فرار است، به این معنی که به راحتی تبخیر می‌شود. در نتیجه وقتی پیاز را خرد می‌کنید، یک سری واکنش‌های آنزیمی منتشر می‌شود. به دلیل فرار بودن، LF می‌تواند به چشم شما برسد و با تحریک اثر اشک آور پیاز، باعث ریزش اشک شما شود.

برای جلوگیری از رسیدن LF به چشمان خود و سرازیر شدن اشک‌ها می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • قبل از اینکه به پیاز دست بزنید، آن را سرد کنید.
  • آن را زیر آب روان خرد کنید.
  • از عینک‌های مهر و موم شده استفاده کنید.
  • یک کبریت یا فندک روشن کنید.

پیاز خشک

ایجاد دل درد

از دیگر عوارض جانبی مصرف پیاز ایجاد دل درد و سوزش در معده است. سوزش سر دل می‌تواند نشانه‌ای از بیماری ریفلاکس معده (GERD) باشد. ریفلاکس وضعیتی است که در آن محتویات معده شما به مری، لوله‌ای که معده و گلو شما را به هم متصل می‌کند، برمی‌گردد و باعث احساس سوزش در قفسه سینه می‌شود.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عضله انتهای مری شل شود و به غذا و اسید معده اجازه دهد به مری برگردند. تحقیقاتی در سال ۲۰۰۰ انجام شد که نشان داد برخی از مواد غذایی مانند پیاز، ممکن است در بروز سوزش سر دل تاثیر داشته باشند. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۰ نشان داد که یک وعده غذایی حاوی پیاز به طور قابل توجهی باعث افزایش سوزش سر دل در افراد مبتلا به سوزش معده مکرر می‌شود. بنابراین، اگر سوزش سر دل دارید، ممکن است لازم باشد پیاز را حذف کنید.

دیگر عوارض جانبی مصرف پیاز

دیگر عوارض جانبی مصرف پیاز

تحقیقات انجام شده سایر عوارض جانبی مصرف پیاز را شناسایی کرده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بوی بد دهان

بوی بد دهان از عوارض جانبی مصرف پیاز است. به صورت کلی مصرف برخی غذاها مانند پیاز و سیر باعث بوی بد دهان می‌شود. اگر می خواهید از خوردن یک غذا با پیاز لذت ببرید اما نگران بوی بد دهان هستید، با مسواک زدن دندان‌ها، نخ دندان کشیدن، جویدن آدامس یا شستشو با دهانشویه بعد از غذا می‌توانید بوی آن را از بین ببرید.

تداخل دارویی

از دیگر عوارض جانبی مصرف پیاز امکان تداخل دارویی است. پیاز دارای اثر ضد انعقادی است و می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک کند. اگرچه ممکن است این مساله یک مزیت به نظر برسد، اما می‌تواند مشکل ساز نیز باشد، به خصوص اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید. برای مثال، هم مطالعات قدیمی و هم مطالعات جدید نشان می‌دهند که پیاز ممکن است با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین تداخل داشته باشد و خطر خونریزی شما را افزایش دهد.

منبع

۳۰۷
https://mojan-co.com/?p=14363
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها